آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

همسان سازی حقوق، اصلاح تعدد صندوق ها و بالا بردن میانگین سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

همسان سازی حقوق بازنشستگان، اصلاح تعدد صندوق ها و بالا بردن میانگین سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه

شناسنامه قانون- سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در نخستین نشست خبری خود به مناسبت یکصدمین سال تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: یک قرن از خدمات این صندوق برای فرهیختگان گذشته و این صندوق از بدو تاسیس تاکنون تغییرات ساختاری قابل توجهی داشته است.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، “نعمت الله ترکی” در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران و تعدادی از معاونین و مدیران صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، افزود: این صندوق یک صندوق ۱۰۰درصد دولتی است و هدف اصلی آن ایجاد رضایتمندیِ حداکثری در میان بازنشستگان و ذینفعان است.

وی با بیان اینکه «در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر بازنشسته و وظیفه بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری هستند»، گفت: بیش از ۸۷۰هزار نفر نیز به عنوان شاغل از دستگاه های مختلف اجرایی کسورپرداز صندوق هستند.

تامین ۷۰درصد منابع مالی از محل ماده ۱۰۰؛ معادله باید معکوس شود

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی کشوری، گفت: این صندوق می بایست تامین کننده منابع و خدمات به بازنشستگان و ذینفعان خود باشد، اما در سال های گذشته عوامل متعددی سبب شده که منابع کمتری به دست آید یا اعداد و ارقام پیش بینی شده محقق نشود.

او با تاکید بر اینکه برنامه ریزی علمی برای اموال و دارایی های کارآمد، ساماندهی اموال و به روز رسانی داده ها و مهم تر از آن مولدسازی اموال از اهمیت ویژه ای برخوردار است، گفت: سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی و سودآور نکته مهم دیگری است که در راهبردهای مدیریت جدید صندوق بازنشستگی به آن توجه شده تا محل تامین منابع مالی مود نیاز ما به صورت مشخص و شفاف مشخص شود.

ترکی گفت: بر همین اساس دولت ها در دوره های مختلف بر اساس ماده ۱۰۰ قانون متعهد شده اند هرگاه صندوق از عهده پرداخت حقوق بازنشستگان برنیاید، دولت منابع مورد نیاز را تامین کند.

او ادامه داد: اکنون حدود ۷۰درصد از منابع پرداختی صندوق از محل همین ماده ۱۰۰ و دولت تامین می شود اما این روند نباید ادامه یابد و بنابراین در تلاشیم تا این معادله معکوس شود.

پیشنهاد اصلاح تعدد صندوق ها در برنامه هفتم

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان این که این نوع صندوق داری فقط مختص کشور ما نیست، افزود: مشکلات ساختاری که در کشور ما وجود دارد، در کشورهای دیگر هم بوده یا هنوز وجود دارد. ما سایر کشورها برای این مشکلات برنامه ریزی کرده و برخی صندوق های بزرگ از آن عبور کرده اند. بنابراین در چنین کشورهایی عمدتا دو یا سه صندوق بازنشستگی نقش محوری ایفا می کنند.

وی با بیان اینکه «با تعدد و تنوع صندوق های بازنشستگی در کشور مواجهیم» اظهارداشت: اکنون ۱۸ صندوق بازنشستگی در کشورمان فعالیت می کنند که هرکدام تابع قوانین و مقررات خاص خود هستند و خدمات مختلف و متفاوتی نیز به مشترکین خود ارائه می دهند؛ ما در برنامه هفتم پیشنهاداتی کرده ایم تا این مشکل را اصلاح کنیم.

ترکی با اشاره به اینکه «بخشی از منابع صندوق از محل کسورات شاغلین تامین می‌شود» گفت: در اوایل تاسیس صندوق بازنشستگی نسبت شاغل به بازنشسته هفت به یک بود، اما اکنون این معادله برعکس شده و ضریب پشتیبانی در صندوق به کمتر از یک رسیده است.

پیشنهاد بالا بردن میانگین سن بازنشستگی

وی افزود: میانگین سن بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری حدود ۵۲ سال است که فاصله زیادی با سن امید به زندگی در کشور دارد؛ پیشنهاد ما در برنامه هفتم توسعه، افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال است.

ترکی با اشاره به تعهدات دومین صندوق بازنشستگی کشور نسبت به مشترکان و ذینفعان خود گفت: نخستین تعهد ما، پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران است. حقوق ها باید به موقع پرداخت شود تا بازنشستگان عزیز دغدغه و نگرانی نداشته باشند. همچنین در خصوص کسورات نیز باید نظم و روند مشخصی در پرداخت ها ایجاد شود.

دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان

او با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان عزیز پرداخت می‌کند» اظهار داشت: یکی از تعهدات ما همسان سازی حقوق است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما دغدغه بازنشستگان این است که همسان سازی در سنوات بودجه‌ای نیامده و باید به عنوان قانون دائمی دنبال شود که خواسته به حقی است و ما آن را در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

5 دیدگاه

  1. قوانین و طرح های عجیب در این کشور زیاد داریم، از یک طرف میخواهند تعداد صندوق ها را کاهش و ادغام کنند و از طرفی سن و سابقه بازنشستگی را بالا ببرند، الان خیلی از افراد در دو یا چند صندوق سابقه بیمه پردازی دارند (که به خاطر تغییر شغل و یا از روی اجبار بوده) ولی قانون فعلی اجازه انتقال سوابق به صندوق ها و تجمیع آن را نمی دهد و به فرض کسی در یک صندوق 7 سال سابقه داشته و در صندوقی دیگر 22 سال و با قانون فعلی نتواند سابقه خود را تجمیع کند باید در صندوق آخری 8 سال دیگر کارکند تا به 30 سال برای بازنشستگی برسد ولی عملا 35 سال سابقه کار و بیمه پردازی داشته حالا حساب کنید سن و سابقه بازنشستگی را هم افزایش دهند؟! آیا دیگر توانی برای این بنده خدا میماند؟؟ لازم به ذکر است اخیر طرح نقل و انتقال سوابق بیمه بین صندوقهای بازنشستگی به تصویب مجلس رسید ولی متاسفانه با ایرادات شورای نگهبان روبرو شد که خدا میداند چند وقت طول بکشد تا مجلس دوباره برای اصلاحات لازم برای تامین نظر شورای نگهبان اقدام نماید.

    1. افزایش سن بازنشستگی غیر قانونی است و مشمول اعضا کنونی صندوق ها نمی گردد اگر تغییری هم باشد برای اعضا جدید خواهد بود

  2. تعدد صندوقها وتعدد قوانین براین صندوقها اصلا قابل قبول نخواهدبودووجود تنها یک صندوق باقانونی مدون وتشکیلاتی منسجم وقوی کافی است ، زیراهرجا هرمجموعه ای برای خودش دکان وصندوق بازکند نتیجه اش وجود 18 صندوق منجرمی شود که هرکدام شکل بخصوصی دارند وهزینه ها ودرآمدهای آنها ونظارت برخدمات وتخلفات آنها نیز بامشکل مواجه گشته است . بنابراین باید درمقابل کسانی که چوب لای چرخ ادغام تمام صندوقها می گذارند باید ایستاد وجلو آنهایی که بلحاظ منفعت طلبی شخص ویاگروهی مانع اصلاحات سازنده ومفید می باشند بشدت ایستادگی وشهامت نشان دادتا اوضاع نابسامان ودرهم وبرهم صندوقهاانشاالله مرتفع گردد.

  3. با سلام و عرض خسته نباشید ، چرا صندوق بازنشستگی استان همدان دستورالعمل اجرایی بند ( خ ) ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه در رابطه با معافیت ایثارگران برای یک بار از پرداخت مابه التفاوت برای 15 سال سنوات بیمه ای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی را اجرا نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام