برنامه پنجم

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۰۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوبه شماره ۴۸۰۱۲/ت۴۸۹۴۶هـ مورخ ۳۱/۲/۱۳۹۲ هيأت وزيران)

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۰۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوبه شماره ۴۸۰۱۲/ت۴۸۹۴۶هـ مورخ ۳۱/۲/۱۳۹۲ هيأت وزيران)

وزارت صنعت، معدن و تجارت

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد مشترک وزارت صنعت، مـعدن و تجـارت و معـاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و به استنـاد بنـد (الف) ماده (۱۰۴) قانـون برنامه پنـجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۸۹- آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) ماده (۱۰۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱- اصطلاحات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح زیر بکار می‌روند:

الف- سازمان: سازمان توسعه تجارت ایران

ب- اتاق بازگانی: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران

پ- اتاق تعاون: اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران

ت- مشوق‌ها و حمایت‌ها: کمک‌ها، تسهیلات، جوایز، یارانه‌ها و حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم حوزه صادرات غیرنفتی (موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۴۶۱۹/ت۴۶۱۹۵ک مورخ ۲۹/۱/۱۳۹۰) که براساس دستورالعمل یا آیین‌نامه‌های حمایت از صادرات غیرنفتی به صادر‌کنندگان پرداخت یا ارایه می‌گردد.

ث- تشکل: مجموعه‌ سازمان یافته‌ای متشکل از اعضای مختلف از جمله بنگاه‌ها، شبکه‌ها، خوشه‌ها، اتحادیه شرکت‌ها (کنسرسیوم‌ها)، شرکت‌های مدیریت صادرات و شرکت‌های بزرگ صادراتی و دارای تنوع محصول که دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و در قالب اتحادیه، انجمن، سندیکا، جامعه، کانون، شورا، خانه و نظیر آنها در مراجع قانونی ذی‌ربط ثبت شده و تمام یا بخشی از فعالیت آنها در حوزه صادرات غیرنفتی می‌باشد.

ماده ۲- سازمان موظف است از سال سوم اجرای قانون برنامه پنجم توسعه از بین تشکل‌های متقاضی، تعدادی از تشکـل‌های توانمند و ذیصلاح را براساس معیار‌ها و شاخص‌های سازمان که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تصویب و ابلاغ می‌گردد به صورت نمونه برای واگذاری امور اجرایی موضوع ماده (۴)، انتخاب و در سالهای بعد نسبت به افزایش تعداد آنها اقدام نماید.

ماده ۳- تشکل‌های متقاضی باید پس از ابلاغ این آیین‌نامه، مراتب آمادگی خود را جهت مشارکت در اجرای این آیین‌نامه به سازمان و اتاق‌های بازرگانی و تعاون اعلام نمایند.

ماده ۴- سازمان می‌تواند در چارچوب ضوابط مربوط تمام یا بخشی از اختیارات زیر را به تشکل‌های متقاضی واگذار نماید:

۱- تشکیل و بررسی پرونده‌های متقاضیان جوایز صادراتی، محاسبه جوایز صادراتی و اعلام آن به سازمان جهت پرداخت.

۲- تشکیل، بررسی، ممیزی و امتیازدهی پرونده‌های متقاضیان شرکت در فرآیند انتخاب صادرکننده نمونه (موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۵۲۲/ت۲۴۱۵۲هـ مورخ ۹/۲/۱۳۸۰ و اصلاحات بعدی آن) و پیشنهاد فهرست صادرکنندگان نمونه.

۳- طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی، همایش‌ها و گردهمایی‌های تخصصی مرتبط با توسعه صادرات در داخل و خارج کشور براساس تقویم آموزشی سازمان.

۴- اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری، بازاریابی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری در چارچوب ضوابط مربوط.

۵ – برگزاری نمایشگاه‌های داخل و خارج کشور.

۶- حمایت از ایجاد و توسعه نشان تجاری و توسعه بسته‌بندی صادراتی (موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۲۴۸۵/ت۴۴۷۷۲ن مورخ ۲۶/۴/۱۳۸۹)

۷- تشکیل و بررسی پرونده‌ متقاضیان یارانه حمل و نقل کالا‌های صادراتی و محاسبه یارانه آنها جهت پرداخت توسط سازمان.

تبصره- جبران خدمات انجام امور اجـرایی این مـاده براسـاس توافقنامه یا قرارداد بین تشکل‌ها با سازمان، در چارچوب دستورالعمل حمایت از صادرات غیرنفتی (موضوع تصویب‌نامه شماره ۳۴۶۱۹/ت۴۶۱۹۵ک مورخ ۲۹/۱/۱۳۹۰) از محل ردیف جوایز و مشوق‌های صادراتی سازمان و در قالب حمایت از تشکل‌ها تأمین و پرداخت خواهد شد.

ماده ۵- در صورت بروز هرگونه تخلف، تعلل، قصور یا شکایت در انجام وظایف محوله از سوی تشکل‌های موضوع این آیین‌نامه، سازمان موظف است به‌منظور پاسخگویی و جبران خسارات احتمالی، با تشکیل کار گروهی با حضور سازمان، اتاق‌های بازرگانی و تعاون و سایر دستگاههای ذی‌ربط (حسب ضرورت) به موضوع رسیدگی و نسبت به اعمال تنبیهات لازم، از جمله عدم جبران خدمات (به صورت کامل یا بخشی از آن) و سلب مسئولیت، اقدام نماید.

ماده ۶- سازمان موظف است با همکاری اتاق‌های بازرگانی و تعاون، سازوکار‌های لازم را جهت توسعه و توانمندسازی تشکل‌های موضوع مواد (۲) و (۳) به‌ منظور قبول مسئولیت و اجرای بهینه امور واگذار شده فراهم کند.

ماده ۷- سازمان موظف است گزارش عملکرد سالانه اجرای مفاد این آیین‌نامه و دستاورد‌های حاصل از آن را به همراه راهکار‌های رفع مشکلات احتمالی به کارگروه توسعه صادرات کشور ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور- محمدرضا رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام