ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاه های اجرایی

ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاه های اجرایی

از آنجایی که مطابق ماده (۳) آیین نامه ستاد ملی زن و خانواده (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) مصوبات این ستاد براساس اصل (۱۳۸) قانون اساسی و پس از اخذ مجوز هیئت وزیران لازم الاجراست، هیئت وزیران با پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مبنی بر ساماندهی و ارتقای جایگاه تشکیلاتی مشاوران زنان و خانواده در دستگاه های اجرایی موافقت کرد.

بر این اساس، دستگاه های اجرایی مکلفند به پیشنهاد معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، يكي از پست هاي سازماني مشاور هم رديف مديران كل يا معاونين خود را مشروط به وجود اين پست و عدم ایجاد تشکیلات ساختاری جدید، در چهارچوب قوانين و مقررات سازماني به مشاور امور زنان و خانواده تغيير عنوان داده و طرح بازآرايي امور زنان و خانواده سازمان خود را براساس شرح وظايف اختصاصی مشاوران، تدوين و ظرف بازه زماني سه ماهه به دبیرخانه ستاد ملي زن و خانواده اعلام نمايند.

از جمله وظایف و مسئولیت های كلي مشاوران امور زنان و خانواده که با هدف روان سازي مسیر اجرای سیاست ها، طرح ها و برنامه های مرتبط با زن و خانواده در دستگاه‌های اجرایی و هم افزايي با معاونت و ستاد تبیین شده، عبارتند از:

  • استفاده جامع و كارآمد از تمام ظرفيت هاي موجود به منظور شناخت و تبيين ابعاد، علل، سوابق و نتایج مسائل و موضوعات عرصه زن و خانواده
  • تحلیل و بررسي مسائل و موضوعات حوزه مشورتي در راستاي اعلام نظر تخصصی کارآمد و ارایه گزینه‌های متنوع برای تصمیم‌گیری و اقدام دستگاه مربوط
  • ارایه نظرات پیشنهادي و اصلاحی در زمينه قوانین، مقررات، رویه ها، روش ها و برنامه های حوزه زنان و خانواده به دستگاه مربوط، جهت بهبود عملکرد و توجه به مسائل و ضرورت های این حوزه در فرآیندهای تصمیم سازی، اقدام و عمل دستگاهی
  • امکان سنجی طرح ها، برنامه ها و تصمیمات مدیریتی حوزه ذی‌ربط حسب مورد، و ارایه راهکارهای مناسب برای چگونگی اجرا و پیاده‌سازی آنها
  • بررسی و شناسایی روش‌ها و فن‌آوری‌های نوين در عرصه تخصصی مربوط و ارائه سازوکارهای مناسب برای بهره‌برداری هدفمند از آنها
  • رصد و پایش مستمر سیاست ها، طرح ها، قوانین، مقررات و برنامه های حوزه زن و خانواده در دستگاه اجرایی مربوط، به منظور بررسی نقاط قوت و شناسايي چالش ها و موانع اجرايی دستگاه و ارایه راهکارهای تخصصی کارآمد
  • حضور مؤثر و ارایه نظرات پیشنهادی و مشورتی در فرآيندهاي تصمیم‌گیری‌ هاي کلان دستگاه مرتبط با حوزه زنان، خانواده و جمعیت
  • آموزش و اطلاع رساني مستمر به منظور ارتقاي سطح آگاهي و دانش کارکنان دستگاه مربوط نسبت به حوزه زن و خانواده
  • عملياتي نمودن برنامه هاي مدون ابلاغي از سوي معاونت و ستاد با همكاري ساير معاونت ها و ادارات كل دستگاه مربوط در چارچوب اعتبارات مصوب

لازم به ذکر است، حضور و اخذ نظر مشورتی مشاوران امور زنان و خانواده در تصمیم‌گیری های کلان، شوراهای اصلی و کمیته های داخلی در چهارچوب قوانين و مقررات دستگاه های اجرایی الزامی است و مشاوران امور زنان و خانواده، مصوبات دستگاه متبوع خود را از حيث عدم مغايرت با سياست هاي كلي و قوانين حوزه خانواده و جمعيت تحت رصد و نظارت مستمر قرار مي دهند.

5 دیدگاه

  1. سلام و ادب
    تا زمانیکه پست مشاور بانوان در چارت سازمانی دستگاههای اجرایی در نظر گرفته نشود این پست در حد تشریفات دیده می شود و اثربخشی لازم را هم نخواهد داشت

  2. سلام
    پیگیرچندساله هستیم.خداراشکر.
    البته امیدواریم افرادشایسته،لایف،دغدغه مند ودلسوز برمستند قرارگیرند ان شائ الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.