اخبار اداری و استخدامی

جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام شد/ اِعمال از اول شهریور ۱۴۰۱

جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان اعلام شد

شناسنامه قانون- با توجه به دغدغه‌های رییس جمهور برای کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان، لایحه متناسب سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب در هیئت دولت با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد.

مقدمه توجیهی:

با عنایت به تکالیف دولت در اجرای قوانین از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت -مصوب ۱۴۰۰- و ضرورت حمایت از کارمندان و کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری و استمرار عدالت در نظام پرداخت‌ها و بهبود معیشت آنان، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی تقدیم می‌شود:

جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری

ماده واحده- به دولت اجازه داده می‌شود علاوه بر افزایش‌های حقوق و دستمزد ناشی از تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، از تاریخ ۱/۶/۱۴۰۱ افزایش‌های زیر را برای اشخاص مشمول این قانون اعمال نماید:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت -مصوب ۱۳۷۰- و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیئت‌علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است.

۲- حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ نه میلیون (۹/۰۰۰/۰۰۰) ریال افزایش می‌یابد. افرادی که تا پایان شش ماهه دوم سال ۱۴۰۱ بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان میزان ریالی افزایش مذکور در بند (۱) این قانون، کمتر از مبلغ نه میلیون (۹/۰۰۰/۰۰۰) ریال شود تا سقف مذکور متناسب‌سازی دریافت می‌نمایند.

۳- در اجرای ماده (۱۶) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان صددرصد (۱۰۰%) و پنجاه‌درصد (۵۰%) افزایش می‌یابد.

۴- افزایش فوق‌العاده ویژه موضوع بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری صرفاً در مورد دستگاه‌های مشمول قانون مذکور که به موجب مصوبات قبلی کمتر از میزان سی و پنج درصد (۳۵%) بوده، حداکثر تا میزان سی و پنج درصد (۳۵%) مجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر منوط به رعایت ترتیبات مقرر در ماده (۷۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و پس از تأیید شورای حقوق و دستمزد و در سقف اعتبارات ابلاغی با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور قابل اجرا می‌باشد.

۵- مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به میزان ده درصد (۱۰%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌های درآمدی (۱) و (۲) و (۳) هستند به میزان پنج درصد (۵%) بیشتر افزایش می‌یابد.

۶- به دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی را تا بیست درصد (۲۰%) و در سقف مصارف بودجه عمومی سال ۱۴۰۱ دولت بابت اجرای این قانون افزایش دهد.

۷- حداقل حکم کارگزینی و هر گونه تغییر در ضرایب، جداول حقوقی و طبقه‌بندی مشاغل و افزایش مبنای حقوقی تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات و حداقل حکم حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی با پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر تأمین بار مالی، صرفاً توسط شورای حقوق و دستمزد تعیین می‌گردد.

رییس‌جمهور

دانلود فایل pdf لایحه متناسب‌سازی حقوق

صفحات رسمی شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

83 دیدگاه

  1. افزایشی که ناعادلانه باشد فقط ظلم هست مثلا کسی که ۳۰میلیون بگیره ۲۰درصد وکسی که ۶میلیون بگیره هم ۲۰درصد؟؟
    افزایش باید باتوجه به تعداد خانوار سابقه کار باشه تبعیض چنده میلیونی بین حقوق بگیران دولت قابل قبول نیست

    1. واقعا.منم تایید میکنم.دولت اصلانظارت ندارن به عده حقوقاشون خیلی رشددکرده به عده هم همچنان حقوق پایین.فاصله طبقاتی زیادتر شده تواین شش ماه

      1. حق اشعه بازنشستگان پرتوکار که 30 کسورات بارنشستگی آن را نیز
        پرداخت کرده اند وبی دلیل قطع شده، چه می شود؟

    2. ناشناش
      وای بدبخت شدیم
      دوبلره یک افزایش قیمت دیگر
      آقایون راست میگویند قیمتها را بیارند پایین
      افزایش حقوق نخواستیم

  2. باسلام
    بااین همه گرانی وتورم بیش از ۱۶۸۰ درصد این افزایش ایا مثمر ثمرمیشود. حداقل زیر خط فقر ۲۵میلیون است چرااینطوری برخوردارم میکنید. مشکلات تورم خود دولت است.

  3. با سلام یعنی برای مشمولین خدمات کشوری بصورت امتیاز در نظر گرفته میشود ؟ منظور اینکه برای سایر سطوح و همچنین در نرخ اضافه کاری و ماموریت تاثیر خواهد داشت !؟

  4. سلام تاحقوق بدستمان نرسد باور نمی‌کنیم.تازه پاداش بازنشستگی سال گذشته چه شد اون موقع پرایدقیمتش چقدربودالان چقدرهست؟همچنین گرم طلاو….

  5. سلام افزایش پلکانی یعنی نادیده گرفتن مدرک تحصیلی بالا ومسولیت ومدیریت وسنوات بالا وتجارب کسب شده توسط معلمان است که ضدعدالت است

  6. سلام من بازنشسته آموزش و پرورش هستم به نظر من این متناسب سازی بهتر است پلکانی نباشد چون افزایش پلکانی به معنی نادیده گرفتن مدرک تحصیلی بالا ومسولیت ومدیریت وسنوات بالا وتجارب کسب شده توسط یک فرهنگی است. واین باعدالت اسلامی وقرانی متناسب نیست جز دلسردی وناامیدی وبدبینی به این تصمیم نیست

  7. باسلام برای حداقل حقوق بگیرها یک طرح اساسی. شهریور ۴۰۱ بازنسسته شدم. ۳۹ سال سابقه پرداختی بیمه و مدرک لیسانس فقط ۵۹۵۰ تومان محاسبه شده است. الان حداقل حقوقها این رقم است. متناسب سازی باید به حقوقهای پایین توجه کند. و سابقه بیش از ۳۵ درنظر داشته باشد. ممنونم که پیگیر میشوید.

  8. وضعیت آن کارکنان ادغامی بدبخت که در بانک سپه ادغام شده اندومشمول قانون خدمات کشوری نشدند چی میشه آنهایی که تاحالا تکلیفشان مشخص نیست مخصوصا آنهایی که آخرخدمتشان هست و بانک مبلغ بیمه کمتری برایشان واریز می کنه که موقع بازنشستگی با کمترین حقوق دریافتی بااین تورم شدید باید باخانواده شان زنده بمانندجناب آقای رئیس جمهور نباید این قشرمورد توجه قرارگیرند؟بجای افزایش حقوق، خانواده های دو سه چهارفیشی راکم کنید بجای افزایش حقوق ،کارخانه تولیدی بزنیددستگاههای تولیدی وصنعتی یاخودتان تولید کنید یاواردنمائیدبالاخره تولید رابیشترکنید واردات راکم کنید وبرای فروش محصولاتتان با دنیای فرامرزی مثلا کشورهای آسیایی واروپایی رابطه خیلی دوستانه و حسنه داشته باشید. تا جوان بیکارمرد درکارخانه های تولیدی کار کنه و ازدواج کنه وتشکیل خانواده بده و در چرخه تولید سهیم باشه به نظر من تازمانی که تو مملکت اسلامی جوان مردبیکار هست نباید خانمها بکارگمارده شوند البته به استثنای خانمهای سرپرست خانواده ،چون ای کار موجب بروز فساد اجتماعی وطبقاتی بیشتر می شود اصلا مگر پیامبر ما با نفس قدسیان نفرمودند که کار بیرون برای مرد وکارخانه برای زن البته شغلهای مانند پرستاری پزشکی و معلمی استثنا می باشند آقا جان تا جوان مردبیکارباشه افکارشیطانی سراغش میاید و دنبال فساد اجتماعی و اخلاقی خواهدبود بنده نظر شخصی خودراگفتم امیدوارم مسئولین رده بالای کشور دقت نظر داشته باشند.درضمن به منظورکم کردن فاصله طبقاتی بین خانواده های جامعه حتما باید در تمامی خانواده ها نباید بیشترازیک فیش حقوق باشد که عدم کنترل آن نیز خود باعث بی عدالتی و فاصله طبقاتی می شود لطفادقت کنید وبه فکر جوان بیکارباشید چون جوان مرد اگر شاغل باشددیگر فکرش برای کارهای فسادانگیز نخواهدرفت قدمای ما گفتند مرد کارگرهست و زن بنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام