آزمون تعیین صلاحیت
مقررات کار

بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲ با جداول تکمیلی

متن کامل بخشنامه حداقل دستمزد سال ۱۴۰۲

بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲ با جداول تکمیلی ابلاغی ادارات روابط کار استان‌ها

شناسنامه قانون- با ابلاغ بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲، ادارات روابط کار در استان‌ها به انتشار دستورالعمل‌ها و جداول تنظیمی مبادرت می‌کنند که هم از جهت آموزشی و هم از جهت رسمیت برای کارفرمایان و کارگران حائز اهمیت است. در مطلب حاضر، ابلاغیه‌ها و جداول اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان آورده شده است. به تدریج، موارد تنظیمی و ابلاغی سایر استان‌ها در همین مطلب اضافه خواهد شد.

⬇️ ابلاغ بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲

حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 در 314 امین جلسه شورای عالی کار با حضور شرکای اجتماعی،‌ نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز 29 اسفند 1401 تعیین و از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام شد.

گفتنی است شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت؛ کارفرمایان و کارگران) در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۹ پس از بحث و بررسی راجع به تعیین حداقل مزد سال ۱۴۰۲ در اجرای ماده (۴۱) قانون کار با در نظر گرفتن مصالح کارگران در انباق هر چه بیشتر میزان درآمد آنان با سطح معیشت و همچنین با توجه به مقتضیات بنگاه‌های تولیدی و شرایط اقتصادی جامعه ؛ حفظ و نگهداشت نیروی کارآمد و ماهر و انتظام مزدی در کارگاه ها حداقل دستمزد سال جاری را به اجماع و اتفاق آرا مورد تصویب قرار داد. بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲ به امضای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

پیوست دانلود بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲ و دستورالعمل‌های تبعی

⬇️ خلاصه بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲

تنظیم: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان

در اجرای ماده (۴۱) قانون کار، شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه گروه (دولت، کارفرمایان و کارگران) پس از بحث و بررسی، حداقل مزد سال ۱۴۰۲ را به شرح زیر اعلام کرد:

۱- از ابتدای سال ۱۴۰۲ حداقل مزد روزانه با نرخ یکسان برای کلیه کارگران مشمول قانون کار (اعم از قرارداد دائم یا موقت) مبلغ ۱.۷۶۹.۴۲۸ (یک میلیون و هفتصد و شصت و نه هزارو چهارصد و بیست و هشت ریال) تعیین می‌گردد. مزد ماهیانه براساس تعداد روزهای ماه در طول سال (۳۱، ۳۰ و ۲۹) محاسبه و پرداخت می گردد.

۲- همچنین از اول سال ۱۴۰۲ سایر سطوح مزدی نیز به میزان روزانه (۲۱%) مزد ثابت یا مبنا (موضوع ماده ۳۶ قانون کار) نسبت به آخرین مزد در سال ۱۴۰۱ به علاوه ۸۳.۵۹۶ (هشتاد و سه هزار و پانصد و نود و شش ریال) مشروط بر آنکه مزد روزانه هر کارگر از مبلغ مندرج در بند ۱ کمتر نگردد.

۳- نرخ پایه سنوات در سال ۱۴۰۲ درمورد کارگران دارای قرارداد دائم و موقت که دارای یکسال سابقه کار شده و یا یکسال از دریافت آخرین پایه سنوات آنان در همان کارگاه گذشته باشد، اعم از اینکه حق سنوات (مزایای پایان کار) خود را تسویه حساب کرده باشند یا خیر، روزانه ۷۰.۰۰۰ (هفتاد هزار ریال) می‌باشد.

بن نقدی کارگری: پرداخت مبلغ ریالی وجه بن کارگری (تحت عنوان کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار) به کارگران در سال ۱۴۰۲ بابت هر کارگر اعم از متأهل یا مجرد ماهیانه مبلغ ۱۱.۰۰۰.۰۰۰ (یازده میلیون ریال) خواهد بود.

حق اولاد: مستند به مواد ۸۶ و ۸۷ قانون تأمین اجتماعی و با در نظر گرفتن ماده (۷۳) قانون جوانی جمعیت مصوب آبان سال ۱۴۰۰ و بدون محدودیت مربوط به تعداد فرزندان معادل سه برابر حداقل حقوق یعنی مبلغ ۵.۳۰۸.۲۸۴ (پنج میلیون و سیصد و هشت هزار و دویست و هشتاد و چهار ریال) برای هر فرزند و با رعایت شرایط مذکور در قانون کمک عائله مندی (حق اولاد) می‌بایست پرداخت گردد:

۱- بیمه شده حداقل سابقه پرداخت حق بیمه هفتصد و بیست روز کار را داشته باشد.

۲- سن فرزندان او از هجده سال کمتر باشد و یا منحصراً به تحصیل اشتغال داشته باشند تا پایان تحصیل یا در اثر بیماری یا نقص عضو طبق گواهی کمیسیون‌های پزشکی موضوع ماده ۹۱ این قانون قادر به کار نباشند.

کمک هزینه مسکن: مطابق بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲، کارفرمایان مکلفند بابت کمک هزینه مسکن از ابتدای ۱۴۰۲ مبلغ ۹.۰۰۰.۰۰۰ (نه میلیون ریال) پرداخت نمایند. (مبلغ مذکور پیشنهاد شورای عالی کار می‌باشد و اجرائی شدن آن منوط به تصویب هیأت وزیران می|‌باشد.)

مزایای پایان کار (تبصره ۴ الحاقی به ماده ۷ قانون کار): کارفرمایان موظفند به کارگران با قرارداد موقت به نسبت مدت کارکرد مزایای قانونی پایان کار را به مأخذ هر سال یک ماه آخرین مزد پرداخت نمایند.

دانلود فایل کامل خلاصه دستمزد ۱۴۰۲

⬇️ جدول آنالیز حقوق و مزایای کارکنان مشمول قانون کار

تنظیم: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان

در این جدول آنالیز حقوق و مزایای کارکنان مشمول قانون کار در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۲ را مشاهده می‌کنید.

دانلود آنالیز حقوق و مزایا

⬇️ جدول تعیین افزایش مزد ثابت به همراه پایه سنوات

تنظیم: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان

در این جدول میزان افزایش مزد ثابت به همراه پایه سنوات تجمیعی برای کارکنانی که از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۲ مشغول به کار شده‌اند، مشخص شده است.

جدول تعیین افزایش مزد ثابت+ پایه سنوات

⬇️ جدول کامل بر اساس بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲

بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲
بخشنامه دستمزد سال ۱۴۰۲
شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام