آزمون تعیین صلاحیت
مجموعه قوانین

قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

خبر مورخ ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۱

ایراد شورای نگهبان به طرح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور

طرح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب جلسه مورخ بیستم آذر ماه یکهزار و چهارصد و یک مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به‌شرح زیر اعلام‌نظر می‌گردد:

۱_ در تبصره ۱،
۱_۱_ اطلاق لازم‌الاجرا دانستن تصمیمات کارگروه نسبت به بخش غیردولتی، مغایر بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی شناخته شد.
۲_۱_ ضمانت اجرای استنکاف نسبت به اشخاصی غیر از کارکنان دستگاه‌های مذکور، در صورتی که هنوز خسارتی وارد نشده باشد و اجرای تصمیمات مذکور لازم باشد ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۳_۱_ استفاده از منابع حاصل، پس از گردش خزانه از این جهت که با رعایت اصل ۵۲ قانون اساسی خواهد بود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۴_۱_ حکم ذیل تبصره، از جهت عدم تعیین تکلیف در صورت تزاحم میان اجرای این قانون و وظایف و اختیارات قانونی دستگاه‌های دیگر ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_ در تبصره ۳،
۱_۲_ مرجع تأمین اعتبارات مربوطه، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۲_۲_ در فراز اول درخصوص دستگاه‌های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، مفهوم و چگونگی نظارت سازمان ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.
۳_۲_ محسوب شدن اعتبارات مذکور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.
۳_ در تبصره ۴، با توجه به تصمیمات کارگروه مذکور در تبصره ۱، مقصود از مصوبات پدافند غیرعامل و مرجع تصویب آن‌ها ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

خبر مورخ ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱

کلیات «طرح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل» در صحن علنی مجلس تصویب شد.

شناسنامه قانون- در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گرفت و۱۸۶ نماینده مجلس از ۲۳۰ نماینده حاضر در صحن به کلیات این طرح رای موافق دادند.

متن طرح قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

ماده واحده- در راستای تحقق تدابیر مقام معظم رهبری و اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی فرماندهی معظم کل قوا و به منظور سیاست‌گذاری، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و مقاوم‌سازی زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور و تسهیل مدیریت بحران در برابر انواع تهدیدات دشمن و سلاح‌های نامتعارف نظیر هسته‌ای، الکترونیکی، زیستی، شیمیایی و سایبری و مدیریت پیشگیرانه در مقابل تهدیدات جدید و حصول اطمینان از آمادگی دستگاه‌های اجرایی، سازمان پدافند غیر عامل کشور با ساختار موجود و براساس اساسنامه مصوب، با شخصیت حقوقی مستقل در تابعیت ستاد کل نیروهای مسلح تشکیل می‌گردد.

تبصره ۱- کمیته دائمی پدافند غیر عامل کشور بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه پدافند غیر عامل کشور است که تصمیمات آن با ابلاغ رئیس کمیته برای همه دستگاه‌های لشکری، کشوری، بخش دولتی و خصوصی لازم الاجراست و مستنکفین علاوه بر جبران خسارت وارده، چنانچه از کارکنان دستگاه های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری باشد به مجازات موضوع ماده (۵۷۶) قانون مجازات اسلامی و در غیر اینصورت به جزای نقدی معادل دو برابر خسارت وارده محکوم می شوند.

تبصره ۲- ‌اساسنامه سازمان، مشتمل بر اعضاء، وظایف و اختیارات کمیته دائمی، نحوه پشتیبانی و تأمین منابع سازمان و طرح‌های پدافند غیر عامل کشور است که توسط ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارتخانه های کشور، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور، حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون، تهیه و برای تصویب به مقام معظم رهبری تقدیم می شود.

تبصره ۳- کلیه دستگاه‌های موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند در طرحهای تملک دارائی‌های سرمایه ای خود، به منظور پیشگیری و مقابله با تهدیدات زیرساخت های حیاتی، حساس و مهم خود و در اجرای این قانون، اعتبارات لازم را پیش بینی، تامین و با نظارت سازمان پدافند غیرعامل هزینه نمایند. اعتباراتی که در اجرای طرح‌های پدافند غیرعامل در بخش‌های عمومی غیردولتی و خصوصی، چنانچه با نظارت و تایید سازمان پدافند غیرعامل هزینه شده باشد، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می‌شود.

تبصره ۴- مسئولیت اجرای پدافند غیرعامل در سطح ملی با روسای دستگاه‌های ذی ربط و در سطح استان ها با استانداران است. سازمان پدافند غیرعامل کشور نظارت، هدایت و راهبری سیاست‌ها، برنامه‌ها و مصوبات پدافند غیرعامل را در دستگاه‌های اجرایی برعهده دارد.

مطلب مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام