بخشنامه‌های سازمان اداری و استخدامی کشور

تأکید بر اجرای دستورالعمل الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری

تأکید بر اجرای دستورالعمل الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری (بخشنامه شماره ۳۳۸۰۲۸ مورخ ۳۰/۶/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور)

بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری

پیرو مصوبات ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا و بخشنامه‌های شماره ۷۲۴۵۵۵ مورخ ۱۲/۱۲/۱۳۹۸ و شماره ۹۹۷۷۸ مورخ ۷/۳/۱۳۹۹ این سازمان، متأسفانه گزارش‌های نظارتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نحوه رعایت دستورالعمل «الزامات سلامت محیط کار و کار در محیط اداری» حاکی از کاهش رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک و سایر ضوابط ابلاغی در طول یک‌ماه اخیر در ادارات دولتی می‌باشد به‌گونه‌ای که علاوه بر کارکنان، میزان رعایت ضوابط ابلاغی از سوی مراجعان به ادارات نیز کاهش داشته و از سوی مدیران و مسئولان ادارات اهتمام لازم و جدی در این موارد ملاحظه نمی‌شود.

در نتیجه این کوتاهی، کم‌توجهی، شاخص‌های رعایت ضوابط ابالغی و به صورت خاص استفاده از ماسک توسط کارکنان و ارباب رجوع و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در فعالیت‌ها و ارائه خدمات اداری در طول یک‌ماه گذشته از بیش از ۹۰% به حدود ۸۰% کاهش یافته است.

لذا، ضمن توجه دادن مجدد مدیران و مسئولان ادارات در خصوص برنامه‌ریزی و اقدام جدی در زمینه ارتقاء شاخص رعایت ضوابط ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا،‌ سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کشور و استانداری‌ها، مجدداً بر موارد زیر تأکید می‌نماید:

۱- کلیه مدیران و مسئولان ادارات موظفند با همکاری وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی (دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمان) نسبت به آموزش و توجیه کارکنان در خصوص علائم، شرایط و ویژگی‌های بیماری کرونا و انجام اقدامات پیشگیرانه برای عدم ابتلا به بیماری اقدام و وضعیت بیماری را بین کارکنان خود مستمراً پایش نمایند و ضمن رسیدگی به وضعیت افرادی که دارای علائم ابتلا به بیماری هستند از حضور آنان در محیط کار جلوگیری کنند.

۲- رعایت دستورالعمل گام دوم مبارزه با ویروس کویید- ۱۹ در زمینه «الزامات سلامت محیط و کار در محیط اداری» که طی نامه شماره ۱۲۷/۱۰۰ مورخ ۱۸/۱/۱۳۹۹ از سوی وزیر محترم بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی صادر گردیده است و سایر دستورالعمل‌های پیروی آن در محیط‌های اداری الزامی است. به طور خاص لازم است موارد زیر از سوی مدیران و مسئولان اداری مورد اقدام و مراقبت قرار گیرد:

۱/۲- امکانات بهداشتی مورد نیاز برای گندزدایی محیط‌های عمومی و تأمین بهداشت فردی کارکنان و مراجعان تأمین و در دسترس قرار گیرد.

۲/۲- کلیه کارکنان و ارباب رجوع در محیط کار از ماسک استفاده نمایند.

۳/۲- با استفاده از امکان ارائه خدمات به صورت الکترونیکی و یا از طریق میز خدمت، خدمات مورد نیاز ارباب رجوع ارائه و از مراجعه ارباب رجوع به ادارات جلوگیری گردد به نحوی که جز در موارد کاملاً اجتناب‌ناپذیر ضرورتی بر مراجعه و حضور ارباب رجوع به ادارات نباشد.

۴/۲- در موارد اجتناب ناپذیر بودن حضور ارباب رجوع در ادارات، از طرق مناسب از قبیل نوبت‌دهی برای حضور در ادارات، حذف مراحل و فرایندهای غیرضرور با هدف کاستن از زمان ارائه خدمات و انجام بخشی از امور از طریق پست و سایر روش‌های غیرحضوری، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمایند.

۵/۲- از ارائه خدمات به مراجعان ادارات که ضوابط ابلاغی ستاد ملی مدیریت کرونا را رعایت نمی‌کنند، به ویژه کسانی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خودداری شود.

۳- با توجه به این‌که عدم رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی، صرفنظر از آسیب به کارکنان ادارات و ارباب رجوع، موجب شیوع و گسترش بیماری و به خطر افتادن سلامتی آحاد جامعه می‌گردد، لازم است مدیران به صورت جدی با تخلفات احتمالی کارکنان در این زمینه اقدام و بر اساس بخشنامه شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۵/۶/۱۳۹۹ این سازمان نسبت به اعمال مجازات‌های پیش‌بینی شده اقدام کنند.

امید است که با اهتمام و تلاش همه کارکنان، مدیران و مسئولان ادارات شاهد بهبود شاخص‌های رعایت ضوابط ابلاغی در محیط اداری و تأمین سلامتی آنان و ارباب رجوع در محیط کار باشیم.

جمشید انصاری- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام