قوانین و مقررات ایثارگران

نحوه تشکیل پرونده و بررسی مدارک و مستندات شهید خدمت

دستورالعمل نحوه تشکیل پرونده و بررسی مدارک و مستندات شهید خدمت

موضوع بند ۱ ماده ۳ آیین‌نامه اختصاصی تعیین مصادیق و امتیازات شهید خدمت

دستورالعمل نحوه تشکیل پرونده و بررسی مدارک و مستندات شهید خدمت

۱- تعاریف و اصطلاحات:

الف- کمیته ملی: کمیته‌ای است که در وزارت و با عضویت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تشکیل می‌گردد. مسؤولیت این کمیته با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده و دبیرخانه آن در وزارت تشکیل می‌شود.

ب- کمیته استانی: کمیته‌ای است که در دانشگاه مرکز استان و با عضویت مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و رییس دانشگاه تشکیل می‌گردد. مسئولیت کمیته استانی بر عهده رییس دانشگاه می‌باشد. حضور رییس دانشگاه/ دانشکده شهرستان حسب مورد بررسی پرونده در کمیته مذکور حضور می‌یابند.

ج- وزارت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

د- دانشگاه مرکز استان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مرکز استان و دانشگاه های علوم پزشکی مستقر در تهران.

هـ- دانشگاه/ دانشکده/ شبکه بهداشت درمانی شهرستان: دانشگاه یا دانشکده های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهرستان‌های استان.

و- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ز- کادر درمانی مشمول: پزشکان، پرستاران، بهیاران، کمک بهیاران و دانشجویان و دانش آموختگان رشته‌های پزشکی و پرستاری که در حال طی دوره ‌های کارآموزی، کارورزی، انترنی، رزیدنتی، فلوشیپی و فوق تخصصی بده و در راستان انجام وظایف و مأموریت‌های محول مستقیماً در مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماری COVID-19 در بخش‌های دولتی و غیردولتی فعالیت می‌کنند.

تبصره- موارد غیر از کادر درمانی مشخص شده در بند (ز) از قبیل کارکنان شبکه بهداشت، اورژانس، نیروهای خدمات و پشتیبانی و سایر افرادی که در مقابله با کرونا و یا تماس مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا جان خود را از دست داده یا می‌دهند، ابتدا خلاصه پرونده آنان با تأیید رییس کمیته استانی به دبیرخانه موضع بند (الف-۱) وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و در صورت تأیید آن مطابق بندها و تبصره‌های این دستورالعمل اقدامات بعدی بعمل می‌آید.

۲- زمان شروع فراگیری ویروس کرونا مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۸ و زمان خاتمه آن برای تعیین مصادیق شهدای خدمت توسط ستاد ملی تعیین می‌گردد.

۳- دانشگاه/ دانشکده شهرستان‌های استان موظف هستند مدارک و مستندات مثبته هر شهید خدمت شامل مدارک ذیل این بند را در قالب یک پرونده تنظیم و حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از فوت فرد برای بررسی به دانشگاه مرکز استان ارسال نمایند.

تبصره- مدارک و مستندات مورد نیاز برای تشکیل پرونده شهید خدمت به شرح ذیل می‌باشد:

الف- کاربرگ تکمیل شده شهید خدمت (پیوست دستورالعمل)

ب- مدارک هویتی

ج- حکم کارگزینی (رسمی یا پیمانی) یا قراردادی و شرکتی

د- آخرین مدرک تحصیلی مندرج در حکم کارگزینی

هـ- مستندات مربوط به زمان و مکان فوت

و- خلاصه پرونده پزشکی (با ذکر علت دقیق فوت به دلیل بیماری قطعی کرونا)

ز- صورتجلسه هیئت رییسه دانشگاه/ دانشکده با حضور مدیران بازرسی، حراست و مسئول امور ایثارگران

۴- دانشگاه مرکز استان موظف است ظرف حداکثر یک هفته پرونده افراد تحت پوشش خود و سایر پرونده های ارسالی از طرف دانشگاه/ دانشکده های شهرستان های استان را بررسی و در صورت وجود نقص، پرونده را جهت تکمیل به مرجع تنظیم کننده پرونده  عودت نماید. در صورت کامل بودن، پرونده را برای بررسی و تأیید نهایی به کمیته استان ارسال نماید.

۵- کمیته استانی موظف است ضمن تشکیل جلسات هفتگی در اسرع وقت نسبت به رسیدگی به پرونده های واصله اقدام و پرونده های تأیید شده منضم به صورتجلسه کمیته استانی را توسط رییس دانشگاه مرکز استان جهت تصمیم نهایی به دبیرخانه کمیته ملی ارسال نماید.

تبصره ۱- پرونده مشمولین تبصره ذیل بند (۱) که به تأیید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده است پس از تکمیل توسط دانشگاه/ دانشکده جهت بررسی و تأیید به کمیته استانی ارسال می‌شود، کمیته مذکور پرونده را به انضمان صورتجلسه تنظیمی برای سیر مراحل بعدی به دبیرخانه کمیته ملی ارسال می‌نماید.

تبصره ۲- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است مراتب را حداکثر ظرف مدت یکماه به انضمام پرونده این افراد برای تأیید نهایی به کمیته ملی پیشنهاد نماید.

۶- کمیته ملی پس از دریافت صورتجلسه و پرونده های واصله از کمیته استانی نسبت به بررسی پرونده های واصله اقدام، و لیست تأییدشدگان را برای اقدامات بعدی به وزارت ابلاغ می‌نماید.

۷- وزارت پس از دریافت لیست تأییدشدگان نهایی مراتب را به انضمام پرونده آنان به بنیاد ارسال می‌نماید.

۸- بنیاد موظف است پس از دریافت لیست و پرونده تأییدشدگان نهایی، نسبت به پذیرش و تشکیل پرونده و انجام سایر مراحل اقدام و نتیجه را به کمیته ملی اعلام نماید.

۹- مسئولیت نظارت بر حسن اجرا و رسیدگی به شکایات احتمالی پیرامون نحوه اجرای دستورالعمل به عهده کمیته ملی می‌باشد.

این دستورالعمل در نه بند و چهار تبصره در جلسه ۲۸/۷/۱۳۹۹ کمیته ملی به تصویب رسید.

محمدباقر نوبخت- معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور

جمشید انصاری- معاون رییس مهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

سعید اوحدی- معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران

سعید نمکی- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام