آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

نقش مؤثر «جايكا» در تعاملات ايران و ژاپن

معاون هماهنگي اجراي مقررات اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور:

تعامل منطقي و مطلوب ايران و ژاپن زمينه مناسبي براي تحكيم همكاري‌هاي دوجانبه است

رويكرد دو كشور براي تحكيم آرامش و ثبات در قاره آسيا، بستر مناسبي براي تحكيم همكاري‌هاي في‌مابين به وجود آورده است و با توجه به اينكه قرن 21 به نام قرن آسيا نام‌گذاري شده و با توجه به شرايط مساعد طرفين، زمينه تحقق مشاركت بيشتر در زمينه‌هاي مختلف بين دو كشور فراهم است.

دكتر محمدعلي دارياني با تاكيد بر اين مطلب گفت: دو كشور ايران و ژاپن داراي سابقه فرهنگي، علمي و تاريخي طولاني اند و از تمدني پايدار برخوردارند و به سبب جايگاه مثبت ژاپن در افكار عمومي كشور ما، زمينه‌هاي همكاري ميان دو ملت در عرصه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي و سياسي فراهم است.

معاون هماهنگي اجراي مقررات اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور كه در چهاردهمين گردهمايي سالانه اعضاي انجمن شركت كنندگان ايراني در دوره‌هاي آموزشي جايكا سخن مي گفت افزود: رويكرد دو كشور براي تحكيم آرامش و ثبات در قاره آسيا، بستر مناسبي براي تحكيم همكاري‌هاي في‌مابين به وجود آورده است و با توجه به اينكه قرن 21 به نام قرن آسيا نام‌گذاري شده و با توجه به شرايط مساعد طرفين، زمينه تحقق مشاركت بيشتر در زمينه‌هاي مختلف بين دو كشور فراهم است.

وي در اين گردهمايي كه با حضور وزير مختار سفارت ژاپن در ايران، مدير كل شرق آسيا و اقيانوسيه وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران و نماينده مقيم جايكا در دفتر نمايندگي ايران برگزار شد، با تاكيد بر اينكه ايران و ژاپن به عنوان دو كشور تاثيرگذار و قدرتمند در آسيا داراي ظرفيت‌هاي فوق العاده‌اي در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي و فرهنگي اند افزود: توسعه ارتباطات مردمي بين ايران و ژاپن از طريق نهادهاي دولتي مانند انجمن شركت كنندگان در دوره‌هاي آموزشي جايكا يك ضرورت است كه مي‌تواند به رشد و تحكيم روابط فرهنگي و علمي و شناخت بهتر طرفين از يكديگر كمك قابل توجهي نمايد.

معاون هماهنگي اجراي مقررات اداري معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود پيشنهادهايي را به منظور بهره‌وري و اثربخشي بيشتر دوره‌هاي آموزشي كه جايكا متولي برگزاري آنهاست ارائه كرد.

برگزاري نشست‌هاي تخصصي بين اعضاي انجمن در ايران و ژاپن، طراحي دوره‌هاي آموزشي برنامه‌ريزي و مديريتي در سطوح مختلف با رويكرد مسئله محور، در اختيار گذاشتن آخرين تجربيات موفق مديريتي ژاپن و بازنگري در طراحي دوره‌هاي آموزشي و به‌روز رساني محتواي دوره‌هاي متناسب با نيازهاي اجتماعي- اقتصادي ايران از جمله پيشنهادهاي ارائه شده دكتر دارياني در اين گردهمايي بود.

وزير مختار سفارت ژاپن در ايران نيز در اين نشست به بيان پيشينه روابط ايران و ژاپن پرداخت و گفت: همكاري‌هاي دو كشور در عصر جديد از سال 1336رسما آغاز شد و ما با توجه به اينكه ايران كشوري در حال توسعه و داراي توانمندي‌هاي فراوان است، همواره ارتباط سازنده و رو به گسترشي را با اين كشور داشته‌ايم.

آكيرا چيبا سپس افزود: همكاري‌ها و كمك‌هاي فني و مالي ژاپن به ايران در زمينه‌ حفاظت از محيط زيست، مبارزه با مواد مخدر، بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان به سرزمين اصلي و دوره‌هاي آموزشي كه با حضور كارشناسان ايراني در ژاپن برگزار شده و مي‌شود، نمونه خوبي از اين همكاري‌هاست.

وي در همين چارچوب افزود: تاكنون بيش از 3هزار كارآموز ايراني در دوره‌هاي مختلف آموزشي ژاپن  شركت كرده‌اند و با گشايش فصل جديد روابط دو كشور كه در سايه ديدارها و گفت و گوهاي مقامات سياسي دو كشور در ماه‌هاي اخير صورت گرفته بايد تلاش كنيم كه اين روابط توسعه و تعميق يابند.

مديركل شرق آسيا و اقيانوسيه وزارت امورخارجه كشورمان نيز در اين گردهمايي تعامل موثر و مستمر دو كشور در طول ساليان متمادي را ناشي از درك صحيح مردم  و دولت‌هاي دو كشور از شرايط و توانمندي‌هاي يكديگر دانست و گفت: نقش مهم ايران و ژاپن در منطقه خاورميانه و خليج فارس و گسترش نفوذ ژاپن در جهان پيراموني اميد بخش روابطي محكم و سازنده تر  در آينده نزديك است.

مهاجري افزود: متاسفانه با وجود ظرفيت‌هاي بالقوه فراوان دو طرف كه مي‌توانست بستر همكاري‌هاي بيشتر باشد، در سال‌هاي اخير به دليل مسائل خارج از اراده دوطرف مانند تحريم‌ها و مسائل مربوط به فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي ايران از اين ظرفيت‌ها به خوبي استفاده نشد و اميدواريم با توجه به منطقي تر شدن رفتار جامعه بين‌الملل با فعاليت‌هاي هسته‌اي و رفع تحريم‌ها، دو كشور جبران مافات كنند و از ظرفيت‌هاي موجود براي گسترش مناسبات بهره‌مند شوند.

مديركل شرق آسيا و اقيانوسيه وزارت امورخارجه كشورمان در ادامه گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي همكاري با ژاپن در پروژه‌هاي مختلف فني و اقتصادي را دارد و از آمادگي  وزارت متبوعش براي رفع موانع و حمايت از حضور موثر ژاپن در زمينه‌هاي مذكورخبر داد.

رييس انجمن شركت كنندگان ايراني دوره‌هاي آموزشي جايكا نيز اعلام كرد: در سال‌هاي اخير فعاليت انجمن محدود به برگزاري گردهمايي ساليانه بوده است كه با هماهنگي‌هايي كه انجام شده است در سال جديد دو نشست تخصصي هم با حضور اعضا در دستگاه‌هاي اجرايي برگزار خواهد شد.

مهندس رضي همچنين از راه‌اندازي وب سايت و پست الكترونيكي انجمن براي ارتباط و تعامل بهتر و بيشتر اعضا با يكديگر خبر داد.

در چهاردهمين گردهمايي جايكا در ايران ياسوتو تاكه اوچي، نماينده مقيم جايكا در دفتر نمايندگي ايران، حبيب الله اصغري رئيس پژوهشكده فناوري اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهي و عبدالرحيم ايرا، كارشناس دفتر شاخص قيمت‌هاي مركز آمار ايران نيز مطالبي  ايراد كردند.

جايكا انجمن شركت كنندگان دوره‌هاي آموزشي در كشور ژاپن است. اين كشور هر ساله بورس‌هاي مختلف آموزشي را به كارشناسان كشورهاي مختلف اختصاص مي‌دهد و تعدادي از شركت كنندگان در اين دوره‌هاي آموزشي، اعضاي انجمن جايكا هستند.

اين انجمن در ايران نيز دفتر دارد و ارتباط مستمري را با اعضاي انجمن و كساني كه در دوره‌هاي آموزشي كشور ژاپن شركت مي‌كنند برقرار مي‌كند. اين انجمن هر ساله گردهمايي را با حضور اعضا در ايران برگزار مي‌كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام