اخبار اداری و استخدامی

با دولت توافق شد به سرعت برنامه هفتم توسعه را در دی ماه تقدیم مجلس کند

برنامه ششم قبلاً یک سال تمدید شده و نظر بر تمدید دوم آن برای هفتمین سال نیست/ با دولت توافق شد به سرعت در دی ماه برنامه هفتم را تقدیم مجلس کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مردم تبریز نسبت به ضرورت بررسی لایحه بودجه، عنوان کرد با تأکید بر اینکه مبنای بررسی لایحه بودجه سالانه مبتنی بر لایحه برنامه توسعه پنج ساله است و نمی‌توان در این راستا خلاف آئین نامه عمل کرد گفت: برنامه ششم توسعه قبلاً یکسال تمدید شده و نظر بر تمدید دوم آن برای هفتمین سال نیست لذا نمی‌توانیم خلاف آئین‌نامه عمل کنیم و خواهش می‌کنم افراد نظرات شخصی خود را در مصاحبه‌ها به‌عنوان نظرات مجلس بیان نکنند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از خانه ملت، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خود، گفت: بررسی لایحه بودجه و لایحه برنامه پنجساله توسعه دارای اهمیت است؛ هم اکنون حدود ۲ هفته است که دولت لایحه بودجه را به هیات رئیسه مجلس ارائه کرده اما هیات رئیسه به خاطر عدم ارائه برنامه هفتم آن را نگه داشته است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: دولت به دنبال تکمیل لایحه برنامه هفتم توسعه است لذا مسئله پیش آمده موجب شده بررسی بودجه ۲ هفته عقب بیافتد که این موضوع مجلس را با مشکل مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین باید تلاش شود بین دولت و مجلس تعامل و همکاری صورت گیرد و از این مسائل مهم به آسانی نگذریم در واقع نیاز به تدبیر است و اگر لازم است پیشنهاد می‌شود برنامه ششم تمدید شده تا بررسی لایحه بودجه سال آتی به تأخیر نیفتد.

دکتر محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده مردم تبریز، گفت: ما نمی‌توانیم مجلس را سلیقه‌ای اداره کنیم و تعامل نیز به معنای پا گذاشتن بر روی قانون نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دقیقاً در ماده ۱۸۰ آئین‌نامه داخلی مجلس مشخص کرده که چگونه مسیر بررسی و تصویب برنامه‌های توسعه طی شود. همچنین مگر ما می‌توانیم بودجه‌ای تصویب کنیم که قانون برنامه توسعه نداشته باشد به‌عنوان مثال مبنای اینکه بخواهیم دو سوم را تشخیص دهیم چه خواهد بود. در ماده ۱۸۴ آئین‌نامه نیز گفته شده اگر لایحه بودجه بعد از ۱۵ آذر به مجلس تقدیم شد، باید لایحه سه دوازدهم نیز ضمیمه آن باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: در این میان باید یادآور شد امسال ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی تغییر نکرد لذا جداول و بودجه باید با هم ارائه شود در حالی که جداول و بودجه سال ۱۴۰۲ با یکدیگر ارائه نشد زیرا مصوبه مجلس در شورای نگهبان تأیید نشد.

با دولت توافق شد به سرعت برنامه هفتم توسعه را در دی ماه تقدیم مجلس کند

قالیباف افزود: مسئله تمدید برنامه ششم توسعه را دنبال کردیم اما اجازه تمدید برنامه نداریم و در این خصوص توضیحات لازم ارائه شده است لذا با دولت توافق شد به سرعت در دی ماه برنامه هفتم را تقدیم مجلس کند و با توجه به اینکه از ۱۵ آذر گذشته، حتماً لایحه بودجه به اضافه چند دوازدهم ارائه شود که این موضوع در روال گذشته نیز بوده است.

وی اضافه کرد: ما نیز با سرعت ابتدا برنامه را رسیدگی کرده و سپس براساس ماده ۱۸۴اگر فرصت بررسی لایحه بودجه وجود نداشت، با توجه به این که لایحه چند دوازدهم را هم داریم در این خصوص تصمیم می‌گیریم و سپس لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بعد از عید تکمیل می کنیم. لذا مجموع مواد ۱۸۰ تا ۱۸۴ تکلیف قانون برنامه و قانون بودجه را مشخص کرده است.

رئیس قوه مقننه با بیان این که نمی‌توانیم خلاف آئین نامه عمل کنیم، از این رو خواهش می‌کنم افراد نظرات شخصی خود را در مصاحبه‌ها به‌عنوان نظرات مجلس بیان نکنند تأکید کرد: برنامه ششم توسعه قبلا یکسال تمدید شده و نظر بر تمدید دوم آن برای هفتمین سال نیست.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام