اندیشه‌های حقوقی

راهنمای ثبت الکترونیکی دادخواست بدوی در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

راهنمای ثبت الکترونیکی دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری

نکته: هر گونه ثبت دادخواست مستلزم اخذ “شناسه قضایی” از دفاتر خدمات قضایی می باشد.

دانلود فایل تصویری:

 راهنمای ثبت الکترونیک دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری


مزایای ثبت دادخواست الکترونیک

– صرفه جویی در وقت و عدم نیاز به مراجعه حضوری

– امکان پیگیری الکترونیک وضعیت پرونده

– صرفه جویی در هزینه جهت ثبت دادخواست

– تسریع در ارجاع پرونده به شعبه مربوطه

راهنمای ثبت الکترونیک دادخواست بدوی دیوان عدالت اداری

۱- عبارت “سامانه ساجد دیوان عدالت اداری” را در مرورگر گوگل جستجو کنید و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

۲- راهنما را مطالعه کنید.

۳- پس از ورود در قسمت سمت چپ و بالا بر روی مشخصات کاربر (ذیل نام و نام خانوادگی) کلیک کنید تا اطلاعات هویتی شما نمایش داده شود.

– نکته: اطلاعات این بخش از سامانه ثنا دریافت شده است. در صورتی که این اطلاعات نسبت به اصلاح دارد لازم است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به اصلاح آن اقدام نمایید.

۴- در صفحه مشخصات کاربر برای اصلاح و بروزرسانی مشخصات خود در این صفحه بر روی “دریافت مجدد اطلاعات از ثنا” کلیک کنید.

۵- پس از بررسی مشخصات هویتی در صفحه شروع بر روی ثبت دادخواست بدوی کلیک کنید.

۶- توافقنامه را مطالعه و بر روی دکمه تأیید کلیک کنید.

۷- پس از ورد به سربرگ انتخاب عنوان خواسته، فیلدهای مورد نظر را به ترتیب ذیل تکمیل نموده و روی گزینه بعدی کلیک نمایید.

نکته: در صورت نیاز به صدور دستور موقت، پس از انتخاب عنوان خواسته کلی، با کلیک بر روی “اضافه کردن عنوان بعدی” عنوان “دستور موقت را نیز انتخاب نمایید.

۸- در صورت تأیید اطلاعات خود روی دکمه “اطلاعات بالا را تأیید می کم” کلیک کرده تا بخش های بعدی فعال شود.

۹- در صورتی که شخص حقیقی هستید سمت ثبت کننده (اعم از اصیل، وارث، قیم) را انتخاب کنید. در صورتی که شخص حقوقی هستید مدرک مثبت سمت امضاکننده دادخواست را بارگذاری نمایید.

۱۰- انتخاب طرف شکایت مورد نظر و کلیک بر روی دکمه “اضافه کردن طرف شکایت”

– نکته ۱: توجه داشته باشید مسئولیت حقوقی برخی سازمان ها به عهده سازمان بالادستی آن‌ها می‌باشد. لذا این سازمان‌ها در فهرست طرف شکایت سامانه موجود نیستند و باید به جای آنها سازمان بالادستی را انتخاب کنید. به طور مثال به جای شعب تأمین اجتماعی، اداره کل تأمین اجتماعی در هر استان طرف شکایت دادخواست‌های دیوان عدالت اداری است.

– نکته ۲: جهت اطلاع از سازمان بالادستی و زیرمجموعه های آن و شناسه ملی هر سازمان به فهرست طرف شکایت‌های قابل طرح در دیوان در فایل زیر مراجعه نمایید.

 فهرست شناسه ملی سازمان‌ها در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری

– نکته ۳: در صورتی که قصد شکایت از چندین سازمان در یک شکایت را دارید می‌توانید به همین ترتیب نام آنها را انتخاب کرده و دکمه “اضافه کردن طرف شکایت” را بزنید تا به فهرست طرف شکایت ها اضافه شود.

۱۱- درج توضیحات تکمیلی عنوان در فیلد “موضوع خواسته” در صورت نیاز

نکته ۱: در صورتی که در خصوص شکایت خود رأی صادره از مراجع دیگر دارید (مانند رأی هیأت‌های حل اختلاف و…)، شماره رأی و تاریخ آن را در محل مشخص شده وارد نمایید؛ در غیراینصورت گزینه شماره رأی و تاریخ را خالی بگذارید.

نکته ۲: در صورتی که طرف شکایت دارای شناسه ملی مستقل نباشد، نسبت به درج عنوان دقیق سازمان زیرمجموعه مورد نظر شاکی در قسمت موضوع خواسته اقدام نمایید.

۱۲- در قسمت شرح خواسته، متن دادخواست خود را وارد و در صورت درخواست دستور موقت، در ابتدای متن، درخواست دستور موقت خود را به همراه دلائل آن ذکر کنید.

۱۳- بارگذاری ضمائم و مستندات:

انتخاب کلید choose files و انتخاب فایل مورد نظر

نکته: فرمت های قابل پذیرش، pdf و فرمت‌های رایج عکس است که حجم هر یک صفحه در هر یک از فرمت ها نباید بیشتر از ۳۰۰ kb باشد.

۱۴- بعد از نمایش برگ دادخواست آن را به دقت مطالعه کرده و در صورت نیاز به اصلاح از دکمه پایین صفحه استفاده کنید. در صورت تأیید دکمه “تأیید اطلاعات بالا و ادامه” را انتخاب نمایید.

۱۵- بعد از نمایش هزینه دادرسی، با زدن دکمه انتقال به درگاه پرداخت وارد درگاه پرداخت شوید.

وارد نمودن امنیتی و کلیک بر روی دکمه پرداخت، ورود به درگاه بانکی و انجام پرداخت و فشردن کلید بروزرسانی (F۵)

نکته: در صورت بروز مشکل در این مرحله با شماره های پشتیبانی درگاه بانکی که در همان صفحه درج شده تماس حاصل فرمایید.

در صورت تأیید پرداخت توسط سامانه پرونده به وضعیت “در انتظار بررسی و تشکیل پرونده” می رود که به معنای ثبت موفقیت آمیز است و طی حداکثر ۱۰ روز کاری به معاونت مربوطه ارجاع می شود.

در صورتی که پرونده به این وضعیت ارسال نشد و از صحت پرداخت وجه اطمینان دارید با پشتیبانی سامانه ساجد (۵۱۲۰۷۵۳۵ داخلی ۳ و ۵) تماس بگیرید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments