اخبار اداری و استخدامی

تعیین دستمزد ۱۴۰۱ از امروز در شورای عالی کار/ احتمال زیاد مزد منطقه‌ای در دستمزد ۱۴۰۱

تعیین دستمزد ۱۴۰۱

تشکیل جلسه شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ امروز شنبه/ احتمال اجرای مزد منطقه‌ای در دستمزد سال ۱۴۰۱ بسیار زیاد است

شناسنامه قانون- عضو شورای عالی کار از برگزاری جلسه بعدی شورای عالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ در روز هفتم اسفند خبر داد و گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای دستمزد ۱۴۰۱ زیاد است.

محمدرضا تاجیک، عضو شورای عالی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: اولویت دادن به تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱، مورد توافق شرکای اجتماعی ما در شورای عالی کار است.

وی افزود: در این تبصره قانونی آمده حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود را تأمین کند.

عضو کارگری شورای عالی کار با بیان اینکه “در حال حاضر دستمزد تنها ۴۰ درصد از هزینه‌های زندگی فرد را پوشش می‌دهد”، گفت: دستمزد کارگران باید به گونه‌ای باشد که فرد بتواند زندگی کند، متأسفانه عدد فعلی دستمزد جوابگوی هزینه‌های زندگی کارگران نیست.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی کار، سبد معیشت خانوار کارگری ۸۹ میلیون و ۷۹۸ هزار و ۲۰۰ ریال برای یک خانوار میانگین کارگری با ۳.۳ نفر در ماه تعیین شد که این اطلاعات مربوط به تورم دی‌ماه سال جاری است که از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است.

تاجیک خاطرنشان کرد: جلسه بعدی شورای عالی کار روز شنبه ۷ اسفند ماه برگزار می‌شود که در این جلسه در مورد دستمزد کارگران بحث می‌کنیم و در این جلسه، براساس دو معیار سبد معیشت خانوار کارگری و نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه امسال، در مورد حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده تصمیم‌گیری می‌شود.

این عضو شورای عالی کار در خصوص احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای سال ۱۴۰۱ اذعان داشت: جامعه کارگری با مزد منطقه‌ای مشکلی ندارد، زیرا در این صورت شهرهایی که تورم بالاتری دارند، دستمزد بیشتری باید بپردازند؛ ماده ۴۱ قانون کار نیز به صراحت تاکید دارد که دستمزد باید بر اساس صنایع و مناطق تعیین شود.

تاجیک با اشاره به بررسی مزد منطقه‌ای در مرکز پژوهش‌های سازمان تأمین اجتماعی، گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود و پژوهش‌های دقیقی صورت گیرد، احتمال اجرای مزد منطقه‌ای برای دستمزد ۱۴۰۱ زیاد است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام