اخبار اداری و استخدامی

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور: نوع ارائه خدمات در استان تهران در كشور الگو گيري مي شود

جمشيد انصاري، معاون رئيس جمهوري و رييس سازمان اداري و استخدامي كشور بعدازظهر امروز با حضور در بيست ‌و يكمين جشنواره شهيدرجايي استان تهران كه در محل استانداري تهران برگزار شد، از برگزيدگان اين جشنواره قدرداني كرد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، مهندس انصاري در اين جلسه به ايراد سخن پرداخت و گفت: وظيفه خود مي‌دانم به نمايندگي از دولت از مجموعه تلاش‌ها و دستاوردهاي نظام اداري در استان تهران تشكر و قدرداني كنم و اميدوارم اين تلاش‌ها مورد رضايت مردم در استان تهران و خداوند سبحان قرار گيرد.

وي جشنواره شهيدرجايي را آراسته به نام و ياد شهيدان دولت، شهيدرجايي و شهيدباهنر خواند و آن را فرصت و انگيزه اي براي مرور مجدد بر مشي اين دو دولتمرد و بهره مندي از شيوه مديريت ايشان كه آنان را از ميان ديگر كارگزاران نظام جمهوري اسلامي ايران برجسته و شاخص كرده است، دانست.

معاون رئيس جمهوري اظهارداشت: شهيدان رجايي، باهنر، بهشتي و ديگر دولتمردان شهيد در سال‌هاي آغازين استقرار نظام، به جز شهيدبودنشان، ويژگي‌هاي فردي و مشي رفتاري‌شان، تفاوت‌هايي با نسل‌هاي بعد مديران جمهوري اسلامي داشته است كه مداقه در آنان ضروري و منشاء نتايج خوبي است.

وي با قدرداني از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران، درخصوص انجام ارزيابي عملكرد عمومي و اختصاصي دستگاه‌هاي اجرايي گفت: اصلاح نظام اداري امروز براي ما يك انتخاب نيست، بلكه يك الزام و اجبار است، شرايط دستگاه اجرايي و هزينه‌هاي جاري دولت به‌گونه‌اي پيش رفته است كه اگر همين روند ادامه پيدا كند، شايد در ۳، ۴ سال آينده تمام درآمدهاي كشور صرف هزينه هاي نظام اداري شود؛ در نتيجه براي اين‌كه بتوانيم براي برنامه‌هاي توسعه نيز منابعي داشته باشيم، ناچاريم كه به سمت كاستن از هزينه‌هاي دولت، چابك‌سازي و كوچك سازي آن، توسعه دولت الكترونيك، ارتقاي بهره وري و تغيير روش‌هاي ارائه خدمات به نحوي كه هزينه ها كاهش يابد حركت كنيم .

انصاري ادامه داد: آن‌چه امروز به ‌عنوان برنامه اصلاح نظام اداري دنبال مي‌شود، از اين باب نيست كه نظام اداري ما داراي اشكالاتي است و ما مي‌خواهيم آن‌ها را رفع كنيم، بلكه از اين باب است كه اساساً ادامه وضعيت نظام اداري با شيوه و روال كنوني، ممكن نيست و بايد به سمت تغييرات اساسي برويم. مجموعه برنامه‌هاي ده‌گانه‌ كه در قالب برنامه جامع اصلاح نظام اداري (مرحله دوم) ابلاغ و بر اجراي آن تأكيد شده است  براي اين است كه بتوانيم يك نظام اداري كم‌هزينه‌تري را داشته باشيم و منابع بيشتري را صرف نيازمندي‌هاي مردم، ارائه خدمات با كيفيت بهتر به آنان و ايجاد زيرساخت‌ها براي توسعه كشور كنيم.

معاون رئيس‌جمهوري با اشاره به اين نكته كه در تهران به تعداد قابل توجهي از جمعيت كشور خدمت‌رساني مي‌شود، بيان داشت: اين مسئله كار دستگاه‌هاي اجرايي را متفاوت مي‌كند،همچنين ويژگي خدماتي كه در تهران ارائه مي‌شود نيز متفاوت است و برخي خدمات ويژه و خاص فقط در تهران در دسترس‌اند و يا اين‌كه اگر در ساير استان‌ها هم اين خدمات ارائه مي شوند، نمي‌توان به‌سادگي مردم را مجاب كرد كه آن خدمات، كيفيتي برابر با خدمت تهران دارند؛ لذا خدمات برتر در تهران، به جمعيتي فراتر از جمعيت تهران و بخش قابل توجهي از جمعيت استان‌هاي ديگر نيز ارائه مي‌شود كه در استان‌هاي ديگر  چنين وضعيتي وجود ندارد.

انصاري استان تهران را نوعي الگو براي ساير استان‌ها دانست و اظهار داشت: چه بخواهيم، چه نخواهيم، اين مسئله وجود داشته و دارد؛ اقدامات نوآورانه اي كه شهرداري تهران در دهه هفتاد شروع كرده بود، در اوايل دهه هشتاد در دورافتاده‌ترين شهرداري‌هاي كشور الگو قرار مي‌گرفت، در مورد مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، بيمارستان‌ها و ساير مراكز تهران هم همين اتفاق رخ مي‌دهد. همه اين مسائل باعث مي‌شود تحول در نظام اداري و ساختارهاي استان تهران اهميت مضاعفي پيدا كند و ما بايد براي سرعت‌بخشيدن به اصلاحات نظام اداري در استان تهران نگاه و برنامه ويژه‌اي داشته باشيم.

وي هدف از اصلاح نظام اداري را افزايش رضايتمندي مردم، سرمايه اجتماعي و اعتماد عمومي دانست و گفت: ارزيابي‌هاي ما نشان مي‌دهد با توجه به حجم بالاي ارائه خدمات در استان تهران و احتمالاً دلايل متعدد ديگر، در شاخص ميزان رضايتمندي مردم، استان تهران در گروه سومِ استان‌ها قرار مي‌گيرد كه نشان‌دهنده نياز به ساماندهي و تلاش بيشتر ما براي ارائه خدمات و افزايش سطح رضايتمندي است.

وي اضافه كرد: درخصوص شاخص‌هاي حقوق شهروندي در نظام اداري مانند اطلاع رساني به مردم در مورد خدمات دستگاه‌‎ها، آموزش مباني حقوق شهروندي به كاركنان دستگاه‌ها، ساده‌سازي فرآيندهاي انجام كار و …، وضعيت قابل قبولي نداشته و صرفا توانسته در محور توسعه دولت الكترونيك و استقرار ميز خدمت معادل ميانگين امتيازات را كسب كند.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور، علاوه بر عامل حجم زياد مطالبه خدمات از استان تهران، توسعه‌نيافتگي ساختارها و نيروي انساني را عامل ديگر پايين‌بودن شاخصهاي استان تهران در شاخص‌هاي ذكرشده دانست و افزود: تهران پيشاني كشور است، اگر نتوانيم در تهران رضايتمندي را ارتقا دهيم، ممكن است اين عدم رضايتمندي به ساير استان‌ها تسري پيدا كند.

انصاري تأكيد كرد: بايد به مسئله استقرار توسعه دولت الكترونيك شتاب بيشتري دهيم چراكه تكميل خدمات الكترونيك در استان‌ها، موكول به توسعه دولت الكترونيك در استان تهران است. نهايتاً اگر اتفاقات مثبت در استان تهران رخ دهد، كشور به حركت درمي‌آيد و توسعه در استان تهران در اين زمينه ها منشاء توسعه در كشور است.

وي در پايان از زحمات مديران و كاركنان خدوم و تلاشگر استانداري استان تهران و سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان تهران براي راهبري دستگاه‌هاي اجرايي استان و همه مديران و كاركنان دولت كه ارائه خدمات به مردم را بر عهده دارند تشكر كرد.

گفتني است در پايان اين مراسم از برگزيدگان بيست‌ و يكمين جشنواره شهيد رجايي و دستگاه‌هاي برتر قدرداني شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام