قوانین و مقررات ایثارگران

آیین‌نامه فوق العاده ایثارگری، نشان‌ها و خدمت اداری در مناطق جنگ زده

آیین‌نامه فوق العاده ایثارگری، نشان‌ها و خدمت اداری در مناطق جنگ زده موضوع بند۲ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری

آیین‌نامه فوق العاده ایثارگری، نشان‌ها و خدمت اداری در مناطق جنگ زده

فصل اول: تعاریف و کلیات، جانبازی و ایثارگری

ماده ۱- اصطلاحات و واژه های مندرج در این آیین نامه در معانی مشروح مربوط به کار می رود:

۱- قانون : قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۶۸

۲- بنیاد : بنیاد شهید و امور ایثارگران

۳- نیروهای مسلح : ستاد کل نیروهای مسلح ، آجا ، سپاه ، ناجا و وزارت دفاع

۴- ایثارگر، به کسی اطلاق می شود که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و شهید ، مفقودالاثر ، جانباز ، اسیر ، گروگان ، آزاده و رزمنده شناخته شود.

۵- شهید و مفقود الاثر: به کسی اطلاق می شود که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور ، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده و یا در این رابطه مفقودالاثر شناخته شود.

۶- جانباز: به کسی اطلاق می شود که سلامتی خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران ،استقلال و تمامیت ارضی کشور ، مقابله با تهدیدات وتجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار از دست داده و به اختلالات و نقص های جسمی و یا روانی دچار شود.

۷- اسیر/ گروگان : به کسی اطلاق می شود که در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات وتجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل یا خارج از کشورگرفتار آمده و هویت و وضعیت وی مورد تأیید مراجع صلاحیتدار قرارگیرد.

۸–آزاده : به کسی اطلاق می شود که در راه تکوین ، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار در داخل یا خارج از کشور اسیر شود وضمن استمرار شرایط مذکور در طول دوران اسارت یا زندان آزاد شود.

همچنین به کلیه کسانی که از تاریخ ۱۳۳۲/۵/۲۸ تا ۱۳۵۷/۱۱/۱۶ با الهام از مبارزات و مجاهدت های امام خمینی (ره) به دلایل امنیتی ، مذهبی یا اتفاقات سیاسی دیگر حداقل به مدت سه ماه در بازداشت یا حبس قطعی بوده و سپس ازاد شده‌اند آزاده اطلاق می شود.

۹- رزمنده: به کسی اطلاق می شود که در راه تکوین، دفاع و حفظ ارزشها و کیان جمهوری اسلامی، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار با تأیید مراجع ذیصلاح به طور فعال حضور یافته است.

۱۰- درصد جانبازی: عبارت است از میزان آسیب دیدگی جسمی و روانی که توسط کمیسیون پزشکی تخصصی تعیین درصد بنیاد شهید و امور ایثارگران و در خصوص نیروهای مسلح توسط کمیسیون یا شورای عالی پزشکی موضوع مواد (۱۰۸) ق. آجا ، (۱۲۱) ق.م.ا.سپاه و (۱۲۸) ق. ناجا مشخص و حسب مورد تجدید نظر می شود.

۱۱- جانباز از کار افتاده کلی: کسی که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران و در خصوص نیروهای مسلح توسط کمیسیون یا شورای عالی پزشکی از کار افتاده کلی شناخته شده و قادر به کار نباشد.

۱۲- جبهه (مناطق جنگی و عملیاتی منظم یا نامنظم): به مناطقی اطلاق می شود که توسط ستاد کل نیروهای مسلح، به عنوان منطقه جنگی و عملیاتی تعیین شود.

۱۳- مناطق جنگ زده: به بخشهای مسکونی و صنعتی در محدوده مناطق جنگی و عملیاتی اطلاق می شود (برابر فهرست دستورالعمل مربوط در محدوده زمان جنگ)

۱۴- خدمت اداری در مناطق جنگ زده: به خدمت کارکنان دولت در وظایف اداری و سازمانی در زمان جنگ تحمیلی در این مناطق به جز رزمندگان اطلاق می گردد.

۱۵- نشان: عبارت است از آن دسته از نشانهایی که عناوین و شرایط اعطای آنها در آیین‌نامه اعطای نشان‌های دولتی مصوب ۱۳۶۹ هیئت وزیران و اصلاحیه های بعدی و همچنین دستورالعمل نشان‌های نیروهای مسلح مصوب مقام معظم فرماندهی کل قوا تعیین شده است.

ماده ۲- ایثارگران، دارندگان نشان و خدمت اداری در مناطق جنگ‌زده از حیث تعیین و محاسبه «فوق‌العاده ایثارگری»، «فوق‌العاده نشان» و «فوق‌العاده خدمت در مناطق جنگ‌زده» مشمول مفاد و ضوابط این آیین نامه قرار می‌گیرند.

ماده ۳- سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه وزارت دفاع (وزارت دفاع و پشتیبانی ن.م) و جهاد سازندگی سابق به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند، خدمت داوطلبانه تلقی می گردد.

در حال تکمیل…

10 دیدگاه

  1. با عرض سلام احتراما به استحضار میرساند هر چند کلیه بازنشستگان قید نموده اید متاسفانه سازمان تامین اجتماعی به بخشنامه عمل نمی کند بنده دو سال ایثارگری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران دارای کارت ایثارگری هر دو را دارم مراجعه به مسئولین بیمه شدگان ،مستمری بگیران و درآمد مشترک۱۵ و معاون سازمان تامین اجتماعی در آخر ۱۴۲۰ تامین اجتماعی گفتند به دیوان عدالت اداری شکایت بکن تا اینکه چه جوابی میدهند

  2. یک سوال
    علت اینکه بین رزمندگان شاغل ادارات فرق گذاشته اند چیست
    چرا به رزمندگان شاغل و رسمی شهرداریها که تابع قانون نظام هماهنگ و بیش از شش ماه جبهه داوطلبانه دارند هیچ فوق العاده ایثارگری پرداخت نمی شود ولی برای رزمندگان شاغل تابع قانون خدمات کشوری از 45 روز به بالا بر اساس بند 2 ماده 68 خدمات کشوری فوق العاده ایثارگری پرداخت می شود و چه کسی مسول این بی عدالتی هست

    1. پدر من 28 ماه جبهه بوده شیمیایی هم گرفته الان تنگی نفس هم داره ولی متاسفانه فقط یه کارت ایثارگری داره و یه ریال هم ندادن بهش

  3. سلام من در زمان جنگ از ناحیه دست راستم مجروح شدم. بعلت انفجاری که در آن موقع در منطقه سوم دریای شد وخانه ما نزدیک به محل انفجار بود.لطفا من رو راهنمای کنید اینارگری شامل حال من می‌شود.؟

  4. سلام میخواستم سوالی بپرسم یکی از فامیلهای ما خدمت سربازیشو قبل از انقلاب تمام کرد و بعد در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار شد سال ۱۳۶۱ به طور داوطلب از طرف دانشگاه به مناطق جنگ زده اعزام شد و در بیمارستان اون منطقه مشغول کمک به جنگ زده ها و مجروحین بود به مدت شش ماه که مدارکشون موجود هست آیا ایشون میتونن کارت ایثار گری دریافت کنن لطف راهنمایی کنید

  5. پدر و مادر من ساکن خرمشهر بودند و در زمان جنگ به عنوان جنگ زده آواره یکی از شهر های خوزستان شدند. پدرم در زمان جنگ در شهر رامهرمز در بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی مشغول خدمت به بقیه همشهریان جنگ زده خود شد. باتمام این تفاسیر چون رامهرمز منطقه جنگی محسوب نشده ، من به عنوان فرزند ایشان مشمول این قانون و تبدیل وضعیت نمیشوم و خب این مساله واقعا جای تاسف دارد

  6. با سلام و احترام. چطور می توان به متن این آیین نامه دسترسی داشت؟ در صورت امکان به تکمیل شدن خبر کمک خواهم کرد. متشکرم

  7. پدر به مدت ۳ سال در جزیره خارک در شرایط جنگی در شرکت نفت زیر بمباران هوایی مشغول به کار بوده الان شرایط ایثارگریش به چه چه صورت هست

    1. با سلام آیین نامه نوشته میشود ولی اجرا نمیشود
      من از سال ۶۰ تا ۶۲ به مدت ۲۴ ماه در آبادان بودم زمانی که در محاصره بود
      در سال ۶۵ دو ماه در آذربایجان غربی محور پیرانشهر سردشت بودم
      الان میگن ستاد اعلام کرده ایثارگری شامل نمیشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام