اخبار اداری و استخدامی

کمترین و بیشترین رقم دریافتی بازنشستگان کشوری/ وظیفه‌بگیرانی که بیش از ۵۰سال حقوق دریافت می‌کنند

کمترین و بیشترین رقم دریافتی بازنشستگان کشوری/ وظیفه‌بگیرانی که بیش از ۵۰سال حقوق دریافت می‌کنند

شناسنامه قانون- معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به حضور یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته و ۸۷۸ هزار شاغل کسورپرداز در صندوق بازنشستگی کشوری گفت: درحال حاضر ۶۵ هزار نفر کمترین دریافتی را دارند و اصطلاحاً حداقلی بگیر هستند که سه درصد افراد تحت پوشش را تشکیل می دهند و با افزایش‌های اخیر دریافتی آن‌ها به شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

کمترین و بیشترین رقم دریافتی بازنشستگان کشوری

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق بازنشستگی کشوری، اکبر شیرمحمدی در حاشیه نشست خبری مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که به مناسبت یکصدمین سال تاسیس این صندوق برگزار شد، با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بین پنج تا ۱۱ میلیون تومان و ۴۶ هزار نفر بین ۱۱ تا ۲۵ میلیون تومان دریافتی دارند، گفت: ۵ هزار و ۴۱۹ نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران بین ۲۵ تا ۴۱ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

او میانگین پرداخت حقوق در سال گذشته را هفت میلیون و ۷۰ هزار تومان عنوان کرد و افزود: این رقم اکنون به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار تومان رسیده است.

شیرمحمدی با بیان اینکه میانگین سن بازنشستگی در استانداردهای جهانی ۱۳ سال کمتر از سن امید زندگی است، افزود: در حال حاضر میانگین سن بازنشستگی در صندوق بازنشستگی کشوری به حدود ۵۲ سال (۵۱.۵۵سال) رسیده و با توجه به افزایش سن امید به زندگی، میانگین پرداخت حقوق و مستمری به ۲۹ سال رسیده است که با استانداردهای موجود فاصله زیادی دارد که امیدواریم که نمایندگان مجلس این موضوع را در نظر داشته باشند.

وظیفه‌بگیرانی که بیش از ۵۰سال حقوق دریافت می‌کنند

وی با اشاره به اینکه از بازنشستگان قبل از سال ۱۳۵۴ هنوز هم وظیفه بگیرانی داریم که بیش از ۵۰ سال است که حقوق از صندوق بازنشستگی دریافت می‌کنند گفت: امیدواریم این قوانین حمایتی اصلاح شوند تا صندوق‌ها بتوانند از بحران‌هایی که دارند عبور کنند.

او با اشاره به پیشینه تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری گفت: سال ۱۲۸۷ قانون وظایف در دوران مشروطیت تصویب و مصوب شده بود مقرری به بازماندگان کارمندانی که فوت می‌کنند پرداخت شود.

وی افزود: قانون استخدام کشوری ۲۲ آذر ۱۳۰۱ تصویب شد و چهارفصل داشت که به موجب این قانون اداره تقاعد و وظایف وراث در وزارت مالیه یا دارایی تشکیل شد که شرایطی نیز برای بازنشستگی وضع شده بود. وجوهات در اداره تقاعد مدیریت می‌شد و به بازنشستگان حقوق داده می‌شد تا سال ۱۳۳۷ که قانون اصلاح شد.

شیرمحمدی گفت: ماده ۷۰ قانون استخدام کشوری در سال ۵۴ اصلاح و صندوق بازنشستگی کشوری به شکل فعلی‌اش تشکیل شد؛ در صندوق قبلی ۴۵ هزار نفر حقوق بگیر بودند که به صندوق جدید منتقل شدند. در سیستم بازنشستگی قدیم سهم کارفرمایی دیده نشده بود و منابع مالی آن محدود بود که بعد‌ها مشمول تغییرات قابل توجهی شد.

1 دیدگاه

  1. سلام
    چرا در برنامه هفتم توسعه سهم پرداخت حق بیمه صندوق های بازنشستگی یکی نمی‌شود. مگر قرار نبود صندوقها یکی شود و وقتی برای بازنشستگان تصمیمی می‌گیرند یک تصمیم واحد انجام شود مگر خرید بازنشستگان از فروشگاهای کالای اساسی فرق می کند که حقوق شان فرق می کند افزایش آن هم فرق می کند پس کو عدالت در پرداخت ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام