آزمون تعیین صلاحیت
بودجه 95

دستورالعمل تهیه برنامه سالانه (پیوست شماره 5 بخشنامه بودجه سال 1395)

دستورالعمل تهیه برنامه سالانه (پیوست شماره 5 بخشنامه بودجه سال 1395)

مشاهده متن کامل در فرمت پی دی اف (PDF)

مقدمه:

«برنامه سالانه» مجموعه ای از هدف ها، سیاست ها و خط مشی ها و عملیات اجرایی سالانه دستگاه های اجرایی با اعتبارات مربوط به آنها جهت تحقق هدف های مورد نظر است که در چارچوب اسناد فرادستی تهیه می شود و همراه لایحه بودجه کل کشور تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد. در این تعریف، منظور از عملیات اجرایی، فعالیت ها و طرح های دستگاه های اجرایی است که در برنامه سالانه مشخص می شود. این دستورالعمل دو هدف اساسی دارد:

اول، برقراری ارتباط بین برنامه های میان مدت و بودجه های سالانه و به بیان دیگر تکمیل چرخه کلی برنامه ریزی (چشم انداز بلند مدت- برنماه های میان مدت پنج ساله- برنامه های سالانه- بودجه های سالانه)؛

دوم، فراهم کردن امکان تهیه بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد، خروجی های برنامه سالانه به صورت هدف های کمی، سنجه های عملکرد برنامه های اجرایی و فعالیت های دستگاه های اجرایی در مراحل بعدی اجرای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد (برآورد بهای تمام شده فعالیت ها و مدیریت عملکرد) مورد استفاده قرار می گیرند.

ماده 1- مفاهیم

در این دستورالعمل، تعاریف و مفاهیم با معانی مشخص شده به شرح زیر به کار رفته است:

1-1 هدف ها

مضامینی هستند که از یک طرف تکیه بر اسناد فرادستی دارند و از سوی دیگر پدیدآورنده راهبردهای معطوف به بهره برداری مطلوب از فرصت های پیش روی دستگاه اجرایی به شمار می روند. به بیان دیگر، هدف ها، حلقه مفصلی پسین و پشین فرآیند برنامه ریزی (محورهای اساسی اسناد بالادستی چشم انداز و سیاست های کلی نظام با الزام ها و راهبردها) هستند. مانند: «افزایش صادرات صنعتی و معدنی»، «حفظ و احیای محیط زیست» و «توسعه علمی آموزش و پرورش و ارتقای کیفی برنامه های آموزشی».

2-1 برنامه اجرایی

مهم ترین عامل نظام بودجه ریزی بر مبنای عملکرد، «برنامه اجرایی» است. برنامه اجرایی در واقع عامل اتصال برنامه های پنجساله با بودجه های سالانه است. «برنامه اجرایی» مجموعه ای از فعالیت ها یا پروژه های تحت نظر دستگاه یا واحد اجرایی خاص است که با استفاده از منابع موجود به دستیابی اهداف و نتایج مورد نظر کمک می کنند، مانند: برنامه آموزش راهنمایی، برنامه وصول مالیات، برنامه راهبری افزایش تولیدات دام و طیور.

3-1 فعالیت

«فعالیت»، اقدام یا یک سلسله اقدامات مشخص است که برای تولید کالا و عرضه خدمت جهت تحقق هدفهای سالانه برنامه اجرایی انجام شده، کمیت پذیر بوده و منابع موردنیاز از محل اعتبارات هزینه ای تأمین می شود. مانند: برگزاری همایش و سمینارهای مرتبط با برنامه های درسی، توسعه و ترویج فرهنگ مالیات، بیمه دام و طیور.

4-1 سنجه عملکرد

موضوع مورد اندازه گیری در خصوص جنبه های مختلف عملکرد برنامه ها و فعالیت ها است. مانند: تعداد دانش آموز، تعداد برنامه- دوره، نسبت هزینه به وصول مالیات، میزان خوداظهاری مالیاتی، هزار واحد دامی.

5-1 هدف های کمی

میزان کمی هدف های مورد نظر است که مبنای مقایسه با عملکرد واقعی قرار می گیرد.

ماده 2: اهداف و خط مشی های کلی و تصویر کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سال مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام