مشاغل عمومی رسته آموزشی و فرهنگی
مشاغل عمومی رسته آموزشی و فرهنگی- پیوست (۲) بخشنامه شماره ۴۱۹۳۵/۹۱/۲۲۰ مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۱ معاونت توسعه مدیریت موضوع دستورالعمل تعیین مشاغل عمومی دستگاههای اجرایی)
عنوان شغل: کارشناس امور فرهنگی
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به برقراري و توسعه روابط فرهنگی، هنري و شناساندن جنبه هاي مختلف فرهنگ و تمدن ایران به کشورهاي مختلف، بررسی برنامه هاي یونسکو در زمینه هاي مختلف علوم، برقراري ارتباط با سازمان ها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی کشور جهت کسب اطلاعات لازم یا طرح ریزي، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– تماس با دستگاه هاي مختلف دولتی و ملی که به نحوي در برگزاري مراسم بزرگداشت ها، کنگره ها، یادبودها و جشنواره ها دخالت و شرکت دارند
– تهیه و تنظیم پرسشنامه ها و آمارهاي مربوط به آموزش و پرورش، فرهنگ، علوم، فلسفه و ارتباطات و نیز جمع آوري و کسب نظر از سازمان هاي ذیربط در زمینه هاي فوق
– بررسی زمینه هاي موجود جهت توسعه روابط فرهنگی با کشورهاي مختلف
– ایجاد و توسعه کتابخانه در کشورهاي هدف با محتواي کتاب ها و متون مربوط به ادبیات و فرهنگ ایران
– انجام مطالعات لازم جهت کسب اطلاع در زمینه مسایل گوناگون فرهنگی و انجام بعضی تحقیقات فرهنگی و تهیه گزارش ها و مقالات در زمینه مباحث فرهنگی نظیر تهیه مونوگرافی مناطق نظارت بر تهیه فیلم هاي مستند مردم شناسی، شرکت در کاوش هاي زیرزمینی به منظور گردآوري مواد و مطالب و شواهد و مدارك مربوط به مردم شناسی
– پیشنهاد تأسیس و اداره نمایشگاه ها و موزه هاي مربوط به مردم شناسی و هنرهاي محلی و غیره
– اقدام در زمینه تشویق و تقدیر از شخصیت هایی که به نحوي در انجام و معرفی و بزرگداشت فرهنگ و تمدن ایران کوشیده اند
– تماس با مؤسسات فرهنگی، محققان و متخصصان به منظور برقراري مبادلات فرهنگی و هنري
– ایجاد ارتباط با سازمان هاي آموزشی، فرهنگی و علمی کشور به منظور هماهنگی کار آنان با برنامه هاي یونسکو و تأمین احتیاجات آنان از محل برنامه هاي یونسکو
– هماهنگ کردن فعالیت هاي گروه هاي تحقیقاتی تحت سرپرستی
– تشکیل جلسات سخنرانی و سمینارها و نمایشگاه ها و برنامه هاي مختلف رادیویی و تلویزیونی
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
۱- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت امور فرهنگی ، برنامه ریزي امور فرهنگی ، فرهنگ وزبانهاي باستانی ایران ، فرهنگ و ارتباطات ، زبان وادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، فرهنگ ومعارف اسلامی ، فرهنگ و ارتباطات ، علوم اجتماعی ، ارتباطات اجتماعی ، برنامه ریزي علوم اجتماعی ، پژوهشگري علوم اجتماعی ، خدمات اجتماعی ، جامعه شناسی ، مردم شناسی، جمعیت شناسی ، روابط عمومی، تحقیق در ارتباطات اجتماعی ، الهیات و معارف اسلامی ، معارف اسلامی، فرهنگ و معارف اسلامی ، علوم وحدیث ، معارف اسلامی و تبلیغ علوم اسلامی ، علوم قرانی و حدیث ، علوم قرانی ، زبان خارجی بین المللی، علوم سیاسی وروابط بین المللل، درجات ( 1) تا ( 3) حفظ قران (موضوع بخشنامه شماره ۱۳۷۳۶/۲۰۰ مورخ ۱۴/۶/۱۳۹۰).
۲- مهارت:
– تسلط به رایانه و یکی از زبان هاي خارجی (ترجیحاً انگلیسی، فرانسه، عربی)
– توانایی کار با نرم افزارهاي رایج در زمینه تخصص مربوطه
– توانایی برقراري ارتباط مؤثر
۳- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با قانون مطبوعات
– آشنایی با امور اقلیت هاي دینی
– کتاب و کتابخوانی
عنوان شغل: مربی امور هنري
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها تحت نظارت کلی عهده دار تدریس در رشته هاي مختلف هنري در یکی از مراکز آموزش هنري و انجام تحقیقات و بررسی هاي لازم در زمینه مواد مورد تدریس بوده یا طرح ریزي، هماهنگی و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– اشتغال به تدریس موظف هفتگی طبق برنامه مصوب سالانه ابلاغ شده
– تعیین تکالیف و تمرین هاي لازم و بازدید تکالیف و تمرینات هنرجویان و اقدام در جهت رفع اشکالات و اشتباهات
– حضور یافتن در شوراهاي فنی و هنرستان و تشریک مساعی در فعالیت هاي شورا
– تنظیم و ارسال گزارشات لازم در مورد چگونگی فعالیت و تحصیل هنرجویان ضعیف به رییس هنرستان در فواصل تعیین شده
– گزارش وضع تحصیلی و اخلاقی و انضباطی هنرجویان به مسئولان مربوط و انجام حضور و غیاب
– ثبت خلاصه درس روزانه در دفتر کلاس و امضاي دفتر کلاس و دفتر حضور و غیاب
– اجراي برنامه هاي امتحانی طبق برنامه و آیین نامه
– نظارت بر تنظیم برنامه هاي امتحانی و برنامه هفتگی کلاس ها و تقسیم ساعات کار دبیران
– تقسیم وظایف بین هنرآموزان و سایر کارکنان هنرستان
– هماهنگ کردن برنامه هاي درسی از لحاظ تدریس عملی و نظري
– حضور در کلاس و کارگاه و نظارت بر طرز تدریس هنرآموزان به منظور راهنمایی آنان
– مراقبت بهداشت محیط و معرفی کارکنان و هنرجویان به مراکز بهداشتی در صورت لزوم
– دایر نگهداشتن دفتر هنرستان در تعطیلات تابستان طبق دستور اداره کل پژوهش و آموزش هنري
شرایط احراز:
۱- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس ، دکتراي تخصصی و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی هنری مربوط و دارندگان درجات هنری ۱-۴ حسب موضوع مورد تدریس
۲- مهارت:
– توانایی تهیه طرح درسی
– توانایی تدریس هنر
۳- دوره هاي آموزشی:
– تاریخ هنر
– روش هاي نوین تدریس امور هنري
– قوانین و مقررات مرتبط با امور هنري
عنوان شغل: کارشناس سمعی و بصري
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به جمع آوري، تنظیم، تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع آوري شده در زمینه هاي امور سمعی و بصري یا هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– جمع آوري، تجزیه و تحلیل، مطالعه و بررسی اطلاعات و آمار موردنیاز جهت تهیه طرح ها و فعالیت هاي آموزش سمعی و بصري
– شرکت در سمینارهاي داخلی و خارجی و نمایشگاه هاي سمعی و بصري به منظور آگاهی از پیشرفت هاي وسایل سمعی و بصري و پدیده هاي تازه سمعی و بصري
– تهیه و تنظیم برنامه هاي آموزشی در زمینه شناخت وسایل سمعی و بصري و کاربرد آنها
– بررسی و تحقیق درباره وسایل جدید سمعی و بصري به منظور تطابق آنها با نیازهاي فرهنگی ایران
– اظهارنظر درباره مواردي که به عنوان ابزار کار معلمین یا راهنمایان فرهنگی یا متصدیان نمایش فیلم مورد استفاده قرار می گیرد
– برقراري ارتباط با واحدهاي مطالعاتی و تحقیقاتی به منظور آگاهی از نیازمندي هاي آنان در زمینه هاي سمعی و بصري
– برگزاري دوره هاي آموزشی و توجیهی جهت راهنمایان فرهنگی و سایر مسؤولان ذیربط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی تکنولوژي آموزشی و برق (الکترونیک)، فیزیک، صدا و تصویر، سینما و تلویزیون
– ارتباط تصویري گرایش هاي: ارتباط تصویري، تصویرسازي، تصویر متحرك (انیمیشن)
– تولید سیما
– تلویزیون و هنرهاي دیجیتال
2- مهارت:
– تسلط به یکی از زبان هاي خارجی (ترجیحاً انگلیسی)
– توانایی کاربست تکنولوژي روز در زمینه وسایل سمعی و بصري (حسب تخصص مربوط)
3- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با قوانین و مقررات فنی سمعی و بصري
– آشنایی با فناوري هاي نوین امور سمعی و بصري
عنوان شغل: کارشناس امور هنري
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به تهیه و تنظیم برنامه هاي هنري در زمینه تئاتر، موسیقی، نمایش، سرودخوانی جهت اجراي برنامه هاي صحنه اي، تهیه طرح هاي گوناگون جهت تأسیسات، ابنیه و نمایشگاه ها، نظارت بر نمایش فیلم، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– انجام فعالیت هاي لازم در زمینه اشاعه و پیشرفت و تکامل فعالیت هاي تئاتر، موسیقی، نمایشگاه هاي عکس و هنرهاي ظریفه
– نظارت بر تهیه و تنظیم هر نوع وسیله جهت فعالیت هاي هنري از قبیل لباس، تزیینات و غیره
– تهیه طرح هاي اجرایی جهت نمایشگاه هاي داخلی و خارجی و انجام فعالیت هاي لازم جهت ترتیب تزیین آنها
– تهیه و تنظیم و نظارت بر اجراي برنامه هاي تئاتر، نمایشگاه هاي عروسکی و برنامه هاي فرهنگی
– تهیه طرح اولیه و طرح اجرایی دکوراسیون داخلی تأسیسات، ابنیه نمایشگاه ها و غیره
– انجام نظارت هاي لازم بر اجراي طرح هاي تهیه شده دکوراسیون صحنه
– ارزشیابی کار گروه هاي هنري و تهیه و تنظیم گزارش کار واحدهاي هنري
– بررسی و پیشنهاد خط مشی هاي جدید پیرامون اداره کارگاه هاي هنري
– انجام بررسی هاي لازم به قصد حصول اطلاعات از خط مشی هاي وضع شده در مورد فیلم و فیلمنامه
– تهیه برنامه کار سالیانه، طرح برگزاري نمایشگاه هاي عکس و سرپرستی هیأت داوران مسابقات عکاسی
– صدور پروانه نمایش فیلم
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی هنري و دارندگان درجات هنري ( 1) تا ( 3) حسب تخصص موردنیاز
2- مهارت:
– توان کاربست نرم افزارهاي رایج در زمینه هنري حسب تخصص مربوط
– توانایی ارزیابی تولیدات هنري
۳- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط با امور هنري
عنوان شغل: کاردان امور هنري
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به تهیه و تنظیم برنامه هاي جشنواره هاي تئاتر و موسیقی و فیلم و طرح جهت اجراي برنامه هاي صحنه اي، تهیه طرح هاي گوناگون جهت تأسیسات ابنیه و نمایشگاه ها را به عهده دارند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– همکاري در اجراي طرح هاي تهیه شده دکوراسیون
– بازدید از کارگروه هاي هنري شهرستان ها و تنظیم گزارش کار واحدهاي هنري
– انجام فعالیت هاي لازم در زمینه اشاعه و پیشرفت و تکامل فعالیت هاي تئاتر، موسیقی و هنرهاي ظریفه
– تنظیم آمارها و نمودارهاي تهیه شده از سناریو، فیلم و پروانه نمایش و غیره
– همکاري در تعیین روش ها و خط مشی هاي لازم جهت پیشبرد هنر هاي مختلف
– همکاري در امر نظارت بر اجراي اجراي برنامه هاي تئاتر ها، سینماها و نمایشگاه هاي عروسکی و سایر برنامه هاي فرهنگی
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه فوق دیپلم، لیسانس و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی هنري و دارندگان درجات (3) و (4) هنري حسب تخصص موردنیاز
۲- مهارت:
– آشنایی با مهارت هاي هفت گانه رایانه
– کاربرد وسایل و تجهیزات نوین هنري در زمینه تخصص مربوطه
3- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با قوانین و مقررات مرتبط با امور هنري
عنوان شغل: کاردان امور فرهنگی
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به برقراري و توسعه روابط فرهنگی، هنري و شناساندن جنبه هاي مختلف فرهنگ و تمدن ایران به کشورهاي مختلف، بررسی برنامه هاي یونسکو در زمینه هاي مختلف علوم، برقراري ارتباط با سازمان ها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی کشور جهت کسب اطلاعات لازم را برعهده دارند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– همکاري در انجام مطالعات جهت کسب اطلاع در زمینه مسایل گوناگون فرهنگی و انجام بعضی تحقیقات فرهنگی و تهیه گزارش ها و مقالاتی در زمینه مباحثات فرهنگی
– تهیه و تنظیم پرسشنامه و آمار مربوط به فرهنگ و نیز جمع آوري و کسب نظر از سازمان هاي ذیربط در زمینه هاي فوق
– تماس با موسسات فرهنگی، محققان و متخصصان به منظور برقراري مبادلات فرهنگی و هنري
– انجام امور مربوط به توسعه روابط فرهنگی با کشورهاي مختلف
– انجام امور مربوط به تشویق و تقدیر از شخصیتهایی که به نحوي در انجام و معرفی و بزرگداشت فرهنگ و تمدن ایرانی کوشیده اند
– تماس با دستگاه هاي مختلف دولتی و ملی که به نحوي در برگزاري مراسم بزرگداشت ها،کنگره ها،یادبودها و جشنواره ها دخالت و شرکت دارند
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه فوق دیپلم ، لیسانس و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت امور فرهنگی ، برنامه ریزي امور فرهنگی ، فرهنگ وزبانهاي باستانی ایران ، فرهنگ و ارتباطات ، زبان وادبیات فارسی ، زبان و ادبیات عرب ، فرهنگ ومعارف اسلامی ، فرهنگ و ارتباطات ، علوم اجتماعی ، ارتباطات اجتماعی ، برنامه ریزي علوم اجتماعی ، پژوهشگري علوم اجتماعی ، خدمات اجتماعی ، جامعه شناسی ، مردم شناسی، جمعیت شناسی ، روابط عمومی، تحقیق در ارتباطات اجتماعی ، الهیات و معارف اسلامی ، معارف اسلامی، فرهنگ و معارف اسلامی ، علوم وحدیث ، معارف اسلامی و تبلیغ علوم اسلامی ، علوم قرانی و حدیث ، علوم قرانی ، زبان خارجی بین المللی ، علوم سیاسی وروابط بین المللل، درجات ( 1) تا ( 3) حفظ قران (موضوع بخشنامه شماره ۱۳۷۳۶/۲۰۰ مورخ ۱۴/۶/۱۳۹۰).
2- مهارت:
– آشنایی با یکی از زبان هاي خارجی (ترجیحاً انگلیسی، عربی و یا فرانسه)
– توانایی برقراري ارتباط مؤثر با دیگران
3- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با امور و مذاهب اسلامی اقلیت هاي دینی
– کتاب و کتابخوانی
عنوان شغل: کارشناس امور آموزشی
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به برنامه ریزي آموزشی، تحقیق و ارزشیابی برنامه هاي آموزش ضمن خدمت و انتشار مواد درسی دوره هاي مختلف، انجام امور آموزشی و امتحانی واحدهاي اجرایی آموزش ضمن خدمت، ارزشیابی و نظارت بر طرح هاي سوادآموزي، آموزش کودکان استثنایی، آموزش عشایري و آموزش مقاطع مختلف تحصیلی (اعم از ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه، تربیت معلم، سطوح مختلف دوره هاي دانشگاهی، تهیه و تدوین آیین نامه هاي درسی و امتحانی، طرح ریزي، هماهنگی و پیگیري قوانین و مقررات و سایر مصوبات مربوط به اجراي برنامه هاي آموزشی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– جمع آوري و تنظیم اطلاعات لازم در زمینه امور آموزشی
– تهیه و تنظیم طرح ها و برنامه هاي آموزشی
– برنامه ریزي، ارزشیابی و نظارت بر اجراي فعالیت هاي آموزشی
– برنامه ریزي براي توسعه آموزش ضمن خدمت با توجه به نتایج ارزشیابی
– تهیه و تنظیم و اجراي تست هاي ارزشیابی فعالیت هاي آموزشی
– نظارت بر تهیه و تنظیم اساسنامه هاي واحدهاي آموزشی و طرح هاي لازم، جهت تأسیس و توسعه واحدهاي
آموزشی
– تهیه و تنظیم برنامه ها و دستورالعمل هاي لازم جهت برگزاري کلاس هاي کارآموزي و سمینارهاي آموزشی
– اجراي برنامه هاي آموزشی طی دوره
– ارزشیابی مستمر فعالیت هاي مراکز آموزشی به منظور تعیین روش هاي مناسب جهت بهبود برنامه هاي آموزشی و رفع نارسایی هاي موجود
– هماهنگ کردن روش هاي اجراي مصوبات آموزشی در موسسات مربوط و تعیین روش ها و معیارهاي ارزشیابی
– نظارت بر امور مربوط به برنامه ریزي توسعه آموزش دانش آموزان استثنایی، عشایري، سوادآموزي و …
– نظارت بر تشکیل و اداره انجمن هاي معلمان، مشاوران راهنماي تحصیلی، معلمان، دانش آموزان استثنایی و مربیان
– بررسی کلیه فعالیت هاي مربوط به برنامه ریزي آموزشی از لحاظ نیروي انسانی و مادي براساس برنامه هاي اجرا شده
– شرکت در جلسات و کمیسیون هاي مختلف آموزشی
– برآورد کلی اعتبار موردنیاز واحدهاي آموزشی از لحاظ پرسنلی، ساختمان، لوازم آزمایشگاهی و کارگاهی
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
-1 تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه لیسانس ، فوق لیسانس ، دکتراي تخصصی و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت و برنامه ریزي آموزشی ، مدیریت آموزشی، برنامه ریزي آموزشی، تکنولوژي آموزشی، تحقیقات آموزشی، برنامه ریزي درسی ، علوم تربیتی، مدیریت آموزش عالی، مدیریت (منابع انسانی)، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی، آموزش بزرگسالان، تعلیم و تربیت اسلامی، فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت، تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، سنجش و اندازه گیري ، روان شناسی تربیتی و آمار و سنجش آموزش.
2- مهارت:
– توانایی نیازسنجی آموزشی
– توانایی طراحی آموزشی
– توانایی ارزشیابی آموزشی
۳- دوره هاي آموزشی:
– ارزشیابی آموزشی
– برنامه ریزي آموزشی
– توانمندسازي کارکنان
– نیازسنجی آموزشی
عنوان شغل: کاردان امور آموزشی
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به برنامه ریزي آموزشی، ارزشیابی برنامه هاي آموزش ضمن خدمت و جمع آوري اطلاعات و بررسی در مورد برنامه هاي آموزشی، انجام امور اجرایی و همکاري هاي لازم در امور مربوط به ارزشیابی و نظارت بر طرح هاي سوادآموزي ، آموزش کودکان استثنایی، آموزش عشایري و آموزش مقاطع مختلف تحصیلی (اعم از ابتدایی، راهنمایی تحصیلی، متوسطه، تربیت معلم، سطوح مختلف دوره هاي دانشگاهی) را بر عهده دارند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها :
– جمع آوري اطلاعات لازم در زمینه امور آموزشی
– انجام همکاري هاي لازم در امر نشر و چاپ نشریات آموزشی
– انجام اقدامات لازم جهت صدور گواهی نامه هاي شرکت کنندگان در دوره هاي آموزشی پس از پایان دوره
– جمع آوري اطلاعات در زمینه تعلیم و تربیت کودکان استثنایی یا دانش آموزان عشایري و سوادآموزان
– همکاري با ناظرین در تهیه و تنظیم اساسنامه هاي واحدهاي آموزشی و طرح هاي لازم جهت تاسیس و توسعه واحدهاي آموزشی
– تهیه و تنظیم بخشنامه ها و دستورالعمل هاي مربوط به اجراي مقررات آموزشی مختلف
– انجام امور مقدماتی مربوط به تهیه و تنظیم و اجراي تست هاي ارزشیابی و فعالیت هاي آموزشی و استخراج نتایج آنها
– انجام امتحانات ورودي واحد آموزشی ضمن خدمت مربوط
– اجراي برنامه هاي آموزشی ضمن خدمت و برنامه هاي آموزشی مدیریت در رشته هاي مختلف شغلی بر اساس نیازمندي هاي تعیین شده
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
گواهینامه فوق دیپلم ، لیسانس و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت و برنامه ریزي آموزشی، مدیریت آموزشی، برنامه ریزي آموزشی، تکنولوژي آموزشی، تحقیقات آموزشی، برنامه ریزي درسی، علوم تربیتی، راهنماي آموزشی، آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی و آموزش و پرورش ابتدایی
2- مهارت:
– توانایی نیازسنجی آموزشی
– توانایی طراحی آموزشی
– توانایی ارزشیابی آموزشی
3- دوره هاي آموزشی:
– ارزشیابی آموزشی
– برنامه ریزي آموزشی
– توانمندسازي کارکنان
– نیازسنجی آموزشی
عنوان شغل: کتابدار
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به: تنظیم کتب در قفسه ها، تدوین و ماشین کردن فیش هاي کتابخانه، تعیین کتب لازم براي تکمیل یک طبقه کتاب یا یک کتابخانه، ایجاد و توسعه و تکمیل کتابخانه ها و یا طرح ریزي، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها :
– راهنمایی و ارایه خدمات به مراحعین در زمینه کتابهاي مورد نیاز
– تهیه و تدوین طرح هاي مرتبط با خدمات ویژه کتابخانه اي
– اجراي طرح هاي حفاظت و نگهداري منابع کتابخانه اي
– نظارت بر امر گردش و امانت کتاب و منابع کتابخانه اي بر اساس ضوابط
– همکاري در برنامه ریزي و اجراي طرح عادت به مطالعه و تشویق به کتابخوانی در سطح ملی
– دریافت و حفظ و نگهداري منابع خطی بر اساس استانداردهاي موجود
– همکاري در طراحی و انتشار فهرست نمایه و کتاب شناسی نسخه هاي خطی
– برنامه ریزي، اجرا و نظارت بر فهرست نویسی منابع کتابی و غیر کتابی کتابخانه ملی
– هماهنگی و نظارت بر ایجاد بانک هاي مختلف اطلاعاتی اعم از کتابشناسی ملی، فهرستگان ملی، سرعنوان هاي موضوعی، مستند مولفان، مستند ناشران و …
– نظارت و هماهنگی و اجراي برنامه گسترش منابع کتابخانه اي
– مستندسازي سرعنوان هاي موضوعی، مولفان و مشاهیر ، تنالگان ها و ناشران و ورود اطلاعات و تکمیل پیشینه هاي مستندسازي بانک مستندات
– نمایه سازي مقالات نشریات ادواري موجود در کتابخانه ملی و ورود اطلاعات و تکمیل پیشینه هاي نمایه سازي در بانک اطلاعاتی نمایه کتابخانه ملی بر اساس اصول و قواعد ملی و بین المللی
– همکاري و ارایه خدمات آموزشی و مشاوره اي علمی مربوط به سازماندهی به سایر کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی و کتابداران
– ارایه خدمات شاپا (شماره استاندارد بین المللی پیایندها) و شابکا (شماره استاندارد بین المللی کتابخانه ها) به متقاضیان کشور و هماهنگی با پایگاه هاي بین المللی مرتبط
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
گواهینامه فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس ، دکترا و یا همتراز در رشته هاي تحصیلی کتابداري، علوم کتابداري و اطلاع رسانی و برنامه ریزي کتابداري و ادبیات فارسی (صرفاً در مقطع لیسانس)
2- مهارت :
تسلط به زبان انگلیسی و رایانه، خلاقیت و ابتکار، فن بیان، توانایی برقراري ارتباط با دیگران، قدرت تشخیص بالا
3- دوره هاي آموزشی:
– فهرست نویسی
– آموزش کتابداري
توضیح: افرادي که در طی دوره تحصیل آموزش هاي مربوط را دیده اند به تشخیص دستگاه از طی دوره ها معاف می باشند.
عنوان شغل: کاردان سمعی و بصري
تعریف:
این شغل در بر گیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به جمع آوري و تنظیم اطلاعات در زمینه هاي امور سمعی و بصري را برعهده دارند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– جمع آوري اطلاعات موردنیاز جهت تهیه طرح ها و فعالیت هاي آموزش سمعی و بصري
– شرکت در سمینارهاي داخلی و خارجی و نمایشگاه هاي سمعی و بصري به منظور آگاهی از پیشرفت هاي وسایل سمعی و بصري و پدیده هاي تازه سمعی و بصري
– همکاري در تهیه و تنظیم برنامه هاي آموزشی در زمینه شناخت وسایل سمعی و بصري و کاربرد آنها
– برقراري ارتباط با واحدهاي مطالعاتی و تحقیقاتی وزارت متبوعه و سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی به منظور آگاهی از نیازمندي هاي سمعی و بصري
– اظهارنظر درباره مواردي که به عنوان ابزار کار معلمین یا راهنمایان فرهنگی یا متصدیان نمایش فیلم مورد استفاده قرار می گیرد
– تشکیل دوره هاي آموزشی جهت راهنمایان فرهنگی و سایر مسؤولان مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
– گواهینامه فوق دیپلم ، لیسانس و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی تکنولوژي آموزشی (رادیو و تلویزیون)، معلم فنی برق (الکترونیک)، الکترونیک (رادیو و تلویزیون)، برق (الکترونیک)، سینما، ارتباط تصویري، تولید سیما
2- مهارت:
– آشنایی به یکی از زبان هاي خارجی (ترجیحاً انگلیسی)
– توان کار بست تکنولوژي روز در زمینه وسایل سمعی و بصري (حسب تخصص مربوط)
3- دوره هاي آموزشی:
– آشنایی با قوانین و مقررات فنی سمعی و بصري
– آشنایی با فناوري هاي نوین امور سمعی و بصري
عنوان شغل: کاردان امور پژوهشی
تعریف:
این شغل در برگیرنده پستهایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به جمع آوري اطلاعات در مورد برنامه هاي پژوهشی مختلف را بر عهده دارند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– جمع آوري اطلاعات لازم در زمینه نیازها و طرحهاي پژوهشی
– پیگیري اجراي طرحهاي پژوهشی و تهیه گزارشهاي لازم در مورد پیشرفت و یا عدم پیشرفت طرح هاي مذکور و ارائه گزارشات جهت اتخاذ تصمیم لازم
– فراهم کردن وسایل و مقدمات بررسی پیشنهادهاي مربوط به ایجادتوسعه و انحلال هرگونه موسسه آموزش عالی یا موسسه پژوهشی در رشته هاي مختلف
– همکاري با کارشناسان مربوط در جهت انجام وظایف محوله
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
گواهینامه فوق دیپلم، لیسانس ویا همتراز در یکی از رشتههاي تحصیلی راهنماي آموزشی، امور دولتی (مدیریت تحقیقات آموزشی)، پژوهشگري علوم اجتماعی، مطالعات زنان (در مقطع کارشناسی) و یا یکی از رشته هاي تخصصی حسب موضوع موردپژوهش.
2- مهارت:
– آشنایی با یک زبان خارجی
– آشنایی با کار رایانه در امور تحقیقاتی
3 – دوره هاي آموزشی:
– روش تحقیق.
عنوان شغل: کارشناس امور پژوهشی
تعریف:
این شغل در برگیرنده پست هایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به برنامههاي پژوهشی، بررسی، ارزشیابی و انتخاب پروژههاي تحقیقاتی و یا طرحریزي، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیتهاي فوق را عهده دار میباشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– بررسی مقدماتی و اظهارنظر درباره طرحهاي پژوهشی
– جمع آوري اطلاعات لازم در زمینه کلیه نیازها و طرحهاي پژوهشی و بررسی و تنظیم اطلاعات
– تهیه گزارش در مورد امور تحقیقاتی دانشگاهها و موسسات پژوهشی و افراد و پیشرفت برنامه هاي تحقیقاتی آنان.
– ارزشیابی فعالیتهاي پژوهشی و محققین و کوشش جهت رفع مشکلات و موانع کار و تهیه گزارشات لازم در این زمینه.
– پیگیري اجراي طرحهاي پژوهشی و تهیه گزارشات لازم در مورد پیشرفت و یا عدم پیشرفت طرحهاي مزبور جهت اتخاذ تصمیم لازم.
– بررسی و اظهارنظر در مورد ادامه فعالیت موسسات پژوهشی و محققینی که طرحهاي پژوهشی را انجام می دهند، با توجه به گزارشات فرستاده شده از لحاظ پیشرفت برنامهها اعم از کیفی و یا کمی.
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات:
گوهینامه لیسانس، فوق لیسانس، دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی پژوهشگري علوم اجتماعی، مطالعات زنان در تحقیقات آموزشی با گرایشهاي (زن و خانواده، حقوق زن در اسلام و تاریخ زنان) و یا یکی از رشته هاي تخصصی حسب موضوع مورد پژوهش.
2 – مهارت :
– تسلط به یک زبان خارجی ترجیحاً انگلیسی
– تسلط به رایانه
– توان تجزیه و تحلیل بالا
3- دوره هاي آموزشی:
– روش تحقیق
عنوان شغل: عکاس و فیلمبردار
تعریف :
این شغل در برگیرنده پستهایی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به تهیه عکس، فیلم و اسلاید را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف و مسئولیت ها:
– دریافت، نگهداري و استفاده از دستگاههاي مختلف عکاسی و فیلمبرداري و سایر تجهیزات مربوط
– شرکت در مجالس، محافل و برنامههاي خبري و عسکبرداري یا فیلمبرداري عکسبرداري یا فیلمبرداري از موضوعات مختلف از جمله افراد، مکانها، مدارك و غیره
– انجام تغییرات جزئی و رفع نواقص دستگاهها در حین فعالیت
– گزارش فعالیتهاي انجام شده در زمینه هاي تهیه عکس و فیلمبرداري و ارجاع به موقع به حوزه هاي مربوط خبري
– آماده نمودن وسایل و ابزارهاي کار عکاسی و فیلمبرداري جهت انجام به موقع امور
– انجام فعالیتهاي مربوط به آموزش فنون عکاسی و فیلمبرداري
– انجام فعالیت هاي لازم در جهت نگهداري و بایگانی فیلمها و عکسها
– انجام سایر امور مربوط
شرایط احراز:
– تحصیلات و معلومات:
گواهینامه فوق دیپلم، لیسانس و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی عکاسی و فیلمبرداري، ارتباط تصویري، تدوین (فیلمنامه نویسی)، کارشناس فیلمسازي (تدوین)، عکاسی خبري و مرمت آثار فرهنگی (فیلم و عکس).
2 – مهارت :
– آشنایی به یکی از زبانهاي خارجی ترجیحاً انگلیسی
– خلاقیت و ابتکار
– قدرت اتخاذ تصمیم در انتخاب سوژه .
– آشنایی با نرم افزارهاي شغلی مربوط
3- دوره هاي آموزشی :
– آشنایی عمومی تخصصی (عکاسی و فیلمبرداري خبري)