طرح اصلاح مواد (۱) و (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی

طرح اصلاح مواد (۱) و (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً طرح ذیل که به امضای ۳۱ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه (دلایل توجیهی):

در دنیای امروز، برای اینکه بتوانیم در عرصه بین المللی جایگاه و موقعیت اقتصادی و تولیدمان را حفظ نماییم، مستلزم آن است که رتبه علمی کشور را بالا نگهداشته و اجازه ندهیم کوچکترین خللی در علم آموزی و پژوهش بویژه در میان جوانان و نوجوانان کشور ایجاد شود و با دقت فراوان سیستم آموزشی کشور را از کوچکترین آسیب و آفت مصون داریم. به همین منظور رصد مداوم سطح علمی دانش آموزان و دانشجویان، از اولویت های کشور است. چنانچه امر آموزش و پژوهش کشور به مساله ای مبتلا شد، بایستی سریعا شناسایی و برای رفع آن تصمیم گیری و اقدام نمود. در حال حاضر با توجه به شرایط جدید جهان، موضوعاتی رخ داده است که نیاز به ورود و تصمیم گیری نمایندگان محترم مجلس دارد:

۱- موضوع کنکور سراسری که هدف اصلی آن انتخاب بهینه دانشجو برای دانشگاهها، از میان فارغ التحصیلان مدارس می‌ باشد، از موضوعات بسیار حساس و مهمی می‌ باشد که نه تنها سرنوشت جوانان را تعیین می‌ نماید، بلکه سرنوشت کشور و متخصصان آینده کشور را رقم می زند. شاخص های توسعه انسانی کشور در آینده نزدیک، ارتباط مستقیم با نحوه برگزاری کنکور سراسری دارد.
کنکور بخاطر اهمیت آن، مسلما استرس زاست. با توجه به اتفاقات اخیر مثل اتفاقاتی که در فضای مجازی و وسایل ارتباط جمعی نوین رخداده است و در دنیای پساصنعتی باید به آن توجه داشت، حفظ آرامش روانی نوجوانان و جوانان می باشد. هرچقدر که بتوانیم به جوانان و نوجوانان آرامش روانی بیشتر بدهیم تا در فضای با نشاط به تذهیب و تحصیل بپردازند، برای هدف مقدس، رشد و تربیت گام موفقی برداشته ایم. لذا کم کردن از استرس و فشار بر دانش آموزان یکی از مطلب مهمی است که باید به آن توجه داشت.

۲- شیوع کرونا باعث شده است کمیت و ساعات آموزش بسیار کم شود. طوری که در تعطیلی طولانی مدت کلاس های حضوری، دانش آموزان تنها از مسیر مجازی (نرم افزار شاد) و برنامه های تلویزونی از آموزش رسمی کشور برخوردار شوند. بیم آن می رود که سطح علمی دانش آموزان شدیدا افت کرده باشد.

با وجود امتحانات غیرحضوری که نظارت دقیقی بر نحوه انجام آن نیست، این تهدید بسیار جدی است و هرچه سریعتر باید برای آن چاره ای اندیشید.

غیر از اینکه برای امتحاناتی که در شرایط جدید برگزار شده، نمی توان با اطمینان ادعا نمود که در نحوه برگزاری امتحانات، شیوه تصحیح اوراق و نمره دهی، عدالت دقیقا رعایت شده است. بنابراین نمی توان با اطمینان به این نمرات، به عنوان سوابق آموزشی (همانطور که در قانون سنجش و پذیرش اشاره شده)، استناد نمود و لازم است قانون اصلاح شود.

– باید تلاش نمود تا انگیزه دانش آموزان به تحصیل و کسب مطالب علمی کتب درسی افزایش یابد و زمان بیشتری برای علم آموزی صرف نمایند.

برای جبران اثرات منفی شیوع کرونا و همچنین در جهت برقراری بهتر عدالت آموزشی و هم برای کم کردن استرس و فشار امتحان یک مرحله ای و یک مقطعی طرح ذیل تقدیم می گردد:

لذا طرح ذیل تقدیم می‌شود:

مهدی اسماعیلی – فرهاد بشیری – محمد سرگزی – رسول فرخی میکال – جعفر قادری – هاجر چنارانی
– جلال محمودزاده – علیرضا زندیان – علیرضا سلیمی – یعقوب رضازاده – احمد محرم زاده یخفروزان
– صدیف بدری – علی اکبر بسطامی – انور حبیب زاده بوکانی – محمد باقری بناب – قاسم ساعدی –
حسین حق وردی – محمدرضا احمدی – جعفر راستی – اصغر سلیمی – مجید نصیرائی – بهروز محبی
نجم آبادی – محمدرضا رضائی کوچی – مهدی باقری زنجان – رحیم زارع – امانقلیچ شادمهر – مجتبی
بخشی پور – یحیی ابراهیمی – احسان ارکانی – موسی احمدی – احمدحسین فلاحی همدان

عنوان طرح:

طرح اصلاح مواد (۱) و (۵) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور

ماده ۱- بند «الف» ماده (۱) قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲,۰۶,۱۰ به شرح ذیل اصلاح می شود:

الف- سابقه تحصیلی – نتایج دو آزمون سراسری که در پایان سال اول و دوم دوره متوسطه توسط سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می شود.

ماده ۲- تبصره (۱) ماده (۵) قانون حذف می شود.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments