0 امتیاز
270 بازدید
در مالیات و حسابداری توسط
جاماندگان «وام بدون ضامن» بخوانند
 
وزارت اقتصاد در سال گذشته بانک‌های دولتی را مکلف کرد که به متقاضیان وام‌های خرد با اعتبارسنجی بدون دریافت ضامن، تسهیلات بدهند و در مرحله اول مشمولان آن، حقوق‌بگیران دولتی و خصوصی اعلام شد که براساس آخرین آمار، بیش از ۲۵۵ هزار نفر بدون ضامن وام گرفتند اما در این بین، اینکه چه زمانی تمامی افراد جامعه بتوانند از طریق اعتبارسنجی وام بدون ضامن دریافت کنند، هنوز مشخص نیست.
 
بانک‌های دولتی در سال گذشته مکلف شدند تا وام‌های خرد (تاسقف ۱۰۰ میلیون تومان) را بدون دریافت ضامن پرداخت کنند که این موضوع در راستای دستور رئیس جمهوری به بانک‌های دولتی مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد صورت گرفت.
 
البته، این طرح به این معنی نبود که هر فردی می‌توانست با مراجعه به بانک، وام بدون ضامن دریافت کند بلکه جامعه هدف طرح در مرحله اول، کارکنان، بازنشستگان و مستمری بگیران بخش‌های عمومی، دولتی و خصوصی دریافت کننده حقوق هستند.
 
ضوابط پرداخت تسهیلات به مشمولین طرح اینگونه است که برای کارکنان و بازنشستگان دستگاه‌های اجرایی دولتی، نهادهای عمومی غیر دولتی و سایر شرکت‌های معتبر بخش خصوصی، (صرفاً از همان شعبه بانکی که حقوق خود را دریافت می‌کنند)، تا سقف ۵۰ میلیون تومان، بدون ضامن با نامه کسر از حقوق و تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان، باز بدون نیاز به ارائه ضامن و با نامه کسر از حقوق به همراه اخذ چک یا سفته خواهد بود.
 
کارکنان سایر شرکت‌های بخش خصوصی از کارگاه‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کوچک گرفته تا متوسط نیز، چنانچه نزد بانک دریافت کننده حقوق خود، (به تشخیص بانک) دارای رتبه اعتباری A و B باشند، برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی نیاز به ضامن ندارند و با ارائه نامه کسر از حقوق، همراه اخذ سفته یا چک می توانند اقدام کنند. همین افراد برای گرفتن وام ۱۰۰ میلیون تومانی علاوه بر موارد فوق، باید یک نفر ضامن نیز ارائه کنند.
 
البته، براساس اعلام وزارت اقتصاد چنانچه رتبه اعتباری افراد مذکور، بنا بر تشخیص بانک، برابر C ارزیابی شود، چه برای وام ۵۰ و چه ۱۰۰ میلیونی، باید یک نفر ضامن معتبر و نیز سفته یا چک، حسب مورد، به بانک ارائه کنند.
 
از سوی دیگر، در این زمینه مقرر شد که بانک مرکزی تا پایان سال گذشته نسبت به تدوین و ابلاغ بسته‌ای از تسهیلات خرد با تضامین سهل‌تر و با رتبه اعتباری مناسب اقدام کند که طبق آخرین آمار، بیش از ۷۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بدون ضامن پرداخت شده و بیش از ۲۵۵ هزار نفر این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.
 
در این بین، اینکه چه زمانی تمامی مشتریان بانک‌ها مشمول پرداخت وام بدون ضامن می‌شوند، مورد سوال است که توضیح وزیر اقتصاد به این سوال ایسنا درباره آخرین تصمیمات برای امکان سایر گروه‌های مردمی از استفاده کردن وام‌های خرد بدون ضامن حاکی از آن است که برای اضافه کردن سایر گروه‌ها نیاز به مصوبه جدیدی است.
 
خاندوزی همچنین بیان کرد که در راستای پرداخت وام بدون ضامن، تلاش وزارت اقتصاد این است که قدم اول محکم برداشته شود و پس از اجرای درست مرحله اول، تمام مردم شامل پرداخت وام خرد بدون ضامن شوند.
 
معاون خاندوزی: مردم می‌توانند با ضمانت‌های متنوعی وام خرد بگیرند
 
اما توضیح عباس حسینی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی خاندوزی نکته دیگری را در این زمینه اعلام می‌کند.
 
معاون وزیر اقتصاد درباره زمان مشمولیت تمامی افراد جامعه در دریافت وام بدون ضامن از طریق اعتبارسنجی، می‌گوید که طبق راهبردهای ابلاغی وزارت اقتصاد و بخشنامه بانک مرکزی، امکان دریافت تسهیلات تا سقف دویست میلیون تومان با تضامین مختلف فراهم شده است که این تضامین به شرح زیر است:
 
• اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری؛
 
• اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته‌شده در بازار سرمایه و غیر آن؛
 
• سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس ازجمله سهام عدالت؛
 
• واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس؛
 
• چک یا سفته توسط ضامن؛
 
• اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا؛
 
• حساب یارانه اشخاص؛
 
• گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن؛
 
• ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد؛
 
• در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع گردد، ممهور به مهر شورای اسلامی روستا؛
 
• سیم‌کارت دائمی ثبت‌شده تحت مالکیت مشتری؛
 
این اظهارات در حالی است که براساس طرح «وام بدون ضامن»، باید شرایطی فراهم می‌شد تا به جز حقوق‌بگیران دولتی و خصوصی سایر مردم نیز با اعتبارسنجی و بدون اخذ ضامن، تسهیلات خرد دریافت کنند اما اینگونه که مسئولان وزارت اقتصاد می‌گویند، فعلا قرار نیست باقی مردم وام بدون ضامن بگیرند و آن‌ها برای دریافت وام‌های خرد با متنوع‌سازی ضمانت به همراه اعتبارسنجی مواجه هستند.

7 پاسخ

0 امتیاز
توسط
و این در حالی است که بانک ها متاسفانه از بهمن ماه سال 1400 تاکنون از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند و متاسفانه تاکنون هیچ کسی هم برخورد نکرده است چرا؟

 از دی و بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از هزاران بار در رسانه های اعلام می کنند با دستور رئیس جمهوری بازنشستگان تامین اجتماعی و شاغلین وام 50 تا 100 میلیون تومان تومانی بدون ضامن می دهند ولی متاسفانه امروز سه شنبه 3 خرداد ماه سال 1401 است تاکنون هیچ خبری پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و نبوده است چرا؟
0 امتیاز
توسط
درپاسخ به احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی

از دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از هزاران بار در رسانه های اعلام می کنند با دستور رئیس جمهوری به بازنشستگان تامین اجتماعی و شاغلین وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تومانی بدون ضامن می دهند ولی متاسفانه امروز ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ است تاکنون هیچ خبری پرداخت وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی نیست و نبوده است چرا؟
0 امتیاز
توسط
چرا از بهمن ماه سال 1400 تاکنون تکلیف پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی تومانی ضامن بازنشستگان تامین اجتماعی روشن نمی‌شود؟ 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت رئیس کل بانک مرکزی، دولت و نمایندگان مجلس!
0 امتیاز
توسط
قرار بود بانک ها با دستور رئیس جمهور وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی وغیره پرداخت کنند ولی متاسفانه تاکنون مسئولین بانک ها از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون توانی دون ضامن خودداری کردند چرا؟

سوال اینجاست که چرا آقای رئیسی در مورد وام 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن از بهمن ماه سال 1400 تاکنون به بازتشستگان تامین اجتماعی عمل و اجرا نکرده است.

که متاسفانه مسئولین بانک ها در این مدت ۴ ماه به بازنشستگان تامین اجتماعی هم وام بدون ضامی ندادند، خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنند و هیچ کسی هم تاکنون پاسخگو و جوابگو نبوده است و نیست چرا؟

و رئیس جمهور، وزیر امور اقتصاد و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، مسئولان و نمایندگان مجلس تاکنون متاسفانه سکوت اختیار کرده اند چرا؟
0 امتیاز
توسط

 از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از هزاران بار در مورد پرداخت نکردن وام 100 میلیون تومانی بدون ضامن در رسانه های اعتراض کردم هنوز هم نتوانستن وام را دریافت کنم شرم آور است.

و مسئولان و نمایندگان مجلس هم سکوت کرده اند؟

بازنشسته تأمین اجتماعی از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه

0 امتیاز
توسط
گرفتن وام فقط در یک ساعت!

1400/02/04 - 13:13

گرفتن وام فقط در یک ساعت! و این در حالی است که بنده متاسفانه بارها در باره بانک ملی شعبه نسیم شهر رباطر کریم به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی سابق اعتراض کردم و پیام دادم ولی متاسفانه تاکنون پیگیری، بررسی و رسیدگی هیچ خبری نیست چرا؟

بانک ملی شعبه نسیم رباط کریم کد 2358

بانک ملی شعبه نسیم رباط کریم، بازنشستگان تامین اجتماعی را تحریم کرده است که گواهی کسر حقوقی یا ضمانت تامین اجتماعی را قبول نمی کند چرا؟

چرا با گذشت بیش از 16 ماه هنوز رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل بازرسی بانک ملی ایران بررسی، پیگیری و رسیدگی نکردند و نمی کنند چرا؟

وام ودیعه مسکن به ۲۲۳ هزار خانوار پرداخت شد/ و این درحالی است که اینجانب محمد میرزابابایی متقاضی وام ودیعه مسکن بنده درسیستم، بانک ملی را انتخاب کردم و پس ازسپری شدن یکماه نوبت دادن با مدارک کامل به همراه ضامن کارمند بازنشته با حقوق 10م به بالا باگواهی کسر ازحقوق به بانک ملی نسیم شهرکد 2358 مراجعه کردم و بعد ازتکمیل پرونده میگوید چون ضامن از بانک رفاه حقوق میگیرد قبول نمیکنیم .باید از بانک ملی حقوق بگیرد و جوازکسب وچک هم قبول نمیکنیم …مردم ازکجا ضامنی پیدا کنند که دقیقا ازبانک ملی حقوق بگیرد؟ پیش رئیس شعبه هم رفتیم قبول نکرد. پس چرا همسایه ما با همین آقای ضامن وام ودیعه از بانک سپه گرفت؟! چرا آنقدرسنگ اندازی میکنند وحرف آخر را اول نمیزنند؟ یکباره بگویند وام نمیدهیم مردم را اذیت نکنید با توجه به اینکه ضامن پدرم بود وبازنشسته مخابرات میباشد.! برای بانک ملی و رئیس شعبه جای شرم وتاسف دارد که 15میلیون ودیعه مسکن را به من مستاجر ندادند.

درضمن پدر من 27 ماه سابقه درجبهه در سال 63 الی 65 در زمان جنگ تحمیلی بوده است و متاسفانه تاکنون هم هیچ گونه ارزشی قائل نیست و نبوده است چرا؟
0 امتیاز
توسط

جناب آقای محمدرضا فرزین

رئیس کل بانک مرکزی

پرداخت وام مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن با دستور رئیس جمهور از ۷ بهمن ۱۴۰۰ آغاز شده است ولی متاسفانه مسئولین بانک ها به بازنشستگان تامین اجتماعی وام بدون ضامن به بهانه های مختلف نمی دهند خودداری کردند و هنوز هم خودداری می کنندو متاسفانه تاکنون هیچ کس هم پاسخگو و جوابگو نیست

مسئولین بانک ها به خوبی می دانند در کشورما قانون وجود ندارد و به تخلف، عملکرد و رفتار بانک ها هیچ کس بررسی و رسیدگی نمی کند و به خاطر آن بخشنامه بانک مرکزی را در باره پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن را عمل، اجرا و رعایت نکردند. 

و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بیش از 999 هزار بار در مورد پرداخت نکردن وام 50 تا 100 میلیون تومانی بدون ضامن توسط مسئولین بانک ها در رسانه های شکایت و اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نکرده است چرا؟

و متاسفانه در این مدت 18 ماه و 6 روز کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟

بازنشسته تامین اجتماعی

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 108 بازدید
...