کتاب استخدامی

ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‎های اجرایی کشور (سال ۱۳۸۳)

ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‎های اجرایی کشور (مصوبه ۱۳۱۱۳۵/۱۹۰۱ مورخ ۲۰/۷/۸۳ شورای عالی اداری)

شورای عالی اداری در صدوهجدهمین جلسه مورخ ۱۱/۷/۱۳۸۳ در اجرای بند ۱۰ قسمت ب ماده (۱) قانون برنامه سوم توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی (موضوع وظایف و اختیارات شورای عالی اداری) به منظور ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‎های اجرایی کشور در زمینه اجرای بند ب ماده ۸۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و همچنین تبصره ۱ بند ۲ مصوبه ۴۳۱/۱۳.ط مورخ ۱۵/۱۲/۱۳۷۹ شورای عالی اداری مبنی بر ساماندهی فضاهای ساختمان‎های اداری و ایجاد بانک اطلاعات ساختمان‎های اداری، بهره‎برداری و تعیین تکلیف فضاها و ساختمان‎های اداری مازاد و مورد نیاز دستگاه‎های اجرایی تصویب نمود:

ساماندهی فضاهای اداری دستگاه‎های اجرایی کشور

تکالیف وزارتخانه‎ها، سازمان‎ها، مؤسسات و شرکت‎های دولتی و واحدهای استانی:

۱- کلیه دستگاه‎های اجرایی ملی و واحدهای استانی موظفند اطلاعات دقیق وضع موجود مربوط به فضاها و ساختمان‎های اداری خود و احتمالاً تغییرات بعدی را برحسب مورد و با ملاک قراردادن نشریه ۱۷۸ (ضوابط طراحی ساختمان‎های اداری) استخراج نموده؛ فضاهای مازاد و یا کمبود فضای اداری خود را مطابق ضوبط این مصوبه محاسبه و حداکثر در فروردین ماه هرسال به سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و یا استان اعلام نمایند. سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و استان برحسب مورد نسبت به تشکیل بانک اطلاعات ساختمان‎ها و فضای اداری کشور و استان اقدام‎نماید.

تکالیف سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی و شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان:

۲- سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی استان موظف است با توجه به شرایط و ویژگی‎های ساختمان‎ها و فضای اداری استان، پایه و نرم اطلاعات استاندارد فضاهای اداری واحدهای استانی خود را که براساس شرح وظایف دستگاه و پست‎های سازمانی مصوب در قالب فرم‎های مندرج در نشریه ۱۷۸ (ضوابط طراحی ساختمان‎های اداری)، که خاص همان استان است، انتخاب و تدوین نموده و پس از تصویب در شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان ملاک عمل اجرای بند ب ماده ۸۹ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت قرار دهند.

دستورالعمل نحوه انتخاب پایه و نرم اطلاعات استاندارد فضای اداری توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ابلاغ می‎شود.

۳- سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان موظف است اطلاعات مربوط به‎شناسنامه ساختمان‎ها و فضاهای اداری استان را سالانه و در سه ماهه اول هرسال مورد بررسی مجدد قرار داده و به هنگام نماید. همچنین گزارش فضاهای مازاد و کمبود فضاهای اداری تمامی واحدهای اداری استان و شهرستان‎های تابعه را با توجه به نتایج حاصل از بند (۲) این مصوبه تعیین و به شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان ارایه نماید.

۴- به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی استان و تصویب شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان، فضاها و ساختمان‎های مازاد و نیازهای جدید دستگاه‎های اجرایی استان/ شهرستان احصاء و طبق جداول زمان‎بندی سالیانه نسبت به ساماندهی، جابجایی و بهره‎برداری مناسب از اینگونه فضاها برای واحدهای نیازمند اقدام نمایند.

۵- شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان موظف است از احداث و تأسیس ساختمان‎های اداری برای دستگاه‎هایی که فضا یا ساختمان اداری مازاد دارند در سطح شهرستان‎های استان جلوگیری نماید.

تبصره – شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان موظف است با بررسی فضای اداری هر شهرستان چنانچه مازاد فضاهای موجود واحدهای شهرستانی از ۲۰% فضای استاندارد استان، (حداکثر ۱۰۰ متر مربع فضای اصلی و ۱۰۰ متر مربع فضای جانبی نسبت به نرم و پایه اطلاعات استاندارد همان استان) بیشتر بود، تصمیم‎گیری نموده و نسبت به ساماندهی، جابجایی و یا واگذاری فضا یا ساختمان مازاد، جهت بهره‎برداری بهینه به دستگاه نیازمند، اقدام نماید.

۶- در شهرستان‎های جدیدالتأسیس، ایجاد ساختمان‏‎های اداری با تصویب شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان، صرفاٌ به صورت سایت اداری موضوعیت دارد و هرگونه احداث ساختمان‎های اداری جدید خارج از سایت اداری ممنوع می‎باشد.

تبصره ۱- در مواردی که چند واحد یا دستگاه از یک ساختمان اداری بهره‎برداری می‎کنند، ایجاد هماهنگی در انجام وظایف پشتیبانی از قبیل حراست فیزیکی، حضور و غیاب، نظافت عمومی و استفاده از مکان‎ها و خدمات اداری مشترک نظیر کتابخانه، رستوران، نقلیه، طبق دستورالعمل‎هایی خواهد بود که توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور ابلاغ می‎شود.

تبصره ۲- هزینه‎های نگهداری ساختمان‎ها و فضاهای اداری مشترک از قبیل هزینه‎های آب، برق، گاز و تعمیرات، توسط دستگاهی که بیشترین فضای اداری را دراختیار دارد، پرداخت می‎گردد. در صورت بروز اختلاف، طبق نظر سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور یا استان اقدام خواهد شد.

تکالیف سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور:

۷- پیش‎بینی هرگونه احداث و تکمیل فضاها و ساختمان‎های اداری در موافقتنامه‎ها منوط به تأیید نیاز براساس بانک اطلاعات تشکیل شده موضوع بند (۱) این مصوبه توسط سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور خواهد بود.

تبصره- اجرای این بند برای دستگاه‎های استانی منوط به تأیید شورای برنامه‎ریزی و توسعه استان خواهد بود.

۸- ساماندهی، جابجایی و بهره‎برداری مناسب از فضاها و ساختمان‎های مازاد و نیازهای جدید دستگاه‎های اجرایی، به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور و تصویب هیأت وزیران انجام خواهد شد.

۹- سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور براساس نیازها و شرایط موجود موظف است ویژگی‎‏های کارکردی ادارات (موضوع محورهای ردیف ج از بند ۳-۳ نشریه ۱۷۸) را برای کلیه استان‎های کشور با توجه به شرایط و مختصات فنی و فضای اداری و پراکندگی جغرافیایی آنها تهیه نماید.

۱۰- سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور با همکاری سایر دستگاه‎های ذیربط موظف است ظرف مدت یکسال، ضوابط و استاندارد فضاها و ساختمان‎های اداری را مورد تجدیدنظر قرار داده و منطبق با شرایط کارکردی جدید اصلاح و نرم‎افزارهای اجرایی آن را تهیه نماید.

۱۱- هدایت، پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این مصوبه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی کشور می‎باشد.

معاون رئیس جمهور و دبیر شورای عالی اداری – حمید شرکاء

کتاب‌های استخدامی انتشارات آراه

کتاب‌های استخدامی سامان سنجش

blank

blank

blank

blank

کتاب‌های استخدامی از انتشارات معتبر را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اداری‌ها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *