آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال در لایحه برنامه هفتم توسعه

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال در لایحه برنامه هفتم توسعه

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری از پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال در لایحه برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از تسنیم، نعمت الله ترکی؛ سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری امروز در نشست خبری که به مناسبت یکصدمین سال تاسیس صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد، اظهار کرد: شاهد ارائه یک قرن خدمت توسط صندوق بازنشستگی کشوری به فرهیختگان بوده‌ایم و طی این سال‌ها و از بدو تاسیس این صندوق تغییرات ساختاری در بدنه این مجموعه انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی رضایتمندی حداکثری بازنشستگان است، گفت: این مجموعه جمعیتی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری را در قالب بازنشستگان تحت پوشش خود دارد.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: در دوره جدید صندوق بازنشستگی بنا داریم خدمات ارائه شده به بازنشستگان در حوزه‌های مختلف را افزایش دهیم و در واقع به دنبال شفاف‌سازی ارتقای خدمات و … هستیم.

ترکی با اشاره به حفظ کرامت بازنشستگان تاکید کرد: ارتقای توسعه خدمات رفاهی، خودکفا بودن صندوق و همچنین پایداری آن از دیگر اهدافی است که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به چالش‌ها و مشکلاتی که در قالب صندوق بازنشستگی کشوری در طی سنوات گذشته بوده و هست، گفت: برخی از کشورها نیز توانسته‌اند چالش‌های خود را در قالب صندوق‌های بازنشستگی خود مرتفع سازند، به طوری که در کشورهای مختلف ما شاهد یک الی سه صندوق بازنشستگی هستیم اما در کشور ما حدد ۱۹ الی ۲۰ صندوق بازنشستگی فعالیت دارند که هر کدام قوانین خاص خود را دارند.

پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی به ۶۰ سال در لایحه برنامه هفتم توسعه

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه باید سن بازشستگی را افزایش دهیم، گفت: هم‌اکنون میانگین سن بازنشستگی حدود ۵۰ سال است که پیشنهادی در لایحه برنامه هفتم توسعه داده شده است که سن بازنشستگی به ۶۰ سال افزایش پیدا کند.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به فلسفه ایجاد صندوق بازنشستگی کشوری گفت: این صندوق باید تامین‌کننده منابع و خدمات به بازنشستگان و ذینفعان خود باشد، اما در سال‌های گذشته عوامل متعددی سبب شده که منابع کمتری به دست آید یا اعداد و ارقام پیش‌بینی شده محقق نشود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی علمی برای اموال و دارایی‌های کارآمد، ساماندهی اموال و به روزرسانی داده‌ها و مهم تر از آن مولدسازی اموال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی و سودآور نکته مهم دیگری است که در راهبردهای مدیریت جدید صندوق بازنشستگی به آن توجه شده تا محل تامین منابع مالی مود نیاز ما به صورت مشخص و شفاف مشخص شود.

ترکی گفت: بر همین اساس دولت‌ها در دوره‌های مختلف بر اساس ماده ۱۰۰ قانون متعهد شده‌اند هرگاه صندوق از عهده پرداخت حقوق بازنشستگان برنیاید، دولت منابع مورد نیاز را تامین کند. اکنون حدود ۷۰درصد از منابع پرداختی صندوق از محل همین ماده ۱۰۰ و دولت تامین می‌شود اما این روند نباید ادامه یابد و بنابراین در تلاشیم تا این معادله معکوس شود.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این نوع صندوق داری فقط مختص کشور ما نیست، افزود: مشکلات ساختاری که در کشور ما وجود دارد، در کشورهای دیگر هم بوده یا هنوز وجود دارد. ما سایر کشورها برای این مشکلات برنامه ریزی کرده و برخی صندوق‌های بزرگ از آن عبور کرده‌اند. بنابراین در چنین کشورهایی عمدتا دو یا سه صندوق بازنشستگی نقش محوری ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به تعهدات دومین صندوق بازنشستگی کشور نسبت به مشترکان و ذینفعان خود گفت: نخستین تعهد ما، پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران است. حقوق‌ها باید به موقع پرداخت شود تا بازنشستگان دغدغه و نگرانی نداشته باشند. همچنین در خصوص کسورات نیز باید نظم و روند مشخصی در پرداخت‌ها ایجاد شود.

ترکی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری ماهانه ۱۷ هزار میلیارد تومان برای حقوق بازنشستگان پرداخت می‌کند» اظهار کرد: یکی از تعهدات ما همسان سازی حقوق است که در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده اما دغدغه بازنشستگان این است که همسان سازی در سنوات بودجه‌ای نیامده و باید به عنوان قانون دائمی دنبال شود که خواسته به حقی است و ما آن را در قالب برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده‌ایم.

سرپرست صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه سخنان خود با اشاره به تاخیر در پرداخت معوقات و کسورات بازنشستگان گفت: ما معوقات حوزه بهداشت و درمان را در همین مدت کوتاه احصاء و ۳۷۰۰ میلیارد تومان بابت معوقات درمان به علاوه کسور مهر و آبان ماه بازنشستگان و سایر اسناد ارائه شده پرداخت کرده‌ایم.معوقاتی باقی مانده که تسویه آن نیز در دستور کار است و امیدواریم به زودی انجام شود.

وی در ادامه به بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری این صندوق در بورس اشاره کرد و افزود: طراحی ساختار و استقرار نظام‌های اداری متناسب با فعالیت صندوق باید انجام شود. ساماندهی و حفاظت از املاک متعلق به صندوق را نیز دنبال می‌کنیم. در سنوات گذشته پرونده‌هایی از تخلفات و املاک متصرفه داشتیم که برخی حل شده و برخی دیگر نیز اکنون در جریان است و پیگیریم تا حدود ۴هزار پرونده‌ای که در حوزه قضایی است به سرانجام برسد.در این خصوص رایزنی‌هایی شده و قرار است تا یک یا دو شعبه قضایی به صورت ویژه این پرونده ها را رسیدگی کنند.

ترکی در پایان سخنانش با اعلام خبری خوش برای بازنشستگان کشوری گفت: امروز نوبت چهارم وام ضروری بازنشستگان کشوری به مبلغ ۱۵میلیون تومان به حساب ۳۱ هزار و ۷۳۷ نفر از متقاضیان واجد شرایط واریز می شود.

21 دیدگاه

  1. افزایش‌سن‌باز‌نشستگی‌‌فقط‌برای‌مدیرانی‌که‌نمی‌خواهند‌‌میز‌ریاست‌‌را‌.‌ول‌کنن‌خوب‌است‌نه‌برای‌کارگر‌که‌جونش‌در‌آمده‌‌بابا‌ول‌کنید‌این‌پشت‌میز‌نشستن‌ها‌را‌که‌فقط‌یه‌امضا‌‌‌می‌خواهید‌کنید‌‌‌‌‌اونم‌با‌حقوق‌بالای‌۳۰‌میلیون‌‌بگذارید‌‌جوانان‌باسوادتر‌از‌خودتان‌بیان‌سر‌کار‌که‌مملکت‌را‌نجات‌بدن‌‌‌بسه‌دیگه‌تو‌این‌۴۳‌سال‌هر‌کار‌کردیت‌دستتون‌درد‌نکنه‌‌‌

  2. سلام افزایش سن باز نشستگی واسه کارای دفتری وریاستی خوبه نه واسه کارهای سخت وفنی، دیگه جونی واسه کار کردن برای ما تو این سن وسال نمیمونه. همیجوری باسابقه 23سال دیگه توان خیلی کارها که در جوانی در همین شغل انجام می‌دادیم رانداریم. خداآخر عاقبت ماروبخیر کنه.

  3. سلام اینجانب 31 سال بیمه تامین اجتماعی دارم ولی سن ما 49 سال منتظزرم سن به 50 برسد باز نشست بشم در اداره آموزش پرورش خدمت گزارم با حقوق گم بعد از چند سال قراردادی پیمانی شدیم والان رسمی هستم طبق قانون میگویند از آن زمان که حکم کار گزینی بهد تعلق کرفته برای دولت 30 سال باید کار کنی در این صورت باید انصراف داده برم بیرون 6 ماه در کار کاه کارکن وبعد باز نشت میشوی در جای که پاداش آن 15 سال دولتی به خاطر این که انصراف دادی بهد تعلق نمیگردم ظلم تا چه حدی

  4. طوری برنامه ریزی کنید طرف تا بازنشست شد فوری بره سینه قبرستون که نخواهید حقوق بدید طرف ۳۰ ساله جون کنده بیمه ریخته دیگه توان کار نداره شغل های سخت و زیان اور هم که دیگه ۲۰ تا ۲۵ سال کار کنه ترکیده اش میخاد بیوفته گوشه خونه اون از خدمات درمانی که صفره اینم از این چرا یه کارگر بدبخت باید تاوان شما رو پس بده ؟؟؟؟؟؟؟

  5. همه کار می کنن که دهه ۶۰ و ۷۰ سرکار نرن یا به پست های مدیریتی نرسن، وگرنه اگه ملاک به بهروری و بروز بودن علم باشه، ۹۰ درصد بالای ۳۰ سال سابقه دیگه کارایی ندارن…

  6. برای مدیران ومسئولین سن۶۰سال بازنشستگی بسیار عالی است چرا که با حقوق های نجومي میگرند لذت میبرند نه برای کارمندان ساده…..

  7. خدمت سرپرست صندوق باید عرض کرد که هیچ خدمتی به بازنشستگان انجام نمی شه منتی هم بابت پرداخت حقوق وجود نداره ۳۰ سال پول به شما داده و شما بجای اینکه مثل بازنشستگان کشورهای دیگه فرصتی فراهم کنید که دور دنیا با حقوق بازنشستگی بتونه سفر کنه تازه دنبال این هستید پول بیشتری نصیب خودتون کنید . بهتره به فکر اصلاح ساز و کار معیوب سرمایه گذاری صندوق باشید نه افزایش سن بازنشستگی. با فرض اینکه ادعای ایشون در مورد میانگین سن بازنشستگی درست باشه همین ۵۰ سال هم نظام اداری کشور فرد را فرسوده میکنه مشکلات و نارسایی مدیریت صندوق را به دوش کارکنان دولت نذارید

  8. اصلا منصفانه نیست ، اگر قرار این اتفاق بیفته ابتدا چند سال باید انتخابی باشه یعنی بیمه شده نظرش گرفته بشه و بنظر من اونهای که سابقه بالای ۲۸ سال یا آخر خدمتشون هست برای ایام بازنشستگی‌شون برنامه ریزی کردن و بااین طرح بلحاظ روحی و روانی نابود میشن و قطعا دیگه انگیزه و کارآیی ایام گذشته را نخواهند داشت و شاید بیشتر به ضرر دستگاه های اشتغال این افراد بشه. کسی که ۳۰سال سابقه بیمه پردازی داره و در قرارداد اون قید شده و هر ماه هزینه بیمه و غیره از حقوقش کم شده چرا باید تاوان کسری این صندوق ها را بده؟

  9. کشور دو بحران همزمان دارد، وضعیت صندوق ها که در بالا اشاره شد و از طرف دیگر بیکاری جوانان. به نظر اینجانب افزایش سن بازنشستگی فقط کمک به بهبود وضع صندوق میکند، اما آیا بعد از پنجاه سال سن ، کارمند توان کار دارد یا خیر بحث مهمی است که باید توجه کرد، به نظر من با افزایش سن فقط بحران جامعه مضاعف خواهد شد

    1. با سلام کاملا موافقم بهتر است سن بازنشستگی افزایش یابد بعنوان مثال : در سازمان نیروهای مسلح طرف می‌تواند از ۱۵ سال خدمت تقاضای بازنشستگی بدهد این قوانین بای ابطال تفسیر موضوعی شود واداره قوانین و مقررات ان سازمان کاری بکند، طرف به ۲۰ سال خدمت که می رسد اصلا دیگر کار نمی‌کند ومیگوید چه کارم میکنن…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام