آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تصویب طرح جایگزینی فرزندان ایثارگران به جای نیروهای ایثارگر دستگاه ها در کمیسیون اجتماعی

مصوبه کمیسیون اجتماعی برای قابلیت جایگزینی فرزندان ایثارگران به جای نیروهای ایثارگر دستگاه ها

دبیر اول فراکسیون ایثارگران مجلس در تشریح پاسخ کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (یک)، گفت: براساس نظر کمیسیون اجرای این مصوبه به قوت خود باقی است و براساس آن تنها فرزندان ایثارگران، شهدا و جانبازان بالای ۲۵ درصد می توانند جایگزین نیروهای ایثارگری شوند که به هر دلیلی از فعالیت با دستگاه ها منفک می شوند.

علی اکبر بسطامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جزئیات دستورکار امروز، سه شنبه، اول شهریور) کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: در این نشست طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (یک) مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این ماده به نحوه بکارگیری فرزندان شهدا، ایثارگران، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان در دستگاه ها اشاره شده بود که به این اشاره دارد که اگر نیروهایی از خانواده شهدا، ایثارگران، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان که در دستگاه ها فعالیت دارند به هر دلیلی از ادامه فعالیت منفک شوند فرزندان ایثارگران جایگزین آن ها خواهند شد.

وی تصریح کرد: دیوان عدالت اداری در این رابطه نظری داده بود که آن را نسخ می کرد، مجدد استفساریه ای در رابطه با اجرای ماده ۴۸ مبنی بر اینکه آیا اجرای آن به قوت خود باقی است یا خیر ارائه شد که نشست امروز کمیسیون اجتماعی بررسی و پاسخ مجلس به آن این بود که اجرای این ماده به قوت خود باقی است.

بیشتر ببینید: متن کامل طرح استفساریه ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

عضو ناظر مجلس در شورایعالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کشور خاطرنشان کرد: این یکی از مطالبات اصلی جامعه ایثارگران و فرزندان آن ها بود که به مدت طولانی توسط فراکسیون ایثارگران مجلس پیگیری می شد که در نهایت در نشست امروز کمیسیون اجتماعی تائید شد و مطالبه جامعه ایثارگران برای بکارگیری فرزندان آن ها در دستگاه ها محقق شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: ترویج برنامه های ارزشی کشور در حوزه ایثار و شهادت از دیگر مطالبات مهم جامعه ایثارگران است که مجلس به فراخور مسئولیتی که دارد برای ترویج آن تلاش می کند تا در خصوص قوانین موضوعه کشور چه در بحث تفسیر یا تصویب قوانین به سمتی سوق داده شود که مطالبات خانواده شهدا و ایثارگران تحقق پیدا کند.

دبیر اول فراکسیون ایثارگران مجلس تاکید کرد: براساس مصوبه مجلس دستگاه ها مکلف می شوند که آنچه مدنظر قانونگذار بوده است توسط دولت، نهادها و سازمان هایی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند اجرا کنند و برای مستنکفین از اجرای آن برخورد قانونی در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، مطابق ماده ۴۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت:

«کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و شرکتهای دولتی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و کلیه سازمانها و شرکتهایی که به نحوی از انحاء از بودجه عمومی دولت استفاده میکنند و نیز کلیه مؤسسات و شرکتهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مکلفند یکی از فرزندان کارکنان شهید، جانباز بیست و پنج درصد (۲۵%) و به بالا و آزاده (اعم از شاغل، فوت شده و یا از کار افتاده) را که واجد شرایط عمومی استخدام میباشند علاوه بر سهمیه استخدامی ایثارگران در همان دستگاه استخدام نمایند.»

108 دیدگاه

  1. ایثارگرانی که داوطلبانه‌ و به صورت بسیجی به خط مقدم رفتند چون شهید نشدند یا جانباز و یا آزاده ولی در عوض موجی جنگی شدند ایثارگر نیستند ؟ خانواده هایشان که این سالها زجر کشیدند که پدر با قرص اعصاب زندگی می‌کند و دچار مشکلات روانی شده حق ایثارگر بودن ندارند

  2. عرض سلام و ادب
    من فرزند جانباز ۷۰٪ هستم وپدرم ۳۶ سال در بنیاد شهید خدمت کرد از سال ۹۴ که بازنشست شد در راستای اعمال ماده ۴۸ من دریکی از بیمارستانهای وابسته به بنیادشهید به صورت قرارداد کارگری مشغول بکار شدم که از اون وقت تا بحال بنیاد شهید حتی یه نامه مبنی بر جذب حقیر به سازمان نفرستاده و از پارسال تا الان بیش از ۵۰ نفر رو با بخشنامه های جدید تبدیل وضعیت کردن در سازمان بنیادشهید وامور ایثارگران بیشترین ظلم و حق کشی رونق داره اونوقت به بقیه ادارات اشکال وارد میکنه که با ایثارگران همکاری نمیکنند درصورتی که خودشون رای دیوان عدالت اداری کشور مبنی بر تبدیل وضعیت فرزند و برادرشهید را با ۱۴ سال سابقه کار نادیده میگیرن واقعا کجا باید دل به شکایت و گله ببریم ما تا کی باید زیر پرچم خون ایثارگران یه عده چپاول کنند ولی ما دربه در دنبال یه تبدیل وضعیت باشیم

  3. سلام
    پس رزمندگانی از 6ماه تا 20ماه وبالات در تمام صحنه های جنگ حضور داشته اند وهم اکنون دارای مشکلات جسمی واثار جنگ در وجودشان نمایان است باید چکار کنند.
    عده ای از جانبازان که واقعا حق دارند هرچه دولت در توان دارد باید به خدمت کند اما متأسفانه عده ای به دنبال آلومینیوم و…… دارای درصد جانبازی می باشند از هر نوع برخوردار اما رزمندگان جان برکف که شجاعانه دفاع کردند ولی درصد جانبازی نگرفتند باید محروم باشند واین خود یا نوع بی عدالتی است که امیدوارم دولت انقلابی ای مشکل ولی عدالتی را مرتفع سازد.

  4. سلام
    پس رزمندگانی از 6ماه تا 20ماه وبالات در تمام صحنه های جنگ حضور داشته اند وهم اکنون دارای مشکلات جسمی واثار جنگ در وجودشان نمایان است باید چکار کنند.
    عده ای از جانبازان که واقعا حق دارند هرچه دولت در توان دارد باید به خدمت کند اما متأسفانه عده ای به دنبال آلومینیوم و…… دارای درصد جانبازی می باشند از هر نوع برخوردار اما رزمندگان جان برکف که شجاعانه دفاع کردند ولی درصد جانبازی نگرفتند باید محروم باشند واین خود یا نوع بی عدالتی است که امیدوارم دولت انقلابی ای مشکل ولی عدالتی را مرتفع سازد.

  5. باسلام و عرض ادب
    عزیزان یکی از ایراداتی که به این استفسارایه وارد است نا دیده گرفتن فرزندان آن دسته از ایثارگرانی است که دارای سوابق خدمت در جبهه می باشند که باستناد قانون در زمره ایثارگران می باشند و همچنین نادیده گرفتن فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد

  6. سلام اگر این قانون اجرای شود انشااله باپیگیری دولت عزیزاجرامیگرددتاحدودی حق ایثارگران محقق میشودخداوندمسولین نظام اسلامی ایران راحفظ نماید

    1. سلام فکر به به حال کلیه عزیزان ایثارگر باید بکنند نه ۲۵ درصد ونه ۵ درصد ونه ۶ ماه جبهه بلکه جانباز ی ویاشهیدی بشه که ۲روز یا ۲ هفته ویابیشتر کمتر از ۶ ماه درجبهه حضور داشته توفیق شهادت جوانسازی نصیبش شده وحال آنکسی که ۴۵ روز وسه ماه یا ۵ماه کمتر در جبهه حضور داشته شامل هیچ امتیازی نمیشه چقدر ناعادلانه هست بالاخره رزمند وایثارگر همه جوره هست فرقی نمی‌کند قانون باید تبصره برای عزیزان زیر ۲۵ درصد جانبازی وایثارگری زیر ۶ ماه بذارند تا همه بهره مند شوند

    1. سلام توراخدابه دادکسانی که درصد جانبازی کمتراز25 درصد است پلیس ازبیست ماه جبهه داردهم درنظربگیریدهمه چیزبالای ۲۵ درصد.آیا این عدالت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام