اخبار اداری و استخدامی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

شناسنامه قانون- رئیس سازمان امور اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سازمان سنجش را دارد و اگر این سازمان بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از ایرنا، «میثم لطیفی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به پرسش‌های خبرنگاران درباره شرایط تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی و برگزاری آزمون استخدامی پاسخ گفت.

نظر سازمان در مورد تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی درباره نظر این سازمان پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‌ها اظهار داشت: با اصل طرح مجلس در این زمینه موافق هستیم اما در جزئیات بحث‌های جدی وجود دارد.

لطیفی درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی گفت: بحث‌ها و رایزنی‌های مفصلی با مجلس و نمایندگان در این زمینه انجام شده است اما ابتدا باید آمار دقیق کسانی را که به‌صورت شرکتی یا قراردادهای دیگر در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت هستند، مشخص شود که هنوز این آمار مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید نیاز واقعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص شود، گاهی شرکت‌ها حجم خاصی از خدمات را ارائه می‌کنند که این حجم می‌تواند با ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ نفر ارائه شود؛ پس باید کارسنجی، زمان‌سنجی و روش‌سنجی صورت گرفته و بر این اساس نیاز واقعی دستگاه تعیین شود.

معاون رئیس‌جمهور مرحله بعد در مسیر تبدیل وضعیت را برگزاری آزمون دانست و توضیح داد: باید آزمون برگزار شود تا از این طریق بهترین‌ها در دستگاه‌های اجرایی جذب شوند.

لطیفی توضیح داد: این آزمون‌ها یا علمی یا مهارتی هستند تا صلاحیت حرفه‌ای فرد مشخص شده و جذب بر این اساس صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تا این مقدمات حاصل نشود جذب به‌صورت عمومی و کلی، نه‌تنها به ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کمک نمی‌کند بلکه موجب هرج و مرج و بی‌نظمی در این دستگاه‌ها هم می‌شود.

وی افزود: چندین ویرایش از این طرح تاکنون تدوین شده و یکی از دغدغه‌ها بحث بار مالی طرح است اما مسأله مهم‌تر در تبدیل وضعیت، موضوع بهره‌وری است.

لطیفی متذکر شد: اگر با هزینه‌ای که پرداخت می‌شود بهره‌وری دستگاه‌ها افزایش یابد، مصداق سرمایه‌گذاری است و سازمان امور اداری و استخدامی از آن استقبال می‌کند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: استخدام صرف افراد بدون افزایش بهره‌وری و رضایت مردم هدف نیست و جایی استخدام معنا می‌یابد که عدالت را ایجاد کرده، بهره‌وری را افزایش داده و رضایت مردم را در پی داشته باشد.

لطیفی تأکید کرد: در صورت تحقق این سه هدف، استخدام مفید خواهد بود اما اگر فقط تعدادی کارمند به دستگاه‌ها اضافه شوند، هزینه دولت افزایش می‌یابد و اگر کار مردم هم به سامان نرسد و فرصت برابر هم ایجاد نشود، مصداق بی‌تدبیری است که باید از آن احتراز کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره دستگاه‌هایی که بیشترین نیاز به جذب را دارند، گفت: بیشترین جذب در حال حاضر باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و مسیر جذب در این وزارتخانه حتماً باید از دانشگاه فرهنگیان باشد؛ به این دلیل که در این دانشگاه هم آموزش لازم و هم ارزیابی مورد نظر درباره معلمان اعمال می‌شود.

لطیفی درباره امکان انتقال نیرو از دیگر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش هم توضیح داد: اگر این نیرویی شرایط لازم را داشته باشد؛ یعنی استعداد، توان و علاقه کار در آموزش و پرورش را داشته باشد، ما از انتقال وی با این ویژگی‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیروهای داوطلب و دارای توانایی لازم، به‌منظور انتقال به آموزش و پرورش ارزیابی شده و متناسب با نیاز این وزارتخانه در مشاغل آموزشی، پشتیبانی و خدماتی منتقل می‌شوند و این انتقال هم به‌صورت آنلاین و در سامانه پاکنا صورت می‌گیرد.

امکان برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی هم گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سنجش را دارد و اگر سازمان سنجش بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف

لطیفی همچنین درباره ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف خود اظهار داشت: باید زنجیره‌ای در این زمینه به وجود آید، جنس سؤالاتی که در مجموعه سامد ثبت می‌شود، نشان می‌دهد که چه سؤالاتی در ذهن مردم وجود دارد که در مرحله نخست این سؤالات باید دسته‌بندی و طبقه‌بندی شوند.

وی افزود: در مرحله بعد نیاز است که جواب عالمانه، حقوقی، دقیق و اقناع‌کننده برای مردم تهیه شود که در این زنجیره، سازمان اداری و استخدامی و مجموعه حقوقی ریاست جمهوری می‌توانند همکاری کنند؛ در مرحله بعد هم این پاسخ‌ها باید به زبان هنرمندانه‌ای از طریق رسانه‌ها به مردم منتقل شود.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این دانستن و آگاهی جز حقوق شهروندان است، گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری هم فصلی در این حوزه وجود دارد و این مهم تبیین شده است که مردم باید از حقوق و تکالیفی که دارند مطلع باشند.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به همت و پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، با تکمیل این زنجیره و نیازسنجی اجتماعی از طریق همین مرکز و سیستم سامد در سراسر کشور، تهیه پاسخ دقیق و عالمانه توسط مجموعه حقوقی دولت و ما و در نهایت انتقال هنرمندانه آن از طریق رسانه، می‌توانیم در زمینه آگاهی مردم گام‌های راهگشایی برداریم.

وی خاطرنشان‌ کرد: گاهی اوقات گلایه مردم که بسیاری از مواقع هم به حق است، به دلیل بی‌اطلاعی از حقوق و تکالیف قانونی آنهاست که آموزش و پرورش هم می‌تواند با دوره‌های آموزشی این نیاز به آگاهی را در برنامه‌های درسی خود لحاظ کرده و مرتفع سازد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

70 دیدگاه

  1. واقعا خجالت بکشید تمام ادارات رو به فساد کشیدید تا کی شرکتی باشیم و این شرکت ها به راحتی حقمون رو بخورن

  2. باسلام
    شاید به جرات بگم در بدنه سازمان آب وفاضلاب و اداره برق که زیر مجموعه وزارت نیرو هستند
    پرسنلی فعالیت میکنن که 28سال هست که روز مزدن درقسمت بهره برداری و مخصوصا حراست و نگهبانی
    خداییش چطوری روتون میشه که بیایید ازاین بندگان خدا که دوسه سال مونده بازنشسته بشن آزمون بگیرید
    خواهشن حداقل این عزیزانی که سابقه کارشون بالاهستش مستقما تبدیل وضعیت بشن
    سپاسگزادم

  3. چرا خودتونو زدید به اون راه دولت هر ماه حقوقها را واریز میکنه چطوری شما میگید امار ندارد چه تعداد نیروی قراردادی داره ؟
    واقعا ما را سر کار گذاشتین هر دفعه به یک بهانه بعد از دوسال تازه می گید که امار نداریم وافعا خنده دارهست؟

  4. سلام.
    چرا برای استخدامی آموزش و پرورش تعداد بیشتری خانم رو استخدام نمیکند که خانم بچه دار بتونه راحت تر فعالیت کنه. چرا با توجه به اوضاع جمعیتی کشور یه خانم باید ۲۴ ساعت در هفته پر کند؟ واقعا نمیشه افراد بیشتری گرفته بشه که مثلا هفته ای ۴ ساعت یه مادر بیاد برای خدمت اونم توی کاری که حضور زنان واجب هست توش. و یا اینکه نیرو‌بیستر گرفته بشه که ساعت ها تقسیم بشه

    1. میگم میخوایین یه مادر کلا نیاد سرکار بشینه توی خونه براش حقوق واریز کنن.این چ حرفیه.ما داریم ۴۸ ساعت در هفته کار میکنیم اونوقت شما از ۲۴ ساعت رضایت ندارید

  5. باسلام
    لطف میکنید بفرمایید آیا نیروهای طرحی موقت که بیش از یازده سال است در بدنه دولت در حال انجام خدمت هستیم جزو تبدیل وضعیت ها هستیم یا نه؟

    واقعا اگر امیدی نیست دنبال کاری باشیم.جوانیمان که هدر رفت لااقل برای خودمان کاری انجام بدهیم و نگاهمون بدست دولت نباشه

  6. یک سری آدم ها هستن که سن پدر شما دارن که هنوز شرکتی هستن این آدم چطور بیاد آزمون بده آخه انسان اگر یکم عقل داشته باشه خوبه آزمون میگیری باشه مثل ایثار گران کنید که فقط گزینش شدن اونم از دین فقط صحبت شده شماها میخوای آزمون بگیرید به سرپرستاها بگین آزمون بگیرن که تو کار خودشون باشه نه آزمون که ربطی به این موارد ندارن مثلاً من که اپراتور صنعت برق هستم نه اینکه برق مردم قطع شد حمد و سوره بخونم وصل بشه تا کی میخوان این رویه اشتباه برید جلو اگر گیرتون پول گرفتن تو آزمون بگید شماره حساب بدید مردم دو برابر برای شما واریز میکنند خسته کردید این روال شرکت مسخره رو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام