فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
بودجه 1401

آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

آيين‌نامه اجرايي بند (و) تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (تصویبنامه شماره ۴۴۱۶۵/ت۵۹۹۳۶هـ مورخ ۱۴۰۱/۳/۲۲ هیئت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ـ کمیته امداد امام خمینی (ره)

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۳/۱۶ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ـ وزارت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

۲ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

۳ـ بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۴ـ دستگاه‌های اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ از جمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها و نهادهای انقلاب اسلامی که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند و کمیته امداد امام خمینی (ره) با اذن مقام معظم رهبری.

۵ ـ اشخاص مشمول: اشخاص آسیب‌پذیری که از کمک‌ها و پرداخت‌های حمایتی (به استثنای کمک‌های رفاهی پرداختی دستگاه به کارمندان خود) و تسهیلات قرض‌الحسنه بهره‌مند می‌شوند.

۶ ـ سامانه: سامانه موضوع ماده (۱۱) دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا، موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۰۹/ت۵۷۵۳۱هـ مورخ ۱۳۹۹/۱/۵ که به صورت برخط با سامانه استعلام بانک مرکزی ارتباط خواهد داشت.

۷ـ خزانه‌داری: خزانه‌داری کل کشور.

۸ ـ احراز هویت: فرایند احراز هویت اشخاص مشمول توسط دستگاه‌های اجرایی، مطابق ماده (۵۶) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی، موضوع تصویب‌نامه شماره ۹۲۹۸۶/ت۵۷۱۰۱هـ مورخ ۱۳۹۸/۷/۲۲.

۹ـ شناسایی: فرایند دریافت و بررسی مستمر اطلاعات اشخاص مشمول توسط دستگاه‌های اجرایی مطابق بند (۳۳) ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی.

ماده۲ـ وزارت مکلف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، سامانه را به گونه‌ای معماری و طراحی کند که امکانات زیر را فراهم نماید:

۱ـ ثبت مشخصات هویتی اشخاص مشمول.

۲ـ استعلام سامانه‌ای (سیستمی) صحت حساب‌های بانکی (شبا) اشخاص مشمول از بانک مرکزی.

۳ـ صدور شناسه یکتا.

۴ـ بررسی و استحقاق‌سنجی اشخاص مشمول برای دستگاه اجرایی و مؤسسات خیریه و مردم­نهاد با استفاده از پایگاه رفاه ایرانیان.

۵ ـ دریافت اطلاعات عملکرد کمک‌ها و پرداخت‌های حمایتی از بانک مرکزی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، خزانه‌داری و سایر دستگاه‌های اجرایی حسب مورد.

۶ ـ نگهداری سوابق پرداخت‌ها به تمامی اشخاص حقیقی اعم از ایرانی یا اتباع خارجی.

تبصره۱ـ بانک مرکزی از طریق شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران براساس اطلاعاتی که وزارت در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد، وضعیت استحقاق‌سنجی مددجویان و متقاضیان تسهیلات را در اختیار مؤسسات مالی و غیرمالی و همچنین اشخاص حقوقی مشمول قانون قرار داده و شماره ملی دریافت‌کنندگان تسهیلات را به وزارت انتقال می‌دهد.

تبصره۲ـ کلیه دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (سامانه شاهکار و احراز الکترونیکی هویت)، بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها موظف به همکاری با وزارت در به­روزرسانی و تکمیل اطلاعات سامانه مذکور می‌باشند.

تبصره ـ سازمان فناوری اطلاعات ایران موظف است زیرساخت لازم را از محل اعتبارات مصوب مربوط برای نگهداری و تکمیل پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و ایجاد پرونده الکترونیکی رفاه و تأمین اجتماعی موضوع ماده (۸۱) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ فراهم نماید.

ماده۳ـ برخورداری کمک‌ها و پرداخت‌های حمایتی مؤسسات خیریه و مردم‌نهاد از معافیت‌های مالیاتی مندرج در بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه ۱۴۰۱ کل کشور از زمان تکمیل سامانه موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه با اعلام وزارت، منوط به دریافت شناسه یکتا بابت هزینه‌های مذکور از سامانه و ارایه آن به سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.

ماده۴ـ دستگاه‌های اجرایی در مورد کلیه پرداخت‌های نقدی حمایتی از محل منابع عمومی، هدفمندی یارانه‌ها، منابع داخلی و پرداخت‌های مستقیم به اشخاص حقیقی مکلفند نسبت به ثبت کلیه کمک‌ها و پرداخت‌های حمایتی خود به جامعه هدف در سامانه و به تفکیک شماره ملی گیرنده حمایت اقدام نمایند. کلیه کمک‌ها و پرداخت‌های نقدی مذکور از طریق حواله الکترونیک بانکی انجام و در سرفصل (فیلد) اختصاص داده شده در دستور پرداخت الکترونیکی مطابق با دستورالعمل شناسه‌گذاری پرداخت‌های حمایتی درج می‌شود. دستورالعمل شناسه‌گذاری پرداخت‌های حمایتی حداکثر ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به پیشنهاد سازمان و تأیید وزارت توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی ابلاغ می‌شود.

تبصره ـ بانک مرکزی مکلف است کلیه اطلاعات حواله‌های الکترونیک صادره مشمول این آیین‌نامه در بستر بانک مرکزی یا شبکه بانکی را به سازمان و وزارت ارسال کند.

ماده۵ ـ دستگاه‌های اجرایی مکلفند پیش از ثبت درخواست هرگونه کمک و پرداخت حمایتی در سامانه نسبت به احراز هویت و شناسایی متقاضیان دریافت کمک و پرداخت حمایتی اقدام نمایند.

ماده۶ ـ وزارت مکلف است امکان استعلام استحقاق‌سنجی اشخاص مشمول را به درخواست دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات خیریه و مردم‌نهاد ایجاد نماید. دستورالعمل و ضوابط استحقاق‌سنجی هرگونه حمایت توسط وزارت با همکاری سازمان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط ظرف یک­ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده۷ـ وزارت مکلف است پس از بررسی و صحت‌سنجی اطلاعات هویتی و استحقاق‌سنجی اشخاص مشمول که توسط دستگاه‌های اجرایی در سامانه وارد شده، نسبت به صدور شناسه یکتا اقدام و اطلاعات مذکور را تا پانزدهم هر ماه به صورت سامانه‌ای (سیستمی) و برخط برای سازمان ارسال نماید.

ماده۸ ـ سازمان پس از دریافت اطلاعات موضوع ماده (۷) این آیین‌نامه، نسبت به تخصیص اعتبار با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور ـ مصوب ۱۳۵۱ـ به دستگاه‌های مشمول برای پرداخت‌های حمایتی متناسب با قوانین و مقررات مربوط اقدام می‌کند. پس از تأیید سازمان، اطلاعات تخصیص برای پرداخت به تفکیک اشخاص مشمول به خزانه‌داری ارسال می‌شود. خزانه‌داری تأییدیه پرداخت را به همراه شناسه یکتای پرداخت به صورت برخط و یا برون خط برای سازمان و وزارت ارسال می‌کند. تخصیص اعتبار دستگاه‌های اجرایی تا قبل از اجرای کامل سازوکارهای مندرج در این آیین‌نامه براساس روال قبلی انجام می‌شود.

ماده۹ـ کلیه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری دولتی، خصوصی و غیردولتی مکلفند تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی را به تفکیک شماره ملی گیرنده تسهیلات در سامانه مذکور ثبت نمایند.

ماده۱۰ـ چنانچه مدیران دستگاه‌های اجرایی از اجرای بند (و) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور استنکاف نمایند، مشمول مجازات حبس تعزیری درجه پنج موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی ـ مصوب ۱۳۹۲ـ و با اصلاحات بعدی آن می‌گردند.

ماده۱۱ـ کمیته امداد امام خمینی (ره) با اذن مقام معظم رهبری در چهارچوب مفاد این آیین‌نامه نسبت به ارایه اطلاعات اقدام می­نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور- محمد مخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام