آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و مقررات ایثارگرانوزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیوزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران- سهمیه آزمون دانشگاه ایثارگران

آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران- سهمیه آزمون دانشگاه ایثارگران

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح – سازمان برنامه و بودجه کشور

 دانشگاه آزاد اسلامی

 هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۵/۱۲ به پیشنهاد شماره ۴۰۰/۰۰/۴۸۰۵۲۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۰ /۱ بنیاد شهید و امور ایثارگران (با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه کشـور) و به اسـتناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به شرح شرح زیر تصویب کرد:

 آیین نامه اجرایی ماده (۷۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده ۱- در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:

 ۱- وزارت علوم: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

 ۲- وزارت بهداشت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 ۳- سازمان: سازمان سنجش آموزش کشور

 ۴- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

۵- مرکز: مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور.

۶- دانشگاه: دانشگاهها، مراکز و مؤسـسـات آموزش عالی، پژوهشی و فرهنگستان‌ها و پارکهای علم و فناوری دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم و وزارت بهداشت و سایر مراجع قانونی.

۷- آزمون سراسری: آزمونی که سازمان برای داوطلبان دارای گواهینامه دوره پیش دانشگاهی (نظام سالی واحدی یا نیم سالی (ترمی) واحدی) و یا دیپلم نظام آموزشی جدید (اعم از شاخههای نظری، فنی و حرفه ای و یا کار و دانش) و یا دیپلم دوره های چهار ساله متوسطه نظام قدیم آموزش متوسطه و یا دارای مدرک کاردانی (فوق دیپلم) برای ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و دوره های فنی و حرفه ای برگزار می نماید.

۸ – دانشگاه آزاد: دانشگاه آزاد اسلامی.

 ۹ – آزمونهای تحصیلات تکمیلی: آزمونهای کاردانی به کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری تخصصی (پی اچ دی) و دستیاری تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ (دوره تخصصی تکمیلی) وزارت بهداشت.

۱۰ – فرصت مطالعاتی دانشجویی: فرصتی که از طرف معاونت پژوهشی یا آموزشی دانشگاه ها به دانشجویان واجد شرایط اعطا می شود.

۱۱ – راتبه (بورس) تحصیلی داخل و خارج از کشور: راتبه (بورس) تحصیلی که از طرف وزارت علوم و وزارت بهداشت به دانشجویان واجد شرایط مطابق قوانین و مقررات اعطا می شود.

ماده ۲- مشمولین این آیین نامه به شرح زیر می‌باشند:

۱- مشمولین سهمیه بیست و پنج درصدی (۲۵٪): همسـر و فرزندان شاهد، جانبازان بیست و پنج درصـد و بالاتر، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر

۲- مشمولین سهمیه پنج درصدی (۵٪): جانبازان زیر بیست و پنج درصد، همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه

تبصره ۱- تأییدیه همسران و فرزندان شهید، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان و همسر و فرزندان آزادگان موضوع این ماده به عهده بنیاد است.

تبصره ۲- رزمندگان موضـوع این ماده توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (دبیرخانه رزمندگان) تأیید می‌شـود. وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است از طریق سامانه برخط استعلام موضوع این تبصره را اجرا نماید.

تبصره ۳- در صورتی که مشمولین سهمیه پنج درصدی با تغییر وضعیت، مشمول سهمیه بیست و پنج درصـدی شـوند، از مزایای سهمیه بیست و پنج درصـدی موضوع این ماده بهره مند می شوند.

ماده ۳- مشمولین صـرفا یکبار در هر مقطع / آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی می توانند در دوره روزانه دانشگاههای دولتی از سهمیه استفاده نمایند. چنانچه پس از قبولی و ثبت نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف نمایند و یا ثبت نام ننمایند، مجدداً حق استفاده از سهمیه در آن مقطع تحصیلی را ندارند.

ماده ۴- استفاده مجدد مشمولین پذیرفته شده در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره های شبانه (نوبت دوم)، پیام‌نور، غیرانتفاعی، پردیس بین الملل، خودگردان، دانشگاه آزاد و سـایر دوره های شهریه پرداز از سهمیه مشمولین این آیین نامه در صـورت انصـراف علاوه بر ماده (۳) این آیین نامه حداکثر تا یکبار دیگر بلامانع است.

ماده ۵- ملاک استفاده از سهمیه در هر سال تا اتمام زمان انتخاب رشته همان سال است و هرگونه تغییر یا اصلاح سهمیه پس از آن امکان پذیر نیست.

ماده ۶- سازمان، مرکز و دانشگاه آزاد مکلفند در خصوص مشمولین سهمیه پنج درصدی ابتدا در سهمیه مناطق و آزاد گزینش و در صورت عدم قبولی در سهمیه پنج درصدی گزینش نمایند.

ماده ۷- مشمولین سهمیه پنج درصدی از مانده ظرفیت سهمیه بیست و پنج درصدی ایثارگری بهره مند میشوند.

ماده ۸- ســـازمـان، مرکز و دانشـگـاه آزاد مکلفند به منظور نظارت بنیاد و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (دبیرخانه رزمندگان) بر اعمال سهمیه مشمولین همه ساله نسبت به ارایه اطلاعات نتایج آزمونهای سراسری مربوط بعد از اعلام نتایج نهایی و براساس اطلاعات درخواستی حسب مورد از بنیاد و یا وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (دبیرخانه رزمندگان) اقدام نمایند. بنیاد و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (دبیرخانه رزمندگان) نیز مکلفند تا قبل از پایان سال تحصیلی فهرست پذیرفته شدگان مورد تأیید را به دانشگاه و دانشگاه آزاد اعلام نمایند.

ماده ۹- اعمال حداقل هفتاد درصد (۷۰ ٪) نمره آخرین فرد پذیرفته شده در پذیرش آزاد و نمره مصاحبه دانشگاه حسب مورد، در آزمونهای تحصیلات تکمیلی برای مشمولین شامل تمامی مراحل آزمونهای ورودی اعم از آزمون کتبی، مصاحبه و نمره نهایی است.

ماده ۱۰- در آزمونهای تحصیلات تکمیلی که برای پذیرش دانشجو در یک رشته / گرایش از بیش از یک کدارشـته امتحانی انجام می شود و امکان اعمال سهمیه در هر یک از کد/رشته‌های امتحانی وجود ندارد، مجموع ظرفیت کد/رشته برای تعیین سهمیه بیست و پنج درصد در نظر گرفته شود.

ماده ۱۱- تشخیص و احراز سوءاستفاده از نسبت با مشمولین برای بهره مندی از مزایای این آیین نامه توسط دستگاه ذیربط انجام و موضوع به کمیسیون موارد خاص سازمان ارسال میگردد. در صـورت تأیید کمیسیون مذکور، ضمن محرومیت ایثارگر موضوع این ماده و داوطلب از بهره مندی از مزایای این آیین نامه، قبولی وی ابطال و چنانچه در حال تحصیل باشـد از ادامه تحصیل منع و در صورتی که موفق به اخذ مدرک تحصیلی شده باشد، مدارک آنان ابطال میشود.

تبصره- شیوه نامه این ماده توسط کمیسیون موارد خاص سازمان تدوین و ابلاغ می شود.

ماده ۱۲- دانشگاه ها موظفند بیست و پنج درصد (۲۵٪) ظرفیت راتبه (بورس) های تحصیلی داخل و خارج از کشور و بیست و پنج درصد (۲۵٪) فرصت‌های مطالعاتی دانشجویی را به ایثارگران مشمول این آیین نامه اعطا نماید.

ماده ۱۳- نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده بنیاد است و دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به همکاری با بنیاد می‌باشند.

19 دیدگاه

  1. سلام، من 18ماه سربازی در جبهه داشتم که 13ماه داوطلبانه قبول شده وکارت ایثارگری نیز دریافت کرده ام، آیا این قوانین شامل من و امثال من هم میشود

  2. درتبصره ذیل ماده ۷۰ اشاره به حدنصاب شده است انهم در مراکز علمی واموزشی که رشته دارندومنجربه اخذ مقطع میشود، کاراموزی در کانون وکلا منجر به مقطع نمیشودمتاسفانه از بدو تصویب قانون خدماترسانی،،کانون وکلا کسب ۷۰درصد نمره را برای ایثارگران انهم بروش خلاف اعمال کرد و هرساله حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ایثارگر را بااستناد به همین ماده از کاراموز شدن محروم کردو بدروغ اعلام کرد سهم ایثارگران به افراد ازاد تخصیص یافته که حسب تحقیقات چنین نشده ،هرچه به بنیاد گفتیم اسامی هرساله ایثارگران رااز کانون بخواهید وقعی نکذاشتند ،حتی جنای مصدق جانشین قوه هم تعلل کردند ، مجدد عرص میکنم کاراموزی در کانون نمیتواند مشمول حدنصاب باشد و باید حسب قانون اخذ پروانه ۱۳۷۶ سی درصد به ایثارگران اختصاص یابد که در قانون جدید وکالت ،بازهم ان رامشمول قانون وکالت واخذ حدنصاب کرده اند،

  3. دوستان الان با تصویب این آیین نامه ،کسی که با سهمیه در سال های گذشته یکبار روزانه قبول شده و فارغ التحصیل شده می تونه برای دوره های غیر روزانه دوباره استفاده کنه ؟؟طبق ماده 4

  4. سلام وقتتون بخیر
    در مورد اصلاح ماده ۶١ موضوع ماموریت اموزشی فرزندان جانباز ٢۵ درصد به بالا که قرار شده مجوز یک مقطع استفاده رو به فرزندان جانباز بالای ٢۵ بدهند، کسی هست خبری داشته باشه؟

  5. سلام محدودیت سنی اصلأ عادلانه نیست اولا فرد در خودش کشش داره که میره آزمون و امتحان میده ضمنا فرد باید 80درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده رو بدست بیاره ،از اون گذشته مگر در دانشگاه ها و حوزه‌ها اساتید و حتی دانشجویان سن های بالای 60,70ندارن ،سن مانعی برای ادامه تحصیل نیست بنا به فرمایش پیامبر اکرم ص. ز گهواره تا گور دانش بجوی

  6. تنها ایراد این مصوبه بحث مشمولین ان بخصوص رزمندگان است. شایسته است دربحث رقابت عادلانه شش ماه داوطلبانه حذف و شش ماه جبهه واقعی فرد در نظر گرفته شود و تبعیض برداشته شود.شش ماه جبهه با شش ماه داوطلبانه نبایستی فرق گذاشته شود. اینجا بحث رقابت است و شرط قبولی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام