آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

ديوان محاسبات: از مشاوره مجاني تا صدور حكم تخلف مديران

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه منظور از پیشگیری از تخلف بستن دست و پای مدیران اجرایی نیست، تاکید کرد: دیوان مشاوره مجانی در اختیار مدیران قرار می‌دهد.

به گزارش مهر، امین‌حسین رحیمی رئیس دیوان محاسبات در همایش هم‌اندیشی معاونان اداری و مالی، مدیران کل امور مالی و ذی‌حسابان دستگاه‌های اجرایی با انتقاد از حجم بالای بودجه جاری کشور، گفت: زمانی که به هزینه‌های بودجه دقت می‌کنیم غصه می‌خوریم که چرا علی رغم این همه درآمد، کشور توسعه نمی‌یابد. یکی از علل مهم توسعه‌نیافتگی ما این است که 80 درصد بودجه کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود و تنها راه حل این مشکل بودجه‌ریزی عملیاتی است.

وی با انتقاد از روند بودجه‌ریزی فعلی تصریح کرد: بودجه‌ریزی کشور در حال حاضر بودجه‌ریزی چانه‌زنی است که همه دستگاه‌ها تلاش می‌کنند بودجه بیشتری جذب کنند.

رحیمی ادامه داد: رویه دیوان محاسبات این است که حسابرسان بدون قصد مچ‌گیری اقدام به حسابرسی می‌کنند و اگر به رویه و تخلفی برخورد کردند به دیوان گزارش داده و تبدیل به پرونده تخلف می‌شود. دیوان محاسبات نیز کیفرخواست صادر کرده، محاکمه می‌کند و حکم قطعی صادر می‌نماید. هیچ یک از دستگاه‌های نظارتی دارای دادستانی نبوده و نمی‌توانند حکم صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه محاکمه و مجازات مدیران برای بیت‌المال هم فایده‌ای ندارد، اظهار داشت: بیت‌المال در جایی که نباید هزینه شود، هزینه شده و رای به بازگشت عملا اجرایی نمی‌شود اما دولت نیز مدیر اجرایی را ر‌ها نمی‌کند و آن فرد ممنوع‌الخروج و مدیون است.

وی هدف اصلی از تشکیل دیوان محاسبات در قانون اساسی را پاسداری از بیت‌المال خواند و گفت: پاسداری از بیت‌المال وظیفه دستگاه‌های اجرایی است و دیوان موظف به نظارت بر این پاسداری است.

رئیس دیوان محاسبات با تاکید بر اینکه منظور از پیشگیری از تخلف بستن دست و پای مدیران اجرایی نیست، گفت: دیوان مشاوره مجانی در اختیار مدیران قرار می‌دهد. در همین راستا کارگروهی در دیوان تشکیل شده که قوانین و مقرراتی که مانع از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین موجب تخلفات مالی می‌شود را بررسی کند.

رحیمی خطاب به مدیران اجرایی گفت: ما با شما اتمام حجت کردیم، آماده هستیم تا با دولت همکاری کنیم. نگران این نیستیم که بگویند دیوان پرونده ندارد زیرا اقدامات ما برای پاسداری از بودجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام