آزمون تعیین صلاحیت
وزارت راه و شهرسازی

پیشنهاد افزایش فوق العاده جذب مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی شرکت هما

پیشنهاد افزايش فوق العاده جذب مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی شركت هما

پیشنهاد افزايش فوق العاده جذب مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی شركت هما

شناسنامه قانون- امروزه صنعت هوایی یکی از ارکان مهم هر دولتی بشمار می‌رود که نقش تعیین کننده‌ای در جابجایی مسافران و همچنین سودآوری اقتصادی دارد. در کشور ما نیز در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی گوناگونی وجود دارد که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، از جمله شاخص ترین های آن ها بشمار می رود، این شرکت دولتی که با نام”هما” نیز خوانده می‌شود حامل پرچم مقدس ایران است که از دیرباز اعتباری بین المللی داشته است.

این شرکت هواپیمایی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی فعال در خاورمیانه و اولین شرکت هواپیمایی ایران، در سال ۱۳۲۱ به ‌نام ایرانیان ایرویز تاسیس شد. بعد از شرکت ایرانیان ایرویز، شرکت هواپیمایی خصوصی پارس یا پرشین ایرسرویس در سال ۱۳۳۳ به تاسیس رسید. در ۵ اسفندماه سال ۱۳۴۰ شرکت های هواپیمایی ایرانیان ایرویز و پرشین ایرسرویس با یکدیگر، ادغام و شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) با نام بین‌المللی Iran Air تأسیس شد که از فروردین ماه سال ۱۳۴۱ فعالیتش را آغاز کرد و در سال ۱۳۴۲ نیز به عضویت کامل یاتا درآمد.

عنوان شرکت هوایی هما که به‌عنوان شرکت ملی شناخته شده است، از ترکیب سه حرف نخست هواپیمایی ملی ایران به‌وجود آمد و برای معادل انگلیسی آن که Iran national airline می‌باشد به علت طولانی بودن آن از ترکیب ساده تر iranair استفاده شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشورمان و در سال ۱۹۸۱ میلادی عنوان این شرکت به نام رسمی شرکت به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر نمود و به فعالیت خود به عنوان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی (سازمان هواپیمایی کشوری) ادامه داد.

از آنجایی که منابع انسانی، ارزشمندترین منبع سازمان‌های امروزی به شمار می‌آیند که رشد و توسعه و موفقیت یک سازمان تا حد زیادی به روحیات، تلاش، انگیزش و رضایت منابع انسانی آن بستگی دارد، لذا بهبود و افزایش مستمر بهره‌وری سازمان، مستلزم رشد و بهره‌وری کارکنان و تقویت نیروی انگیزش آنان می‌باشد.

درحال حاضر و نظر به دغدغه وزارت راه و شهرسازی به منظور رفع مشکلات مربوط به حقوق و مزایای کارکنان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان اداری و استخدامی کشور پس از برگزاری جلسات با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و شرکت فوق، متن پیشنهادی مشترک این سازمان و وزارت درخصوص افزایش فوق العاده جذب متصدیان مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی صنعت حمل و نقل هوایی شرکت هما را تهیه و به هیئت دولت ارائه نموده است.

گفتنی است این متن پیشنهادی مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می کند.

پیش‌نویس مصوبه افزایش فوق العاده جذب مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی شرکت هما

هیأت وزیران در جلسه … به پیشنهاد مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان اداری و استخدامی کشور، میزان افزایش فوق العاده جذب متصدیان مشاغل اختصاصی، فنی و مهندسی صنعت حمل و نقل هوایی شرکت مذکور را به شرح زیر تصویب نمود:

۱) افزایش فوق العاده جذب گروه عملیات پرواز (خلبان، کمک خلبان و مهندس پرواز) با لحاظ فوق العاده های معلمی، تضمینی پرواز، سختی شرایط پرواز و فوق العاده جدب هواپیماهای پهن پیکر از حداکثر فوق العاده جذب مصوب کنونی (۴۵۵) درصد به (۷۱۰) درصد.

۲) افزایش فوق العاده جذب سری مشاغل گروه مهندسی و تعمیرات، ایمنی و تضمین کیفیت و آموزش عملیات که در حداقل شرایط لازم احراز آنها مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی و یا گواهینامه های پایه (A&P و E&E) پیش بینی شده است و شاغل به منظور انجام امور تخصصی در ارتباط با تعمیر و نگهداری موتور، بدنه و سیستم های هدایت و کنترل اویونیک هواپیما و یا آموزش زمینی امور مربوطه، مدرک تحصیلی کارشناسی مهندسی و گواهی نامه های مزبور را اخذ و ارائه نموده باشند، با احتساب فوق العاده سختی شرایط محیط کار از حداکثر فوق العاده جذب مصوب کنونی (۲۴۰) درصد به (۵۸۰) درصد.

۳) افزایش فوق العاده جذب مشاغلی که احراز آنها نیاز به مجوزهای خاص صنعت و طی دوره های تخصصی ذکر شده در حداقل شرایط احراز لازم می باشند و همچنین تک پست های سازمانی و شاغلین مشاغل با شرط تحصیلی لیسانس که جزء نیروهای متخصص، کارآمد و تأثیر گذار می باشند، با احتساب فوق العاده سختی شرایط محیط کار از حداکثر فوق العاده جذب مصوب فعلی (۲۴۰) درصد به (۴۰۰) درصد.

۵) برقراری فوق العاده خاص تا سقف بیست درصد (۲۰%) مجموع حقوق، فوق العاده جذب و فوق العاده ویژه برای مشاغل شرکت بر اساس گواهینامه و دوره های آموزشی تخصصی، تایپ پرواز بر اساس دستورالعملی است که به تأیید وزیر راه و شهرسازی خواهد رسید.

۶) شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف ۳ ماده پس از ابلاغ این مصوبه ساختار سازمانی خود را در چارچوب ضوابط و مقررات و اصول منطقی و حاکمیتی شرکت های هواپیمایی ملی به سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد و پس از تأیید اجرایی نماید.

مقررات مرتبط:

ضوابط پرداخت حقوق و مزايای كاركنان شركت هواپيمایی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام