ساختارها و تشکیلات دستگاه‌های اجرایی

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی (مصوب ۱۳۸۹,۱۰,۱۲)

در اجرای بند ۴ تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ان (فاوا) موضوع مصوبه شماره ۴۵۹۱۸/۴۴۴۰۶ مورخ ۱/۳/۱۳۸۹ در خصوص ایجاد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطاعات در کلیه دستگاه‌های اجرایی به پیوست وظایف و ضوابط سازماندهی واحدهای مذکور ارسال می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید تشکیلات تفضیلی پیشنهادی واحد مذکور در سقف پست‌های سازمانی موجود و با توجه به ضوابط این بخشنامه حداکثر ظرف مدت یکماه جهت بررسی و تایید به این معاونت ارسال گردد.

لطف ا… فروزنده دهکردی- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی

۱- وظایف و ضوابط سازماندهی واحد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱-۱- پشتیبانی و توسعه فاوا:

– توسعه فراگیر و همه جانبه سیستم‌های کاربردی مورد نیاز دستگاه و بررسی نیازها و تقاضاهای دریافتی از سایر واحدها و ارایه خدمات لازم در این زمینه

– برنامه ریزی به منظور تجهیز، پشتیبانی، نگهداری و استفاده بهینه از سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز

– پیش بینی و برنامه ریزی آموزش‌های لازم در خصوص فناوری اطلاعات و امنیت و افزایش مهارت‌های تخصصی کارکنان

– سازمان دهی، پشتیبانی و به روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون اداری و سایر سیستم‌های عمومی و اختصاص و یکپارچه سازی آنها

– تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های بهره برداری از تجهیزات انفورماتیکی

– طراحی، ایجاد و نگهداری جایگاه اینترنتی و اینترنتی دستگاه

– مدیریت رفع نواقص و کاستی‌های سیستم‌های موجود

– اجرای طرح‌های تبدیل و ارتقاء سیستم‌های رایانه‌ای و نرم افزار

۲-۱- سازمان الکترونیک

– اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه دولت الکترونیک با توجه به استناد بالادستی، آیین نامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذی صلاح

– تعیین خط مشی و چشم انداز لازم به منظور حصول سازمان الکترونیک

– عرضه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی

– توسعه خدمات الکترونیکی به منظور حصول سازمان الکترونیک

– عرصه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی

– توسعه خدمات الکترونیکی به منظور ارایه آن به مردم بدون مراجعه حضوری و در کوتاهترین زمان ممکن

– استقرار نظام‌های نوین مدیریت و فرهنگ سازی برای تحول اداری در دستگاه اجرایی

– ایجاد داشبرد مدیریتی برای مدیران ارشد دستگاه به منظور دسترسی به آخرین وضعیت فعالیت‌های اصلی دستگاه در هر لحظه

– ایجاد و توسعه سیستم مدیریت دانش به منظور امکان تبادل تجارت و اطلاعات کارشناسان دستگاه

– برنامه ریزی، مطالعه و اقدامات لازم در جهت استقرار سیستم‌های بدون کاغذ در دستگاه

۳-۱- امنیت اطلاعات:

– ارایه طرح جامع امنیت شبکه و اطلاعات با توجه به مصوبات، آیین نامه‌ها و قوانین و مقررات ابلاغی از مراجع ذی صلاح

– تجزیه و تحلیل شبکه و تعیین مخاطرات امنیتی و ارایه راه حل

– ارایه راه حل‌ها برای کاهش آسیب پذیری، تهدیدات و ریسک‌ها

– طراحی ساختار مطمئن برای شبکه

– تعیین تجهیزات و فناوری‌های امنیتی مورد نیاز

– تعیین تجهیزات برق اضطراری مورد نیاز

– آگاهی و هشیاری کارکنان دستگاه در امنیت مسائل مرتبط با حوزه کاری

– تدوین و نظارت بر اجرای طرح مزایده تجهیزات شبکه

– تدوین و ابلاغ ضوابط امنیتی مربوط به اتصال رایانه‌ها و شبکه دستگاه اجرایی به شبکه‌های خارج از دستگاه و نظارت بر حسن اجرای آن

– ثبت کاربران، مدیریت دسترسی و بازنگری در حقوق دسترسی کاربران

– حفاظت از دسترسی غیر مجاز به سرویس‌های شبکه

– تعیین صلاحیت مشاوران، پیمانکاران و …. جهت انجام خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و مشاغل حساس

– ایجاد و پیاده سازی خط مشی برای کار از راه دور

– حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی شهروندان

– آگاهی رسانی به کاربران شبکه در خصوص روش‌های جدید نفوذ به سیستم‌ها و روش‌های مقابله با آن

– اعمال تغییرات لازم در سیستم امنیتی شبکه به منظور مقابله با تهدید‌های جدید

– مرور روزانه log فایروال‌ها، مسیریاب‌ها، تجهیزات گذرگاه‌های ارتباط با سایر شبکه‌ها و سرویس دهنده‌های شبکه داخلی و اینترنت دستگاه، به منظور تشخیص اقدامات خرابکارانه و تهاجم

– بررسی و در صورت نیاز، انتخاب، خرید و تست نرم افزار ضد ویروس مناسب و کاراتر برای ایستگاه‌های کاری و سرویس دهنده‌های شبکه دستگاه به صورت دوره‌ای

– مانیتورینگ ترافیک شبکه (در حیطه مانیتورینگ مجاز)

– نظارت بر خرید سخت افزار و نرم افزارهای دستگاه اجرایی به منظور انطباق با سیاست‌های امنیتی حفاظتی

– رفع اشکالات تشخیص داده شده در عملکرد سیستم امنیتی

– ثبت، رهگیری و مقابله با تلاش‌های موفق و نا موفق ورود به سیستم‌های موجود و بررسی علل آنها

۴-۱- معماری و نوسازی سازمانی:

۱-۴-۱- معماری سیستم‌های اطلاعاتی

– تعیین اهداف کمی و کیفی مرکز در راستای تحقق دولت الکترونیک

– برنامه ریزی عملیاتی جهت پاسخگویی به نیازها بر اساس اولویت‌های دستگاه در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

– ارتقاء سطح دانش فنی اطلاعات مدیران و کارکنان جهت بهره برداری مطلوب از فناوری اطلاعات و ارتباطات

– کنترل و نظارت بر حسن اجرای فرآیندها و روشهای ابلاغی و بررسی میزان اثر بخشی آنها

۲-۴-۱- منطقی نمودن اندازه دستگاه

– مهندسی مجدد مأموریتها و وظایف دستگاه اجرایی به منظور منطقی نمودن اندازه آن برای تحقق اهداف مربوطه

– بررسی اندازه مطلوب و منطقی دستگاه

– یافتن راه کارهای مناسب برای انجام وظایف، خدمات و مأموریت‌های دستگاه از طریق بخش غیر دولتی با توجه به روشهای مذکور در ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

– همکاری در اجرای مفاد ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس روشهای تعیین شده برای واگذاری تصدی‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و رفاهی دستگاه اجرایی به بخش غیر دولتی

– تدوین برنامه نیروی انسانی دستگاه در چارچوب برنامه جامع نیروی انسانی در بخش دولتی و پیشنهاد به رییس دستگاه
– پیگیری اهداف و برنامه‌های ابلاغی مرتبط با اندازه دولت در زمینه نیروی انسانی در برنامه‌های توسعه

– انجام بررسی‌های لازم به منظور بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی و ارایه پیشنهاد‌های لازم به رییس دستگاه

– انجام بررسی‌های لازم به منظور کارسنجی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز با همکاری واحد ذیربط

۳-۴-۱- اصلاح تشکیلاتی

– تعیین و انجام مطالعات لازم به منظور اصلاح ساختار سازمانی دستگاه و سازمان‌های وابسته در تطبیق با برنامه‌های کلان و ملی، سیاست‌ها، ضوابط ابلاغی

– ارایه پیشنهاد در خصوص ادغام و انحلال واحد‌های تابعه و وابسته غیر ضرور و واحدهای استانی و شهرستانی به رییس دستگاه

– مطالعه و بررسی مستمر وظایف دستگاه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف میان واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف و تعیین عناوین پست‌های سازمانی مورد نیاز و حذف موانع و نارسایی‌های تشکیلاتی

– بررسی و تهیه و تنظیم نمودار سازمانی، اهداف، شرح وظایف و تشکیلات تفضیلی با رعایت ضوابط ساختار سازمانی ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و ارایه پیشنهادهای لازم و مراقبت در حسن اجرای تشکیلات مصوب

– بررسی پیشنهادات واصله از واحدهای مختلف دستگاه در خصوص ایجاد و حذف سطوح و پست‌های سازمانی و تأمین پست‌های سازمانی مورد نیاز و ارایه تغییرات تشکیلاتی پیشنهادی به رییس دستگاه و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

– انجام اصلاح ساختاری در راستای تمرکز زدایی از اداره امور

– بررسی و اعلام نظر در خصوص نحوه اجرای قوانین، آیین نامه‌ها، تصویب نامه‌ها و اساسنامه‌ها از بعد تشکیلاتی

– زمینه سازی برای اجرای ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری

۴-۴-۱- اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار

– بررسی و انجام مطالعات مستمر در خصوص نارسایی‌ها و مشکلات مربوط به سیستم‌ها، فرایندها و روش‌های اختصاصی مشترک و عموومی موجود دستگاه و ارایه راهنمایی و مشاوره و برنامه ریزی برای اصلاح و بهسازی آنها با همکاری واحدهای ذیربط

– مطالعه، تهیه و تدوین فرم‌ها و کنترل فرم‌های اداری-مالی، پشتیبانی و اختصاصی، کد گذاری، اصلاح م بهنگام سازی آنها

– مطالعه و بررسی به منظور اصلاح روش‌های مشترک و اختصاص دستگاه و ارسال برای شورای تحول اداری دستگاه

– تعیین و پیشنهاد اولویت‌های اصلاح روش‌ها، رویه‌ها و فرآیندهای انجام کار دستگاه به شورای تحول اداری در جهت ارتقاء بهروری، کارآیی و رضایت ارباب رجوع و کاهش هزینه‌ها

– مهندسی مجدد فرآیندها، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها و روش‌های انجام کار

۵-۴-۱- راهبری تحول سازمانی

– برنامه ریزی جامع به منظور ایجاد عزم و باور برای تحول و دگرگونی در ابعاد مدیریتی و سازمانی دستگاه

– بسترسازی، توانمندسازی و ایجاد فضای ترغیبی و تبلیغی مناسب در سطح کشور برای تحقق عملی امر تحول مرتبط با وظایف دستگاه

– انجام مطالعه و برنامه ریزی جامع به منظور ایجاد عزم ملی، مدیریت تشکل‌های راهبردی کننده امر تحول سازمانی و توسعه و بهره گیری از فناوری اطلاعات و اداری دستگاه به مراجع ذیربط

– نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و بخشنامه‌هایی که در راستای ایجاد تحول سازمانی به تصویب مراجع ذیربط رسیده و ابلاغ گردیده است.

۵-۱ کنترل پروژه

– برنامه ریزی لازم به منظور مدیریت و کنترل پروژه‌ها و توزیع و هزینه اعتبارات کنترل پروژه

– نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیت‌های اصلی فاوا و انطباق فعالیت‌ها با سیاست‌های کلی و ارایه بازخوردهای لازم جهت رفع نواقص احتمالی به صورت نظام مند

– جمع آوری اطلاعات و سوابق مربوط در زمینه طرح‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست اقدام به منظور نظارت و ارزیابی از اجرای برنامه‌های مصوب

۲- ضوابط تشکیلاتی

سطح این واحد سازمانی فوا (فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت) متناسب با حجم وظایف و اهمیت آن در دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر تعیین می گردد:

۱-۲- در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و معاونت‌های رییس جمهور در سقف حداکثر ۲۵ واحد سازمانی (تکلیف تصریح در ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری) واحد مذکور تحت نظر وزیر و یا ربیس سازمان و با استفاده از ظرفیت تشکیلاتی مرکز نوسازی و تحول اداری دستگاه تشکیل خواهد شد و عنوان مرکز مذکور به “مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری” تبدیل خواهد شد.

با ایجاد مرکز فوق تمام واحدهای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نمایند از جمله سیستم‌ها و روش‌ها، ارتباطات، امنیت و … به همراه امکانات، فعالیت‌ها،وظایف، تشکیلات و کارکنان مربوط به این مرکز منتقل شده و واحد‌های سازمانی قبلی حذف خواهد گردید.

۲-۲-مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری با حداکثر ۴ معاون سازماندهی خواهد شد و در رأس آن رییس مرکز قرار می گیرد. زیر نظر معاونان مرکز با استفاده از واحد سازمانی گروه، وظایف مربوطه تقسیم بندی و سازماندهی می شوند.

۳-۲- در مؤسسات دولتی وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل در سقف حداکثر ۱۵ واحد سازمانی، واحد مذکور باعنوان “دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات” تحت نظر رییس مؤسسه اداره خواهد شد. با ایجاد دفتر فوق تمام وظایف امکانات، کارکنان و واحدهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نمایند. به دفتر مربوطه منتقل و واحدهای سازمانی قبلی از نمودار مؤسسه دولتی حذف خواهند شد. دفتر فاوا حداکثر ۳ معاون خواهد داشت و در رأس آن مدیر کل قرار می گیرد.

۴-۲- در استانداری‌ها واحد فاوا تحت عنوان “دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت” با شرح وظایف مندرج در بند‌ها ۱-۱، ۲-۱،۳-۱،۴-۱،۴-۴-۱،و ۵-۱ زیر نظر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تشکیل می گردد و وظایف مشابه در دفتر منابع انسانی و تحول اداری به همراه پست‌ها و نیروی انسانی مربوط به این دفتر منتقل می شود.

۵-۲- در شرکت‌های دولتی گروه (۲) و (۳) موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی واحد متولی امور فناوری اطلاعات در سطح “دفتر” و زیر نظر مدیر عامل سازماندهی خواهد شد.

۶-۲- وظایف مربوط به کنترل پروژه در واحدهای فاوا حداکثر در سطح گروه زیر نظر مستقیم رییس مرکز یا مدیر کل دفتر فاوا سازماندهی می گردد.

۷-۲- در تنظیم پست‌های سازمانی واحد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است صرفاً از محل جابجایی و یا تغییرات عنوان پست‌های سازمانی موجود دستگاه (اعم از بلاتصدی و یا دارای متصدی) استفاده گردد و پیشنهاد لازم برای تأیید به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور توسط بالاترین مقام دستگاه ارایه گردد.

۸-۲- فعالیت‌های مربوط به بهگزینی، آموزش و ارزشیابی از مراکز نوسازی و تحول اداری به واحدهای امور اداری دستگاه‌ها منتقل شده و عناوین آنها به واحد “توسعه منابع انسانی” تبدیل گردد.

۹-۲- با توجه به پیچیدگی و اهمیت وظایف محوله به واحدهای فاوا در دستگاه‌های اجرایی ضروری است در انتخاب رییس، مدیران و کارشناسان موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

۱- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته‌های مرتبط فناوری اطلاعات، مدیریت یا مهندسی صنایع و سیستم‌ها، ریاضی کاربردی

۲- دارابودن تجربه مفید، خلاقیت و نوآوری و توانایی تحلیل فرصت‌ها، درک محدودیت‌ها و ارایه راه کارها اجرایی با توجه به شرایط محیطی متغییر و فناوری‌های نوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون آیا مایلید تازه‌ها و مقررات مهم برای شما ارسال شود؟
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها