قوانین و مقررات ایثارگران

قانون اصلاح بند (ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

قانون اصلاح بند (ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (در حال تصویب در مجلس شورای اسلامی)

خبر مورخ 10 شهریور 1398

جانبازان بالای ۷۰ درصد از امتیاز خانواده شاهد بهره‌مند می‌شوند

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، از بررسی طرحی در راستای بهره‌مندی جانبازان بالای ۷۰ درصد از امتیاز خانواده شهدا در نشست امروز این کمیسیون خبر داد.

علی ساری در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز(یکشنبه 10 شهریورماه) کمیسیون متبوعش، گفت: طرح اصلاح بند (ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در خصوص جانبازان بالای 70 درصد بود که از امتیازهای خانواده شاهد بهره‌مند شوند که پیش از این تنها شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا می‌شد.

خبر مورخ 15 مهر 1397

این طرح در جلسه علنی شماره 248 روز یکشنبه مورخ 15/7/1397 مجلس شورای اسلامی مطرح گردید و به صورت عادی اعلام وصول گردید.

مفدمه (دلایل توجیهی):

نظر به اینکه وضعیت جسمی و روحی جانبازان 70% یکسان نیست و برخی از آنان در شرایط ویژه و استثنایی قرار دارند که باید به صورت ویژه مورد حمایت قرار گیرند و ماده (14) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تأکید خاص بر گروه های ویژه جانبازان شده است که نشان دهنده لزوم تفکیک جانبازان عزیزی است که با شرایط سخت جسمی و روحی به حمایت بیشتر نیاز دارند و از طرفی طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در امور آموزش، خانواده جانباز 70% در حکم خانواده شاهد تلقی می شوند. مهمتر از اینکه مقام معظم رهبری در هامش نامه شماره 12/7454 مورخ 24/12/1370 بنیاد شهید وقت در خصوص جانبازان 70% فوتی مرقوم فرمودند: «اینگونه عزیزان را شهید محسوب نمایید.»

از آنجا که به لحاظ معیارهای ارزشی و فرهنگی و موارد گفته شده در بالا رسیدگی به خانواده جانبازان 70% به عنوان شهید، پس از فوت آنان قابل توجیه نیست و به منظور تقویت فرهنگ والای ایثار و شهادت و رسیدگی به خانواده معزز جانبازان 70% ویژه طرح زیر برای طی تشریفات قانونی ارائه می شود.

طرح اصلاح بند (ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده واحده: بند (ز) ماده (1) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح می شود:

ز- خانواده شاهد: خانواده های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده شان (پدر، مادر، همسر و فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر یا جانباز 70% ویژه شده باشند.

تبصره: جانبازان 70% ویژه شامل افراد زیر می باشند:

جانبازان 70% صرف اعصاب و روان، جانبازان کوادری و تری پلژیک با درصد کلی 70%، جانبازان شیمیایی با ضایعه ریوی شدید با درصد کلی 70%، جانبازان قطع عضو دوبل اندام تحتانی یا قطع عضو دوبل اندام فوقانی با درصد کلی 70%، جانبازان نابینای کامل هر دو چشم با درصد کلی 70%، جانبازان همی پلژیک غیرقابل حرکت با درصد کلی 70% و جانبازان فلج مغزی و با درصد کلی 70% تشخیص و تطبیق موارد همطراز با گروه های فوق با کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد.

3 دیدگاه

  1. صحن علنی داره چکار میکنه؟
    طرح و تصویب کنید ، مگه میشه ۴ سال طرح خاک بخوره ، حالا بعدا خودروتونو میگیرید بخدا

  2. سلام وخسته نباشید خدمت شما عزیزان به‌ چه دلیل اصلاحیه بند زماده یک قانون خدمات رسانی به ایثارگران کهنزدیک به چهار سال است که به تصويب کمیسیون فرعی و اصلی رسيده است وکارکارشناسی زیادی روش انجام شده به صحن علنی مجلس شورای اسلامی نمی‌رود تا به تصويب برسد مشکل کجاست بابارمالی این طرح دولت موافقت کرده چرا تصويب نمی شود

  3. اخه این چه طرحی بود جانباز 70 درصد ویژه و غیر ویژه چیه اخه میبرین تو مجلس خب بایدم رد بشه شما علنن دارین بین این عزیزان جانباز 70 درصدم تبعیض قائل میشین واقع متاسم از اون نمایندگاه بی عرضه مملکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام