چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی (تصویبنامه شماره ۲۱۴۶۸۶/ت مورخ ۵۸۸۹۱هـ ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ هیئت وزیران)
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت آموزش و پرورش
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – سازمان برنامه و بودجه کشور
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۱/۱۱/۹ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۷) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی – مصوب ۱۳۹۶ – چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی را به شرح زیر تصویب کرد:
چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی
ماده ۱- در این تصویبنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند و سایر اصطلاحات به کار رفته در آن، تابع تعاریف مندرج در ماده (۲) قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی – مصوب ۱۳۹۶ – میباشد:
۱- قانون: قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی – مصوب ۱۳۹۶- .
۲- آییننامه اجرایی: آییننامه اجرایی قانون موضوع تصویبنامه شماره ۱۵۹۰۰۳/ت۵۵۴۵۷ه- مورخ ۱۳۹۷/۱۱/۲۹و اصلاح بعدی آن.
۳- شورایعالی: شورایعالی آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی موضوع بند (۴) ماده (۲) قانون.
۴- دبیرخانه: دبیرخانه شورایعالی موضوع تبصره (۲) ماده (۶) قانون.
۵- چهارچوب صلاحیت حرفهای: چهارچوبی که بر اساس شاخصهای توافقشده، صلاحیتها، مدارک و گواهینامهها را در سطوح و انواع مختلف به صورتی منسجم به هم ارتباط میدهد. همچنین مهارت و تجربه نیز در کنار دانش ارزشیابی میشوند. در این چهارچوب زمان و مکان یادگیری ارزش نسبتاً کمتری دارد.
۶- توصیفگر: توصیفگرهای هر سطح از صلاحیت حرفهای که مبین ویژگیها، شرایط دانشی، مهارتی و شایستگی مورد نیاز مشاغل متناظر آن سطح هستند.
۷- استاندارد: استانداردهای آموزش، ارزشیابی و شایستگی حِرفهها براساس نسخه استانداردهای ملی و بینالمللی طبقهبندی حرفهها و مشاغل، موضوع بند (ث) ماده (۳) آییننامه اجرایی.
ماده ۲- در راستای اهداف مندرج در ماده (۱) قانون، اهداف چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی به شرح زیر است:
۱- ایجاد انسجام بین نظامهای آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی (اولیه و مستمر)، آموزشعالی، آموزش عمومی، آموزشهای سازمانیافته و سازماننایافته بازارکار.
۲- تسهیل تحرکپذیری نیروی کار و یادگیرندگان در مقیاس ملی و بینالمللی.
۳- بهبود کیفیت و افزایش بهرهوری نظامهای آموزشی.
۴- تبیین مسیرهای پیشرفت یادگیری و توسعه حرفهای و چگونگی ارتباط بین آنها.
۵- انطباقپذیری استانداردهای حرفه، ارزشیابی و آموزش با سطوح چهارچوب صلاحیت حرفهای.
۶- به رسمیت شناختن پیامدهای یادگیری رسمی، غیررسمی و سازماننایافته و ترویج، حمایت و یادگیری همیشگی.
۷- تسهیل و ساماندهی عرضه و تقاضای سرمایه انسانی کشور.
۸- افزایش شفافیت، کارایی و هماهنگی بین نظامهای حرفهایِ بخشی و نظام صلاحیت حرفهای ملی.
ماده ۳- چهارچوب صلاحیت حرفهای ملی، تمامی صلاحیتهای حرفهای برآمده از آموزش و تربیت فنی، حرفهای و مهارتی رسمی، غیررسمی و سازماننایافته را فارغ از زمان و مکان یادگیری شامل میشود.
ماده ۴- عناوین سطوح صلاحیت حرفه ای ملی موضوع ماده (۸) قانون، به منزله مدرک دانشگاهی نیست و در گواهینامههای صلاحیت حرفهای از شماره سطوح استفاده میشود.
ماده ۵- توصیفگرهای سطوح چهارچوب صلاحیت حرفهای، به شرح جداول (۱) تا (۸) این ماده تعیین میشود:
جدول شماره (۱)
سطح | عنوان | توصیفگرهای سطح (۱) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۱ | شرح سطح | سطح یک، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف ساده (کارهای معمولی، قابل پیشبینی، تکراری و محدود) تحت هدایت و نظارت و بدون کمک در یک حوزه شغلی است. |
دانش | ۱- نسبت به وظایف شغلی خود، آگاه است.
۲- در رابطه با خود و محیط شغلی خود از اطلاعات عمومی برخوردار باشد. |
|
مهارت | مهارتهای روانی – حرکتی برای انجام کارهای ساده، تکراری و تعریف شده یک شغل بدون کمک دیگران را دارا است. | |
شایستگی | ۱- میتواند کارهای ساده را تحت هدایت و نظارت مستقیم در محیط کاری با ثبات انجام دهد.
۲- میتواند با همتایان، سرپرستان و مشتریان کار کند و توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد. |
جدول شماره (۲)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۲) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۲ | شرح سطح | سطح دو، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف ساده (کارهای معمولی، قابل پیشبینی، تکراری و محدود) تحت نظارت و بدون کمک در یک حوزه شغلی است. |
دانش | ۱- نسبت به وظایف شغلی خود آگاه است.
۲- میتواند به تشریح اطلاعات شغلی و محیط شغلی خود بپردازد. |
|
مهارت | مهارتهای روانی – حرکتی برای انجام وظایف تکراری و تعریف شده با استفاده از مواد و ابزارهای معمول در محیط کاری را دارا است. | |
شایستگی | ۱- میتواند کارهای ساده را با مسئولیتپذیری محدود، تحت نظارت در محیط کاری با ثبات انجام دهد.
۲- میتواند با همتایان، سرپرستان و مشتریان کار کند و توانایی برقراری ارتباط را داشته باشد. |
جدول شماره (۳)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۳) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۳ | شرح سطح | سطح سه، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایفی است که بهطور مشخص تعریف شدهاند و کمی پیچیده هستند. کارها قابل پیشبینی بوده و انجام آن نیازمند پذیرش مسئولیت و اعمال استقلال و انتخابهای محدود میشود. |
دانش | ۱- فهم لازم نسبت به دستورالعملهای مرتبط، ابزار و فعالیتهای شغلی خود را دارا است.
۲- از نیازهای دانشی مرتبط با حوزه شغلی خود آگاه باشد. |
|
مهارت | ۱- مهارت لازم برای انجام کارها بر اساس دستورالعملهای مرتبط با شغل خود را دارا است.
۲- از مهارتهای روانی- حرکتی برای انجام وظایف غیرتکراری مرتبط با شغل خود برخوردار است. |
|
شایستگی | ۱- میتواند کارهای مرتبط با وظایف شغلی را با نظارت محدود و در صورت لزوم به صورت مستقل انجام دهد.
۲- از استقلال محدود در موارد بدیهی و کلی در انجام وظایف شغلی برخوردار باشد. ۳- به تأثیر رفتارهای خود بر دیگران در قالب کارِ گروهی مرتبط با شغل خود آگاه باشد. |
جدول شماره (۴)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۴) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۴ | شرح سطح | سطح چهار، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف مشخص، کمی پیچیده و در معرض تغییر و نسبتاً قابل پیشبینی است. کارها نیازمند استقلال و انتخابهای محدود است. |
دانش | ۱- دانش لازم برای پیشبرآورد اتفاقات تکراری در شغل خود را دارد.
۲- از دانش نظری و عملی لازم برای بهکارگیری مواد، تجهیزات، روشها و فرایندهای مرتبط با شغل خود برخوردار است. ۳- از دانش لازم برای تفسیر و طبقهبندی اطلاعات مرتبط با شغل برخوردار باشد. |
|
مهارت | ۱- مهارت لازم برای تفسیر و طبقهبندی اطلاعات شغلی خود را دارا است.
۲- از مهارتهای روانی – حرکتی برای انتخاب و استفاده از مواد و ابزارهای معمول در محیط کاری برای انجام وظایف شغلی برخوردار است. ۳- مهارت لازم برای اجرای فرایندهای مرتبط با شغل خود را دارد. |
|
شایستگی | مسئولیت انجام وظایف و انتخاب محدود در زمینههای قابل پیشبینی اما تغییرپذیر با نظارت محدود را داشته باشد و درصورت لزوم بتواند نظارت بر کارهای معمول دیگران را بپذیرد. |
جدول شماره (۵)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۵) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۵ | شرح سطح | سطح پنج، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف تخصصی و پیچیده شغلی است که نسبتاً قابلپیشبینی بوده و قابلیت هدایت فنی گروه (تیم)های کوچک و انتخاب را دارد. |
دانش | ۱- از دانش لازم برای نظم بخشی و ایجاد فرایندهای مرتبط با شغل خود برخوردار است.
۲- از دانش لازم برای ممیزی عملکرد گروه (تیم)های کاری برخوردار است. |
|
مهارت | ۱- از مهارتهای شناختی و کاربردی لازم برای ارائه راهحلها در حل مسائل نسبتاً قابلپیشبینی در حوزه شغلی خود برخوردار باشد.
۲- از مهارتهای ارتباطی لازم برای تعامل با اعضای تیم برخوردار است. |
|
شایستگی | ۱- میتواند از عهده سرپرستی گروه (تیم)های کوچک در شرایط قابل پیشبینی برآید.
۲- میتواند عملکرد خود و اعضای گروه کاری را بررسی و بهبود بخشد. ۳- نسبت به نتایج کارهای خود مسئول و پاسخگو بوده و مسئولیت مشترک نتایج فعالیتها و کار اعضای گروه کاری را بپذیرد. ۳- از توانایی انتقال دانش و مهارت به اعضای گروه کاری برخوردار باشد. ۴- با رویکردی کارآمد، اعضای گروه کاری را راهنمایی کند و برای توسعه همافزایی در گروه (تیم) تلاش کند. |
جدول شماره (۶)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۶) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۶ | شرح سطح | سطح شش، مشخصکننده توانایی فرد برای مجموعه وظایفی است که پیچیده و غیرقابل پیشبینی هستند و انجام آنها شامل سرپرستی گروه (تیم)، پذیرش مسئولیت، استقلال و انتخابهای وسیع است. |
دانش | ۱- از دانش لازم برای پیش بینی وقایع در شرایط پیچیده برخوردار است.
۲- از دانش لازم برای تشخیص اقدامات و رویههای مناسب در حرفه خود برخوردار است. ۳- از دانش لازم برای بازطراحی فرایندهای مرتبط با حرفه خود برخوردار است. |
|
مهارت | ۱- از مهارتهای شناختی و کاربردی برای ارائه راهحلهای نوآورانه در حل مسائل غیرقابل پیشبینی برخوردار است.
۲- مهارت طراحی محصول/ خدمت/ فرایند مرتبط با حرفه را دارا است. ۳- از مهارتهای روانی – حرکتی بهصورت نوآورانه برای انتخاب و استفاده از روش، مواد و ابزارها در محیط کاری برای انجام وظایف برخوردار است. ۴- از مهارتهای گروه (تیم)سازی، هدایت، اجرا و نظارت بر یک طرح (پروژه)/ برنامه برخوردار باشد. |
|
شایستگی | ۱- میتواند با استقلال و انتخاب، وظایف پیچیده حرفهای را در یک محیط کاری غیرقابل پیشبینی انجام دهد.
۲- میتواند از عهده سرپرستی و نظارت بر وظایف در زمینه های تغییرپذیر و غیرقابل پیشبینی برآید. |
جدول شماره (۷)
سطح | عنوان |
توصیفگرهای سطح (۷) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۷ | شرح سطح | سطح هفت، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف حرفهای پیچیده، جدید و غیرقابل پیشبینی همراه با قضاوت و مدیریت مستقل فرایندها و منابع و با استفاده از دانش تخصصی و روشهای پژوهش در زمینه شغلی خود میباشد. |
دانش | ۱- از درک نقادانه و دانش لازم برای تشریح دلایل انتخابها و اقدامات در حرفه خود برخوردار است.
۲- از دانش لازم برای ارزشیابی و قضاوت نتایج فعالیتها و فرایندهای مرتبط با حرفه خود برخوردار است. ۳- از دانش لازم برای کاربست فکر نو (ایده)های نوآورانه در تحولات مرتبط با حرفه خود برخوردار است. |
|
مهارت | ۱- از مهارتهای حل مسأله و تصمیمگیری مرتبط با حرفه را برخوردار است.
۲- مهارت کسب دانش و مهارت مورد نیاز برای مواجهه با موضوعات جدید در حرفه خود را دارد. ۳- از مهارتهای شناختی لازم برای ارزشیابی فکر نو (ایده)ها و مفاهیم پیچیده مرتبط با حرفه برخوردار است. ۴- از توانایی مدیریت در شرایط پیچیده و غیرقابلپیشبینی برخوردار است. |
|
شایستگی | ۱- میتواند کارهای پیچیده، غیرقابل پیشبینی که شامل عوامل متعدد و متعامل میشود را مدیریت کند.
۲- میتواند قضاوت وسیع را در یک حوزه شغلی یا حرفهای اعمال کند. ۳- میتواند از عهده مدیریت فعالیتها، فرایندها و منابع در زمینهای تغییرپذیر و غیرقابلپیشبینی برآید. |
جدول شماره (۸)
سطح | عنوان | توصیفگرهای سطح (۸) چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی |
۸ | شرح سطح | سطح هشت، مشخصکننده توانایی فرد برای انجام وظایف حرفهای در موقعیتهای پیچیده و مبهم، همراه با نوآوری، قضاوت وسیع، مدیریت و رهبری در امور راهبردی و با استفاده از دانش تخصصی و روش های نوآورانه پژوهشی از طریق توسعه راهحلها و فرایندهای مبتکرانه در حل موضوعات جدید میباشد. |
دانش | ۱- از دانش لازم برای خلق و توسعه فکر نو (ایده)های نوآورانه در ارتباط با حرفه خود برخوردار است.
۲- از دانش راهبردی لازم برای پیشبینی و ایجاد تحولات مرتبط با حرفه خود برخوردار است. ۳- از دانش لازم برای ارائه نظریههای جدید مرتبط با حرفه خود برخوردار باشد. |
|
مهارت | ۱- از مهارت مدیریت دانش و استفاده تلفیقی از دانش مرتبط با حرفه برخوردار است.
۲- مهارت لازم برای خلق و توسعه فکر نو (ایده)های جدید مرتبط با حرفه را دارا است. ۳- از مهارت مدیریت و رهبری در شرایط پیچیده و مبهم برخوردار است. |
|
شایستگی | ۱- مسئولیت مدیریت و رهبری گروه (تیم)های حرفهای در شرایط غیر قابل پیشبینی را بر عهده دارد.
۲- مسئولیت مدیریت دانش و استفاده تلفیقی از دانش و مهارت درحوزه حرفهای را بر عهده دارد. |
ماده ۶ – مسیرهای دستیابی به سطوح صلاحیت حرفه ای ملی به شرح جداول (۹) تا (۱۶) این ماده تعیین میشود:
جدول شماره (۹)
مسیرهای دستیابی به سطح (۱) صلاحیت |
مسیر نظام آموزش: فرد پس از اتمام دوره ابتدایی یا پایان متوسطه اول یا طی کردن دوره آموزش حرفهای کوتاهمدت (آموزش و تربیت فنی و حرفهای اولیه) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۱)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: اتمام دورههای سوادآموزی و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۱). |
جدول شماره (۱۰)
مسیرهای دستیابی به سطح (۲) صلاحیت |
مسیر نظام آموزش: فرد پس از اتمام دوره ابتدایی یا پایان دوره متوسطه اول و با طی کردن یک دوره آموزش حرفهای میانمدت شامل کارورزی و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۲)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: فرد در سطح (۱) صلاحیت قرار دارد و پس از طی مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۲) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت فنی و حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۲)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۱)
مسیرهای دستیابی به سطح (۳) صلاحیت |
مسیر اول نظام آموزش: فرد با اتمام آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی دوره متوسطه دوم و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۳)، در این سطح قرار میگیرد.
مسیر دوم از نظام آموزش: فرد با اتمام دوره نظری متوسطه دوم و با طی کردن یک دوره آموزش حرفهای کوتاهمدت (آموزش و تربیت فنی و حرفهای اولیه)، و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۳)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: فرد در سطح (۲) صلاحیت قرار دارد و با طی کردن مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۳) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت فنی و حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۳)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۲)
مسیرهای دستیابی به سطح (۴) صلاحیت |
مسیر اول نظام آموزش: فرد با دارا بودن حداقل مدرک دوره آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی دوره دوم متوسطه و با موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۴)، در این سطح قرار میگیرد.
مسیر دوم نظام آموزش: فرد با دارا بودن حداقل مدرک دوره دوم متوسطه نظری و طی نمودن یک دوره آموزش حرفهای میانمدت شامل کارورزی (آموزش و تربیت فنی و حرفهای اولیه) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۴)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: فرد با دارا بودن حداقل مدرک متوسطه اول در سطح (۳) صلاحیت قرار دارد و پس از طی مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۴) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی کردن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت فنی و حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۴)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۳)
مسیرهای دستیابی به سطح (۵) صلاحیت |
مسیر اول نظام آموزش: فرد با دارا بودن حداقل مدرک کاردانی نظری و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۵)، در این سطح قرار میگیرد. مسیر دوم نظام آموزش: فرد با دارا بودن حداقل مدرک کاردانی مهارتی و طی کردن یک دوره آموزش حرفهای کوتاهمدت (آموزش و تربیت حرفهای اولیه) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۵)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: فرد با دارا بودن حداقل مدرک دوره دوم متوسطه (دیپلم) در سطح (۴) صلاحیت قرار دارد و پس از طی مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۵) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۵)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۴)
مسیرهای دستیابی به سطح (۶) صلاحیت |
مسیر اول نظام آموزش: فرد با دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی مهارتی و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۶) در این سطح قرار میگیرد.
مسیر دوم نظام آموزش: فرد با دارا بودن مدرک کارشناسی نظری و طی نمودن یک دوره آموزش حرفهای میانمدت شامل کارورزی (آموزش و تربیت حرفهای اولیه) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۶)، در این سطح قرار میگیرد. |
مسیر بازار کار: فرد با دارا بودن حداقل مدرک کاردانی در سطح (۵) صلاحیت قرار دارد و با طی نمودن مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۶) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۶)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۵)
مسیرهای دستیابی به سطح (۷) صلاحیت |
مسیر بازار کار: فرد در سطح (۶) صلاحیت قرار دارد و با طی کردن مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۷) بر اساس مسیر توسعه حرفه ای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت حرفه ای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۷)، در این سطح قرار میگیرد. |
جدول شماره (۱۶)
مسیرهای دستیابی به سطح (۸) صلاحیت |
مسیر بازار کار: فرد در سطح (۷) صلاحیت قرار دارد و پس از طی مدت زمان گذر تجربی لازم برای دستیابی به سطح (۸) بر اساس مسیر توسعه حرفهای و طی نمودن دورههای آموزشی لازم ضمن کار (آموزش و تربیت حرفهای مستمر) و موفقیت در ارزشیابی صلاحیت سطح (۸)، در این سطح قرار میگیرد. |
ماده ۷- دستگاههای موضوع مواد (۵) و (۶) قانون و ماده (۸) آییننامه اجرایی مکلفند با همکاری نظام-های حرفهای، انجمنهای علمی- حرفهای، اتحادیهها و صنوف حرفهای و شغلی، مصادیق، الزامات و پیش نیازهای ورود به سطوح صلاحیت حرفهای را در قالب تدوین استاندارهای ارزشیابی و شایستگی حرفهها، از جمله مدت زمان گذر تجربی از یک سطح به سطح دیگر و تحرکات افقی در سطوح و مدت اعتبار گواهینامههای صلاحیت حرفهای و میزان دورههای آموزشی حرفهای، برای تصویب به شورایعالی پیشنهاد نمایند.
ماده ۸- صلاحیتهای احراز شده براساس استانداردهای حرفه و ارزشیابی، مبنای گذر از یک سطح به سطح بالاتر است.
ماده ۹- احراز صلاحیت افراد در سطوح (۷) و (۸) جداول موضوع مواد (۵) و (۶) این تصویبنامه، توسط کارگروه تخصصی نظارت و سنجش موضوع ماده (۹) آییننامه اجرایی انجام میشود.
معاون اول رئیسجمهور- محمد مخبر