واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور

واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دولت بررسی می‌شود.

با توجه به ضرورت مبارزه با کم سوادی و ایجاد نهضت کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان کشور و ایجاد هم افزایی میان کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و نهاد کتابخانه ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف کاهش زیان‌دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه ها از محل کاهش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان‌سازی حقوق کارکنان این کانون براساس نظام نامه جبران خدمات نهاد کتابخانه‌ها، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور شده است.

به گزارش شناسنامه قانون، نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان متولی اصلی توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی در کشور، نهادی عمومی، غیر دولتی، کاملاً فرهنگی با هویت اسلامی ایرانی، نافذ و اثرگذار بر جامعه است که وظیفه مهم آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و زمینه سازی مناسب به منظور ارتقای سرانه مطالعه و ترویج کتابخوانی و تحقق عدالت دسترسی به کتاب و کتابخانه را برعهده دارد.

این نهاد در جایگاه مؤثرترین متولی امر مهم کتاب و ترویج کتابخوانی، با ۳۷۲۰ کتابخانه عمومی در سراسر کشور (۲۷۳۲ باب نهادی، ۸۵۴ باب مشارکتی، ۲۷ باب مستقل، ۱۰۷ سالن مطالعاتی) و دارای بیش از ۴۵ میلیون نسخه کتاب، همواره در تلاش برای افزایش تعداد کتابخوان های جامعه (با بیش از ۱۰ میلیون عضو و قریب به ۲ میلیون عضو فعال که تقریباً نیمی از آنها را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند) است.

از آنجایی که کتابخانه‌های عمومی به منظور برآورده ساختن نیازهای اطلاعاتی، علمی، پژوهشی، آموزشی، تفریحی و غنی سازی اوقات فراغت عموم افراد جامعه صرف نظر از سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان یا موقعیت اجتماعی آنها، به ارایه خدمات کتابداری و اطلاع رسانی می‌پردازند، در سیاستگذاری های کلان این نهاد، کودکان و نوجوانان از اقشار محوری این طرح در راستای نهادینه شدن مطالعه از کودکی در نظر گرفته شده اند. درحال حاضر در تمامی کتابخانه های عمومی نهاد، بخش کودک وجود دارد و سعی شده طراحی فضا و تجهیزات بخش کودکان به تناسب شرایط سنی آنها انجام شود. ایجاد بخش های جدید همچون اتاق علم، اتاق مادر و کودک، برنامه های فرهنگی و ترویجی همچون «با هم بخوانیم»، باشگاه های کتابخوانی، جمع خوانی، قصه گویی، روزنامه دیواری و کاردستی و…، تولید کتاب هدهد سفید (ویژه نوجوانان)، راه اندازی محافل ادبی جوانه ها، جشنواره ها و پویش هایی همانند: «نشان هدهد سفید»، «قصه گویی»، «جشنواره کتابخوانی رضوی» و… از جمله اقداماتی است که برای اعضای کودک و نوجوان این نهاد در کنار تأمین منابع اطلاعاتی مناسب، انجام شده است.

از سوی دیگر یکی از مجموعه هایی که دارای کتابخوانه بوده و با رویکرد خدمت رسانی به عموم مردم با محوریت کودکان و نوجوانان طراحی شده، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» است که دارای حدود یک هزار باب کتابخانه چندمنظوره کودک و نوجوان به صورت ثابت می باشد و این مجموعه قریب به ۳ هزار نیروی انسانی دارد.

وفق ماده (۱) قانون تأسیس و نحوه اداره کتابخانه‌های عمومی کشور، تأسیس، ساخت، تجهیز و بازسازی، توسعه، مدیریت، نظارت و سایر امور کتابخانه‌های عمومی در سراسر کشور به موجب این قانون انجام می‌شود.

همچنین با استناد به تبصره (۲) ماده (۱۱) قانون مذکور، بجز کتابخانه‌های آستان قدس رضوی(ع)، حضرت معصومه (س)، حضرت عبدالعظیم(ع)، احمدبن موسی (ع)، کتابخانه ملی، کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه های وقفی، تمامی کتابخانه‌های عمومی اعم از شهرداری، مساجد و… باید زیر نظر کتابخانه‌های عمومی کشور اداره شود.

از این رو، با توجه به موارد ذکر شده و قرابت مأموریتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد واگذاری کتابخانه های تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور را ارایه کرده است.

تخصص نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مدیریت و توسعه کتابخانه های چند منظوره کودک و نوجوان براساس استانداردهای جهانی و سندهای آمایش سرزمینی، مدیریت چابک، هدفمند و انقلابی نهاد کتابخانه ها و پیشنه موفق آن در دهه اخیر، توانمندی نهاد کتابخانه ها در به روز رسانی منابع (کتاب و نشریات)، آموزش کتابداران، استانداردسازی خدمات و برگزاری برنامه های متنوع برای تبدیل وضعیت کتابخانه ها به مراکز فرهنگی محله ها، از جمله دلایل پیشنهاد واگذاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به این نهاد است.

گفتنی است، پیشنهاد فوق درحال حاضر در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت بررسی می شود.

45 دیدگاه

  1. کاش وزارت ارشاد نسبت به کانون به شناخت کافی میرسید بعد اقدام میکرد.
    کانون در بیش از ۵۰ سال عمر پربارش کتابخوانها و هنرمندان زیادی را در زمینه علم و فرهنگ و هنر پرورش داده.
    بسیاری از فرهیختگان کشورمان دست پرورده مربیان مظلوم و پرتلاش و بی ریای کانون هستند.
    خروجی های کانون همگی از افتخارات کشورمان هستند.
    آمار امانت کتابخانه های کانون با نهاد کتابخانه ها به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.
    چرا که خلاقیت و تجربه مربیان کانون در جذب مخاطب به مطالعه بسیار در رشد این فرایند دخیل بوده است.
    چه زیبا و ستودنی است وزیز محترم ارشاد نظر خود را قدری جابجا میکردند و نهاد کتابخانه ها را زیر مجموعه کانون قرار میدادند بلکه سرانه مطالعاتی مملکت قدری بیشتر میشد.

  2. اونی که این پیشنهاد را داده کلا مخش تعطیله چون حتما نمیدونه فعالیتهای کانون چیه واصلا چطور میشه ارتباط داد مراکز پر شور کانون را به کتابخانه های سرد وساکت عمومی

    1. سلام
      اولا که اون یخچال هست که سرد و ساکت است نه کتابخانه . در دنیای امروز ERP یا یکپارچه سازی خدمات و سرویس ها در دستور کار متولیان امر قرار گرفته و بر اساس پژوهش های دانشگاهی صورت گرفته میزان کارآیی و اثر گذاری این روش بسیار بیشتر از فرآیند عملکرد جزیره ای است .
      دوما ، وقتی دانشگاه محل دسترسی خواص جامعه به علوم است ، کتابخانه محل دسترسی عموم جامعه به دانش است . بنابراین یک نهاد واحد ، دارای برنامه معین و چشم انداز بلند مدت در بهبود فضای مطالعه کشور با هدف مطالعه مفید و مستمر در جامعه عملکرد قوی تری در این زمینه خواهد داشت .

  3. باسلام اگرهمه ادغام بشه خیلی خوبه ،درصورتی ‌که یک نهاددولتی بشه که وضعیت حقوق ومزایادولتی داشته باشندوقانون ومقرراتی هم داشته باشدتاکسانی که به عنوان کتابدارآنجاکارمی کنندازنظرمادی دچارمشکل نباشندچون این یک ریالی حقوقی راهم به کتابدارمیدندبایدهمش خرج کتابخونه کنه وسایل وچیزهای موردنیازکتابخونه رابخردمقدارازآن راهم خرج رفت وآمدش ‌کنه،یعنی درواقع داردروز۷الی۸ساعت کارمی کنه رایگان،توروخدایه فکری به حال کتابداران نهادبکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.