آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقی

بررسی امکان تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای طرحی ایثارگر وزارت بهداشت

بررسی امکان تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای طرحی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (طرح پزشکان و پیراپزشکان)

مشمولین ماده ۲۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران بر اساس بند «د» تبصره (۲۰) قانون بودجه سال ۱۴۰۰

شناسنامه قانون | T1 1623907482328

الف- مستند قانونی مربوط:

حکم تبدیل وضعیت ایثارگران در بودجه سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

بند «د» تبصره ۲۰- در راستای اجرای بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه، ‌دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مکلفند، نسبت به استخدام و نیز تبدیل وضعیت استخدامی کلیه مشمولان ماده (۲۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با عناوین مختلف در ‌دستگاه‌های موضوع قانون مذکور شاغل هستند و رابطه شغلی آنها به صورت پیمانی، قرارداد انجام کار معین یا شرکتی می‌باشد و یا از محل اعتبارات جاری و تبصره ماده (۳۲) و ماده (۱۷) قانون مدیریت خدمات کشوری و اعتبارات طرح‌های عمرانی و یا سایر عناوین از جمله حاکمیتی و تصدی گری موضوع بندهای (الف) و (ب) ماده (۴۵) قانون مدیریت خدمات کشوری خدمت نموده و یا می‌نمایند با طی مراحل گزینش با رعایت تبصره (۲) بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۵/۱۰/۱۳۸۹ به صورت استخدام رسمی اقدام نمایند. اعتبار مورد نیاز این حکم از محل ردیف ۸۸-۵۵۰۰۰۰ به مبلغ پنج هزار میلیارد (۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال در اختیار ‌دستگاه‌های اجرائی ذیربط قرار می‌گیرد.

مسئولیت حسن اجرا و نظارت براین قانون به عهده سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور، بنیادشهید و امور ایثارگران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و عالی ترین مقام ‌دستگاه‌های ذیربط می‌باشد.

ب- توضیحات مربوط:

با دقت در مفاد بند «د» تبصره «۲۰» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مشخص می شود که قانون‌گذار، دستگاه‌های دولتی را مکلف نموده که تمامی ایثارگران مشمول ماده «۲۱» قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران که با هر نوع بکارگیری و از هر محل پرداخت، در سازمان‌های دولتی خدمت می‌کنند را استخدام و یا تبدیل وضعیت نماید.

اطلاعات مشمولین طرح پزشکان و پیراپزشکان، به عنوان کارکنان حوزه سلامت (بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان وزارت بهداشت) در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) ثبت می شود. به این معنا که این کارکنان به عنوان یکی از انواع بکارگیری، مورد تایید و قبول سازمان اداری و استخدامی کشور محسوب شده و در آمار سالیانه نیروی انسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آنان نام برده می شود.

با این حال، در فرایند ۱۰۶۲ سامانه استخدام و بکارگیری نیروی انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، این کارکنان، با وجود داشتن قرارداد تمام وقت از مقام صلاحیت دار، به عنوان مشمولین بند «د» تبصره «۲۰» قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور جهت تبدیل وضعیت استخدامی به رسمی قطعی، دیده نمی‌شوند.

بیمه پردازی، دارا بودن قرارداد مستقیم با امضای مقام صلاحیت‌دار و همچنین شفاف بودن پرداخت‌های مشمولین این طرح نشان می دهد که به هیچ عنوان نمی‌توان آنان را مشمول تبدیل وضعیت استخدامی ندانست.

با توجه به مراتب فوق و از آنجا که بخشنامه و دستورالعمل های سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مغایر با بند قانونی صدرالاشاره است، انتظار می‌رود هر چه سریعتر امکان تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران مشمولین فراهم گردد.

بخشنامه‌های مربوط:

بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه ۱۴۰۰

دستورالعمل تبدیل وضع کارکنان ایثارگر در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و سایر سازمان‌های تابع

پیگیری های ما نشان می‌دهد که مسئولین وزارت بهداشت جهت رفع مشکل درخواست هایی به سازمان اداری و استخدامی کشور ارائه نموده‌اند و موضوع در آن سازمان در دست بررسی بوده و قول‌هایی مبنی بر حل مشکل داده شده است.

برگرفته از صفحه اینستاگرام صیاح الدین شهدی

پرسش و پاسخ مربوط:

آیا نیروهای طرحی در بخشنامه تبدیل وضعیت ایثارگران شامل نیروهای طرح پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری هم می شود؟

9 دیدگاه

  1. نیروهای طرحی اجباری با تمدید طرحی هیچ فرقی ندارند نیروهای طرحی اجاری ها هم خیلی راحت میتونستن تو دوران کرونا قطع طرح بزنن و تو خونه بمونند تا کرونا تموم بشه چنانکه خیلیاشون تو خونه موندن خدمت نکردن پس باید قدرشون رو بدونن و تبدیل وضعیت بشن

  2. با سلام

    چون نیروهای طرحی رابطه استخدامی با دولت ندارن فک نکنم شامل این موضوع بشن مثلا آزمون ندادن و تو رقابت نبودن – گزینشی هم نبوده

  3. این دور انصافه ،پدر بنده هم رزمنده هست و زحمت زیادی کشیده برای این مملکت ،بنده در تیر ۱۴۰۰ طرحم را شروع کرده ام و بخاطر ۳ ماه مشمول این بخشنامه تبدیل وضعیت نمیشوم ،لطفا کاری کنید تا شرایط تاریخ شروع ب کار آزاد بشه

  4. با سلام و احترام
    با توجه به تبدیل وضعیت ایثارگران در خصوص مشمولین پزشکان دوره طرحی
    طی نامه معاونت درمان یا دانشگاه با بیمارستان به محل تحصیل نسبت به ارزش تحصیلی و کپی مدرک تحصیلی بصورت محرمانه صرفا جهت استخدام به رسمی قطعی
    اقدام می نمایند .

  5. اولا که یکی از شروط تبدیل وضع داشتن مدرک تحصیلی هست نیروهای مشمول طرح پزشکان و پیرا پزشکان گذراندن طرح یکی از شروط دریافت مدرک تحصیلی هست براشون عملا یعنی فرد تا طرحش رو تمام نکنه مدرک تحصیلی نداره میشه بفرمایید چطوری باید همچین فردی رو تبدیل وضعیت کرد

    1. ایا واقعا میشه یه طرحی صفر کیلومتر رو استخدام رسمی کرد..فقط به واسطه اینکه پدرش ۶ ماه
      رفته جبهه..واقعا بی انصافیه/تبعیض و بی عدالتی..شایشته سالاری و عدالت باید رعایت شود.‌

    2. اولا کی همچین حرفی زده؟ فقط تامین اجتماعی پایان طرح میخواد،دوما حداقل همکاران ما مدرک دارن،این همه خوردنو استخدام کردن بدون هیچ مدرکی شماها ساکت بودین،الان که یه سریا میتونن استفاده کنن زبون درآوردین..
      درهرصورت ما مردم یادگرفتیم زیر همو خالی کنیم،شما هم ماشالله خوب تخریبچی هستی.مرسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام