وزارت آموزش و پرورش

دستورالعمل حضوری شدن مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱

دستورالعمل حضوری شدن مدارس از ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ (ابلاغیه مورخ ۹ فروردین‌ماه دفتر وزارتی وزارت آموزش و پرورش)

دستورالعمل حضوری شدن مدارس از چهاردهم فروردین ۱۴۰۱

ضمن قدردانی از تلاش‌های مجاهدانه همه همکاران گرامی، اعم از کادر آموزشی و اداری مدارس که در دوره شیوع گسترده ویروس کرونا مانع از تعطیلی روند آموزش و یادگیری شده اند، نظر به تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا مبنی بر ضرورت حضوری شدن آموزش‌های مدارس و دانشگاه ها و با توجه به اهمیت ارتقای کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری به شیوه حضوری و جلوگیری از استمرار افت تحصیلی دانش آموزان، همچنین پیشگیری از تبعات جبران‌ناپذیر وضعیت موجود برای آینده میهن عزیز اسلامی، بدینوسیله نحوه ادامه فعالیت واحدهای آموزشی تابعه در زمان باقیمانده در سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ به شرح زیر اعلام می‌گردد:

۱- همه عوامل اجرایی تربیتی و آموزشی مدارس مطابق ابلاغ و جدول برنامه هفتگی درمدارس حضور یابند.

۲- تمام فعالیتهای تربیتی و آموزشی مربیان، آموزگاران، دبیران و هنرآموزان در همه مقاطع تحصیلی و تمام دروس به صورت حضوری (با رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط، استفاده مناسب از ماسک و تهویه کلاس‌های درس) انجام شود. ظرفیت‌های مجازی در صورت نیاز صرفاً به عنوان ابزار مکمل تربیت و آموزش مورد بهره برداری قرار گیرد.

۳- تاکید بر حضور منظم دانش آموزان در مدرسه و کلاس درس طبق برنامه هفتگی و در صورت غیبت غیرموجه آنها مطابق آیین‌نامه اجرایی و سایر مقررات مربوطه مدارس اقدام شود.

۴- تاکید می‌شود دانش آموزان مبتلا به کرونا یا دارای علائم ابتلا به این ویروس یا داشتن بیماری زمینه‌ای با تایید پزشک و رضایت والدین می‌توانند از بستر شاد آموزش‌های لازم را دنبال کنند.

۵- تبیین اهمیت و ضرورت آموزش حضوری، اطلاع رسانی جامع و اقناع اولیای دانش‌آموزان از طریق روابط عمومی ادارات کل، استفاده از ظرفیت فضای مجازی، انجمن‌های اولیا و مربیان، رسانه‌ها، گروه‌های آموزشی، تبلیغات محیطی و فضاسازی های شهری به گونه‌ای صورت پذیرد تا ضمن کاهش نگرانی خانواده‌ها زمینه برای حضور کامل دانش آموزان در مدارس فراهم شود.

۶- انجمن اولیا و مربیان مطابق آیین‌نامه اجرایی در زمینه حمل و نقل و تردد دانش‌آموزان مدارس نسبت به ساماندهی سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش آموزان اقدام کند. هرگونه برداشت وجه از محل پرداخت هزینه سرویس برای مدرسه و یا انجمن اولیا و مربیان و افزایش شهریه دانش آموزان مدارس غیر دولتی ممنوع است.

۷- با توجه به مدت زمان باقیمانده سال تحصیلی ضرورت و الزامی برای تهیه پوشش متحدالشکل دانش آموزان نیست، نظارت بر پوشش مناسب و لباس دانش آموزان مطابق آیین نامه اجرایی مدارس از جانب مدیران مدارس الزامی است.

۸- جذاب سازی محیط مدرسه و تنوع بخشی در محیط‌های یادگیری از طریق برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها، رویدادها و اردوهای فرهنگی، تربیتی و ورزشی توسط مدیران، مربیان و معلمان مدارس و استفاده از ظرفیت برنامه ویژه مدرسه (بوم) جهت کیفیت بخشی به فرآیندهای تربیتی و تسهیل در بازگشت پذیری دانش آموزان مورد تأکید است.

۹- هر گونه تغییر احتمالی در مفاد این بخشنامه و آموزش حضوری تابع مصوبات ستاد کرونا است که در صورت تصمیم جدید، صرفاً از طریق وزارت آموزش و پرورش جهت اجرا، ابلاغ خواهد شد.

۱۰- تکمیل فرایند آموزش و ارزشیابی دروس شایستگی فنی در شاخه فنی و حرفه‌ای و استاندارد آموزش و مهارت در شاخه کاردانش و برنامه‌ریزی برای اجرای درس کارآموزی و کارورزی مورد تاکید است.

۱۱- بدیهی است استان‌ها، مناطق و مدارسی که عملکرد مناسبی داشته باشند مورد تقدیر و تجلیل قرار خواند گرفت.

لازم به ذکر است به دلیل اهمیت بسیار بالای سلامت دانش‌آموزان چنانچه مواردی از شروع مجدد بیماری و افزایش مبتلایان در مدرسه‌ای مشاهده شد لازم است مدیران مدارس نسبت به ثبت اطلاعات مبتلایان در سامانه نظام مراقبت کووید ۱۹ (ایران من) در اسرع وقت اقدام و مراتب به نزدیکترین مرکز جامع خدمات سلامت تحت پوشش وزارت بهداشت ارجاع گردد.

۱۲- مسئولیت اجرای این بخشنامه برعهده مدیر کل استان بوده و نظارت و ارزیابی دقیق اجرای آن نیز بر عهده معاونت‌ها و بخش‌های مختلف اداره کل، مناطق، شهرستان‌ها و نواحی خواهد بود.

امید که با تلاش و همکاری شایسته عوامل سهیم و مؤثر در تعلیم و تربیت فرزندان ایران اسلامی با استفاده از فرصت باقیمانده سال تحصیلی برای جبران کاستی‌های یادگیری دانش آموزان شاهد ارتقاء کیفیت خدمات آموزشی و تربیتی به دانش آموزان عزیز در همه مدارس باشیم.

20 دیدگاه

  1. تصمیم گیری کاملا اشتباه که تاوانش جان بچه های ماست.چطور ۴۰ نفرو چند ساعت تو یک محیط بسته نگه میدارین.تو یک ماه اینده چه تغییر و تحولی در یادگیری بچه ها قراره اتفاق بیفته.من دوساله هیچ جا نرفتم که فرزندم مبتلا نشه.حالا چطور بفرستمش جایی که مطمئنم خطرناکه.و تهدید هم میکنید که باغیبت غیر موجه برخورد میشه.موجه تر از این که با جانشان بازی میکنین؟!برای جاااااااااااااااان بچه های ما تصمیم نگیرید.

  2. اموزش مجازی بهتر از اموزش حضوری است..چون تو هر کلاس حداقل 30نفر است و اگر یکی به کرونا مبتلا شود ۲۹ نفر دیگر را مبتلا میکند و از انها نیز به خانواده هایشان سرایت میکند و… خلاصع بازم کرونا شدت پیدا میکند و درزم موج خطرناکی هم در راهه لطفا مجازی کنید …..

  3. از نظر من حضوری شدن مدارس هیچ اشکالی ندارد چرا که کسی جز فضای مدرسه در بیرون از خانه کسی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمیکند پس حضوری شدن مدرسه ضربه ای آنچنان نمیزند

    اما از نظر من باید یک هفته تاخیر بیاورند چرا که دانش آموزان چیزی نخوانده اند و یاد نگرفته اند که 14 فروردین بازگشایی شود

    ممنون

  4. حضوری شدن در این چند هفته باقیمانده از سال نمیخواد تغییر محسوسی در سطح کیفی یادگیری بذاره از لحاظ کمی هم
    زمان کلاس ۹۰دقیقه برای بچه ای که دو سال مدرسه نیامده اونم همزمان با ماه مبارک رمضان و دهان روزه و شروع شدن گرمی هوا اصلا تصمیم درستی نیست
    کاش کلاس ها همون ۶۰ دقیقه باشه

  5. سلام
    بیش از دو سال از غیر حضوری شدن مدارس میگذره اگر تا کنون کیفیت مناسبی نداشته جای سوال است چرا در طول این دو سال راهکاری مناسب پیدا نشده !!!و فقط برای این چند هفته ی باقیمانده از سال راهکاری که چه عرض کنم خیزش برای بالا بردن آمار مبتلایان و در نهایت محروم شدن از امتحانات پایانی!!

  6. ما شش ماه در دو شیفت مخالف چندپایه تدریس کردیم،چرا وزیرآموزش و پرورش حق التدریس بهمن و اسفند را پرداخت نمی کند با چه دل خوشی دوباره تدریس کنیم؟!!! لطفاً پیگیری کنید

  7. سلام
    چیزی به پایان سال تحصیلی نمانده ،این چند
    روز باقیمانده را طبق روال گذشته ادامه بدن و ایشالله
    از سال تحصیلی جدید آموزش حضوری را شروع کنن
    اکثر مدارس محل اسکان مهمان نوروزی بودن بعضی
    از مناطق اصلاً ضد عفونی نمکنن خیلی خطرناک خدا
    بخیر کنه .

  8. من به شخصه زمانی فرزندم را به مدرسه میفرستم که تمامی نایلون کشیها در بانکها و ادارات و میز گذاشتنها در جلوی درب اتاقها در ادارات جمع شده باشد.ترجیح میدم خودم با فرزندم کار کنم و فقط برای امتحانات به مدرسه ببرمش.اگر یه دانش آموز مبتلا باشد تکلیف ۴۰ دانش آموز دیگر در کلاس چه میشود.این تصمیم گیری برای مدارس دولتی اصلا درست نیست.به چه حقی اگر فرزندم را مدرسه نبرم معاون تهدید به دادن پرونده و اخراج دانش آموز دبستانی میکند.تحصیل در مدارس دولتی حق طبیعی تک تک بچه های ماست.باید وضعیت الان جامعه مدنظر گرفته شود.فقط در صورتی که تعداد کم و تایم کمتری فرزندم در مدرسه باشد موافقت میکنم.

  9. سلام. می بایست این چند هفته باقیمانده از زمان تحصیل هم غیر حضوری بود. چون اکثر بچه های ابتدایی واکسن نزده آمد. این چند هفته حضوری تأثیر چندانی در یادگیری ندارد

  10. سلام مثل مواردقبل تصمیم گیری غلط میباشد اگر کیفیت طی 6ماه گذشته خوب بوده خب22روزباقیمانده هم ادامه داشته باشد موردی نخواهد داشت واگر بد بوده دراین مدت کوتاه تحولی ایجادنمیشود که باسلامت بچه های ابتدایی که واکسن هم نزدند ریسک کرد ازاول سال آینده باید چنین تصمیمی گرفته شود آنهم درشرایطی که امنیت کودکانمان جدا تامین شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام