کتاب استخدامی اداری ها
اخبار اداری و استخدامی

مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور در برنامه هفتم توسعه

مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور در برنامه هفتم توسعه

شناسنامه قانون- نمایندگان مردم در مجلس سازوکار تعیین سن بازنشستگی برای شاغلان با سوابق مختلف خدمتی را مشخص کردند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه ۲۸ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه قانون برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه با ۱۲۷ رأی موافق، ۷۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس بند الحاقی ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور کاهش ناترازی صندوق های بازنشستگی و تقویت توان صندوق ها در انجام تکالیف محوله:

-۱ بیمه پردازانی که ۲۸ تا ۳۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنها برای بازنشستگی اضافه نمی گردد.

-۲ بیمه پردازانی که ۲۵ تا ۲۸ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه می گردد.

-۳ بیمه پردازانی که ۲۰ تا ۲۵ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی سه ماه اضافه می گردد.

-۴ بیمه پردازانی که مطابق قوانین ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی چهارماه اضافه می گردد.

-۵ بیمه پردازانی که مطابق قوانین تا ۱۰ سال سابقه خدمت دارند به سنوات اشتغال آنان به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی پنج ماه اضافه می گردد.

تبصره ۱ – اجرای تمام یا بخشی از احکام فوق الذکر مشروط بر آن است که سن بیمه شده در زمان بازنشستگی برای مردان از ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال بیشتر نباشد.

تبصره ۲ – اصلاحات فوق در قوانین صندوق های بازنشستگی به استثنای صندوق هایی که حداقل سن بازنشستگی بیمه شدگان آنها از ارقام مذکور در تبصره(۱) بیشتر است به صورت دائمی اعمال می گردد.

تبصره ۳ – ایثارگران و مشمولان قوانین سخت و زیان آور مشمول قوانین خاص خود هستند.

تبصره ۴ – اشخاص موضوع این حکم با رضایت خود و موافقت دستگاه های ذی ربط میتوانند بدون نیاز زمان های مذکور در بندهای (۲) الی(۵) تا سقف سن موضوع تبصره(۱) حسب مورد به خدمت ادامه دهند. خدمت مازاد بر اساس قوانین و مقررات مربوطه امکان پذیر است.

تبصره ۵ – چنانچه دستگاهها به خدمات برخی از کارکنان نیاز نداشته باشند حسب مورد میتوانند بدون لحاظ زمانهای مذکور با پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه و موافقت معاون اول رئیس جمهور بر اساس قوانین مربوط نسبت به صدور احکام بازنشستگی آنان اقدام کنند.

تبصره ۶ – افرادی که تقاضای خود مایل به بازنشستگی زودتر از موعد فوق الذکر باشند، بازنشستگی آنها مطابق قوانین مربوطه و بدون رعایت بندهای(۱) تا (۵) بلامانع است و حقوق بازنشستگی آنان مطابق احکام این سند برقرار خواهد شد.

همچنین با نظر دکتر قالیباف رئیس مجلس بند (خ) ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی تشخیص داده شد و حذف گردید.

براساس بند (خ) حذف شده ماده ۲۹ لایحه مذکور؛ به منظور ایجاد نظام تأمین اجتماعی پایدار و تضمین حقوق بیمه شدگان جدید از ابتدای اجرای برنامه، نظام تأمین اجتماعی بیمه شدگان جدیدالورود بر اساس اصول ذیل توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری سازمان و دستگاه های ذیربط تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد.

تعیین شرط سن ۶۵ سال برای مرد و ۶۰ سال برای زن و سابقه بازنشستگی ۳۵ سال برای مرد و ۳۰ سال برای زن؛ مستخدمین موجود با رضایت کتبی خود نیز می توانند مشمول حکم این جزء قرار گیرند.

موافقان و مخالفان مصوبه تعیین سن بازنشستگی شاغلان کشور چه گفتند؟

علی بابایی کارنامی در مخالفت با این بند الحاقی گفت: این بند الحاقی همان افزایش سن بازنشستگی است که با فرمولی غیریکسان و نامفهوم برای هر یک از گروه های شغلی و افرادی که سابقه کار دارند، سن بازنشستگی را تعیین کرده است. این بند الحاقی را مغایر با اصول ۳ و ۱۱۰ قانون اساسی است و تصویب آن تبعات اجتماعی در پی خواهد داشت.

محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با بند الحاقی مذکور گفت: این بند یکی از بهترین احکام برنامه است، امروز میانگین سن بازنشستگی در دنیا ۶۳ سال بوده ولی در کشور ما فردی که از ۲۰ سالگی مشغول به کار بوده، در ۵۰ سالگی بازنشسته می شود.

نماینده دولت ضمن موافقت با این بند الحاقی گفت: یکی از اهداف برنامه هفتم توسعه حل مشکل ناترازی صندوق های بازنشستگی است. سن امید به زندگی در کشورمان در مردان ۷۶ سال و در زنان ۷۸ سال است، ولی برخی از شاغلان مانند معلمان امروزه در سن ۴۸ سالگی بازنشسته می شوند.

وی با بیان اینکه برای افرادی که ۲ سال از خدمتشان باقی مانده، هیچ افزایش سن بازنشستگی در نظر گرفته نشده است، گفت: این بند الحاقی سن بازنشستگی را به صورت پلکانی افزایش داده تا حقوق مکتسبه افراد تضییع نشوند، در این حکم پیش بینی شده مردان در سن ۶۲ سالگی و زنان در سن ۵۵ سالگی بتوانند درخواست بازنشستگی خود را مطرح کنند، ضمناً دولت با تبصره های ۵ و ۶ این بند الحاقی مخالف است.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در موافقت این بند الحاقی با اشاره به سن امید به زندگی در کشورمان، میانگین سن بازنشستگی را پایین تر از میانگین جهانی دانست و گفت: با توجه به اینکه دولت با همسان سازی حقوق بازنشستگان موافقت کرده است، باید با این بند الحاقی موافقت کرد تا ناترازی ها برطرف شود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

44 دیدگاه

  1. کسی که الان ۵ سال سابقه دارد با این حساب ۱۲۵ ماه به زمان بازنشستگی اضافه شود که یعنی ۴۰ سال و ۵ ماه باید کار کند تا بازنشسته شود
    اولا امید به بازنشستگی وجود دارد؟
    دوما با این حساب بعد از بازنشستگی میزان حقوق دریافتی ۴۰ روز حقوق محاسبه میشود یا نه

  2. در افزایش سن بازنشستگی بایستی بندی آورده شود که ایثارگران می توانند با هر سابقه سنواتی خدمت ۲ سال به خدمت خود ادامه دهند به شرطی که سن آنها کمتر از ۶۰ سال باشد

  3. با سلام
    اینجانب منصور شیر محمدی 54ساله متولد 1347/05/08کارمند رسمی سازمان بهزیستی با مدرک لیسانس روانشناسی مرتبط باسازمان با سی سال سابقه خدمت،آیا می توانم به خدمت بیشتر از سی سال ادامه دهم و بازنشسته نشوم؟

  4. یکی از بی عدالت ترین و بی وجدان ترین مصوباتی بود که مجلس تصویب کرده ، ناترازی صندوق های بازنشستگی چه ربطی به من کارگر داره ،وقتی که صندوق بازنشستگی رو به مرتضوی و بابک زنجانی میدن ، همین تبعات رو هم داره

  5. این قانون نباید عطف به ماسبق شود. چون ما در زمان استخدام چنین تعهدی به دولت نداشتیم. چنین ظلمی را به شکل عیان اطلاع رسانی کنید تا دیگران استخدام دولت نشوند و نخواهند برای هشت میلیون تومن حقوق برده باشند آن هم در سازمان بهزیستی که هیچ کارمندی غیر از ما چنین اشتباهی را تکرار نخواهد کرد، کاری سخت و ملال آور و بی دستمزد، نه اضافه کاری ، نه رفاهی ، نه تعاونی فقط حقوق هشت میلیون تومن .‌‌.. مجلس از ما نیست.

  6. چند سال پیش آمدن قانون بازنشستگی پیش از موعد گذاشتن وافراد را با25 سال سابقه وسی روز سنوات و30روز مستمری بازنشسته کردن حالا عقوبت بی برنامگیشون را باید افراد دیگر با35سال کارو65سال سن پس بدهند.این کجاش با عدالت و انصاف همخوانی دارد که منی که قرارداد با صندوقم دارم یکدفعه طرف قدرت قرارداد یکجانبه به نفع خودش تغییرش بدهد و همچون منی که هیچ تقصیری تو تصمیم آقایون نداشتیم زیانش را ببینم.

  7. این رای مصداق کامل حق الناس است به خصوص برای مستخدمین بالای ۲۰ سال و شرایط استخدامی های قبل نمی تواند تعییر یابد مگر خود شخص بخواهد از این شرایط بهره ببرد و دوست داشته باشد به همکاری ادامه دهد. وضع قوانین جدید باید برای مستخدمین جدید و یا زیر ۱۰ سال که زیر یک دهه هست اجرا گردد.

  8. این رای مصداق کامل حق الناس است به خصوص برای مستخدمین بالای ۲۰ سال و شرایط استخدامی های قبل نمی تواند تعییر یابد مگر خود شخص بخواهد از این شرایط بهره ببرد و دوست داشته باشد به همکاری ادامه دهد. وضع قوانین جدید باید برای مستخدمین جدید و یا زیر ۱۰ سال که زیر یک دهه هست اجرا گردد.

  9. خب بدون اینهمه چرندیات بگید پول نداریم از بس تر زدیم
    چرا دروغ سرهم می کنید
    کسی ک عمودی اومده سر کار دیگه باید افقی بازنشسته بشه
    هدفون اینه

    1. ازبس اختلاس کردند دیگه پولی واسه خیل عظیم بازنشستگان ندارند فقط دنبال بهانه اند تا آنها از قبل از بازنشسته کردن بکشند!!!!!

      1. واقعا از بس مدیریت ضعیف دارن منابع رو جای خرج کردن که نباید خرج میکردن الان کارمند و کارگر ‌کار میکنن که بخورن که نمیرن فردا دوباره واس دولت کار کنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام