سلامت و تخلفات اداری

ایراد رییس مجلس به اصلاحیه تبصره ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری

ایراد رییس مجلس در خصوص اصلاح تبصره ماده 35 آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری (نامه شماره ۹۳۵۵/هـ ب مورخ ۱۳۹۹/۳/۱)

حجت‌الاسلام‌والمسلمین جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویب‌نامه هیأت محترم وزیران به شماره ۴۶۶۷/ت۵۷۵۵۰هـ مورخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۴، موضوع: « اصلاح مصوبه شماره ۲۶۲۲۲/ت۳۰۴هـ مورخ ۱۳۷۲/۰۸/۰۲ ناظر بر آیین‌نامه اجرایی قانون رسیدگی به تخلفات اداری »، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره(۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم(۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده(۱۰) آیین‌نامه اجرایی‌ آن، ‌مراتب متضمّن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر‌ قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در ‌قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی‌الاثر خواهد بود.

«بر اساس ماده(۲۷) قانون رسیدگی به تخلفات اداری ـ مصوب ۱۳۷۲ـ که مقرر می‌دارد: «آیین‌نامه اجرایی این قانون . . . به وسیله سازمان امور اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد» هرچند آیین‌نامه اجرایی این قانون در سال ۱۳۷۳ به تصویب هیأت وزیران رسیده و پس از آن نیز بارها اصلاح شده است، ولی این امر نافی لزوم تصویب سایر مقررات اجرایی قانون مذکور توسط هیأت وزیران نمی‌باشد. دادنامه شماره ۳۰۵۱ مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۰۱ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری که مستند به صدر ماده(۹۲) قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ـ مصوب۱۳۹۲ ـ برای دولت لازم‌الاتباع است، نیز مؤید این معنا می‌باشد. از این رو تفویض تصویب دستورالعمل «چگونگی کار هیأت عالی نظارت به همراه دیگر دستورالعمل‌ها برای اجرای قانون و این آیین‌نامه» به جای کمیسیون‌های متشکل از چند وزیر، به سازمان اداری و استخدامی کشور از حیث تغییر مرجع قانونی تصویب مقررات مذکور، مغایر قانون  است.»

رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام