آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری تصویب شد

تصویب یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری

شناسنامه قانون- طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری با دو فوریت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که در نهایت نمایندگان مجلس به یک فوریت آن رأی مثبت دادند.

این طرح در جهت حذف استثنائات از قانون مدیریت خدمات کشوری، به ویژه نهادهای عمومی غیردولتی (از جمله سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری‌ها) مطرح شده است.

متن طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده: ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به شرح زیر اصلاح می شود؛

الف) عبارت “از جمله سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است” پس از عبارت “کلیه دستگاه‌های اجرایی” اضافه می شود.

ب) عبارت “نهادهای عمومی غیردولتی که با تعریف مذکور در ماده (۳) تطبیق دارند،” حذف می‌شود.

ج) تبصره (۵) حذف و شماره تبصره‌های بعدی اصلاح می‌شود.

متن تنقیحی طرح اصلاح ماده ۱۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری:

ماده ۱۱۷- کلیه دستگاه‌های اجرائی از جمله سازمان‌ها و شرکت‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است به استثناء نهادها، مؤسسات و تشکیلات و سازمانهایی که زیرنظر مستقیم مقام معظم رهبری اداره می‌شوند، وزارت اطلاعات، نهادهای عمومی غیردولتی که با تعریف مذکور در ماده (۳) تطبیق دارند، اعضاء هیأت علمی و قضات، دیوان محاسبات، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبری مشمول مقررات این قانون می شوند و در خصوص نیروهای نظامی و انتظامی مطابق نظر مقام معظم رهبری عمل می‌شود.

تبصره ۱- حقوق و مزایای قضات تابع قانون نظام هماهنگ پرداخت کارمندان دولت مصوب۱۳۷۰ می‌باشد و جدول موضوع ماده (۱۴) قانون مذکور در خصوص اعداد مبنای گروه آنان به ترتیب به (۱۲) و (۲۰۰) افزایش می یابد.

تبصره ۲- به قضات نظامی سازمان قضائی نیروهای مسلح در مدتی که در پست‌های قضائی انجام وظیفه می نمایند، معادل مابه التفاوت مجموع دریافتی آنان تا هشتاد درصد (۸۰ %) حقوق و مزایای مستمر قضات همتراز دادگستری فوق العاده ویژه پرداخت می‌گردد.

تبصره ۳- درصورت موافقت فرماندهی کل قوا برای برخورداری کارکنان نیروهای مسلح از مقررات فصل دهم و سیزدهم این قانون، حداقل و حداکثر دریافتی آنان با رعایت مقررات ماده (۱۳۶) قانون آجا، امتیازات متعلقه به شغل و شاغل باتوجه به کیفیت خاص خدمتی در نیروهای مسلح با ضریب (۲ /۱) محاسبه و پرداخت می‌گردد. کارمندان نیروهای انتظامی کماکان از فوق العاده سختی کار طبق مقررات استخدامی این نیرو علاوه بر فوق العاده های مذکور در فصل دهم این قانون برخوردار می‌باشند.

تبصره ۴- کارمندانی که با رعایت ماده (۱۲۴) مطابق قانون کار جمهوری اسلامی ایران در دستگاه‌های اجرائی اشتغال دارند از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

تبصره ۵- کارمندان سیاسی و کارمندان شاغل در پست‌های سیاسی وزارت امور خارجه مشمول مقررات تشکیلاتی، استخدامی، مالی و انضباطی وزارت امور خارجه مصوب ۱۳۵۲ می‌باشند و کارمندان غیرسیاسی شاغل در پست‌های پشتیبانی از این قانون تبعیت خواهند نمود.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

روبیکا: https://rubika.ir/shenasname
ایتا: eitaa.com/Shenasname
بله: https://ble.ir/Shenasname
سروش: splus.ir/Shenasname

16 دیدگاه

  1. با سلام
    کلا قانون مدیریت خدمات کشوری ایرادات و اشکالات فراوان دیگری نیز علاوه بر این ماده دارد و جای سوال است چطور این قانون پس از چند سال اجرای آزمایشی که ایرادات زیادی از آن کشف و در محافل حقوقی و اداری مطرح شد، بدون اصلاحات اساسی در سال ۱۳۹۷ قطعی شد!

    1. تو چه میدانی کارمندان شهرداری بخاطر همین موضوع حقوق هاشون پایینه و مورد تبعیض با کارکنان دولت قرار گرفتند میانگین حقوق کارمندان شهرداری 6 میلیون و نصف خدمات کشوری حقوق می‌گیرند درضمن این موضوع چندین ساله مورد پیگیری قرار گرفته تا وارد کمیسیون اجتماعی شده معلوم نیست کی وارد صحن علنی مجلس بشه

  2. با سلام
    بعید می دانم مجلس بتونه تبصره ۵ حذف کند چون دستگاه مذکور همه تلاش خود. می کنه که ساختار سال (1352) خود را حفظ کند هر چند دولت شرایط آن سالها بسیار متفاوت با حال حاضر است.

  3. مثل همسانسازی حقوق بازنشستگان درمجلس تصویب شد و اجرا نشد ازاین قوانین هرروز می تونید کیلو کیلو تصویب کنید وقتی اجرایی نمیشه و کسی هم جوابگو نیست

  4. از کی اجرایی میشه؟این مهمه.
    اینکه یه موضوع تصویب بشه و رها بشه اهمیت خاصی ندارد.
    امیدواریم این طرح سریعتر ، قبل پایان سال ابلاغ و اجرا بشه

    1. طرح های با قید یک فوریت حداکثر یک و نیم ماه پس از ابلاغ به کمیسیون تخصصی مجلس بررسی و در صورت تصویب به شورای نگهبان ارسال می شود که اون هم ده روز فرصت داره که در صورت تایید جهت اجرا به دولت ابلاغ می شه یعنی ۴۰ ،۴۵ روز طول می‌کشه

  5. سلام باید خیلی وقت این اینکار را میکردند مگه کارمندان شهرداری چه گناهی کردند مزایای خدمات کشوری نمی‌گیرند خدا کنه تا این ماه اجرا بشه طولش ندن

  6. برای همه به عدالت رفتار شود
    هرنهادی که باشد
    ما فرهنگیان جانباز از نظر معیشتی
    دچار مشکل هستیم
    درتقسیم بودجه وافرایش حقوق به
    عدالت رفتار شود

    1. این قانون هم مثل قانونهای تصویب شده در مجلس در کشوهای وزارت خونه ها وادارات خاک خواهد خورد وبه حال کارمندان و بازنشستگان هیچ اقدامی انجام داده نخواهد خورد .

    2. این قانون هم مثل قانونهای تصویب شده در مجلس در کشوهای وزارت خونه ها و برنامه و بودجه وادارات خاک خواهد خورد وبه حال کارمندان و بازنشستگان هیچ اقدامی انجام داده نخواهد شد .

      1. با سلام،
        اصلاح ماده 117نشان از آن است که مجلس اسلامی می تواند با اتکا به توانایی کارشناسانه خود در روند اصلاح قانون قانون و عدالت اداری تاثیر گذار باشد همچنین سازمان استخدامی نیز باید ناظر اجرای قوانین صادره و رفع تبعیض در دستگاه ها باشداصلاح قانون و رفع استثنا می تواند موجب ترمیم بدنه دولت و رفع شکاف های موجود گردد.

      2. با سلام و خسته نباشید،
        اصلاح ماده 117نشان از آن است که مجلس اسلامی می تواند با اتکا به توانایی کارشناسانه خود در روند اصلاح قانون و عدالت اداری تاثیر گذار باشد همچنین سازمان استخدامی نیز باید ناظر اجرای قوانین صادره و رفع تبعیض در دستگاه ها باشداصلاح قانون و رفع استثنا می تواند موجب ترمیم بدنه دولت و رفع شکاف های موجود گردد.لازمه کار گروهی در دستگاه های اجرایی وجود قانونی است که نگاه یکسان را به تمام سطوح انتقال دهد.

        1. هیچ ربطی نداشت،فقط بیمه شدگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران از این به بعد با مصوبه دولت و طبق اون برخلاف سال گذشته افزایش حقوق خواهند داشت ،نه بیشتر سال قبل با توجه به همین قانون دولت مجبور شد به کارگران دولتی هم اندازه کارگران تامین اجتماعی حقوق پرداخت کنه، الان عملا تامین اجتماعی حذف شده،و قانون خاص خودش رو بعنوان یک صندوق از دست داد،پس قصه نگو،وقتی از حسابداری و قانون چیزی نمی دونی !!استقلال صندوق تامین اجتماعی رو گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام