اخبار اداری و استخدامی

پاسخ‌های صادقانه معاون جوان رئیس جمهور به متقاضیان تبدیل وضعیت و حقوق و مزایا و…

پاسخ‌های صادقانه معاون جوان رئیس جمهور به متقاضیان تبدیل وضعیت و حقوق و مزایا و…

شناسنامه قانون- معاون جوان رئیس جمهور قوانین استخدامی، تبدیل وضعیت، حقوق و هر چه را به آن مرتبط بود با سعه‌صدر و دقت تمام برای هموطنان، از سنندج تا اصفهان، توضیح داد و سعی کرد گرهی از کار آنها بگشاید؛ هرجا که شد و توانست قول پیگیری و مساعدت داد و هرجا که قانون اجازه نمی‌داد، صادقانه گفت و متواضعانه عذر خواست.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از ایرنا، اگر قرار باشد «میثم لطیفی» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در دو کلمه توصیف شود، آن دو کلمه «دقت» و «حوصله» خواهد بود. مدیری که در هفتمین نشست مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری پاسخگوی تماس‌های تلفنی مردمی شد و بی‌واسطه با آنها به گفت‌وگو نشست.

معاون جوان رئیس‌جمهور، در آخرین روز پاییز، دقایقی پس از پایان جلسه هیأت دولت، با وجود مشغله‌های رنگارنگ حوزه مسئولیتش در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در ساختمان پاستور حضور یافت و شوخی‌هایش با خبرنگاران در همان لحظه اول برخورد و جدیتش در رسیدگی به دغدغه‌های مردم نوید نشستی «به‌دردبخور» برای هموطنان را می‌داد؛ صبورانه چندین و چندبار توضیح داد که استخدام ضوابطی دارد که قانون معین کرده. توضیح داد که انواع استخدام در کشور وجود دارد. توضیح داد که شاید دستگاهی که شخصی را استخدام می‌کند، اساساً نیازی به ادامه تحصیل او در مقاطع بالاتر نداشته باشد. و در پایان هم از آزمون استخدامی سخن گفت و تبدیل وضعیت کارکنان دولت.

شرمنده مردم هستیم

نخستین تماس از مشهد مقدس بود و شهروندی که پشت خط آمد، کارشناس ارشد آموزش ابتدایی و از نیروهای خرید خدمات آموزش و پرورش که درباره بیمه، حقوق و مزایای این نیروها گلایه‌ها داشت و از هشت سال سختی‌هایی که در این راه کشیده سخن گفت و از بی‌توجهی به تجربه‌های خود در آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت به آیت‌الله رئیسی رأی داده است، به این امید که عدالت را اجرا کند.

معاون رئیس‌جمهور با دقت و آرامش سخنان این بانوی مشهدی را شنید و با مهربانی «خواهرم» خطابش کرد و توضیح داد که در دستگاه‌های اجرایی جذب نیرو بر اساس آزمون استخدامی است و بیشترین جذب هم در آموزش و پرورش است و امسال ۲۵ هزار نفر ظرفیت جذب برای آن ایجاد شده. لطیفی این نکته را هم گوشزد کرد که ورود به آموزش و پرورش یا از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود یا ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان.

او، تدبیر در آموزش و پرورش درباره نیروهای خرید خدمت را ضروری دانست و گفت به سبب تأخیر درپرداخت حقوق و مزایای این نیروها و حق‌التدرسی‌ها، شرمنده مردم هستیم و در نهایت به او توصیه کرد با توجه به رشته تخصصی و مدرکی که دارد، در آزمون شرکت کند.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور توضیح داد که سه روش برای استخدام در کشور وجود دارد، مسیر آزمون‌های استخدامی، مسیر ایثارگران و نخبگان که اگر هریک از این مسیرها به نتیجه نرسد، استخدام به‌صورت قراردادی یا خرید خدمت است.

تماس دوم هم درباره تبدیل وضعیت قراردادها بود و کارمند یکی از بانک‌ها درباره سَنوات و حقوقی که سر موقع پرداخت نمی‌شد سخن گفت و تأکید کرد که نگران نادیده گرفتن سَنوات کاری‌اش است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی در پاسخ به سخنان او از چالش‌های استخدام در آن بانک خاص به‌خوبی مُطلع بود و توضیح داد که ساختار تفصیلی آن بانک به تأیید برسد و مشخص شود که کدام بخش از آن نیازمند استخدام است و احتمالاً از هفته آینده این ساختار از سوی بانک اعلام خواهد شد.

لطیفی در توضیحات مفصلی به شهروند پشت خط توضیح داد که در شرایط تبدیل وضعیت، سوابق بیمه‌ای برای بازنشستگی مورد محاسبه و اعمال قرار می‌گیرد اما سوابق مربوط به پاداش پایان خدمت و سوابق تجربی‌، به یک معنا محاسبه و اعمال نمی‌شود؛ به این دلیل که پرداخت‌های صورت گرفته به حساب شرکتی بوده که فرد در آن مشغول به کار بوده و طبق قانون مادامی که فرد در بخش خصوصی کار می‌کند، در صورت تبدیل وضعیت و حضور در بخش دولتی، سوابقش برای بخش دولتی در نظر گرفته نمی‌شود.

معاون رئیس‌جمهور در توضیح دلایل تأخیر در تبدیل وضعیت در دستگاه‌های دولتی گفت که این تبدیل منوط به تأمین اعتبار و تخصیص آن است.

خدمات شما روی چشم ماست!

تماس بعدی برای حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی دولت، آشناتر بود و بانوی اصفهانی از نیروهای «سامد (سامانه ارتباط الکترونیک مردم و دولت)» که از شرایط سختی که برای استخدام پیشِ پایش بود گلایه کرد و از سختی‌های کارش در شنیدن و ثبت و پیگیری تماس‌ها و مشکلات مردم سخن گفت و گفت که پس از ۱۲ سال کار باید این زحمات و سختی‌ها دیده شود، و گفت که با توجه به رویکرد مردمی آیت‌الله رئیسی، تعداد تماس‌ها زیاد است و توقع پیگیری از ما زیادتر که این نیازمند افزایش تعداد نیروها و کیفیت خدمات در مراکز پاسخگویی به تماس‌های مردمی است.

لطیفی ابتدا از جدیت و دغدغه این بانوی اصفهانی در پاسخگویی به تماس‌های مردم و پیگیری کار آنها قدردانی کرد و به او حق داد که کارش را دشوار توصیف کند. او در ادامه در پاسخ به دغدغه‌هایِ شهروندِ اصفهانیِ همکارِ دولت درباره توجه به سختی کار در ابلاغ ضوابط اداری‌ از راه‌اندازی سامانه‌ای تحت عنوان «جمع‌نویسی» خبر داد و توضیح داد: بخشنامه‌های‌ سازمان اداری و استخدامی‌ قبل از ابلاغ به دستگاه‌ها روی سامانه جمع نویسی بارگذاری می‌شود تا همکاران دستگاه‌ها ابهامات‌، سوالات‌ و نظرات پیشنهادی خود را درباره‌ آنها اعلام کنند.

معاون رئیس جمهور توضیح داد که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۲ بخشنامه در این سامانه بارگذاری شده و برخی پس از اخذ نظرات همکاران و با رعایت ملاحظات آنها ابلاغ شده و برخی نیز در دست اصلاح است‌. این روش ابلاغ بخشنامه، الگویی برای جمع‌نویسی در صدور بخشنامه‌ها با مشارکت مردم و خِرَد جمعی در نظام اداری است که باعث می‌شود مشکلات اجرایی نیز کاهش یابد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره موضوع سختی کار هم اول گفت که خدمات همه کارکنان در همه دستگاه‌ها روی چشم ماست و بعد توضیح داد که هم سازمان زیرمجموعه‌اش و هم وزارتخانه های آموزش و پرورش و بهداشت، پیگیر این موضوع هستند و در پی آن هستیم که مشاغل را براساس میزان آسیب‌پذیر بودن آن دسته‌بندی کنیم. در تماس بانوی اصفهانی، لطیفی یادآور شد که پیش از نشست حجت‌الاسلام صالحی پیگیر وضعیت سامدی‌هاست و ما هم با مقدورات خود این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

حکم قانون است!

آتش‌نشانِ بجنوردی، شهروند پشت خطی بعدی بود که مزایای مدرک فوق لیسانسش در حکم کارگزینی و به‌تبع آن در حقوق دریافتی‌اش اعمال نمی‌شد. لطیفی صبورانه توضیح داد که احتمالاً برای دستگاهی که شما در آن فعالیت می‌کنید و شغلی که در آن مشغول هستید، داشتن مدرک بالاتر اولویت ندارد و این از اختیارات دستگاه‌هاست و اگر مجموعه‌ای که برای آنجا کار می‌کنید، شما را موظف به تحصیل و اخذ مدارک بالاتر کند، باید تأثیر این مدرک را اعمال کند اما اگر این تصمیم شخصی شماست، دستگاه اختیار دارد که آن را لحاظ کند یا نه.

«در قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، سن بازنشستگی ۵۰ سال است»؛ این را هم لطیفی گفت و برای شهروند بجنوردی توضیح داد که ما چند نوع قانون در این زمینه داریم: قانون استخدام کشوری مصوب ۱۳۴۵، قانون خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ و قانون کار مصوب ۱۳۶۹. بسته به اینکه شما با کدام قانون جذب شدید، نحوه جابه‌جایی، اعمال مدرک و بازنشستگی و حقوق و مزایا و موضوعات دیگر شغلی، متناسب با آن خواهد بود.

با وجود توضیحات معاون رئیس‌جمهور، به نظر می‌آمد که آتش‌نشان جوان قانع نشده و همچنان به گلایه‌هایش ادامه می‌داد و لطیفی هم در پاسخ به اعتراض‌های او با آرامش مثال‌زدنی تأکید کرد که موضوع، مُرّ صریح قانون است و راهی برای گریز از آن نیست اما اگر تخلفی از سوی دستگاه شده باشد، حتماً رسیدگی می‌کنم ولی الآن تخلفی صورت نگرفته است. پس از پایان این تماس، لطیفی توضیح داد که گاهی ما «نه» را جواب نمی‌دانیم و تلاش می‌کنیم به هر صورت و کیفیت به خواسته خود دست یابیم ولی بالاخره واقعیت‌ها را باید پذیرفت.

تماس‌گیرنده بعدی بازنشسته فرهنگی از اهواز که نگران همسان‌سازی حقوقش و بیمه خود بود، بیماری کلیوی داشت و در پی وامی برای عمل. موضوعِ وام برای بیماری‌اش همان ابتدای تماس با اعلام حجت‌الاسلام صالحی حل و قرار شد مرکز ارتباطات مردمی هماهنگی‌های وام را به عمل آورده و مبلغ مورد نیازش را تأمین کند. خبر خوشی که تا حد زیادی موجب آرامش خیال این هموطنی جنوبی شد.

لطیفی هم درباره همسان‌سازی حقوق و بیمه بازنشستگی به او توضیح داد و دلیل مشکلات متعدد صندوق بازنشستگی کشوری را سوءمدیریتی دانست که مشکلات را روی هم جمع کرده و شرایط سختی به وجود آورده است؛ او گفت: در دولت سیزدهم تلاش کردیم مبلغی را به‌صورت برابر برای همه افزایش دهیم که منجر به تورم نشود و تصمیم بر این شد که افزایش به‌صورت درصدی و متناسب با میزان دریافتی نباشد و برای همه به‌طور مساوی باشد».

نمی‌گذاریم در حق کسی اجحاف شود

آخرین تماس از غرب کشور و شهر سنندج و از سوی بانوی معلم شاغل در نهضت سواد آموزی بود که هم بُغض کرد، هم عصبانی شد و هم در پایان تماسش با حرف‌های معاون جوان رئیس‌جمهور آرامش یافت. تعیین وضعیت، حقوق و مزایا و بیمه، درخواست‌هایش از رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بود. حقوقش که به گفته خودش نامنظم هم پرداخت می‌شد، کم بود و همه حاضران نیز وقتی میزان رقم دریافتی را شنیدند، این موضوع را تأیید کردند.

لطیفی ابتدا نام موسسه‌ی طرف قرارداد با او را پرسید و سپس تأکید کرد که پرداخت حقوق حق‌التدریسی‌ها باید ماهانه انجام شود اما عمده مشکل زمانی پیش می‌آید که دولت این منابع را پرداخت می‌کند اما شرکت‌ها، این پرداختی را برای سود بیشتر نزد بانک نگه داشته و دیر پرداخت می‌کنند.

معاون رئیس‌جمهور درباره این نوع تخلفات شرکت‌های طرف قرارداد گفت که وزارتخانه‌های کار و آموزش و پرورش باید بر عملکرد شرکت‌های تأمین کننده نیروی انسانی در این حوزه نظارت کنند تا در حق کسی اجحاف نشود. لطیفی بار دیگر تصریح کرد که طبق قانون استخدام باید از طریق آزمون استخدامی باشد تا با فرصت برابر ایجاد شده در آزمون، بهترین‌ها برای دستگاه‌های اجرایی استخدام شوند.

لطیفی به بانوی سنندجی اطمینان داد که پیگیر شرایط پرداخت حقوق و مشکلات پیشِ پای استخدامش خواهد بود اما برای جذب و استخدام نمی‌تواند برخلاف قانون عمل کند و تأکید کرد «عمل برخلاف قانون ظلم است اما اگر اعتراضی به یک قانون وجود دارد، باید از طریق مجلس و نمایندگان آن را پیگیری و اصلاح کرد». حجت‌الاسلام صالحی هم قول داد شرایط مناسب برای تماس او با نماینده شهرش را فراهم کند.

استخدام خوب است اما…

در پایان نشست، خبرنگاران از رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره تغییر وضعیت استخدامی‌ها، زمان برگزاری آزمون استخدامی و هرآنچه مربوط به استخدام بود، پرسیدند. لطیفی درباره برگزاری آزمون استخدامی گفت که منتظرآماده شدن شرایط سازمان سنجش است. درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی هم از بحث‌ها و رایزنی‌های مفصل با مجلس و نمایندگان خبر داد اما گفت که ابتدا باید آمار دقیق کسانی را که به‌صورت شرکتی یا قراردادهای دیگر در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت هستند، مشخص شود که هنوز این آمار مشخص نشده است.

نیاز واقعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها و برگزاری آزمون را مسیراستخدام در دستگاه‌های اجرایی دانست و ملاحظات زیرمجموعه مدریریتی خود را در این زمینه اینگونه توضیح داد: تا این مقدمات حاصل نشود جذب به‌صورت عمومی و کلی، نه‌تنها به ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کمک نمی‌کند بلکه موجب هرج و مرج و بی‌نظمی در این دستگاه‌ها هم می‌شود.

لطیفی استخدام صرف افراد بدون افزایش بهره‌وری و رضایت مردم را هدف ندانست و تصریح کرد که جایی استخدام معنا می‌یابد که عدالت را ایجاد کرده، بهره‌وری را افزایش داده و رضایت مردم را در پی داشته باشد.

لطیفی تأکید کرد: در صورت تحقق این سه هدف، استخدام مفید خواهد بود اما اگر فقط تعدادی کارمند به دستگاه‌ها اضافه شوند، هزینه دولت افزایش می‌یابد و اگر کار مردم هم به سامان نرسد و فرصت برابر هم ایجاد نشود، مصداق بی‌تدبیری است که باید از آن احتراز کنیم.

لطیفی همچنین درباره ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف خود گفت: باید زنجیره‌ای در این زمینه به وجود آید، سؤالات مردم باید دسته‌بندی شود، جواب عالمانه، حقوقی، دقیق و اقناع‌کننده برای مردم تهیه شده و این پاسخ‌ها به زبان هنرمندانه‌ای از طریق رسانه‌ها به مردم منتقل شود.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به همت و پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، با تکمیل این زنجیره و نیازسنجی اجتماعی از طریق همین مرکز و سیستم سامد در سراسر کشور، تهیه پاسخ دقیق و عالمانه توسط مجموعه حقوقی دولت و ما و در نهایت انتقال هنرمندانه آن از طریق رسانه، می‌توانیم در زمینه آگاهی مردم گام‌های راهگشایی برداریم.

تبدیل وضعیت ایثارگران به کجا رسید؟

?لطیفی گفت: همه دستگاه‌ها درگیر تبدیل وضعیت کارکنان ایثارگر هستند.

و️ی توضیح داد: برخی دستگاه‌ها زیرساخت‌‎هایی را ندارند که باید تامین شود.️ ساختار، پست‌ها و شرایط احراز مشاغل باید مشخص شود. همچنین، فردی که می‌خواهد جذب شود باید مشخص شود کجا می‌خواهد برود چون می‌خواهد سی سال در دولت کار کند و باید بودجه این امر هم تامین شده باشد.

همه اینجا آقای صالحی را می‌شناسند!

فضایی که گاهی مشکلات تماس‌گیرندگان سنگینش می‌کرد، با شوخی‌هایی از سوی میزبان و مهمان تلطیف می‌شد. زمانی که در هر تماسی، پشت‌خطی‌ها اول سراغ حجت‌الاسلام صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری را می‌گرفتند و لطیفی هم به مطایبه گفت «اینجا همه آقای صالحی را می‌شناسند»! حجت‌الاسلام صالحی هم از لطف مردم سخن گفت و امیدی که باید حفظ شود و البته از همراهی وزرا و معاونان رئیس‌جمهور در این زمینه هم قدردانی کرد. او از تلاش مرکز برای پرداخت برخی مطالبات مردم در قالب وام خبر داد و گفت که درخواست وام از سوی مردم را پس از صحت‌سنجی و تأمین اعتبار خود اجابت می‌کند.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

15 دیدگاه

  1. آقای لطیفی شما و سایر مسئولان کشور تا زمانیکه نیاز به نیروی جوان دارید انها را استثمار میکنید وبعداز عدم نیازتان انه از کار اخراج میکنید نیروهای طرحی تا زمانیکه نیاز بو د انها را نگه داشتید وبعداز کرونا تعدیل کردید دروغ میگوید دلسوز نظام وجوانان هستید شما با حقوق و مزایای نجومی به بدبختی مردم میخندید برای شما ورئیس محترم جمهور مهم نیست که نیروهای طرحی امروز به بدبختی افتادند وحتی خرج روزانه زندگی خود را ندارند اجاره خانه آنه چند ماه است که عقب افتاده متاسفم برای رئیس جمهور و سایر مسئولان نظام که برای عوام فریبی سنگ جوانان را به سینه میزنید و در عمل بیش از 15000نفر از آنها را خانه نشین کردید جناب آقای لطیفی و جناب آقای رئیس جمهور اگر مردم وجوانان مردم و خانواده ای مردم و در یک کلام کشور برای شما اهمیت ندارد از خدا وخانه قبر و عذاب الهی بترسید وای اهمیت دادن به جوانان مسئولیت را به کس دیگر بسپارید بنده به عنوان پدر یک نیروی طرحی شما را و همه کسانی را که به جوانان طرحی دوران کرونا بی تفاوت هستند نمی بخشم واز خداوند نیز میخواهم که شما را نبخشید بخدا وند قسم میخورم فرزندم 5 ماه است که بیکار است وشما باید جوابگو باشید او برای خرج زندگی خود هیچ چیزی در بساط ندارد خداوند عذاب شمارا د ر قیامت مضاعف کند وتا ابد در اتش خشم خود بسوزاند مطکئن باشید نفرین ما و خانوادهای طرحی بدرقه راه شما و به دنبا شما خواهد بود انشااله خداوند از شما نگذرد و بچه های شمارا مانند بچه های ما بیکارکند تا بفهمید ما چدری را تحمل میکنیم

  2. سلام من یک راننده استیجاری با مالک شبکه بهداشت شهرستان اهر با دریافتی چهار و نیم میلیون تومان این کجای کجای عدالته ها فقط جواب بگین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام