حق بیمه و بازنشستگیوزارت آموزش و پرورش

عدم ابطال بخشنامه آموزش و پرورش در خصوص بازنشستگی پیش از موعد سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰

عدم ابطال بخشنامه عدم امکان بازنشستگی پیش از موعد در سال ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ (دادنامه شماره ۱۱۰۴ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۱۰۴

تاریخ دادنامه: ۱۴۰۰/۰۹/۰۸

هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

* شماره پرونده : ۹۹۰۰۷۳۷

* طرف شکایت : اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

*شاکی:خانم مرضیه شریعت

* موضوع شکایت و خواسته: ابطال بند ۱۰ بخشنامه شماره ۷۱۰؍۴۶۷۷۷۱؍۱۷۰۰ مورخ ۰۶؍۰۲؍۱۳۹۹ اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به خواسته ابطال بند ۱۰ بخشنامه شماره ۷۱۰؍۴۶۷۷۷۱؍۱۷۰۰ مورخ ۰۶؍۰۲؍۱۳۹۹ اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

۱۰- با توجه به مصوبه کمیته رهبری مدیریت اداره کل متبوع، امکان بازنشستگی پیش از موعد برای سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ وجود ندارد، لذا به درخواست های همکاران در این خصوص ترتیب اثر داده نخواهد شد.

* دلایل شاکی برای ابطال مصوبه :

به موجب بخشنامه مذکور همکاران دارای شرایط خاص پزشکی هم نمی توانند به بازنشستگی پیش از موعد نائل شوند. باتوجه به قانون بازنشستگی، بانوان می توانند با ۲۵ سال سابقه بازنشسته شوند.

لازم به ذکر است شاکی به موجب لایحه ای بخشنامه را مغایر تبصره ۱ بند «ب» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام کرده است.

*خلاصه مدافعات طرف شکایت :

۲-شاکی مستخدم رسمی با سمت دبیر این استان در شهرستان زرین شهر دارای سابقه ای بالغ بر ۲۳ سال تدریس می باشد.

۲-در اجرای ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیروی آموزشی که تا پایان شهریور ماه هر سال تحصیلی دارای ۳۰ سال سابقه خدمت ویا بیشتر باشند در تاریخ یکم مهر ماه همان سال برابر با قانون بازنشسته می گردنند.

۴- با توجه به مصوبه کمیته راهبردی آموزش و پرورش و نیاز به تخصص شاکی، امکان بازنشستگی پیش از موعد برای سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ وجود ندارد.

۴-در موارد خاص چنانچه موردی در این شیوه نامه پیش بینی نشده باشد تصمیم گیری با کارگروه توسعه مدیریت خواهد بود.

* نظر تهیه کننده گزارش :

۱- مطابق بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶؍‍۰۷؍‍۰۸، «دستگاه اجرائی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته نماید: الف) حداقل سی سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و سی و پنج سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از ۳۰ سال.»

۲- برابر تبصره ۱ ماده مذکور «سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان آور و جانبازان و معلولان تا پنج سال کمتر می باشد و شرط سنی برای زنان منظور نمی گردد.»

۳- باتوجه به این که مدت اعتبار ماده واحده قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت و قانون تمدید آن در تاریخ ۱۳۹۴؍۰۶؍۰۵ به اتمام رسیده است و بازنشستگی پزشکی تابع مقررات خاص خود از جمله قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و‌زیان‌آور مصوب ۱۳۶۷ است و حکم مقرر در بند «الف» ماده ۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره ۱ آن، مربوط به بازنشستگی به اختیار دستگاه است و دستگاه می تواند با درخواست مستخدم قبل از رسیدن به سن بازنشستگی اجباری مخالفت کند، بنابراین به نظر می رسد مصوبه خلاف قانون و قابل ابطال نباشد.

پرونده شماره هـ ع؍۹۹۰۰۷۳۷ مبنی بر درخواست ابطال بخشنامه شماره ۷۱۰؍۴۶۷۷۷۱؍۱۷۰۰ (مورخ ۶؍۲؍۱۳۹۹ اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، با موضوع: شیوه­نامه بازنشستگی سال ۱۳۹۹)، در جلسه مورخ ۱؍۹؍۱۴۰۰ هیأت تخصصی استخدامی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضا به شرح ذیل اقدام به صدور رأی نمودند:

رأی هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

نظر به اینکه اولاً بازنشستگی پیش از موعد صرفاً در قوانین خاص از قبیل قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور (مصوب ۱؍۹؍۱۳۶۷) و موادی از قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۳؍۴؍۱۳۵۴) پیش­بینی گردیده و به طور عام، شامل کارکنان وزارت آموزش و پرورش نمی­شود.

ثانیاً در قوانین عام از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۸؍۷؍۱۳۸۶) که قانون حاکم بر دستگاه­های اجرایی می­باشد، بازنشستگی پیش از موعد، به طور عام پیش­بینی نشده و ماده ۱۰۳ قانون مذکور که در خصوص بازنشستگی است، دارا بودن حداقل ۳۰ سال سابقه برای متقاضیان بازنشستگی (غیر از متصدیان مشاغل سخت و زیان­آور، جانبازان و معلولان) را الزام نموده و صرفاً در بند «ب» ماده مذکور، به بازنشستگی قبل از ۳۰ سال اشاره شده که در اختیار دستگاه می­باشد.

بنا به مراتب فوق، بخشنامه شماره ۷۱۰؍۴۶۷۷۷۱؍۱۷۰۰ (مورخ ۶؍۲؍۱۳۹۹ اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان)، به اتفاق آرای اعضای هیأت تخصصی استخدامی، مغایر با قوانین و خارج از حدود اختیارات مقام تصویب ­کننده نبوده و قابل ابطال تشخیص نمی­گردد. این رأی به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری (مصوب ۱۳۹۲) ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رئیس محترم دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

علی اکابری- رئیس هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری

1 دیدگاه

  1. تا پدرمون رو در نیارید ول کن معلم نیستید معلم ۳۰ سال با جان و دل بچه های مزدم رو تربیت و آموزش میده اونوقت میگید کار زیان آور نیست!!! قانون گذار ،شما دوتا بچه ت رو میتونی رام کنی؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام