آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال 1401

دستمزد مبنای کسر حق بیمه سال 1401 از سوی سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد.

شناسنامه قانون- با صدور بخشنامه ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی، به استناد تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۹‏/۱۲‏/۱۴۰۰ شورایعالی کار در خصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌کار در سال ۱۴۰۱ و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه از ابتدای سال جاری ابلاغ گردید.

از سوی سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ شد.

شناسنامه قانون- با صدور بخشنامه ای از سوی سازمان تأمین اجتماعی، به استناد تصویب‌نامه جلسه مورخ ۱۹‏/۱۲‏/۱۴۰۰ شورایعالی کار در خصوص تغییر حداقل دستمزد روزانه و سایر سطوح دستمزدی و حداقل مزایای پرداختی به کارگران مشمول قانون‌کار در سال ۱۴۰۱ و میزان افزایش دستمزد روزانه مبنای کسر حق‌بیمه از ابتدای سال جاری ابلاغ گردید.

دانلود جداول دستمزد مقطوع روزانه مبناء کسر حق بیمه سال ۱۴۰۱

بر این اساس حداقل دستمزد روزانه مبنای وصول حق‌بیمه بیمه ‌شدگان مشمول قوانین کار و تامین‌اجتماعی (به استثنای مشاغل و فعالیت‌های دارای دستمزد مقطوع)‌ مبلغ 1،393,250 ریال اعلام و سایر سطوح دستمزدی براساس آخرین دستمزد روزانه سال 1400، معادل 38 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه 171,722ریال افزایش می‌یابد.

همچنین با توجه به اینکه طبق بند (3) تصویبنامه فوق الذکر مقرر گردیده است کارفرمایان مشمول قانون کار به کلیه کارگران اعم از دائم و موقت و مجرد یا متأهل ماهیانه مبلغ 8,500,000 ریال بابت کمک ‌هزینه اقلام مصرفی خانوار به عنوان مزایای رفاهی و انگیزه‌ای و بر اساس مصوبه شماره 19756‏‏/ت58673هـ مورخ 26‏‏/02‏‏/1400 هیأت محترم وزیران مبلغ 4,500,000 ریال بعنوان حق مسکن به کارگران مشمول قانون پرداخت نمایند، لذا کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار می‌بایست به هنگام تنظیم صورت مزد و مزایا نسبت به درج مبالغ یادشده به همراه سایر اقلام مشمول کسر حق‌بیمه از جمله خواربار در ایام اشتغال و… در ستون‌ مربوطه و کسر حق ‌بیمه متعلقه و پرداخت آن به شعبه اقدام نمایند.

لازم به ذکر می باشد که چنانچه براساس مصوبه هیأت محترم وزیران، مبلغ حق مسکن قابل پرداخت به بیمه‌شدگان در سال 1401 افزایش یابد، مراتب مجدداً جهت اقدام اعلام خواهد شد.

خاطر نشان میسازد به موجب بند (2) مصوبه مزبور و تبصره های ذیل آن و نیز دستورالعملهای صادره از سوی اداره‌کل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جداول مربوطه، کلیه کارفرمایان مکلفند از مبلغ مزد پایه سنواتی کارگران مشمول قانون کار (اعم از کارگاه های دارای طرح طبقه بندی و فاقد طرح طبقه بندی مشاغل) که “دارای حداقل یک سال سابقه کار در همان کارگاه شده یا یک سال از دریافت آخرین پایه سنواتی آنان گذشته است” مبلغ روزانه هفتاد هزارریال حق‌بیمه متعلقه را کسر و با رعایت ماده (39) قانون تامین اجتماعی و آئین نامه اجرایی مربوطه به سازمان پرداخت نمایند.

شایان ذکر است ملاک محاسبه مبلغ مزد پایه سنواتی براساس مصوبات سالیانه شورایعالی کار و میزان سنوات اشتغال بیمه شده در همان کارگاه و از تاریخ مبنای 1‏/1‏/95 (برای اولین پایه سنواتی) قابل محاسبه خواهد بود.

حداقل مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری برابر 2‏‏/1حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار خواهد بود.

همچنین مبنای پرداخت حق‌بیمه بیمه‌شدگان ادامه بیمه به طور اختیاری که مبنای پرداخت حق‌بیمه آنان در سال 1400 از رقم روزانه‌ 885,165 ریال بیشتر می‌باشد، همانند سایر سطوح دستمزدی معادل 38 درصد به علاوه رقم ثابت روزانه 171 هزار و 722 ریال در سال‌جاری افزایش می‌یابد که در هر حال از 2‏‏/1 حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار کمتر نخواهد بود.

حداقل مبنای پرداخت حق‏ بیمه بیمه‏‌شدگان صاحبان حرف و مشاغل آزاد در سال 1401 معادل رقم روزانه 1,393،250 ریال خواهد بود و در مواردی که دستمزد مبنای پرداخت حق‏ بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال 1400 ‏باشد، می‌‏بایست ضریب دستمزد مربوطه نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورایعالی کار در سال 1401 رعایت گردد.

متن کامل بخشنامه دستمزد مبنای کسر حق ‏بیمه تامین اجتماعی در سال 1401

18 دیدگاه

  1. سلام..من۲۵سال و ۹ ماه سابقه بیمه دارم و ۳ سال و ۶ ماه سختی کار تایید شده دارم.۶ ماه هم سختی کار جبهه دارم.اسفند ماه ۱۴۰۰ کارفرما ما را اخراج کرده. آیا می توانم برای سه ماه پایانی کارم به اداره کار شکایت کنم یا باید خودم آزاد سه ماهم را بیمه پرداخت کنم؟

  2. سلام دولت باید سهم بیشتری از حق بیمه اختیاری رو گردن بگیره که افراد بتونند پرداخت کنند مثلا ماهی یه تومن که منطقی باشه، اکثر بیمه شدگان اختیاری بیکار هستند یا کارهای موقت، بعید میدونم بتوانند پرداخت کنند باید یه فکری کرد،

  3. سلام و خسته نباشید. من دیماه ۱۴۰۰ اولین مقرری بیمه بیکاری ۲۶۰۰ دریافت کردم. آیا این بخشنامه جدید افزایش حقوق شامل منم میشه یا حقوقم همون مبلغ قبلی میمونه؟

    1. سلام اگر امسال حداقل حقوق تعیین شده از حفوق دریافتی سال گذشته شما بیشتر باشد بله و گرنه مثل من از سال ۹۶ تا سال ۹۸ که تو سه سال به دو تومن نرسید همون گرفتم

  4. آقا بیمه کردن کارگران رو اجباری کنید…. اجباری….
    فقط یک درصد کارگران از حق و حقوق خودشون مطلع هستند مابقی اکثر سطح سواد پایین دارن و کارفرمایان بی وجدان در حقشون ظلم میکنن
    خواهشا وزیران فکری به حال اجباری کردن بیمه کارگران کنن

  5. اگر قانونی وجود داشت و سرسختانه برخورد میشد کلی از سوابق افراد و حق و حقوقشان پایمال نمیشد.
    آنهایی که در تامین اجتماعی کار میکنند قطعا و یقینا خیلی بهتر از مردم عوام آگاهی دارند که کارفرماها به چه شکل و نحوی از رد کردن لیست بیمه افراد کم میگذارند اما واقعا چه کاری انجام میشود. هیچی….
    خود من فردی بودم که بعلت سن کم و نادانی و بی تجربگی الان باید بیش از ده سال سابقه بیمه داشته باشم اما ۴ سال بیشتر ندارم و تمام مجموعه و شرکت هایی که کار کردم برام حق بیمه ام رو نریختند ولی حالا بعد از این همه سال چه کاری میشه کرد هیچی کلی ازحق و حقوق من و امثال من گردن این کارفرماها هست و هیچ قانونی هم وجود ندارد همین الان هم جلوی این افراد گرفته بشه تا دوباره این ظلم و بی عدالتی برای افراد دیگه اتفاق نیفته…..

    1. الان سامانه خدمات غیر حضوری که ایجاد شده بیمه شده ها به راحتی متوجه میشن کارفرما داره براشون بیمه رد می‌کنه یا نه و میتونن درخواست بدن از محلشون بازرسی شه

  6. والا این حقوق رو دولت برای خودشون تعین کردند چرا چون بنده جرعت ندارم به صاحب کارم بگم حقوق بنده با یک فرزند میشه ماهی 6/300 چون مطمعنم اگر بگم میگه برو همونجایی که این حقوق رو بهت میدن ما اینجا برامون نمیسرفه اگر با همون 3200 کار میکنی من در خدمتم والا با این وضع خراب و کار و بازار کساد ما به همون 3/200 خودمون که دائمی هم هست قانع هستیم مبلغ بیمه هم که اختیاری 27 درصده و خودم بیمه کردم سال 1400 مبلغ 834 هزار تومان بود امسال شنیدم که مبلغش شده 1/400 یک میلیون چهارصد هزار تومان و متأسفانه اگر حقیقت داشته باشه من شخصأ از پرداخت این مبلغ معذورم و حاضرم با این مبلغ ماهیانه یک گرم طلا بخرم ولی تو جیب تأمین اجتماعی نکنم و مطمعنم که خیلی بیشتر به نفع خودمه چون بعد از گذشت چند سال میتونم کلی پسنداز جمع کنم و باهاش یه کارو کاسبی راه بندازم بنظرم این خیلی بهتره که بخوام مبلغ چندر غازی که سازمان تامیین اجتناعی بخواد ماهیانه بهم بده.. التماس دعا.

    1. دوست عزیز شما اگر توان پرداخت این مبلغ رو ندارید میتونید از بیمه های مشاغل آزاد با درصدهای ۱۲ و ۱۴ و ۱۸ استفاده کنید.مبنای فکری شما از اساس درباره مقایسه بیمه و یک گرم طلا اشتباهه چون بیمه برای روز مبادا ست.اگر شما خودتونو بیمه نکنید و ۱۶ ماه دیگه خدای نکرده از کار افتاده بشید چی میشه؟ ۱۶ گرم طلا میمونه برای خانوادتون و شمایی که دیگه نمیتونید کار کنید و کلی خرج پزشکی دارید که مطمئنا توی یکی دو ماه اول طلاهاتون تموم میشه اما بیمه تا وقتی زنده هستین به خودتون مستمری و خدمات پزشکی میده و بعد از شماهم به خانوادتون میده .

      1. خب دوست عزیز شما چطور میگین 16 ماه بعد اگر بنده از کار بیوفتم که بیمه قبول نمیکنه من کل سابقه بیمه ام یک ساله و برای استفاده از بازنشستگی و خدمات که من پرسیدم میگن حدعقل باید 10 سال داشته باشی تا بیمه جوابگو خودم و خانوادم یا بازنشستگیم باشه شما مطمعنی با یک یا دو سال جوابگو هستن؟؟؟

  7. اگر قانونی وجود داشت باید کاری می‌کرد که کار فرما سختی کار کارگر را به بیمه پر داخت می‌کرد نه بجای سختی کار بیمه کارگر ساده به بیمه پرداخت کنن.اگذ سختی کار کار گر پرداخت میشد مبلغ پرداختی به بیمه بیشتر میشه وبه نفع بیمه وکار گر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام