با سلام. براساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با توجه به قانون معاینه فنی سال ۹۹ و الزامی بودن اخذ گواهی معاینه فنی خودروها، امسال ۳ گروه از خودروها باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارجی که سن آنها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ گواهینامه معاینه فنی هستند.
مالکان خودروهای تولید داخل بهسال ساخت ۱۳۹۴ و ماقبل آن، خودروهای وارداتی سال ۲۰۱۵ (با آغاز سال جدید میلادی ۲۰۲۰ تمامی خودروهای وارداتی ۲۰۱۵ و ماقبل مشمول معاینه فنی هستند.) و همچنین خودروهای عمومی سال ۱۳۹۷ و ما قبل از آن در سال جاری باید گواهی معاینه فنی وسیله نقلیه خود را اخذ کنند.
پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای مذکور را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند اعمال قانون کنند.
مدارک مورد نیاز معاینه فنی
مدارک لازم برای معاینه فنی خودرو شامل اصل کارت خودرو یا سند خودرو و فرم تشخیص عیوب ظاهری می باشد.
هزینه معاینه فنی ۹۹
با اعلام مدیر اجرایی ستاد معاینه فنی، روزانه حدود ۳۵ هزار خودرو در سراسر کشور معاینه فنی میگیرند که بدلیل شرایط موجود و بدلیل باری که روی این مراکز است، بزودی هزینه معاینه خودرو و موتورسیکلت، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد یافت.
این افزایش یعنی نرخ جدید معاینه فنی برای خودروهای سبک بنزینی حدود ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان شده و برای خودروهای سبک دوگانه سوز نیز حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان خواهد شد. نرخ جدید و رسمی معاینه فنی، بزودی اطلاعرسانی میشود.
نوبت دهی معاینه فنی
با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۱۲ و یا از طریق سایت معاینه فنی به آدرس inspection.tehran.ir در مراکز از طول صف مطلع شوید و خلوتترین مرکز را براحتی انتخاب کنید.
با استفاده از خدمات سامانه نوبتدهی آنلاین در سایت ستاد معاینه فنی به آدرس با تعیین وقت قبلی به مرکز مورد نظر مراجعه نمایید.
پس از آن که به صورت آنلاین نوبت خود را دریافت کردید میتوانید به نزدیکترین مرکز معاینه فنی مراجعه کنید. در حال حاضر بیشتر مراکز دو شیفته هستند و تا ساعت ۱۲ شب فعال هستند. سه مرکز بیهقی، نیایش و واحد سیار نوبنیاد نیز بهصورت ۲۴ ساعته و شبانهروزی فعال هستند و به صورت خدمات معاینه فنی شبانهروزی ارائه میدهند.
میزان جریمه معاینه فنی
بر اساس قانون و مطابق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ، خودروهای فاقد معاینه فنی روزانه ۵۰ هزار تومان جریمه می شوند و میزان این جریمه بعد از یک ماه تردد به ۱٫۵ میلیون تومان می رسد.
مراحل معاینه فنی
۱) ثبت اطلاعات اولین مرحله مربوط به ثبت اطلاعات خودروی شماست. پس از قرائت پلاک خودرو توسط دوربین در قسمت پذیرش کلیه اطلاعات مربوط به خودرو و مالک در سامانه کشوری معاینه فنی ثبت میگردد.
۲) بررسی ظاهری بررسی ظاهری خودرو مرحله بعدی و البته نخستین مرحله معاینه فنی است در این مرحله خودروی شما از بابت داشتن چراغ های سالم، سالم بودن آیینهها و شیشهها، داشتن کمربند ایمنی و بوق و نداشتن روغن سوزی ….. بررسی میشود. بستن ادوات و تجهیزات غیر استاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.
۳) آزمون آلایندههای خروجی آلودگی هوای کلانشهرها قاتل سلامتی شهروندانی است که هر روز در این شهرها ساعتها رفت و آمد می کنند مرحله سوم معاینه فنی اندازه گیری میزان انتشار سطح آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز خودروها مثل HC، CO، CO2، O2 است. در این مرحله وضعیت سلامت خودرو از لحاظ تولید آلایندگی در دو دور موتور (دور آرام و rpm 2500) براساس حدود مجاز اعلامی از طرف سازمان حفاظت محیط زیست مورد ارزیابی قرار می گیرد. پایش گازهای آلاینده خروجی از اگزوز در معاینه فنی معمولی تنها در دور آرام و در معاینه فنی برتر در هر دو دور موتور انجام میگردد. در حال حاضر معاینه فنی برتر که تنها در این آزمون با معاینه فنی معمولی متمایز است کاملا اختیاری می باشد.
۴) آزمون چراغهای جلو حتما پیش آمده که وقتی مشغول رانندگی بودهاید نور چراغ اتومبیلی که از روبرو میآید اذیتتان کند. مرحله چهارم معاینه فنی خودروها سنجش و کنترل شدت نور چراغهای جلو و میزان انحراف پرتوهای آنهاست بوسیله دستگاههای این بخش میتوان نور چراغهای جلو اتومبیلها را مورد آزمون قرار داد و نتیجه را برای باز بینی در رایانه ذخیره کرد.
۵) آزمون لغزش جانبی آیا تابه حال شاهد لاستیک سایی و انحراف خودرو از مسیر مستقیم بودهاید؟ گام پنجم معاینه فنی تعیین میزان باز یا بسته بودن دهانه چرخهای هر یک از محورهای خودروی شماست این آزمون نشان می دهد که انحراف یک خودرو پس از طی کردن یک کیلومتر در راستای مستقیم چقدر است.
۶) آزمون کمک فنر مرحله ششم معاینه فنی ارزیابی درصد کارایی کمک فنرهای محورهای جلو و عقب خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد نتایج این آزمون را به دو شکل گرافیکی و عددی نشان میدهد. خرابی کمک فنر یکی از علل واژگونی خودرو در سر پیچها است.
۷) آزمون ترمزها سیستم ترمز خودروها آنقدر مهم است که با کوچکترین اختلال خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار میدهد.مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمزگیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد. دستگاه این بخش حد نهایی شتاب ترمز گیری خودرو را جهت ارزیابی وضعیت سیستم ترمز محاسبه مینماید.
۸) آزمون اهرم بندی سیستم تعلیق خودروها از یک سری قطعات تشکیل شده که به هم وصل شدهاند. نامناسب بودن اتصال هریک از قطعهها میتواند حادثه آفرین باشد. مرحله هشتم معاینه فنی بررسی وضعیت نحوه اتصال این قطعات در جلوبندی خودرو است. دستگاهی که در این بخش قرار دارد قطعههای جلوبندی خودرو را زیر فشار و کشش قرار میدهد تا لقی و ضعف اتصالها مشخص شود.
۹) صدور برگه معاینه فنی: صدور گواهی معاینه فنی در صورت قبولی در آزمونها آخرین مرحله کار شماست. بعد از انجام آزمونهای مختلف نتایج آن توسط مسئول مربوطه کنترل شده و در صورت قبولی، گواهی انجام معاینه فنی و برچسب برای خودرو شما صادر میگردد.