آزمون تعیین صلاحیت
ساختارها و تشکیلات دستگاه‌های اجرایی

ایجاد مجتمع‌های اداری- خدماتی

ایجاد مجتمع‌های اداری- خدماتی (مصوبه شماره ۱۰۷۵/دش مورخ ۳/۳/۱۳۷۱ شورای عالی اداری)

وزارت کشور

شورای عالی اداری در بیست‌وهفتمین اجلاس مورخ ۳۰/۲/۱۳۷۱ بنابه پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور به منظور بهبود کیفیت ارائه خدمات دولتی و تسهیل و تسریع انجام امور مردم و هماهنگی بین سازمان‌های دولتی ارائه‌دهنده خدمات و همچنین کاهش هزینه‌های جاری ادارات دولتی و تعدیل و بهینه‌کردن فضای اداری و جلوگیری از سفرهای متعدد شهری مراجعین ادارات موارد زیر را تصویب نمود:

ایجاد مجتمع‌های اداری- خدماتی

ماده ۱) مجتمع‌های اداری – خدماتی، به منظور ارائه خدمات زیر به شهروندان در تهران و شهرهای بزرگ ایجاد می‌گردد:

الف) انجام امور مربوط به کسب مجوزهای لازم برای احداث و یا تعمیر ساختمان اعم از مسکونی، تجاری، اداری و آموزشی و… (صدور پروانه ساختمان، عدم خلاف، پایان کار و…)

ب) انجام امور سجلّی (صدور شناسنامه، تعویض شناسنامه، ثبت ولادت و فوت و صدور گواهی‌های مربوط به آنها و…)

ج) انجام امور مشترکین و متقاضیان تلفن، آب، برق و گاز (درخواست انشعاب، تعمیرات و…)

د) انجام امور مربوط به رانندگی شهری (صدور گواهینامه رانندگی، اجرائیات و…)

ه‍) انجام امور مربوط به صدور گذرنامه و تمدید آن

و) انجام امور محضری (ازدواج و طلاق، خرید و فروش مسکن، اتومبیل و تلفن و…)

ز) ارائه خدمات اطلاعاتی مربوط به مسایل درمانی و اورژانس و انجام امور مربوط به بیمه‌گری و کاریابی

ح) ارائه خدمات مالیاتی مورد نیاز شهروندان

ط) ارائه خدمات مرتبط با ستاد بسیج اقتصادی و ستاد سوخت‌رسانی

ی) ارائه تسهیلات بانکی و پستی برای تحقق موارد فوق

تبصره) تعداد مجتمع‌های اداری – خدماتی به تعداد مناطق شهرداری در تهران و شهرهای بزرگ می‌باشد.

ماده ۲) ساخت و خرید و اجاره ساختمان برای استقرار مجتمع‌ها و همچنین تعیین و انتخاب محل مناسب به منظور احداث مجتمع‌ها متناسب با فعالیت‌های آنها از طریق شهرداری‌ها با دریافت تسهیلات بانکی انجام خواهد پذیرفت که هزینه‌های انجام‌شده از طریق واگذاری یا اجاره واحدهای مجتمع‌ها به دستگاه‌های دولتی و همچنین درآمدهای حاصله از ارائه تسهیلات جنبی جبران خواهد شد.

تبصره ۱) سازمان برنامه و بودجه با توجه به مفاد این مصوبه در اعتبارات عمرانی مربوط به ایجاد ساختمان‌های اداری دستگاه‌های مربوط تجدیدنظر کرده و برای تأمین بخشی از هزینه‌های احداث مجتمع‌ها اختصاص خواهد داد.

تبصره ۲) وزارت مسکن و شهرسازی مکلف است نسبت به واگذاری زمین‌های مناسب جهت احداث مجتمع‌ها اقدام نموده و نسبت به تهیه طرح‌های معماری با در نظر گرفتن وظایف خاص این مجمتع‌ها و خدمات جنبی از قبیل پارکینگ، ایستگاه‌های وسایل نقلیه عمومی و سرویس‌های مشترک داخلی جهت بالابردن کارآیی سازمانی آنها و نیز رفع نیازهای رفاهی مراجعین اقدام نماید.

تبصره ۳) پیش از احداث و تجهیز کامل ساختمان‌های مناسب، با تجهیز و آماده‌سازی ساختمان‌های موجود در شهرها، مفاد این مصوبه به تدریج قابل اجرا می‌باشد.

ماده ۳) دستگاه‌های دولتی ذیربط در ارائه خدمات مذکور در ماده یک این مصوبه موظفند خدمات فوق را صرفاً در مجتمع‌های اداری – خدماتی عرضه نموده و از اعزام ارباب‌رجوع به سایر ادارات آن دستگاه خودداری نمایند و این امر نافی ارائه سایر خدمات به مردم توسط دستگاه‌های اجرایی در خارج از مجتمع‌ها نخواهد بود.

تبصره ۱) در صورت عدم امکان انتقال اطلاعات و بایگانی و مواردی از این قبیل به مجتمع‌های فوق دستگاه‌ها می‌توانند بعضی از مراحل انجام کار را در خارج از مجتمع‌ها و در واحدهای مرکزی متبوع خود انجام داده و حسب نیاز نسبت به استقرار نمایندگان مطلع و همراه با اطلاعات و مدارک مورد نیاز در این مجتمع‌ها اقدام نمایند و انجام امور فوق را در حداقل فرصت زمانی معقول از طریق نمایندگان خود با واحدهای اداری ذیربط انجام دهند، به هر حال مراجعین نباید به سازمان‌های اداری آن دستگاه اعزام شوند.

تبصره ۲) دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به استفاده از تکنولوژی پیشرفته و سیستم‌های مکانیزه در ارائه خدمات مربوط اقدام نمایند.

ماده ۴) کلیه واحدهای مستقر در مجتمع‌های اداری – خدماتی از نظر انجام و ارائه وظایف قانونی تابع سلسله مراتب سازمانی خود بوده ولی از نظر اداری تابع دستورالعمل‌های مجتمع‌های اداری – خدماتی که از طریق مدیر مجتمع ابلاغ می‌شود خواهند بود.

تبصره ۱) دستورالعمل‌های اداری، چگونگی هماهنگی، نحوه و زمان استقرار واحدهای مختلف در مجتمع‌های اداری- خدماتی و همچنین شرح وظایف مدیران مجتمع‌ها ظرف مدت سه ماه بنا به پیشنهاد وزارت کشور به تصویب کمیته‌ای مرکب از دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر مسکن و شهرسازی، وزیر کشور، وزیر پست و تلگراف و تلفن و شهردار تهران خواهد رسید.

تبصره ۲) مدیران مجتمع‌های مزبور در تهران توسط وزیر کشور و در شهرهای بزرگ توسط استانداران منصوب خواهند شد.

تبصره ۳) افزایش یا کاهش فعالیت‌های مجتمع‌ها با تصویب کمیته مذکور در تبصره یک این ماده امکان‌پذیر خواهد بود.

ماده ۵) واحدهای اداری مستقر در این مجتمع‌ها مکلفند روش‌های اداری خود را تدوین و همراه با زمان‌بندی انجام خدمات حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از استقرار مجتمع، به کمیته مذکور در تبصره یک ماده چهار ارائه نمایند.

ماده ۶) سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکلف است اقدامات لازم را از بعد اصلاح تشکیلاتی و نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی، با جهت‌گیری کاهش هزینه‌های ملی و در راستای تحقق اهداف مجتمع‌های مذکور معمول دارد.

ماده ۷) وزارت کشور موظف است به تدریج نسبت به تشکیل و راه‌اندازی این مجتمع‌ها و نیز تعیین اولویت انواع خدمات قابل ارائه توسط آنها اقدامات لازم را در اجرای این مصوبه معمول نماید.

ماده ۸) وزیر کشور و وزرای ذیربط حسب مورد مسئول اجرای این مصوبه هستند و سازمان امور اداری و استخدامی کشور گزارش پیشرفت این مصوبه را هر سه ماه یکبار به شورای عالی اداری ارائه خواهد نمود.

سیدمنصور رضوی- معاون رییس جمهور و دبیر شورای عالی اداری

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام