اخبار اداری و استخدامی

رئیس امور مدیریت عملکرد سازمان اداری و استخدامی: هدف اصلی نظارت و ارزیابی بر دستگاه های اجرایی، بهبود عملکردها و رضایتمندی مردم از این دستگاه ها است.

دكتر علاالدين رفيع‌زاده گفت: جشنوارۀ شهيد رجايي صورتي نمادين دارد و هدف اصلي ما، استفاده از نتايج ارزيابي‌ عملكرد دستگاه‌ها، شناخت اشكالات سيستم اداري كشور و رفع  آنان است.

شناسنامه قانون | 143332 406

به گزارش روابط‌عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، رئيس امورمديريت عملكرد و ارتقا فرهنگ سازماني سازمان اداري و استخدامي كشور افزود: جشنوارۀ شهيد رجايي كه در هفتۀ دولت به‌منظور گرامي‌داشت ياد و خاطر شهيدان رجايي و باهنر برگزار مي‌شود، صورتي نمادين دارد. باتوجه به اين‌كه هدف ما نهادينه‌كردن فرهنگ خدمتگزاري در دستگاه‌هاي اجرايي است، نتيجه ارزيابي‌ها به صورت نمادين در جشنواره مطرح و از برگزيدگان قدرداني مي‌شود. هدف اصلي و مهم ما، استفاده از نتايج اين ارزيابي‌ها براي بهبود عملكرد است. ما به دنبال تشويق صرف نيستيم و اين ارزيابي‌ها ابزاري است تا ايرادها و اشكال‌هاي سيستم اداري و اجرايي كشور را بشناسيم و درصدد رفع آنان برآييم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي بر اساس چه شاخص‌هايي صورت مي‌گيرد، گفت: ارزيابي عملكرد يك مفهوم جديد است كه در دوهه اخير در ادبيات نظري مديريتي كشور به كار مي‌رود. سه نوع نگرش به معيارهاي ارزيابي عملكرد وجود دارد؛ يك رويكرد مي‌گويد بايد خروجي نهايي، توليد و يا خدمت نهايي دستگاه‌ ارزيابي شود، رويكرد ديگر معتقد است هر كاري كه كاركنان يك سازمان در ساعات كاري انجام مي‌دهند بايد مورد ارزيابي قرار گيرد، و رويكرد سوم، تركيبي از دو رويكرد قبلي است و ما در ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي در جشنواره شهيد رجايي، رويكرد سوم، يعني تلفيقي از شاخص‌هاي فرايندي و نتيجه‌اي مدنظرمان است.

دكتر رفيع‌زاده ارزيابي دستگاه‌ها را در سه سطح ملي، دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌هاي وابسته به آنان، و واحدهاي استاني سازمان مديريت و برنامه‌‌ريزي كشور دانست و خاطرنشان كرد تمامي مراحل ارزيابي عملكرد به‌صورت الكترونيكي انجام مي‌شود.

رئيس امورمديريت عملكرد و ارتقا فرهنگ سازماني سازمان اداري و استخدامي كشور در تبيين اين‌كه ارزيابي و امتيازدهي دقيقاً به چه صورت انجام مي‌شود، گفت: ما دو گروه شاخص عمومي و اختصاصي داريم؛ شاخص‌هاي عمومي دربرگيرندۀ شاخص‌هايي هستند كه از برنامه‌هاي جامع اصلاح نظام اداري، مصوب شوراي‌عالي اداري، استخراج شده است. شاخص‌هاي تخصصي هم مختص هر سازمان و مطابق فعاليت‌هاي تخصصي آن‌ها است كه از اسناد بالادستي، قاونين برنامه توسعه و برنامه‌هاي اقتصاد مقاومتي استخراج مي‌شود. ما در ابتداي هر سال، شاخص‌هاي عمومي و اختصاصي را به دستگاه‌هاي اجرايي ابلاغ مي‌كنيم و آنان بر اين اساس برنامه‌ريزي مي‌كنند. در طول سال گزارش‌هاي نظارتي را داريم و در پايان سال، دستگاه‌هاي اجرايي براساس آن شاخص‌ها، خودارزيابي‌شان را وارد سامانه مي‌كنند و در مرحله بعد، كارشناسان ما نتايج ارزيابي‌ها را مشاهده مي‌كنند، سپس كميته‌هاي ارزيابي عملكرد تشكيل مي‌شود و نمره ارزيابي عملكرد دستگاه‌ها نهايي مي‌شود.

رفيع‌زاده كه با شبكه خبر گفت وگو مي كرد، يادآور شد: يكي از اولويت‌هاي دولت، الكترونيكي‌كردن فرايندهاي اجرايي است. و يكي از شاخص‌هاي ارزيابي در جشنوارۀ شهيد رجايي هم به اين موضوع اختصاص دارد كه كدام دستگاه خدمات الكترونيكي بهتري به مردم ارائه داده است.

 او در پايان با اشاره به اين‌كه نظرات مردم نيز در ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي اجرايي مورد توجه قرار مي‌گيرد، گفت: ما امسال براي اولين سال، سازكار جديدي براي ارزيابي نظرات مردم درنظر گرفتيم، به اين صورت كه مشخصات و شماره موبايل هر فردي كه در سال ۹۶ از هر دستگاهي خدمتي گرفته را از دستگاه مربوطه گرفتيم و سامانه‌اي براي نظرسنجي از اين افراد طراحي كرديم و نهايتاً به جامعۀ آماري حدوداً ۱۲۰هزار نفره‌اي رسيديم. با ارسال پيامكي از آنان خواستيم تا ميزان رضايت خود از خدمتي كه دريافت كرده‌اند را در قالب عدد ۱ تا ۵ اعلام كنند و لينكي هم زير آن قرار داديم تا افرادي كه تمايل داشتند، به وبسايت ما رفته و ۴ سؤال ديگر ما در اين خصوص را نيز پاسخ دهند تا ما جمع‌بندي دقيق‌تري از نظرات مردم داشته باشيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام