اخبار اداری و استخدامی

رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شد

رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام شد

شناسنامه قانون- رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام و مورد درخواست دستگاه‌های اجرایی در بخش دولتی بر اساس گزارش سهم و جایگاه رشته‌های تحصیلی در آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته مشخص شد.

به گزارش شناسنامه قانون، هدف اصلی از انتشار این گزارش، راهبری دستگاه‌ها در فرایند بازنگری شرایط احراز مشاغل با مدنظر قراردادن حوزه‌های دارای اولویت و هدایت نظام آموزش عالی به سمت نیازهای بخش دولتی به جذب نیروهای متخصص مورد نیاز در حوزه‌های اولویت‌دار است.

میزان به کارگیری رشته‌های تحصیلی در آزمون‌های استخدامی

نتایج این گزارش نشان می‌دهد که ۲۸.۶ درصد از مجموع رشته‌های تحصیلی مصوب وزارت علوم، فناوری و تحقیقات در آزمون‌های استخدامی متمرکز سازمان سنجش آموزش کشور از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ مورد تقاضای دستگاه‌های اجرایی برای ۵۵۷ عنوان شغلی بوده است.

نسبت تعداد رشته‌های تحصیلی مورد درخواست ذیل هر گروه تحصیلی به کل رشته‌های تحصیلی مندرج در دفترچه آزمون‌های استخدامی

  • رشته‌های تحصیلی ذیل گروه علوم انسانی با ۶۵۴ رشته تحصیلی در میان کل رشته‌های مندرج در دفترچه‌های استخدامی دارای بیشترین سهم کاربرد در آزمون‌ها بوده؛ به‌گونه‌ای که ۲۴.۷ درصد از کل رشته‌های درخواستی در آزمون‌های استخدامی از این گروه تحصیلی بوده است.
  • رشته‌های تحصیلی ذیل گروه فنی و مهندسی با ۵۹۰ رشته با سهم به میزان ۲۲.۲۸ درصد از کل رشته‌های تحصیلی مندرج در دفترچه، در رتبه دوم قرار دارد. سایت اداری‌ها (https://edariha.ir). البته این گروه در میزان بکارگیری رشته‌های تحصیلی نسبت به کل گرو‌های تحصیلی مصوب وزارت علوم در رتبه اول قرار دارد.
  • ۳۷.۶ درصد از کل رشته‌های تحصیلی ذیل گروه فنی و مهندسی مصوب وزارت علوم در آزمون‌های استخدامی مورد استفاده قرار گرفته است.
  • گروه‌های تحصیلی علوم اجتماعی با ۳۲۲ رشته، علوم پایه با ۲۵۲ رشته، علمی و کاربردی با ۲۵۱ رشته، پزشکی با ۲۰۳ رشته، کشاورزی با ۱۸۷ رشته و هنر و معماری با ۱۱۳ رشته، در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

نسبت میزان به کارگیری هر گروه تحصیلی در آزمون‌های استخدامی نسبت به رشته‌های تحصیلی مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

  • رشته‌های تحصیلی ذیل گروه علوم انسانی، علیرغم تعداد بالاتر نسبت به گروه فنی و مهندسی، در رتبه دوم میزان بکارگیری به نسبت رشته تحصیلی مصوب در آن گروه قرار دارد و ۳۵.۶ درصد از رشته‌های تحصیلی علوم انسانی در آزمون‌های استخدامی مورد تقاضا بوده است.
  • گروه تحصیلی علوم اجتماعی با وجود اینکه تنها ۱۲.۱۶ درصد از کل رشته‌های تحصیلی مندرج در دفترچه آزمون‌های استخدامی را شامل می‌شود؛ اما بکارگیری ۳۷ درصد از رشته‌های تحصیلی در این گروه تحصیلی نشان می‌دهد که به نسبت تعداد بیشتری از رشته‌های تحصیلی مصوب‌شده توسط وزارت علوم در این گروه، در آزمون‌های استخدامی استفاده شده است.
  • زیرگروه تحصیلی مدیریت در گروه تحصیلی علوم انسانی، دارای بیشترین سهم در رشته‌های تحصیلی مورد استفاده در آزمون و بیشترین ارتباط با شرایط احراز مشاغل مورد عمل دستگاه‌های اجرایی بوده است.
  • در رتبه دوم پرکاربردترین رشته تحصیلی در عناوین شغلی، زیرگروه صنعت در گروه علمی و کاربردی با ۱۰۲ رشته تحصیلی و ۹۸ عنوان شغلی مرتبط قرار دارد. روند افزایشی کاربرد این زیرگروه تحصیلی در سال‌های اخیر نشان از اهمیت علوم کاربردی برای دستگاه‌های اجرایی و حرکت به سمت مهارت‌افزایی دارد.

در پایان یادآور می‌شود که گزارش حاضر صرفا بررسی داده‌های مرتبط با آزمون‌های استخدامی فراگیر چندساله اخیر است که توسط سازمان آموزش سنجش کشور برای دستگاه‌های اجرایی کشور به صورت متمرکز برگزار شده، تاکید کرد: به دلیل وجود محدودیت زمانی، رشته‌های تحصیلی شاغلان دستگاه‌های اجرایی و ارتباط آن با عناوین شغلی در وضعیت فعلی درنظر گرفته نشده است.

متن کامل گزارش در خصوص رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام:

رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام
رشته های تحصیلی اولویت دار استخدام

 

آزمون کارشناس رسمی دادگستری قوه قضائیه 1403

آشنایی با منابع تخصصی کارشناسی رسمی قوه قضائیه:

کارشناس رسمی راه و ساختمانکارشناسی رسمی امو‌‌‌ر اداری و استخدامی
کارشناس رسمی محیط زیستکارشناسی رسمی لوازم خانگی و اداری‌
کارشناس رسمی امور آبکارشناس رسمی امور بانکی
کارشناس رسمی برنامه ریزی شهریکارشناس رسمی امور سرمایه گذاری، پولی و اعتباری
کارشناس رسمی معماری و تزئینات داخلیکارشناس رسمی بورس و اوراق بهادار
کارشناس رسمی برق، ماشین و تاسیسات کارخانجاتکارشناس رسمی امور تعاونی ها
کارشناسی رسمی تاسیسات‌ ساختمانیکارشناس رسمی نقشه برداری
کارشناس رسمی گاز و گازرسانیکارشناسی رسمی امور بیمه
کارشناس رسمی حسابداری و حسابرسیکارشناس رسمی امور بازرگانی
کارشناس رسمی ثبت شرکت‌ها، علائم تجاری و اختراعاتکارشناس رسمی دادگستری رشته آمار
کارشناس رسمی حوادث کارکارشناس رسمی رشته امور نفقه
کارشناس رسمی امور گمرکیکارشناس رسمی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
کارشناس رسمی کشاورزی و منابع طبیعی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام