کتاب استخدامی
قوه قضائيه

تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی

دستور تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی (بخشنامه شماره ۱۰۰۰/۶۸۷۳۱/۹۰۰۰ مورخ ۱۸/۱۲/۱۳۹۵ رییس قوه قضاییه)

با توجه به نقش مثبت و مؤثر عملکرد ستادهای پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی در مرکز و ستادهای متناظر آن در مرکز استان‌ها و  شهرستان‌ها در انتخابات‌های گذشته و در اجرای  تبصره‌ ۲ ماده ۳۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر «تشکیلات قضائی هر شهرستان یا بخش به منظور پیشگیری از وقوع جرم، اقدامات لازم را در محدوده قوانین و مقررات مربوطه معمول می‌دارد.» و  مواد ۲۴، ۳۳، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۳ و تبصره ۲ ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری همچنین مواد ۲۹ و ۶۷ قانون تشکیلات، وظائف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور ، لازم است ضمن تشکیل هرچه سریعتر «ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم انتخاباتی» در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور، با هماهنگی و برنامه‌ریزی مناسب نسبت به پیشگیری از جرائم انتخاباتی در مراحل مختلف اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید.

ترکیب اعضاء و وظایف ستاد مرکزی و ستادهای استانی به قرار زیر است:

الف- اعضاء ستاد مرکزی:

۱- دادستان کل کشور (رئیس ستاد)

۲- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه (دبیر ستاد)

۳- نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضائی نیروهای مسلح و صدا و سیما

۴- رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران.

تبصره ۱) ریاست ستاد می‌تواند متناسب با موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط دعوت نماید.

تبصره ۲)  با توجه به حضور رئیس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستادمرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.

ب- اعضاء ستاد استانی (مرکز استان)

۱- رئیس کل دادگستری استان (رئیس)

۲- معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان (دبیر)

۳- دادستان مرکز استان

۴- مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان

تبصره ۱) رئیس ستاد استان می‌تواند به تناسب موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهادها دعوت نماید.

تبصره ۲) در سطح شهرستان‌ها ستادی با همین عنوان به ریاست رئیس دادگستری شهرستان واعضاء متناظر با ستاد استان تشکیل می‌گردد.

تبصره ۳) رؤسای دادگستری شهرستان‌ می‌توانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.

ج- وظائف ستادهای مذکور به قرار زیر است:

۱- پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی.

۲- ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی

۳- تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن ها درزمینه پیشگیری از جرایم احتمالی

۴- هماهنگی و تعامل مداوم با هیئت‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هرچه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون

۵- ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آن‌ها به ترتیب بر عهده ستاد مرکزی و ستادهای متناظر استانی می‌باشد.

۶- انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استان و ستاد مرکزی

۷- توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی

۸- اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی

۹- انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح

۱۰- دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رئیس کل دادگستری استان تشکیل خواهد شد

۱۱- ستادها در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیت‌های خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال نمایند

لازم است گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستادها در استان‌ها و شهرستان‌ها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمع‌بندی و در پایان انتخابات برای اینجانب ارسال گردد.

صادق آملی لاریجانی- رییس قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام