Site icon شناسنامه قانون

ابطال نظر شمولیت حق عائله مندی و اولاد در حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت

فهرست برخی از موسسات و شرکت های خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری اصلاح فرایند صدور پروانه های ساختمانی پرداخت مزایای مناطق عملیاتی دفاع مقدس ابطال نظر شمولیت حق عائله مندی رأی وحدت رویه در خصوص عدم لزوم ثبت درخواست

ابطال نظر شمولیت حق عائله مندی و اولاد در حداقل حکم کارگزینی کارکنان دولت (دادنامه شماره 140331390001509155 مورخ 1403/6/27 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

شماره دادنامه: 140331390001509155

تاریخ دادنامه: 1403/6/27

تاریخ تنظیم : 1403/06/27

شماره پرونده ها :140231920000673266 , 140231920000690052 , 140231920000680174

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکیان: آقایان احسان صفری مزارعی، حمید عطایی نژاد و سید حسام الدین مهرابی

طرف شکایت: سازمان اداری و استخدامی کشور موضوع شکایت و خواسته: ابطال قسمت انتهای بند یک نامه شماره 1402/3/22 – 35057 رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور

ابطال نظر شمولیت حق عائله مندی و اولاد در حداقل حکم کارگزینی

گردش کار:

شاکیان به موجب دادخواست‌های جداگانه اما متن مشابه ابطال قسمت انتهای بند یک نامه شماره 1402/3/22 – 35057 رییس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور را خواستار شده‌اند و در جهت تبیین خواسته به طور خلاصه اعلام کرده اند که:

“1- در بند 6 تصویب نامه شماره 3607ت/61124هـ مورخ 1402/1/15 هیأت وزیران که در راستای جزء یک بند (الف) تبصره 12قانون بودجه سال 1402کل کشور و تعیین حقوق کارکنان و بازنشستگان تصویب گردیده آمده است که پس از اعمال افزایش های موضوع بندهای فوق الذکر، مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی، کارکنان قرارداد کار معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، با اعمال امتیازات جزء 1ماده واحده قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری- مصوب 1401- نباید از مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد (79,270,800) ریال کمتر شود و در صورت نرسیدن مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی افراد موصوف به رقم مذکور، مابه التفاوت آن تا مبلغ هفتاد و نه میلیون و دویست و هفتاد هزار و هشتصد (79,270,800) ریال با عنوان تفاوت تطبیق موضوع جزء 1 بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402 کل کشور در احکام درج می شود و به صراحت در ابتدای این بند قید گریده که پس از اعمال افزایش های موضوع بندهای فوق الذکر یعنی بندهای یک تا پنج تصویب نامه، در صورتی که عائله مندی و اولاد به عنوان مزایای غیر مستمر در بند 8تصویب نامه هیأت وزیران تعیین و تکلیف شده است و اگر قرار بود در حداقل اعلامی جزء یک بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402 محاسبه شود می بایست به این موضوع اشاره می گردید.

2- ریاست امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور با استناد به جزء یک بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402کل کشور و قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری کمک هزینه اولاد و عائله مندی را داخل در حداقل اعلامی بند 6تصویب نامه هیأت وزیران نموده در صورتی که اولاً، به عائله‌مندی و اولاد در جزء یک بند (الف) تبصره 12 اشاره ای نشده و در جزء سه بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402کل کشور و خارج از حداقل عائله مندی و اولاد تعیین تکلیف شده است. ثانیاً، با این که بند 3 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان به افزایش 50 و 100 درصدی عائله مندی و اولاد اشاره دارد، به صراحت بند 10 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری افزایش‌های ناشی از اجرای این قانون از مابه التفاوت جزء یک بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور کسر نمی شود.

3- در صورتی که مطابق بند یک نامه شماره 35057مورخ 1402/3/22 و برخلاف مصوبه هیأت وزیران عائله مندی و اولاد در ردیف حقوق مزایای مستمر لحاظ گردد و در جمع حداقل اعلامی بند ردیف 6 تصویب‌نامه هیأت وزیران لحاظ گردد به تبع آن باید میزان عائله مندی و اولاد کارمندان حداقل بگیر از تفاوت تطبیق موضوع بند 6 تصویب‌نامه کسر گردد، مبلغ عائله مندی و حق اولاد در حکم حقوقی بی تأثیر خواهد بود و در این صورت کارمند حداقل‌بگیری که دارای همسر و دو فرزند است حکم حقوقی وی با کارمند حداقل بگیر که مجرد و فاقد همسر می باشد برابر و مبلغ نهایی حکم هردو 79,270,800 ریال خواهد شد که این موضوع بر خلاف عدل و انصاف و موجب نابرابری و بی عدالتی می باشد.

4- مطابق تبصره 2 بند 2 تصویب نامه شماره 20873/ت161هـ مورخ 1373/4/28 هیأت وزیران (موضوع ماده 8 لایحه قانونی مربوط به حداکثر و حداقل حقوق مستخدمین شاغل و بازنشسته)، کمک هزینه عائله مندی و اولاد موضوع ماده 9 قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت علاوه بر ارقام حداکثر و حداقل پرداخت می‌شود.

5- مطابق ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل و حداکثر حقوق و حقوق و مزایای مستمرشاغلین و بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول این قانون و سایر حقوق‌بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌گردد و طبق تبصره ماده 76 سقف حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر نباید از هفت برابرحداقل حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر تجاوز کند. فلذا عائله مندی و اولاد که جزء مزایای غیرمستمر می‌باشد در سقف مزایای مذکور قابل محاسبه نیست و امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور اجازه احتساب آن در حداقل مذکور را ندارد.

6- مطابق ماده 16 قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که در راستای تشویق زاد و ولد و افزایش جمعیت تصویب شده است دولت مکلف است برای کلیه گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های مذکور در ماده 29 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات، از ابتدای سال 1401، به مدت پنج سال ، افزایش حقوق سالانه را در سقف ردیف حقوق و جبران خدمت به گونه ای اعمال نماید که هر ساله، کمک هزینه اولاد و حق عائله مندی مشمولین این ماده در چهارچوب افزایش سنواتی حقوق و دستمزد به ترتیب به میزان 100 درصد و 50 درصد افزایش یابد. که اگر قرار باشد مطابق نامه رییس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی عائله مندی و اولاد داخل در حداقل اعلامی بند 6 تصویب نامه حقوق سال 1402 هیأت وزیران باشد و از تفاوت تطبیقموضوع جزء یک بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1401 کل کشور کسر گردد، به دلیل عدم تأثیر مبلغ عائله مندی و حق اولاد در حکم حقوقی، عملاً کارمند حداقل بگیری که دارای همسر و دو فرزند یا بیشتر بوده حقوقش با همکار کارمند حداقل بگیر و مجردی که فاقد فرزند می باشد برابر و مبلغ نهایی حکم هردوی آنها در سال 1402 هفتاد و دو میلیون و دویست و هفتاد و هشتصد ریال (79,270,800 ریال) خواهد بود که این امر کاملاً بر خلاف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و عملاً دوری باطل خواهد بود. با عنایت به موارد و مستندات فوق‌الاشاره بند یک نامه شماره 35057 مورخ 1402/3/22 رییس امور جبران خدمت سازمان اداری استخدامی کشور برخلاف قانون و خارج از حدود اختیارات مرجع صادر کننده می‌باشد درخواست رسیدگی و ابطال آن از تاریخ صدور آن مورد استدعاست”.

متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

نامه شماره 1402/3/22 – 35057

برادر ارجمند جناب آقای روحی

مدیرکل محترم دفتر نوسازی، تحول اداری و فناوری اطلاعات- سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

موضوع: تصویب‌نامه تعیین ضریب افزایش حقوق سال 1402 کارکنان و بازنشستگان دولت

با سلام و احترام؛ بازگشت به نامه شماره 9115 مورخ 1402/2/31 در خصوص ابهامات مطرح شده در مورد تصویب نامه تعیین ضرایب افزایش حقوق سال 1402کارکنان و بازنشستگان دولت مصوب 1402/1/15 اعلام می دارد:

1- با عنایت به مفاد جزء 1بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402 کل کشور حداقل حکم کارگزینی سال 1402 حقوق بگیران معادل (1/2) برابر حداقل حکم کارگزینی حقوق بگیران سال 1401 با اعمال امتیازات جزء 1 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری خواهد بود. بر این اساس متعاقب حکم مزبور در بند 6 تصویب‌نامه شماره 3607/ت61124هـ مورخ 1402/1/15 هیأت وزیران تصریح شده است که مجموع مبالغ مندرج در حکم کارگزینی (شامل کمک هزینه اولاد و عائله مندی) کارمندان مشمول، نباید پس از اعمال افزایش‌های موضوع تصویب نامه موصوف از مبلغ (79,270,800) ریال کمتر شود.

2- از آنجایی که بند 5 مصوبه مورد اشاره و تبصره های ذیل آن مبنی بر تعیین حداقل حقوق و فوق العاده های مستمر شاغلین موضوع ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری، توسط رییس مجلس شورای اسلامی (موضوع نامه شماره 10-96هـ/پ مورخ 1402/2/13) مبنای عمل نمی باشند. لکن این سازمان به استناد جزء 4بند (الف) تبصره 12 قانون بودجه سال 1402کل کشور درخواست اصلاح تصویب نامه یاد شده را ارسال نموده است. – رییس امور جبران خدمت”

در پاسخ به شکایت مذکور، رییس امور حقوقی سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره 79755 مورخ 1402/7/22 توضیح داده است که:

“شاکی در منضمات دادخواست، نامه مذکور را پیوست ننموده است و سوابقی نیز از نامه یاد شده در این سازمان وجود ندارد، بنابراین تقاضای رد شکایت شاکی را دارم”.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 1403/6/27 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آرا به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

براساس اصل هفتاد و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرح و تفسیر قوانین عادی در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است و با توجه به ملاک قابل اتخاذ از این اصل، جز در موارد مقرر قانونی مانند صلاحیت مقرر برای شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی که برمبنای ماده 116 قانون مدیریت خدمات کشوری عهده‌دار پاسخگویی به استعلامات و ابهامات مربوط به اجرای قانون مذکور است، ارائه تفسیر رسمی از موازین حقوقی مختلف برعهده مراجع تصویب‌کننده موازین مزبور است و با توجه به مراتب فوق که در رأی شماره 140231390002330887 مورخ 1402/9/7 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز منعکس شده، قسمت انتهای بند 1 نامه شماره 35057 مورخ 1402/3/22 رئیس امور جبران خدمت سازمان اداری و استخدامی کشور که متضمن تفسیر تصویب‌نامه شماره 3607/ت61124هـ مورخ 1402/1/15 هیأت وزیران است، خارج از حدود اختیار مقام مزبور بوده و مستند به بند 1ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

این رأی براساس ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 1402/2/10) در رسیدگی و تصمیم گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.

احمدرضا عابدی- رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

Exit mobile version