کتاب استخدامی

آیین نامه تسهیل کسب شایستگی های نوآوری و کارآفرینی کشور

آیین نامه تسهیل کسب شایستگی های نوآوری و کارآفرینی کشور (تصویبنامه شماره ۰۳۶۵۷/ت۶۰۷۹۴هـ مورخ ۵/۲۸/۱۴۰۲ هیئت وزیرن)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی

سازمان اداری و استخدامی کشور – سازمان برنامه و بودجه کشور

معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور

دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۵/۲۵ به پیشنهاد شماره ۰۱/۱۰۰/۳۵۷۱۳ مورخ ۱۴۰۱/۹/۲۸ دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی و به استناد تبصره ماده (۱) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶ آیین نامه تسهیل کسب شایستگی های نوآوری و کارآفرینی کشور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه تسهیل کسب شایستگی های نوآوری و کارآفرینی کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند

۱- قانون: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی مصوب ۱۳۹۶:

۲- مجریان دولتی: تمام ارائه دهندگان دولتی آموزش‌های رسمی و غیررسمی و سازمان نایافته موضوع بند (۷) ماده (۲) قانون

۳- شورای عالی: شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی

۴- دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی موضوع تبصره (۲) ماده (۶) قانون

۵- شایستگی کار آفرینی: توانایی خلق ارزش جدید مادی و معنوی از طریق خلاقیت و نوآوری با تلاش متعهدانه و در نظر گرفتن مخاطرات ناشی از آن ضمن تکیه بر منابع موجود و بهره گیری از آینده نگری.

۶- شایستگی نوآوری: توانایی ایجاد و بکارگیری یک ایده نو و خلاق قابل تبدیل به یک محصول خدمت یا شیوه مفید

۷- اتاق ها: اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون ایران و اتاق اصناف ایران

ماده ۲- اهداف این آیین نامه به شرح زیر می‌باشد:

۱- ترویج و تقویت فرهنگ کارآفرینی و توسعه نوآوری متناسب با قابلیت‌ها و ظرفیت های نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی آموزش عالی و آموزش غیررسمی با بهره گیری از نظام آموزشی کشور

۲- افزایش سهم سرمایه انسانی و ارتقای بهره‌وری در زنجیره تولید تا مصرف از طریق آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی

۳- ارتقای توان کارآفرینی نیروی انسانی متخصص ماهر و کارآمد از طریق آموزش متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی).

۴- انسجام و هم افزایی در سیاست گذاری برنامه ریزی نظارت و پشتیبانی در تمام سطوح آموزش و تربیت افراد جهت کسب شایستگیهای نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر ارزشهای ایرانی و اسلامی در سطح سازمانی و عمومی

۵- ارتقای جایگاه کشور در شاخص‌های نوآوری از طریق تسهیل در ایجاد و توسعه کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری و کارآفرینی

ماده ۳- در راستای تحقق اهداف مذکور در بندهای (۱) و (۲) سیاست‌های کلی اشتغال و بندهای (۱) و (۵) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و این آیین نامه، دستگاه های اجرایی موضوع این ماده مکلفند ظرف یک سال از تاریخ ابلاغ این آیین نامه مقدمات اجرای تکالیف زیر را فراهم نمایند:

1- وزارتخانه های موضوع ماده (۵) قانون مکلفند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نظام های حرفه ای انجمنهای علمی حرفه ای و اتاقها، سرفصل برنامه‌های درسی در آموزش‌های رسمی عمومی و عالی و غیررسمی خود را بر اساس استانداردهای آموزش ارزشیابی و شایستگی های کارآفرینی و نوآوری در چهارچوب مصوبات شورای عالی به نحوی اصلاح نماینـد کـه توسعه توانمندی‌های نوآورانه و کارآفرینانه در مخاطبان با مهارت‌های تخصصی نرم و سخت رشته های شغلی مهارتی و تحصیلی ترکیب گردد.

۲- سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارتخانه های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند با همکاری نظامهای حرفه ای انجمن های علمی حرفه ای و اتاقها شایستگی های نوآوری و کارآفرینی مدیران، سرپرستان، رؤسا، اساتید، معلمان هنر آموزان و مربیان را به منظور تحکیم نقش الگویی آنان برای مخاطبین از طریق طراحی برنامه‌های آموزشی و تربیتی ارائه نمایند.

۳- وزارتخانه های آموزش و پرورش ،تعاون کار و رفاه اجتماعی و علوم تحقیقات و فناوری مکلفند سازوکار لازم برای حمایت از ارائه دهندگان خدمات استعدادیابی مشاوره و هدایت شغلی و تحصیلی را با تأکید بر شناسایی و تقویت شایستگی های نوآوری و کارآفرینی و تشویق مخاطبان به انتخاب در رشته‌ها، حرفه‌ها و مهارت‌های مورد نیاز حال و آینده کشور متناسب با استعدادها، علاقه مندی و توانایی‌های آنان، طراحی و عملیاتی نمایند.

۴- معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور مکلف است با همکاری وزارتخانه های آموزش و پرورش تعاون، کار و رفاه اجتماعی و علوم تحقیقات و فناوری و اتاقها و با هدف توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی کشور و پرورش خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان و دانشجویان و با بهره گیری از ظرفیت دستگاههای اجرایی ذی ربط و مشارکتهای مردمی و بنگاههای اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از ظرفیت پارکهای علم و فناوری، اردوگاههای خلاق پروری، بوت کمپهای آموزشی در سطوح عمومی و عالی در حوزه فناوریهای تحول آفرین را طراحی و اجرا نماید.

۵- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت آموزش و پرورش وزارت علوم تحقیقات و فناوری سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور مؤسسه کار و تأمین اجتماعی و اتاقها و با استفاده از ظرفیت نهادهای ذی ربط دوره های آموزش مهارتهای نرم و آموزش خلاقیت و کارآفرینی را در سطوح عمومی و عالی طراحی و اجرا نماید.

ماده ۴- مجریان دولتی مکلفند در چهارچوب دستورالعمل موضوع بند (ز) ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون موضوع تصویب نامه شماره ۱۵۹۰۰۳/ت۵۵۴۵۷هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹ گزارش عملکرد خود در اجرای این آیین نامه را در مقاطع شش ماهه به دبیرخانه شورای عالی ارائه نمایند.

ماده ۵- مجریان دولتی مکلفند تکالیف مقرر در این آیین نامه را از محل اعتبارات مصوب مربوط اجرا و اعتبارات لازم برای اجرای این آیین نامه در سالهای آینده را به منظور درج در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نمایند.

ماده ۶- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است به استناد بند (ب) ماده (۴) آیین نامه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور موضوع تصویب نامه شماره ۴۴۶۴۲/ت۲۷۷۰۱هـ مورخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۸ با اصلاحات بعدی برنامه های موضوع این آیین نامه را در تدوین شاخص‌های ارزیابی عملکرد اختصاصی دستگاه مربوط لحاظ و گزارش آن را به دبیرخانه شورای عالی ارائه نماید.

محمد مخبر- معاون اول رییس جمهور

کتاب‌های استخدامی انتشارات آراه

کتاب‌های استخدامی سامان سنجش

blank

blank

blank

blank

کتاب‌های استخدامی از انتشارات معتبر را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اداری‌ها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *