سامانه ساجات اولینبار در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بنا نهاده شد. نام اصلی سامانه ساجات “سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی” است ولی خود کلمه “ساجات” مخفف عبارت “سامانه تشخیص صلاحیت شرکتها” است.
هدف اصلی این سامانه، رتبهبندی شرکتها است. شرکتهای پیمانکار، مشاور، انفورماتیک و ساخت و طرح میتوانند با مطالعهی آییننامههای مصوب در سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و با استفاده از سامانه ساجات اقدام به دریافت پایه و رشته مورد نظرشان کنند.
دریافت گواهینامههای اختصاصی از سامانه ساجات
شرکتهای مختلف متناسب با ماهیت خود، گواهینامههای متفاوتی را از سامانه ساجات دریافت میکنند.
شرکتهای پیمانکاری >>> گواهینامه صلاحیت پیمانکاری
شرکتهای مشاور >>> گواهینامه صلاحیت مشاوران
شرکتهای انفورماتیکی >>> گواهی رتبهبندی و احراز صلاحیت شرکتهای انفورماتیکی
مراحل ثبت نام در سامانه ساجات
متقاضیان رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری و رتبه بندی شرکتهای مشاوره برای اخذ رتبه ابتدا باید طبق مراحل زیر در سایت ساجات به نشانی sajat.mporg.ir ثبت نام کنند:
مرحله اول: وارد کردن آدرس ایمیل متقاضی ثبت نام، جهت عضویت در سامانه ساجات
مرحله دوم: پر کردن تمام فیلدهایی که در کنار آنها علامت تعجب قرمز رنگ وجود دارد الزامی است
مرحله سوم: پس از ثبت نام با وارد کردن شناسه کاربری و گذرواژهای که به آدرس ایمیل وارد شده در مرحله اول، ارسال شده است، میتوانید وارد سامانه تکمیل ثبت نام ساجات شوید که در این صفحه پنج قسمت کلی مشخصات مدیر عامل، مشخصات شرکت، مشخصات محل شرکت، الصاق فایل و کد امنیتی وجود دارد.
در وارد کردن مشخصات شرکت باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:
- شناسه ملی شرکت یک عدد ۱۱ رقمی است که با اعداد ۱۰ یا ۱۴ شروع میشود.
- کد اقتصادی یک عدد ۱۲ رقمی است که با ۴۱ شروع میشود. شرکتهای تازه تاسیس باید برای اخذ کد اقتصادی خود به شعبه سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند.
- در پر کردن اولین گواهینامه مورد تقاضا پس از ثبت نام باید به فعالیت شرکت در اساسنامه توجه شود.
- در قسمت الصاق فایل میبایست صفحه اول اساسنامه یا اظهارنامه ثبت شرکت که در آن موضوع فعالیت و نام شرکت درج شده باشد، به صورت فایل jpg – jpeg – png یا gif آپلود شود.
- در وارد کردن کد امنیتی زبان سیستم حتما باید En باشد.
مرحله چهارم: پس از کلیک بر روی گزینهی ثبت، اطلاعات شرکت نمایش داده می شود که در قسمت پایین آن صاحبان امضاء مجاز شرکت باید این قسمت را امضا کنند و مهر شرکت زده شود.
مرحله پنجم: در آخرین مرحله دفتر نظام فنی و اجرایی با دریافت فرم ثبت نام، یک ایمیل به کاربر میفرستد که در آن از کاربر خواسته شده است تا حداکثر ظرف یک ماه، فرم نمایش داده شده را چاپ و پس از امضا آن و درج تاریخ و شماره، با پست سفارشی و یا پیشتاز به نشانی “تهران، میدان بهارستان، خیابان صفی علیشاه، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری” ارسال نماید.
الف) درصورت فراموش کردن گذرواژه :
ورود به سامانه ساجات و سپس در قسمت “گذرواژه خود را فراموش کرده اید” با وارد کردن شناسه کاربری و پست الکترونیکی ایرانی شرکت (چاپار)، گذرواژه جدید را دریافت نمایید.
ب) در صورتی که علاوه بر گذرواژه، شناسه کاربری نیز فراموش شده باشد:
ارسال مدارک ذیل به آدرس: تهران – میدان بهارستان – خیابان دانشسرا – سازمان برنامه و بودجه کشور، از طریق پست پیشتاز.
- تصویر آگهی تاسیس ، اظهارنامه ثبتی و اساسنامه شرکت.
- تصویرآخرین آگهی تغییرات ثبت شده شرکت در روزنامه رسمی.
- تصویر صورتجلسه آخرین مجمع عمومی به همراه لیست سهامداران (نشان دهنده ۱۰۰درصد صاحبان سهام) همان تاریخ.
- نامه درخواست با سربرگ شرکت با عنوان آقای قانع فر ، مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اختصاص شناسه کاربری و گذرواژه جدید.
- اعلام ایمیل ایرانی ( چاپار و . . . ) به منظور ارسال مجدد گذرواژه، شناسه کاربری.
توجه: کلیه مدارک ارسالی می بایست دارای مهر شرکت ، امضاء صاحبان امضاء مجاز شرکت و جمله “کپی برابر اصل است” باشد.
مزایای استفاده از سامانه ساجات
پس از دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری توسط سامانه ساجات امکان حضور شرکت در مناقصههای دولتی وجود خواهد داشت.
جهت انعقاد قرارداد شرکتها با سایر موسسات، سازمانهای دولتی و شرکتهای مختلف، باید برای ثبت و اخذ رتبه از طریق سامانه ساجات اقدام کرد و چنانچه شرکتی ثبت رتبه را انجام ندهد، نمیتواند با مراکز دولتی عقد قرارداد نماید.
شرکتها از طریق سامانه ساجات به رتبه بندی شرکت میان رقبا در زمینه صنعت و حرفههای مختلف میپردازند. به این ترتیب نقاط ضعف و قوت آنها بهتر نشان داده میشود.
چنانچه شرکتی با استفاده از سامانه ساجات رتبه بندی خود را ثبت نماید، سرمایهگذار با آگاهی کامل از رتبه بندی شرکت مورد نظر و توان فنی و مالی آن میتواند در انتخاب شرکت مناسب برای انجام پروژه خود تصمیم بهتری بگیرد.
ثبت قرارداد در ساجات
برای ثبت قرارداد در سامانه ساجات میبایست ۱۰ آیتم از قرارداد در دسترس باشد مطابق تصویر :
۱)موضوع قرارداد
۲)تاریخ انعقاد (حداکثر ۳ ماه پس از عقد قرارداد باید قرارداد ثبت گردد)
۳)شماره قراداد
۴)نحوه واگذاری
۵) وضعیت پیمان
۶) تاریخ پایان کار در قرارداد
۷) نام کارفرما
۸) محل قرارداد (برای قراردادهای داخلی نام استان و قرارداد های خارجی سایر انتخاب گردد)
۹)مبلغ اولیه قرارداد
۱۰) آخرین صورت وضعیت