آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و مقررات مالیاتی

بخشنامه جدید مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ و معافیت‌های مالیاتی ابلاغ شد

بخشنامه جدید مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ (بخشنامه شماره ۱۳/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۲۸/۲/۱۴۰۱ سازمان امور مالیاتی کشور)

ادارات کل امور مالیاتی

نظر به سٰؤالات و ابهامات مطرح شده در خصوص مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۱ با توجه به جزء (۵) بند (الف) و بند (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، مقرر می دارد:

۱- با توجه به جزء (۵) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین و همچنین موارد عدم شمول مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم شامل کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه به نرخ های زیر مشمول مالیات می باشد:

– تا مبلغ ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲.۰۰۰.۰۰۰) ریال، معاف از مالیات (معافیت موضوع ماده ۸۴ قانون)

– نسبت به مازاد ششصد و هفتاد و دو میلیون (۶۷۲,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ده‌ درصد (۱۰%)

– ‌نسبت به مازاد یک میلیارد و هشتصد میلیون (۱,۸۰۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال تا سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، پانزده‌درصد(۱۵%)

– ‌نسبت به مازاد سه میلیارد (۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰)ریال تا چهار میلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، بیست‌درصد(۲۰%)

– نسبت به مازاد چهارمیلیارد و دویست میلیون (۴,۲۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال به بالا، سی درصد(۳۰%)

۲- با توجه به استثنای عیدی پایان سال از نرخ های مذکور در جزء (۵) بند (الف) تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، عیدی پایان سال پس از کسر معافیت های مقرر قانونی از جمله معافیت موضوع بند (۱۰) ماده ۸۱ قانون مالیات های مستقیم، طبق مقررات قسمت اخیر ماده ۸۵ قانون اخیرالذکر مشمول مالیات می باشد.

۳- کلیه پرداخت های نقدی و غیرنقدی اعم از مستمر و غیرمستمر از جمله حق التدریس، حق الزحمه ساعتی، حق نظارت و پاداش شوراهای حل اختلاف که توسط پرداخت کننده غیراصلی حقوق انجام می شود پس از کسر معافیت های مقرر در جزء (۵) بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور مشمول مالیات می باشد.

۴- حق التحقیق، حق پژوهش و قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی دارای شرایط صدر تبصره (۲) ماده ۸۶ قانون مالیات‌ها مستقیم به نرخ مقرر در قسمت اخیر تبصره مذکور (به نرخ ۵ درصد) مشمول مالیات می‌باشد.

این بخشنامه جایگزین بخشنامه شماره ۷/۱۴۰۱/۲۰۰ مورخ ۱۰/۲/۱۴۰۱ می‌شود.

داود منظور- رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور

18 دیدگاه

  1. درود
    مشکل با بند 1 است باید عرض کنم ایشان در بخشنامه بیان نموده ” پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مالیات های مستقیم و سایر قوانین و همچنین موارد عدم شمول مواد ۸۲ و ۸۳ قانون مالیات های مستقیم شامل کمک هزینه مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب، هزینه مسکن، کمک هزینه ورزش و کمک هزینه تلفن همراه به نرخ های زیر مشمول مالیات می باشد:” نظر به اینکه موارد عدم شمول قطعا نظر ایشان است که بعضا بر اساس رای 601 بیان شده و مبنای دیگری ندارد چنانچه این موضوع را بپذیریم آن وقت بفرمایید موضوع “و…” یعنی سایر مزایای غیر مربوط به شغل که در آرای 601 و 1956و1957 به آن اشاره شده کجاست؟
    همانطور که بیان شده سازمان اراده ای به اعمال حقوق حقه دولت و عدم تضیع حقوق حقوق بگیر ندارد و کما فی سابق بدنبال بسط غیر قانونی قانون است و این موضوع تخلف است و می بایست سریعا از طریق حقوق بگیران بندیک بخشنامه در دیوان عدالت ابطال گردد.
    اصلا مگر در قانون مالیاتی شغل تعریف شده است که ایشان بر اساس آن مزایای مرتبط به شغل را احصا کرده است شغل در قانون کار ، قانون خدمات کشوری و قانون نظام هماهنگ تعریف شده است که هرکدام مرجع مشخصی دارد . بخشنامه های خلاف قانون این سازمان تمامی ندارد و ماهی نیست که ابطالی از طرف دیوان عدالت اداری نداشته باشد اینها نمی توانند مالیات مشاغل آزاد و شرکتها را بدرستی دریافت نمایند به همین جهت تمرکزشان روی مالیات حقوق مثل گوشت قربانی است که از طریق کارفرمایان دریافت می نمایند.متاسفم برای متولیان دستگاه های اجرایی که بدجوری در شغل خود (داروغگی) غرق شده اند.

  2. باتوجه به اینکه پرداخت مالیات از درامد جزو قانون مالیاتهای مستقیم بوده واجرای قانون استثنا ندارد چرا ایثارگران وخانواده های آنان که ماهیانه علیرغم دریافت فوق العاده های ایثارگری مازاد بر حقوقشان مالیات نمیدهند .اجرای قانون بر همه افرادجامعه الزامیست

  3. باعرض سلام و توفیق روز افزون :
    اینجانب حسینعلی حنیفه زاده کارگر رسمی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران میباشم و حدود بیست سال تمام سابقه ی کار و بیمه ی تاُمین اجتماعی دارم،خدمتتان عرض کنم که باتوجه به اینکه بنده دارای معلولیت جسمانی از ناحیه دست راست و کمر به پائین هستم حدود ۲ سال گذشته یک بخشنامه ای از اداره رفاه و تعاون صادر گردید با مضمون اینکه معلولین شاغل در ادارات دولتی از پرداخت مالیات حقوق معاف میباشند،به همین سبب بنده به اداره کارگزینی محل خدمتم مراجعه نمودم و خواستار اجرای این قانون درخصوص خودم شدم،اما متاُسفانه به بنده فرمودند که این قانون شامل شما نمیشود و فقط شاغلینی که فرزند معلول دارند از پرداخت مالیات معاف میباشند،اکنون بنده سواُلم از سرپرست محترم اداره اداره کار و تعاون این است که بنده که خودم دارای معلولیت شدید میباشم و سرپرست خانواده ۴ نفره هستم چرا نباید این قانون شامل حالم شود و ماهیانه مبلغ زیادی بعنوان مالیات حقوق باید از حقوقم پرداخت نمایم ؟
    با سپاس فراوان از مسئولین محترم اداره کار و تعاون،و به امید مساعدت مسئولین محترم.

    ( ومن الله توفیق )
    حسینعلی حنیفه زاده

    1. با سلام، این سوال را باید از مجلس و قانونگزاران پرسید که قانون مضحک تصویب کرده اند، به رییس اداره چه ربطی دارد، ادارات مجری قانون هستند.

    1. سلام.۳۲ سال اقماری هستم ملی حفاری تو این گرمای ۶۰ درجه رطوبت بالا.باتری در قلب..خانواده شهید..ایا خوزستان مالیات داره امیدوارم تجدید نظر کنید‌پرسنل منلطق نفتخیز با رنج زندگیومیکنن نه هوای خوب نه تسهیلات خوب .یا علی

  4. به نظرمن سقف مالیات باید بالا تر باشه جهت کمک به افراد ضعیف جامعه . مثلا هر شخصی بیشتر از ماهیانه ده میلیون تومان در آمد داشت مالیات گرفته شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام