Site icon شناسنامه قانون

آیین‌نامه نظام آموزش مهارت و فنآوری

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

آیین‌نامه نظام آموزش مهارت و فنآوری (مصوبه‌ شماره‌ ۱۶۲۷۳۳/ت۴۷۳۳۴هـ مورخ ۱۵/۸/۹۰)

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یكصدو سی و هشتم قانون اساسی كشور و در اجرای ماده ۲۱ قانون برنامه پنجم توسعه كشور مصوب سال گذشته آئین نامه آمورش مهارت و فناوری كشور را به شرح زیر تصویب كرد:

آیین‌نامه نظام آموزش مهارت و فنآوری

ماده ۱- نظام آموزش مهارت و فناوری شامل آموزش‌هایی است كه با هدف ارتقا و انتقال دانش كار و فناوری، به هنگام كردن مهارت‌های شغلی و افزایش مستمر و فزاینده بهره‌روی در تمامی سطوح تحصیلی مهارت و فناوری به صورت آموزش‌های رسمی و آموزش‌های تكمیلی بین سطوح طراحی و اجرا می‌شود. و با استفاده از فناوری‌های آموزشی روز و ظرفیت‌های آموزشی محیط كار، افراد را براساس استانداردها و صلاحیت‌های شغلی و با تاكید بر اخلاق حرفه‌ای برای احراز شغل، حرفه و كسب و كار تا سطح مطلوب تربیت می‌نماید.

ماده ۲ – نظام آموزش مهارت و فناوری مبتنی بر اصول زیر است:

الف ـ جامعیت و انسجام در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، گسترش، نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح تحصیلات اعم از آموزش‌های رسمی و آموزش‌های تكمیلی بین سطوح تحصیلی به گونه‌ای كه نیازهای نیروی انسانی بازار كار را برآورده نماید.

ب ـ انعطاف و پویایی لازم متناسب با مقتضیات حوزه‌های شغلی، شرایطی محیطی، بومی و آمایش سرزمین، استعداد و علایق متقاضیان، فناوری و امكانات حال و آینده و تنوع روش‌های اجرا و نوآوری.

پ- هماهنگی كامل با سیاست‌های كلان، سند چشم‌انداز بیست ساله، برنامه‌های پنجساله توسعه، نقشه جامع علمی كشور و سایر نظام‌های آموزشی.

ت ـ استقلال كامل در برنامه‌ریزی، گسترش، ممیزی، استانداردسازی، نظارت و ارزیابی و تدوین ضوابط اجرا.

ث: به روز بودن محتوا و شیوه‌های آموزش مهارت و فناوری براساس نتایج پژوهش‌های كاربردی و فناوری نوین از طریق فرآیندهای آموزشی ضمن ارتباط مستمر با مجامع بین‌المللی متناسب با تحولات نظام اشتغال.

ج ـ مشاركت، تعامل، بكارگیری ظرفیت‌ها و امكانات آموزشی دستگاه‌های اجرایی در تمامی مراحل (از تعیین نیاز حوزه‌های شغلی تا طراحی و اجرای برنامه‌های آموزشی).

چ ـ فراهم نمودن زمینه آموزش مادام‌العمر افراد جامعه در حوزه‌های تخصصی شغلی.

ماده ۳- متقاضیان آموزش مهارت و فناوری پس از طی نمودن مراحل نظری و دانش پایه، بخش مهارتی دوره را در محیط كار واقعی و یا شبیه‌سازی شده زیرنظر مدرسانی كه از میان متخصصان و مدیران بخش كار انتخاب می‌شوند، طی می‌نمایند.

ماده ۴ – اهداف نظام آموزش مهارت و فناوری به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ تربیت و افزایش كارآیی و اثربخشی نیروی انسانی مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت، كشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر براساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی ـ بومی و نیاز بازار كار داخلی و تقاضای بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی متناسب با نظام اشتغال كشور.

ب ـ اشاعه و نهادینه‌سازی فرهنگ كسب و كار مبتنی بر استعداد، ذوق، دانش، مهارت، فناوری، تخصص، توانایی و كارآفرینی با رویكرد ارزش‌های اسلامی و اخلاق حرفه‌ای.

ماده ۵ _ مأموریت‌های نظام آموزش مهارت و فناوری به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ توسعه كمی و كیفی آموزش‌های مهارت و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های كاربردی و آمایش سرزمین با بهره‌گیری از ظرفیت‌ بخش‌های مختلف كشور اعم از دولتی، تعاونی و خصوصی با رویكرد تقاضا محور و در تعامل مستمر و موثر با نهادهای بین‌المللی.

ب ـ طراحی و تدوین نمونه‌ها و روش‌های انعطاف‌پذیر در آموزش‌های مهارت و فناوری تقاضا محور.

پ ـ نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و برنامه‌ریزی، سازماندهی و هدایت آموزش‌های مهارت و فناوری با توجه به نظام‌های آموزشی بین‌المللی.

ت ـ معرفی و هدایت فارغ‌التحصیلان آموزش‌ مهارت و فناوری به بازار كار از طریق تعامل با بخش دولتی و غیردولتی و براساس ظرفیت‌ها و فرصت‌های شغلی شناسایی شده و توانمندی‌های فارغ‌التحصیلان.

ث ـ تامین نیاز آموزشی حوزه‌های شغلی تا بالاترین سطوح آموزش عالی مهارت و فناوری بر اساس تحولات فناوری و فراهم كردن زمینه آموزش مادام‌العمر.

ج ـ فراهم نمودن امكان تجمیع دوره‌های آموزش تكمیلی بین سطوح تحصیلی و معادل‌سازی با دوره‌های رسمی.

ماده ۶- دوره‌های آموزش‌ مهارت و فناوری در بخش‌های دولتی، عمومی، تعاونی و خصوصی و در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی و اجرا می‌شود. این آموزش‌ها در حوزه‌های صنعت (نفت، معدن، انرژی، صنایع غذایی، فناوری، پزشكی، ارتباطات و فناروی اطلاعات و موارد مشابه)، كشاورزی (شیلات و‌ آبزیان، منابع طبیعی، دامپروری، دامپزشكی، زراعت و باغبانی و موارد مشابه)، خدمات (ورزش، اقتصاد، مدیریت و تجارت، گردشگری، آموزش، نظامی و امنیتی و موارد مشابه) و فرهنگ و هنر (امور فرهنگی، رسانه، صنایع دستی، هنرهای تجسمی، سینما، موسیقی، تئاتر و موارد مشابه) تعریف می‌شود.

ماده ۷ ـ به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی، شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان ملی مهارت و فناوری كه از این پس به اختصار «شورا» نامیده می‌شود. با تركیب زیر تشكیل می‌شود:

۱- وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی (رییس شورا)

۲- رییس سازمان ملی مهارت و فناوری (دبیر شورا)

۳- معاون ذیربط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

۴- معاون ذیربط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

۵- معاون ذیربط وزیر صنعت، معدن و تجارت

۶- معاون ذیربط وزیر جهاد كشاورزی

۷- معاون ذیربط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

۸- رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای كشور

۹- رییس دانشگاه جامع علمی و كاربردی

۱۰- رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای

ماده ۸- سازمان ملی مهارت و فناوری مسئول اجرای مصوبات شورا، یكپارچه‌سازی، هدایت و اعتلای آموزش‌‌های مهارتی و استقرار نظام جامع مهارت و فناوری از طریق سه زیرنظام آموزش مهارت و فناوری، صلاحیت حرفه‌ای و شرایط احراز اشتغال است.

تبصره ـ دستگاه‌های متولی آموزش‌های مهارت و فناوری كشور از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در چارچوب وظایف ماده یك زیرنظر شورا می‌باشند.

ماده ۹ ـ نظام آموزش مهارت و فناوری مشتمل بر نظام‌های فرعی ذیل است:

الف ـ آموزش عالی و مهارت و فناوری

ب ـ آموزش فنی و حرفه‌ای (دوره‌های تكمیلی بین سطوح تحصیلی)

ماده ۱۰- اركان آموزش عالی مهارت و فناوری به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف ـ دانشگاه جامع علمی ـ كاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای.

ب ـ كارگروه هماهنگی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی آموزش عالی مهارت و فناوری به عنوان مرجع تدوین برنامه‌های آموزشی و درسی، تعیین شیوه‌ها و استانداردهای آموزشی برای نظام آموزش عالی مهارت و فناوری كه زیرنظر شورای برنامه‌ریزی درسی و آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشكیل می‌شود.

پ – كارگروه هماهنگی گسترش آموزش عالی و مهارت و فناوری به عنوان متولی سیاست‌گذاری در توسعه تمامی سطوح‌ آموزش‌های عالی مهارت و فناوری مبتنی بر آمایش سرزمین برای نظام آموزش عاملی مهارت و فناوری كه زیرنظر شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشكیل می‌شود.

ت ـ شورای نظارت و ارزیابی آموزش عالی مهارت و فناوری به عنوان متولی تدوین استانداردها، هدایت، نظارت، ارزیابی و اعتباربخشی مراكز مجری در تمامی سطوح تحصیلی آموزش‌های مهارت و فناوری.

ث ـ هیئت‌های امنا و هیئت ممیزی مركزی آموزش‌های مهارت و فناوری به عنوان متولی سیاست‌گذاری امور تشكیلاتی، مالی و معاملاتی، هیئت‌های علمی و مدرسان كه توجه ویژه‌ای را به شناسایی و استفاده از مدرسان خبره خواهد شد.

تبصره ۱- برای سازماندهی بهینه و جلوگیری از تمركز امور كارگروه‌ها، شوراها و هیأت‌های مذكور در این ماده، تشكیل كمیسیون‌ها، گروه‌ها و كارگروه‌های تخصصی، ملی، منطقه‌ای و استانی در سازمان ملّی مهارت و فنآوری با تأیید شورا یا كارگروه مربوط مجاز است.

تبصره ۲- احكام اعضای شوراها، كارگروه و هیأت‌های موضوع این ماده توسط وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری صادر می‌شود.

ماده ۱۱- مقاطع، سطوح، مدارك و گواهینامه‌ها در نظام آموزش عالی مهارت و فنآوری به شرح ذیل تعیین می‌شود:

الف- عناوین دوره‌های عالی مهارت و فنآوری در این نظام به ترتیب كاردانی فنی، مهندسی فنآوری، مهندسی فنآوری ارشد و مهندسی فنآوری خبره است كه به ترتیب همطراز سطوح كاردانی، كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری در نظام آموزش نظری است.

ب- عناوین دوره‌های آموزشی با ماهیت غیرفنی شامل كاردان حرفه‌ای، كارشناسی حرفه‌ای، كارشناسی حرفه‌ای ارشد و كارشناسی حرفه‌ای خبره خواهد بود.

تبصره ۱- دانشجویان دوره‌های عالی سطوح مختلف تحصیلی نظام مهارت و فنآوری همانند دانشجویان نظام آموزش نظری از مزایا و تسهیلات قانونی نظیر معافیت تحصیلی برخوردار می‌باشند.

تبصره ۲- حداقل سهم آموزش‌های مهارتی در محیط كار كه بر اساس ممارست و تمرین عملی شكل می‌گیرد، برای مقاطع مختلف تحصیلی نظام آموزش عالی مهارت و فنآوری، شصت درصد كل دوره خواهد بود.

ماده ۱۲- سطوح تحصیلی در هر دو نظام آموزش عالی نظری و نظام آموزش عالی مهارت و فنآوری از نظر ارزش همطراز بوده و فارغ‌التحصیلان هر یك از سطوح تحصیلی در این دو نظام می‌توانند بر اساس شرایط عمومی و اختصاصی پذیرش، در سطوح بالاتر در هر یك از دو نظام ادامه تحصیل دهند.

ماده ۱۳- دوره‌های نظام آموزش عالی مهارت و فنآوری در دانشگاه جامع علمی-كاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای اجرا خواهد شد و مدارك تحصیلی این دوره‌ها توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و از طریق دانشگاه جامع علمی-كاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود.

تبصره ۱- دانشگاه‌ها و مراكز تحقیقاتی نظام آموزش نظری می‌توانند با رعایت استانداردهای نظام آموزش عالی مهارت و فنآوری و با مجوز شورای هماهنگی گسترش آموزش عالی مهارت و فنآوری مجری دوره‌های آموزشی این نظام شوند.

تبصره ۲- دارندگان مدارك تحصیلی و گواهی‌نامه‌های آموزشی این نظام از تمامی مزایای قانونی اشتغال و دریافت تسهیلات برخوردار هستند.

ماده ۱۴- سنجش و پذیرش دانشجو در تمام مقاطع آموزش عالی مهارت و فنآوری مطابق با مصوبات شورای برنامه‌ریزی درسی نظام آموزش مهارتی و قوانین پذیرش در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری انجام خواهد شد.

ماده ۱۵- به منظور ارتقای بهره وری نیروی كار، افزایش دانش و مهارت، ارتقای شغلی و حرفه‌ای مطابق با فنآوری روز، دوره‌های آموزشی تكمیلی بین سطوح تحصیلی در شروع و یا حین كار در محیط كار، كارگاه و یا مراكز آموزش ارایه می‌شود. این آموزش‌ها در قالب پودمان‌ها یا بسته‌های آموزشی از هر سطح ورودی تا عالی‌ترین سطح ، طراحی و اجرا می‌شود.

تبصره ۱- آموزش‌های تكمیلی بین سطوح تحصیلی به دریافت گواهی‌نامه منجر می‌شود.

تبصره ۲- حداقل سهم آموزش‌های مهارتی در محیط كار كه بر اساس ممارست و تمرین عملی شكل می‌گیرد، برای دوره‌های تكمیلی بین سطوح تحصیلی هفتاد درصد كل دوره خواهد بود.

ماده ۱۶- چنانچه فردی تمامی پودمان‌ها یا بسته‌های آموزشی متوالی و مرتبط تكمیلی بین سطوح تحصیلی را با موفقیت بگذراند، می‌تواند طبق مصوبات و آیین‌نامه‌های كارگروه هماهنگی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی در نظام آموزش مهارت و فنآوری مورد ارزیابی قرار گرفته و موفق به اخذ مدرك تحصیلی مرتبط شود.

تبصره ۱- ارزیابی و تعیین سطوح صلاحیت‌های حاصل از تجربه، استمداد و ممارست و اعطای مدرك به آن در نظام صلاحیت حرفه‌ای مورد توجه قرار خواهد گرفت.

تبصره ۲- پودمان‌ها یا بسته‌های آموزشی به صورت مهارتی پایه و مهارتی تخصصی، مرتبط با یك حوزه شغلی است و موفقیت در هر یك از این پودمان‌ها یا بسته‌های آموزشی منجر به صدور گواهینامه‌ی مهارت می‌شود.

تبصره ۳- برای استفاده از ظرفیت این آموزش‌ها، كاركنان دولت در جهت ارتقا و توانمندسازی مهارتی آنان در اولویت می‌باشند.

ماده ۱۷- دوره‌های آموزش تكمیلی بین سطوح تحصیلی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و یا دانشگاه جامع علمی-كاربردی اجرا خواهد شد و گواهینامه‌های دوره آموزش تكمیلی بین سطوح تحصیلی كه در قالب پودمان‌ها یا بسته‌های آموزشی ارایه می‌شود، در هر سطحی توسط سازمان آموزش فنی‌ و حرفه‌ای و یا دانشگاه جامع علمی-كاربردی صادر می‌شود.

ماده ۱۸- داوطلبان دوره‌های آموزش تكمیلی بین سطوح تحصیلی كه دارای شرایط عمومی آموزش می‌باشند، با رعایت سلسله مراتب آموزشی مربوط می‌توانند در این دوره‌ها شركت نمایند.

ماده ۱۹- دوره‌های آموزشی كاركنان دولت كه در چارچوب نظام آموزش مربوط طراحی شده است، در قالب ماده (۱۰)‌ این آیین‌نامه تدوین و در مراكز مجری آموزش‌های علمی-كاربردی وابسته به دستگاه ذی‌ربط تحت نظارت دانشگاه جامع علمی-كاربردی اجرا می‌شود.

تبصره ۱- دوره‌های آموزشی كه در چارچوب مقررات نظام آموزشی كاركنان به اخذ مدرك تحصیلی با ارزش استخدامی، پودمان‌های آموزشی و گواهینامه منجر می‌شود، بر اساس استانداردهای نظام صلاحیت حرفه‌ای ارزیابی می‌شود.

تبصره ۲- دستورالعمل اجرای این ماده توسط معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور و سازمان ملی مهارت و فنآوری ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و به تصویب شورا خواهد رسید.

ماده ۲۰- ضوابط و برنامه‌های اجرایی دستگاه‌های مختلف در خصوص تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، باید متناسب با نظام آموزش مهارت و فنآوری و صلاحیت حرفه‌ای تعیین و تدوین شود. این ضوابط و برنامه‌ها شامل بكارگیری، آموزش‌های مهارتی در شروع خدمت، ادامه خدمت و ارتقای توانمندی نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف می‌باشد.

تبصره ۱- كارگروه دستگاه‌ها موظفند پیش از راه‌اندازی سامانه‌ها و فنآوری جدید، در یك زمان مقرر، پودمان‌ها و بسته‌های آموزشی مرتبط را جهت آموزش نیروی انسانی مورد نیاز، در تعامل با نظام آموزش مهارت و فنآوری ارایه نمایند.

تبصره ۲- دستگاه‌های دولتی و غیردولتی موظفند در بكارگیری نیروی انسانی مورد نیاز، صلاحیت‌های حرفه‌ای كسب شده از طریق آموزش‌های مهارت و فنآوری را لحاظ نمایند. ضوابط مربوط به ایجاد تسهیلات و اولویت بخشی در به‌كارگیری آموزش دیدگان و مهارت آموزان نظام آموزشی مهارت و فنآوری در نظام اشتغال (شرایط احراز اشتغال)، ارایه خواهد شد.

تبصره ۳- امكانات و اعتبارات لازم جهت اجرای آموزش‌های مهارتی مورد نیاز از محل اعتبارات دستگاه مربوط تأمین می‌شود.

تبصره ۴- تسهیلات ویژه‌ای كه در راستای جهت‌دهی آموزش برای ایجاد اشتغال و توسعه‌ی فنآوری‌های محیط كار و توسعه‌ی اقتصاد تخصص‌محور در اختیار دانشجویان و مهارت‌آموزان این نظام قرار خواهد گرفت، پس از تصویب در شوار ابلاغ خواهد شد.

ماده ۲۱- آموزش‌های دوره‌های مهارت و فنآوری اعم از رسمی و تكمیلی بین سطوح تحصیلی می‌تواند به روش‌های حضوری، نیمه‌حضوری، الكترونیكی و یا تركیبی اجرا شود. هر یك از این روش‌ها شامل آموزش‌های ترمی، پودمانی، تك پودمان و دوره‌های تخصصی خواهد بود.

تبصره- برنامه‌ریزی و اجرای تمام شیوه‌های آموزش مهارت و فنآوری باید مبتنی بر تغییرات فنآوری‌های روز و نیاز بازار كار باشد و با محوریت آموزش در محیط كار و استفاده از فنآوری‌های شبیه‌سازی در فضای حقیقی یا مجازی، طراحی و اجرا شود.

ماده ۲۲- منابع درآمدی نظام آموزش مهارت و فنآوری از محل شهریه دوره‌های رسمی و تكمیلی بین سطوح تحصیلی، هدایا، كمك‌ها و موقوفات اشخاص حقیقی و حقوقی، عواید حاصل از فروش اموال و حق دانش فنی، سهم دستگاه‌های اجرایی در امر آموزش و پژوهش و همچنین تسهیلات اعتباری تأمین می‌شود و بر اساس مصوبات هیأت امنای سازمان و در چارچوب آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی دانشگاه‌ها و قوانین پنج‌ساله توسعه قابل هزینه است.

محمدرضا رحیمی- معاون اول رییس‌جمهور

Exit mobile version