مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره سهم نمره سابقه تحصیلی در کنکور دانشگاهها
مصوبه تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۴۰۰/۴/۱۵ با موضوع: درباره سهم نمره سابقه تحصیلی در کنکور دانشگاهها
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ـ وزارت آموزش و پرورش
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ـ شورای سنجش و پذیرش دانشجو
شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دورههای تحصیلاتتکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزشعالیکشور
مجلس شورای اسلامی ـ قوه قضائیه ـ سازمان بازرسی کل کشور
ماده واحده “تکمیل و اصلاح موادی از سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵/۰۴/۱۴۰۰” که در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۰۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، به شرح ذیل برای اجرا ابلاغ میشود:
ماده واحده ـ مواد و بندهایی از مصوبه سیاستها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب ۱۵/۰۴/۱۴۰۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی، به شرح ذیل تکمیل و اصلاح میگردد:
۱ـ عبارت «سال آخر» از بند ۱ ماده ۱ (تعریف سابقه تحصیلی)، حذف میگردد.
۲ـ تبصره ۱ ماده ۲ به شرح زیر اصلاح میگردد:
عبارت «…که به ترتیب توسط سازمان و وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد میشود، توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و تا قبل از شروع سال تحصیلی مربوطه (پایان شهریور)، اطلاعرسانی شود…» جایگزین عبارت «…توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین و هر سه سال قابل بازنگری خواهد بود و حداقل دو سال قبل از اجرا باید اطلاعرسانی عمومی شود …» میشود.
۳ـ تبصره ۳ و ۴ به ذیل ماده ۲ به شرح زیر اضافه میگردد:
تبصره ۳: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ظرف مدت شش ماه آییننامه تفکیک سنجش از پذیرش را تدوین و جهت تصویب به ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ارائه مینماید.
«تبصره۴: دانشگاه آزاد اسلامی کمافیالسابق (به استثنای ۴ رشته؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی) با هماهنگی شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نسبت به پذیرش دانشجو برای این دانشگاه اقدام مینماید.»
۴ـ بند ۳ ماده ۳ به صورت زیر اصلاح میگردد:
«سهم نمره سابقه تحصیلی برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در رشتههای پرمتقاضی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ فقط پایه دوازدهم به میزان۴۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ فقط پایه دوازدهم به میزان۵۰ درصد با تأثیر قطعی، برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ ـ ۱۴۰۵ فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تأثیر قطعی و برای سال تحصیلی ۱۴۰۵ ـ ۱۴۰۶ و بعد از آن پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان۶۰ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل نهایی خواهد بود.»
۵ ـ ماده ۴ به صورت زیر اصلاح میگردد:
«وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی دانشآموزان اقدام نماید به گونهای که برای سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی از سال تحصیلی ۱۴۰۲ ـ ۱۴۰۳ و به بعد همه فارغالتحصیلان دارای سوابق تحصیلی باشند.»
۶ـ تبصره ماده ۴ حذف میگردد.
۷ـ عبارت زیر به عنوان ماده ۹ جدید اضافه میگردد:
ماده۹ـ «ضوابط اجرایی و سایر شرایط مربوط به این مصوبه مانند مفاد ایجاد سوابق تحصیلی و تعداد تکرار آن و تأثیر آن و نحوه اعمال میزان تأثیر سوابق تحصیلی برای پایههای مختلف تحصیلی در نظام آموزشی ۳ ـ ۳ ـ ۶ و دیپلم و پیش دانشگاهی در نظام آموزشی قبلی و متقاضیان از شاخه فنی و حرفهای و کار دانش و گروههای آزمایشی هنر و زبان، پس از تصویب در شورای سنجش و پذیرش دانشجو با رعایت تبصره یک ماده ۲ این مصوبه و در راستای تحقق عدالت آموزشی به اطلاع ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور میرسد.»
۸ ـ بند ذیل جایگزین ماده ۹ قبلی میگردد:
ماده۱۰ـ «این مصوبه مشتمل بر ۱۰ ماده و ۲ تبصره در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۰۵/۱۱/۱۴۰۰ و ۱۷/۳/۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، برای سازمانها و دستگاهها لازمالاجرا خواهد بود.»
کاش شورای عالی انقلاب فدهنگی وقتی این تصمیم شتابزده را می گرفت ذره ای هم به این فکر می کرد که دانش آموزان کنکوری ۱۴۰۲ دوسال را مجازی درس خوانده وآزمون ها را بصورت آنلاین وعموما تستی داده اند ،به حدکافی استرس وفشار دراین دوسال تحمل کرده اند واین تصمیم را برا سال بعد می گرفتن ،به خیال خودشان پشت مافیای کنکور را به خاک مالیده اند درحالیکه کمک شایانی به مافیا کرده اند ،اگرکنکوری کم بضاعت با یک کتاب تست برا کنکور آماده می شد اینک باید دو کتاب یکی برا تست ویکی برا نهایی بگیرد وهم چنین است معلم وکلاس خصوصی که باید برا تست ونهایی کارکند،اکثریت دانش آموزان دراین دوسال فقط یکی دوتا امتحان تشریحی داده اند واین کارشان را برا نهایی سخت می کند ، خلاصه به نظر من تصمیم درستی نبوده ومن بعنوان کسی که امسال با کنکور درگیرم واقعا متاسفم و………
از آنجایی که در سالهای اخیر تعداد مدارس غیردولتی غیرانتفاعی بسیار زیاد شده و اینگونه مدارس نیز بصورت کیلویی به دانش آموزان نمره میدهند و همچنین در مدارس دولتی نیز معلمان برای دادن نمره از دانش آموزان پول میخواهند لذا به نظر میرسد که این طرح نمره ملاک سنجش خوبی نخواهد بود
اینکه معدل سه سال آخر تاثیرگذارباشه خوبه ولی در مرحله اجرا صحت وسلامت آن جای بحث داره .امیدوارم تصمیم گیرندگان فکری برای سلامت آن بکنند تا حقی از کسی ضایع نشود
سلام، پسر من سال ۱۴۰۲ کنکور دارد. آیا سهم ۴۰ درصد نمره سابقه تحصیلی سال دوازدهم برای ایشان هم در کنکور تیرماه ۱۴۰۲مورد عمل قرار می گیرد؟
ضمن مثبت دانستن مصوبه شورای عالی اتقلاب فرهنگی
در صورتی این مصوبه نتیجه خواهد داد که در انتخاب روسای ادرات کل و شهرستانها و نواحی و مناطق گزینه شایسته سالاری بطور صددرصد لحاظ شود و انتخاب مدیران مذکور بدور از سیاست باشد و همچنین کارشناسان سنجش در ادارات باز بدور از سیاست و از بین افراد شایسته و مقتدر انتخاب شوند نه افرادی غلام حلقه به گوش جناح و سیاست .و نصب دوریبن های مدار بسته در حوزه های نهایی و برگزاری امتحانات در سالن های مخصوص بصورت تجمیعی نه اینکه در مدارس و کلاسهای متعدد مدارس .تا رییس حوزه اشراف کامل و بدون تبعیص بر تمامی دانش آموزان داشته باشد .تا تقلب و پارتی بازی و کمک به دانش آموزان سفارش شده و نورچشمی به صفرصفر برسد .و الا این مصوبه اجحافی آشکار در حق دانش آموزان مستعد و باهوش و بی کس و سفارش نشده میباشد.
متاسفانه تقلب گستردهای در شهرستان های کوچک اتفاق خواهد افتاد.
حذف دروس عمومی و احتساب معدل دوازدهم مقدار بسیار زیادی از استرس کنکور را کم میکنه ضمن اینکه دروس تخصصی مبنا و ریشه رشته انتخابی هست. بودند افراد بسیاری که در دروس عمومی بسیار ضعیف بودند و در اختصاصی قوی ولی در رشته مورد نظر قبول نشدند
ای کاش زمان ما هم همچنین تصمیمی گرفته میشد
رتبه ۸۰۱ کنکور ۱۳۷۴ تجربی شیمی ۷۶/۶ درصد زبان ۳/۳-
فیزیک ۶۷/۷ ادبیات فارسی ۲۶/۶
باسلام
دانش آموزان ۱۴۰۲_۱۴۰۳ از این موضوع مطلع نبودند که دروس عمومی در کنکورشان تاثیر گذار نخواهد بودو وقتشان را بیهوده برای خواندن دروس عمومی سال دهم ویازدهم تلف کرده اند وصد افسوس وحیف بر ساعانی که بیهوده از دست داده اند در حالیکه می توانستند دروس تاثیر گذار درکنکورشان راتقویت کنند
این یک مساله است واما
حالا دانش آموز یازدهم امسال با علم به اینکه سال ۱۴۰۳ -۱۴۰۴ نیز فقط معدل سال بعدش در کنکور تاثیر گذار است ،به نظر شما با چه توجیهی دروس عمومی سال یازدهم را می خواند؟ آیا من معلم می توانم دانش آموزم را ملزم به حضور در کلاس نمایم ،با چه توجیهی ؟
واینکه تاثیر قطعی معدل در شرایط کنونی واقعا ظلم به دانش آموزان است ۱- آیا سلامت حوزه ی امتحانی دراین همه تعداد جلسه امکان پذیر خواهد بود
۲- سلامت حوزه ی اصلاح اوراق چه؟
۳- اگر سوالات تشریحی باشد اختلاف سلیقه ها ، چه حق کشی هایی را خواسته وناخواسته ایجاد خواهد کرد
وکلام آخر دانش آموزان مناطق محروم باز هم حق شان پایمال خواهد شد ،چون اکثرا نتیجه کنکورشان را با دروس عمومی بهتر می کردند
هدف عمل به شعار حذف کنکور به هر قیمتی است و برایشان عدالت مهم نیست